Методична розробка уроку з біології, 9 клас
Тема: Екосистема. Різноманітність екосистем.
Мета:
Ключові компетентності, що формуються: спілкування державною мовою, екологічна, інформаційна, здоров´язбережувальна, громадянська.
Очікувані результати навчання:
учень (учениця):
оперує термінами: екосистема, біосфера;
називає: методи дослідження процесів в
екосистемах;
наводить приклади: угруповань, екосистем;
пояснює: структуру екосистем;
пояснює: структуру екосистем;
Обладнання: комп’ютер, проектор, екран, слайди із зображенням організмів різних середовищ існування.
Тип уроку . Формування компетентностей.
Хід уроку
І. Організація класу.
ІІ. Актуалізація опорних знань
«Пригадайте»
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Прочитайте інформацію, яка розміщена у параграфі 50 підручника Р.В. Шаламова і спробуйте навести власні приклади, що підтверджують важливість науки екологія.
ІV. Тема та очікувані результати
Тема сьогоднішнього уроку: «Екосистема. Різноманітність екосистем».
На уроці будемо називати методи дослідження процесів в екосистемах; пояснювати структуру екосистем.
Після цього уроку ви зможете наводити приклади
угруповань, екосистем; порівнювати природні та штучні екосистеми; усвідомлювати значення:
внеску вчених у розвиток екології (Е. Геккель, К Мебіус, А. Тенслі)
V. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу
Розповідь вчителя з використанням слайдів мультимедійної презентації.
Екосистема – це сукупність різних видів , які взаємодіють між собою і з фізичним середовищем таким чином , що всередині системи відбуваються потоки енергії та коло обіг речовин , які забезпечують її видове різноманіття та створюють певну трофічну структуру.
У структурі будь якої екосистеми , в тому числі і біогеоценозу , виділяють біотичну та абіотичну
частини. До абіотичної частини входять: неорганічні сполуки, органічні сполуки, кліматичний режим або мікроклімат. Біотичну частину складають популяції з різних трофічних груп: продуценти, консументи, редуценти.
Екосистеми поділяють на природні (водні й наземні) і штучні.
Прикладом наземних екосистем є: тропічний ліс, широколистяний ліс, тайга, саванна.
До водних екоситем можна віднести: річки, моря, озера.
Крім природних екосистем є різноманітні штучні, які створила і постійно підтримує людина. Наприклад: поле, сад, ставок.
Пригадайте, визначення популяція.
Кожна популяція є структурно-функціональною одиницею виду
Також ви знаєте, що популяції різних видів існують у природі не відокремлено, а пов’язані між собою різноманітними взаємозв'язками.
Популяції різних видів, які входять до складу певного угруповання, тісно пов’язані не лише між собою, а й з умовами фізичного середовища життя. Так утворюються екосистеми.
Пригадайте:
що таке видове різноманіття?
що таке біомаса?
що таке видова структура?
« Мозковий штурм»
Наведіть приклади екосистем з незначним видовим різноманіттям:
На відміну від екосистеми, біогеоценоз займає ділянку місцевості з однорідними умовами існування.
VІ. Фізкультхвилинка
Валеологічна вправа «Пташка»
VІІ. Закріплення нового матеріалу: Робота з таблицею
Порівняйте основні показники природної і штучної екосистем.
VІІІ. Закріплення нового матеріалу:
Щоб краще засвоїти вивчене на уроці виконайте інтерактивну вправу «Порівняння природних і штучних екосистем» використовуючи платформу https://learningapps.org/ за таким електронним посиланням: https://learningapps.org/view9012920 або за допомогою QR
ІХ . Узагальнення та систематизація знань.
Фронтальна бесіда
Що таке біоценоз?
Яка структура біоценозу?
Що називають екосистемою?
Які організми називають продуцентами, консументами та редуцентами?
Х. Рефлексія
Висловіть свої враження від уроку одним реченням:
ХІ. Домашнє завдання.
Використані джерела інформації: