Принцип субординації...
світ дитинства є світом учнів, вихованців, а світ дорослих є світом учителів і вихователів. Зміст взаємодії транслюється тільки в одному напряму - від дорослих до дітей;
світ дорослих завжди нав'язує свої закони світу дітей, світ дітей завжди є беззахисним щодо світу дорослих, він ніяк і ніколи не впливає на нього;
контроль світу дорослих розглядається як необхідний елемент навчання і виховання, він забезпечує вимушену асиміляцію світу дітей світом дорослих;
світ дитинства є частиною світу дорослих, його несамостійним додатком, частиною, що є нерівноцінною цілому та підпорядкована йому;
Для гуманної педагогіки В.О.Сухомлинського було властиве...
тонке проникнення у душу дитини, яка пізнає світ й утверджує себе в ньому
слабка структурованість складної системи відношень суспільства, держави і конкретних дорослих людей з дітьми, тобто системи взаємовідносин "дорослий-дитина", "дитина - дорослий" на суспільному, державному та індивідуальному рівнях.
"усе залежить від виховання у дитинстві", і власне саме виховання людини відбувається тільки в людському середовищі.
Неперервна освіта -
передбачає збереження унікальної провідної діяльності дошкільного віку, з поступовим її ускладненням і літичним переходом до нової, більш складної навчальної діяльності
це вищий щабель розвитку, коріння якого проросли в попередньому ґрунті
це полікомпонентний утвір, ефективність якого залежить від реалізації таких його чинників, як наступність, спадкоємність, перспективність і готовність. У такому розумінні неперервна освіта відкриває можливості для досягнення цілісності й наступності в навчанні й вихованні, перетворення освіти у процес, що триває все життя
Ровесництво-
особливий простір, на основі якого виникають міжособистісні стосунки.
це складне поліструктурне, поліфункціональне соціальне утворення, що відображає закономірності існування та розвитку спілкування, взаємодії, стосунків у представників певної вікової групи.
випадкова група дітей одного віку
об'єднання існує за визначеними законами й правилами
Емоційно-оцінні стосунки-
це такі стосунки, у яких мотив одного суб'єкта та дієвого з ним іншого суб'єкта набуває особистісного змісту: "значення для мене".
є регуляторами ігрових ситуацій, коли конфлікти з приводу сценарію та розподілу перших ролей у грі вирішуються дитиною на користь друга та виявляються у прагненні поступитись.
пов'язані з навчанням та працею, засвоюються у дитячій групі під безпосереднім керівництвом і контролем з боку дорослого, який санкціонує певні взірці поведінки
Функціонально-рольові стосунки...
представлені у вигляді ролей, норм, цінностей, які визначають притаманні особливості певної культури спільної діяльності та її технології. Ці стосунки є тим матеріалом, на основі чого відбувається процес соціалізації дитини.
пов'язані з навчанням та працею, засвоюються у дитячій групі під безпосереднім керівництвом і контролем з боку дорослого, який санкціонує певні взірці поведінки, наприклад, "черговий повинен бути охайним і уважним", "на заняттях
переважно самодіяльні, тобто складаються поза безпосереднім впливом дорослого.
Необхідною умовою спілкування є
сформованість комунікативно-мовленнєвої компетентності, завдяки якій дошкільник вільно виявляє свої бажання, наміри, а також пояснює смисл своїх дій, вчинків за допомогою вербальних і невербальних засобів.
певні особистісні якості дитини. Залежно від мікроклімату в дитячому товаристві виникає потреба в тій чи тій якості, що допомагає дитині адаптуватись у середовищі однолітків і відчувати емоційне благополуччя.
Гнучкість у стосунках, уміння пристосовуватись до ситуації
Дитяча субкультура — це:
динамічне соціально-культурне автономне утворення, зі своїми морально-правовими нормами, мовленнєвим апаратом, своїм фольклорним надбанням та ігровим комплексом;
невід’ємна складова людського суспільства. Індивідуальний розвиток дитини відбувається не в соціальному вакуумі, а в багатоплановому спілкуванні зі світом дорослих і однолітків
дитячий світ, світ унікальної культури.
особлива система дитячих уявлень про світ, цінності, моделі поведінки і спілкування, своєрідна культура, що існує за власними специфічними й самобутніми законами, хоча й у полі загальної культури.
Функції дитячої субкультури
культуроохоронна функція
Дитячий фольклор
прогностична функція
Естетичні уявлення
психотерапевтична функція
На думку Д.І.Фельдштейна...
провідною причиною означеного є слабка структурованість складної системи відношень суспільства, держави і конкретних дорослих людей з дітьми, тобто системи взаємовідносин "дорослий-дитина", "дитина - дорослий" на суспільному, державному та індивідуальному рівнях.
"Я з тривогою все більше переконувався, що в роки дитинства в багатьох - навіть у найкращих - вихователів людина (вихованець) виявляє себе надто однобічно: про те, хороший чи поганий вихованець, вихователь доходить висновку на підставі того, як він виконує норми й вимоги порядку: чи слухняний, чи не порушує правил поведінки.
Унікальність і самобутність дошкільного дитинства зберігається за умови гуманістичної парадигми навчання і виховання, "центрованої на світі дитинства"
Діяльнісний аспект-
передбачає збереження на перших етапах навчання особисто-інтимного спілкування учителя з учнями, це лагідно-довірливе гуманне ставлення до дитини, яка щойно ввійшла в новий колектив, вступила в нову соціальну позицію, що зветься "учень", "школяр".
передбачає збереження унікальної провідної діяльності дошкільного віку, з поступовим її ускладненням і літичним переходом до нової, більш складної навчальної діяльності, яка вимагає від дитини довільності всіх психічних процесів.
Готовність-
передбачає формування у дітей певного ставлення до школи
усвідомлений стан організму до сприйняття певної нової діяльності, нової інформації, який запобігає виникненню кризових явищ.
Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома