Урок на тему " Словосполучення. Відмінність словосполучення від слова і речення. Головне і залежне слово в словосполученні".

Про матеріал
У даній розробці подано матеріал, який допоможе учням засвоїти поняття "вставні слова", зрозуміти, чим вони відрізняються від слова і речення.
Перегляд файлу

 

Тема.    Словосполучення. Відмінність словосполучення від слова і речення. Головне і залежне слово в словосполученні.

Мета уроку:

  •      Ознайомити учнів з поняттям словосполучення.
  •      Навчити розрізняти словосполучення, слово та речення.
  •      Пояснити, що таке головне і залежне слово в словосполученні.
  •      Формувати навички правильного використання словосполучень у мовленні.

Обладнання:

Інтерактивна дошка, презентація, картки з прикладами словосполучень, аудіо для музичної руханки.

Хід уроку

I. Організаційний момент.

Учитель: Доброго дня, любі діти! Я рада вас бачити! Подивіться одне на одного і подаруйте сусідам свої усмішки. Нехай вони зроблять наш урок приємним і теплим.

  •      Як у вас настрій сьогодні? Покажіть його за допомогою жестів (підняти руку, усміхнутися, кивнути головою тощо).
  •      А яка зараз пора року? Яка погода за вікном?

 Сьогодні на уроці ми вирушимо у цікаву мовну подорож і дізнаємося, що таке словосполучення, як його правильно визначати, чим воно відрізняється від речення.

  •      А чи знаєте ви, що саме завдяки словосполученням наше мовлення стає більш точним, яскравим, цікавим? Тож давайте разом досліджувати цю тему!

 

II. Актуалізація знань.

Учитель: Спочатку пригадаємо те, що ви вже знаєте. Дайте відповідь на такі питання:

  •      Що таке слово? (Відповіді учнів.)
  •      Що таке речення? (Відповіді учнів.)
  •      Чим слово відрізняється від речення?

 А зараз послухайте словосполучення: "красива квітка". Чи можна його назвати реченням? (Учні відповідають.)

Правильно! Це не речення, бо воно не передає закінченої думки. А чи може бути слово "квітка" самостійною одиницею мовлення? (Учні відповідають.)

Так, слово "квітка" саме по собі має значення, але воно не дає нам додаткової інформації. А якщо ми скажемо "красива квітка"? Тепер ми дізнаємося більше – яка саме квітка.

А як ви думаєте, чи можна "Слава Україні" назвати словосполученням?

(Учні відповідають.)

Молодці! Це не словосполучення, а речення, тому що воно передає закінчену думку.

 

III. Спийняття та усвідомлення навчального матеріалу.

Учитель: Давайте розберемося, що ж таке словосполучення.

(Учитель демонструє на інтерактивній дошці визначення.)

Словосполучення – це поєднання двох або більше слів, які виражають певну думку, але не є реченням.

Учитель: Подивіться на словосполучення: "червона троянда".

  •      Яке слово є головним? (Учні відповідають.)

Правильно, "троянда" – це головне слово, бо саме від нього залежить інше слово.

  •      А яке слово є залежним? (Учні відповідають.)

Так, "червона", бо воно вказує, яка саме троянда.

Головне слово – це те, яке є основним, від нього можна поставити питання.

Залежне слово – це те, яке уточнює або пояснює головне слово.

Учитель: Давайте потренуємося разом:

  •      "висока гора" – яке слово головне?
  •      "цікава книжка" – яке слово головне?

(Учні відповідають, учитель коригує за потреби.)

 

IV. Практична частина.

Мозковий штурм .

Учитель: А тепер давайте разом попрацюємо. Подивіться на дошку. Тут записані словосполучення з вашого підручника. Давайте визначимо в них головне і залежне слово.

(Учні виходять до дошки, працюють разом.)

 

Завдання на інтерактивній дошці.

Учитель: А зараз у нас буде цікаве завдання. На дошці записані три словосполучення:

гарна квітка

зелена трава

висока гора

Ваше завдання – визначити головне та залежне слово і пояснити свій вибір.

(Учні працюють у парі, коментують свої відповіді.)

 

Руханка "Я і ти" (5 хв.)

Учитель: Ви добре попрацювали, а тепер час трохи порухатися! Ми виконаємо музичну руханку "Я і ти".

(Учитель вмикає музику, а учні виконують рухи.)

Музична руханка «Я і Ти»:
https://www.youtube.com/watch?v=vZ1X1RtcDpM

 

V. Закріплення матеріалу.

Групова робота.

Учитель: Тепер поділимося на чотири групи. Кожна група отримує набір карток. Ваше завдання – визначити головне та залежне слово в кожному словосполученні.

(Учні виконують завдання, потім презентують свої відповіді.)

 

Завдання на картках.

Учитель: Тепер самостійна робота. Перед вами картки. Вам потрібно визначити, чи є дане словосполучення реченням. Якщо це словосполучення, визначте головне та залежне слово.

(Учні працюють, потім учитель перевіряє відповіді.)

 

VI. Підсумки уроку.

Учитель: Давайте згадаємо, про що ми сьогодні дізналися.

  •      Що таке словосполучення?
  •      Як відрізнити його від речення?
  •      Як знайти головне та залежне слово?

(Учні відповідають.)

Учитель: Ви чудово працювали! Я дякую вам за активність! Сподіваюся, що тепер ви легко зможете визначати словосполучення.

Оцінювання:

Учитель: Хочу похвалити (імена учнів), які були сьогодні дуже активними!

 

Домашнє завдання:

  •      Написати 5 словосполучень та визначити в них головне і залежне слово.

 

Учитель: Сьогодні ми зробили ще один важливий крок у вивченні української мови. Ми дізналися, що таке словосполучення, навчилися відрізняти його від слова та речення, а також визначати головне і залежне слово.

Хочу вас похвалити за активність та уважність! Ви чудово працювали, знаходили правильні відповіді, брали участь у завданнях та довели, що можете бути справжніми мовознавцями.

Пам’ятайте, що словосполучення допомагають нам робити мовлення точним і виразним. Використовуйте їх правильно, збагачуйте свою мову й не бійтеся досліджувати нове!

Бажаю вам гарного настрою, натхнення та цікавих відкриттів на наступних уроках! До нових зустрічей!

 

1

 

docx
Додано
25 березня
Переглядів
110
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку