Природознавство
Нежива природа
6 клас (діти з інтелектуальними порушеннями)
Урок формування знань, умінь, навичок,
урок-гра «В телестудії»
Тема: Корисні копалини. Нафта
Мета: Продовжити ознайомлення учнів з корисними копалинами, поглибити знання про горючі корисні копалини, в ігровій формі надати знання про нафту, її властивості та застосування, видобування, економне та раціональне використання. Розвивати вищі мисленнєві процеси,уміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати, логічне та асоціативне мислення, зорові і слухові сприймання, уяву, словесно-логічне мовлення, зв’язне мовлення, поповнювати активний словник. Виховувати бережливе ставлення до природи, її дарів, розвивати елементи національної самосвідомості та екологічного виховання.
Обладнання: презентація, карта України, колекція корисних копалин «Нафта», пробірки з нафтою, таблиці, картки для індивідуальної роботи, прескартки, предмети, вироблені з нафтопродуктів, опорні таблиці.
Хід уроку
І. Підготовча частина
Розгадайте головоломку
Твер
раво. чор
уводі, го
ке, де,
яск не,
тоне рить
крих
к |
а |
м |
‘ |
я |
н |
е |
в |
у |
г |
і |
л |
л |
я |
ІІ. Основна частина
1. Актуалізація опорних знань
Бліц-опитування:
2. Вступна бесіда
Діти, сьогодні я запрошую вас на телеурок. У нас працює «Студія 6 класу» з програмою «Цікавий світ природи». У нашій програмі: (на дошці вивішується план):
- повідомлення гідрометеоцентру;
- в студії «Чорний ящик»,
- кореспондент на зв’язку;
- музика в ефірі;
- прес-конференція;
- реклама.
3. Робота «Студії».
3.1. Починаємо наш випуск з повідомлення гідрометеоцентру.
- Сьогодні на території України зберігається сонячна, прохолодна погода. На півночі України, в Чернігівській області, температура повітря 3 градуси нижче нуля, вітер поривчастий, 5-10 м/с, опади не передбачаються. На дорогах ожеледиця.
Сьогодні 7 лютого. Наступив останній місяць зими, і хоча він і зветься лютим, суворим і нагадує про люті морози, але в народі кажуть: «Як лютий не лютуй, а на весну брів не хмур».
З вами були Сергій і Наталя. На все добре, дякуємо за увагу.
3.2.«Чорний Ящик»в студію!(Перевірка вивченого матеріалу)
За ознаками, які я назву, ви повинні здогадатися, що знаходиться в «Чорному ящику».
а) Бурого кольору, м'який, крихкий, легший за воду. (Торф)
- Як використовується торф людиною?
б) Воно залягає в землі пластами. Його видобувають відкритим способом (у кар'єрах) або закритим (у шахтах). (Кам'яне вугілля)
- Назвіть ознаки, за якими кам’яне вугілля відрізняється від торфу.
в) Серед поданих предметів виберіть ті, що зроблені з кам'яного вугілля. (3 ящика витягнути різні предмети)
г) Остання річ з «Ящика» – зашифроване слово, ребус.
ТА
Ф
3.3. Рекламна пауза (Вивчення нового матеріалу)
Поки триває рекламна пауза, ми ознайомимося ще з однією горючою корисною копалиною. Ви уже здогадалися з якою, адже правильно розгадали цей ребус.
Звісно, це нафта.
Робота у зошиті: запишіть число і тему уроку „Нафта”.
Практична робота.
У нас на лабораторному столі стоять пробірки, а в них – нафта.
- До яких тіл належить нафта?
- Якого кольору?
- Занурте в пробірку смужку паперу, вийміть її і понюхайте. Чи має нафта запах?
- У пробірку з водою капніть трохи нафти. Де розмістилася нафта?
- А зараз я запалю нафту. Як вона горить?
Робота в парах з індивідуальними картками.
На кожній парті картка. Учні самостійно записують пропущені слова (з довідки), які вказують на властивості нафти.
Властивості нафти
масляниста …
колір …
запах …
легша …
горить …
виділяє …
Довідка: більше тепла, ніж кам'яне вугілля; чорний, темно-бурий; за воду; рідина; різкий; кіптявим полум’ям.
3.4. «Студія» продовжує свою роботу. На зв’язку наш кореспондент, який зараз знаходиться в Академії наук.
Кореспондент. Я розмовляю з професоркою, докторкою природничих наук про походження нафти. Олено Миколаївно, поясніть, будь ласка, глядачам, звідки i як з’явилася нафта.
Професорка. Нафта утворилася дуже давно, переважно на дні морів, з решток рослин і тварин. Ці рештки падали на дно водойм, замулювались і без доступу повітря перетворювались на нафту.
Кореспондент. Дуже дякую Вам, професорко.
3.5. Музика в ефірі.(фізкультхвилинка)
Раз! Два! Три! Чотири! П'ять!
Час прийшов нам спочивать.
Тож піднімем руки вгору,
Hiби глянемо на зорі.
А тепер всі руки в боки,
Як зайчата, скоки-скоки!
Десять, дев'ять, віciм, ciм!
Час за партии нам усім.
3.6. Прес-конференція.
A зapaз усіх присутніх запрошуємо нa прес-конференцію. У нac у «Студії» сьогодні присутні гості. Це – науковці, геологи, промисловці, представники Міністерства охорони навколишнього середовища. Запрошуємо їх до спілкування. (Учні з прескартками роблять повідомлення)
Науковець. В Україні видобувають близько 5,5 мільйонів тонн нафти за рік. Це становить лише десяту частину необхідної нафти.
Геолог. В Україні нафту почали добувати ще 300 років тому на Прикарпатті. Спочатку нафту діставали з глибини 4-6 мeтpiв досить примітивним способом: копали колодязі і з них відрами вичерпували нафту.
Нафтодобувник. Зараз у місцях, де знаходять нафту (карта України), ставлять нафтові вишки. За допомогою спеціальних машин у землі бурять глибокі отвори – свердловини. Як тільки свердловина досягає нафтоносного шару, нафта сама підіймається на поверхню землі. Інодіі з свердловини вириваються нафтові фонтани. Якщо нафта не підіймається, її викачують насосами.
Нафтоперевізник. Нафту по широких тpyбax транспортують y сховища, a з них – на нафтопереробні заводи. Частину нафти перекачують у залізничні цистерни, танкери, якими доставляють у мicтa, до яких не прокладено нафтопроводи.
Промисловець. Ha заводах з нафти добувають бензин, гас, дизельне пальне тa інше паливо. Нафта застосовується для виготовлення й інших корисних продуктів: вазеліну, мазуту, парафіну, мастил. На хімічних заводах із
нафтопродуктів виготовляють штучний каучук, фотоплівку, пластмаси, гуму, ліки та багато іншого.
Представник Міністерства охорони природних ресурсів. Учені доводять, що запасів нафти на планеті вистачить на 50 років, якщо її споживання не збільшиться. Слід раціонально і економно використовувати природні ресурси.
ІІІ. Заключна частина.
1. Підсумок уроку
Ось і підійшла до завершення наша сьогоднішня програма. Дякую всім учасникам нашої телезустрічі за активну участь у її проведенні. «Студія 6 класу» прощається з вами та запрошує на наступні зустрічі.
2. Домашнє завдання. Прочитати текст «Нафта» у підручнику, відповісти на запитання. Порівняти ознаки та властивості нафти і кам’яного вугілля.
3. Нервово-психологічне розвантаження.
Кросворд «Щo виготовляють з нафти?»
1. Рідина, яку використовують для заправки автомобілів.
2. Матеріал, з якого зроблено кулькову ручку.
3. Масляниста рідина, яку використовують в будівельній промисловості та в побуті для надання кольору.
4. Матеріал, з якого шиють одяг.
5. Масляниста рідина, яку використовують як реактивне паливо.
1 |
|
Н |
|
|
|
|
||
2 |
|
А |
|
|
|
|
|
|
|
3Ф |
|
|
|
|
|
||
|
4Т |
|
|
|
|
|
|
|
5 |
А |
|
|
|||||