Урок О.Гончар "Модри камень"

Про матеріал
Тема.Олесь Гончар. «Модри Камень». Романтична ідея кохання, що перемагає смерть. Образи українського бійця і юної словачки Терези. Мета: допомогти учням краще засвоїти ідейно-художній зміст твору аналізувати проблематику й образи героїв новели «Модри камень»; розвивати вміння аргументовано і грамотно висловлювати власну думку щодо обговорюваних питань; аналізувати порушені автором проблеми; усвідомлювати важливість особистої позиції в житті; виховувати любов до літератури, засуджувати антигуманну політику війни. Обладнання:портрет О.Гончара, підручник, дидактичний матеріл, презентація новели « Модр камінь»
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

Тема.Олесь Гончар. «Модри Камень». Романтична ідея кохання,

 що перемагає смерть. Образи українського бійця і юної словачки Терези.

 

Мета: допомогти учням краще засвоїти ідейно-художній зміст твору аналізувати проблематику й образи героїв новели «Модри камень»;

розвивати  вміння аргументовано і грамотно висловлювати  власну думку щодо обговорюваних питань; аналізувати порушені автором проблеми; усвідомлювати важливість особистої позиції в житті; виховувати любов до літератури, засуджувати антигуманну політику війни.

Обладнання:портрет О.Гончара, підручник, дидактичний матеріл, презентація новели

 « Модр камінь»

 

 

ХІД УРОКУ

  1.                Організаційний момент.
  2.             Перевірка домашнього завдання.

1. Ознаки якого жанру має твір Олеся Гончара «Модри Камень»? Новели.

2. Особливості композиції твору «Модри Камень» (полягають у наявності основної частини і обрамлення).

3. Розповідь протягом усього твору адресована( Терезі)

4. У перекладі українською назва твору означає «блакитний камінь».

5. Зародження чистого кохання між бійцем-розвідником і словацькою дівчиною в сюжеті твору — це зав’язка.

6. Чому Терезина мати була в траурі? Окупанти стратили її сина.

7. Про що йдеться в уривку: «…уже був мені не такий чужий, як досі»? Про камінь.

8. Що розвідники називали «баяном»? Радіо.

9. Розмова у творі ведеться від першої особи.

10. Укажіть назву квітки, образ якої з’являється в останній частині новели. Небовий ключ.

11. Який епізод твору є кульмінаційним? Арешт дівчини.

12. Символом перемоги життя над смертю є образ (Терези)

Інтерактивна вправа «Ланцюжок думок»

Доберіть доречні слова, які влучно б розкрили зміст заголовку твору       О. Гончара «Модри Камень». (Мудрий Камінь, міцний; відвага, звільнення, мужність, надія, визволення, спогади, марення).

 Прокоментувати визначені варіанти.

 

  1.          Повідомлення  теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

Прийшла любов непрохана й неждана −

ну як мені за нею не піти?

В. Симоненко

Звичайно, як і в кожного письменника, були в О. Гончара злети, були й обережні кроки,зумовлені тією епохою, у якій він творив. Адже тодішній творчий метод – соціалістичний реалізм – дозував працю письменника, вказував, як та про кого й скільки писати, нівелював творчу особистість автора. Творчість О. Гончара не вкладалась у це „прокрустове ложе”, а тому й конфліктував письменник із системою. Тут варто зупинитися на роздумах О. Гончара над книгою свого життя: „Із чого складається моє життя? Всі роки, скільки пам'ятаю, я провів у тяжкій боротьбі, як казковий титан з нелюдською силою, захищав фортецю, ім'я якій – Я, чистота моєї душі. І ця фортеця весь час була в облозі, оточена незліченною кількістю гидотних, мерзотних сил. Я захищався. Я боровся. Душа моя блискотіла, як золото на сонці. Вона була юна, чиста, прекрасна. Та скільки можна витримувати ці тортури? Адже є межа і моїм силам, адже маю я право коли-небудь відпочити, пустивши собі кулю в серце? Не звинувачуйте ж тоді мене ті, хто дивився на мою боротьбу з цікавістю, але ні в чому не хотіли мені помогти. Я завжди був сам. Де мої зброєносці? ... Я релігійний. Я вірю в Бога. Але тільки диявол, нечистий дух міг так демонічно спотворити, зіпсувати коротке людське життя, наповнити його стражданнями, яких би вистачило для сотень поколінь роду людського” (запис 28 липня 1946р.) [13]. Та, мабуть, найбільш болісним для О. Гончара був період, коли вже в зеніті пошани на нього посипалися доноси в Москву, не забували й свої доморощені „поцінувачі”. Звернемося знову до його щоденника: „Був на розмові у Ш-та, зробив заяву про відставку з посади голови Спілки. Розмова важка. Як з бетоном. Але висловив усе, що накипіло. І за всіх – і за старих, і за молодих. Тепер ждати – з якого боку буде мстивий і злобний удар. Заходив Бажан. У нього теж ночі-кошмари, і настрій – не кращий. І все ж віриться в просвітлінь (запис 29.01.1966.)

 

 Кохання – одне з найглибших і найчарівніших людських почуттів. І приходить воно тоді, коли ми його навіть не очікуємо: чи в мирний світлий день, чи у грізну годину воєнного лихоліття, і залишає свій слід у душі на все життя.

 Так і герой новели О. Гончара «Модри Камень» зустрів своє кохання тоді, коли найменше на нього чекав. Голодний, неймовірно стомлений, поранений боєць, переступивши поріг словацької оселі, побачив її, просту словацьку дівчину, і закохався на все життя. Яким було це почуття, зароджене на війні? Чому герою не давало воно спокою протягом життя? І чому ця печальна історія кохання хвилює нас і зараз?

Про це ми будемо говорити сьогодні на уроці.

  1.         Формування вмінь і навичок літературного аналізу.
  1.               Загальна характеристика твору. (Колективне складання паспорту твору)

Автор. Олесь Гончар. Назва твору. «Морди Камень».  Рік видання. 1946.

Літературний рід. Епос. Жанр. Новела. Дійові особи. Український солдат-розвідник, Ілля, Тереза, мати Терези, поліцаї.

Тема. Змалювання кохання українського солдата та словацької дівчини Терези, що розквітло всупереч війні.

Ідея. Возвеличення кохання, що перемагає смерть і продовжує жити в пам’яті та мріях закоханого.

Композиція. Твір складається з п’яти розділів і має своєрідну структуру: основна частина –розповідь українського солдата про знайомство зі словацькою дівчиною Терезою та її матір’ю, зародження кохання, загибель

Терези; початок і кінець твору – видіння, марення бійця, розмова з уявним образом Терези.

Проблематика твору. Війна і мир, війна і кохання, життя і смерть, гуманізм і жорстокість, загальнолюдські цінності.

 

  1.               Робота в групах (добір цитатного матеріалу для характеристики образів твору).
    •                 Український солдат« − Свої, −кажу і не чую власного голосу. Третю добу замість води ми їли сніг. – Свої, − хриплю я щосили».

«Я стидався дивитися на твої білі стрункі ноги, але, одвівши погляд, все одно бачив то весь час».

«Тільки тепер я помітив, який подертий на мені був халат».

«Мої руки були мокрі, червоні, незграбні, в брудних бинтах. Бинти нам правили й за рукавиці, котрі ми розгубили, митарствуючи в проклятих скелях».

«З обережності ми за три доби ні разу не розвели вогню…».

«Але головне завдання було виконане, і цієї ночі ми вирішили перебратися до своїх».

«Ти пильно дивилася в вічі, і я виразно чув, як ти входиш до мого серця».

«Померкло, стерлося все, навіть те, що звуть незабутнім першим коханням. Чому ж ця випадкова зустріч, єдиний погляд, єдина ява у великій драмі війни, чому вона не меркне і, відчуваю, ніколи не померкне?».

 

  •                 Тереза

«… Біля столу злякана мати, а ти біля високого ліжка застила в подиві, закриваючи груди розпущеними косами».

«Ти стояла на стільці боса, закриваючи вікна».

« Була ти в білій сукні, і на рукаві чорніла пов’язка».

«Пальці твої були вправні й повні ніжного тепла. Зовсім не боліло, як ти відривала закривавлений бинт».

«Спіть, я стану на варті…».

«Ти йдеш попереду, закутана шаллю, легко перестрибуючи з брили на брилу. Розповідаєш, як краще добратися до млинів, і, скинувши рукавичку, подаєш руку на прощання».

«Тонка рука, вся зіткана з чутливих живчиків, дрібно тремтить і гріє всього мене».

«А вона йде перед ними (поліцаями) і не плаче, тільки раз по раз оглядається».

« Вона мовчки витирає кривавицю з обличчя та все-таки оглядається».

  1.               Письмова робота.

Використовуючи цитатний матеріал, складіть характеристику героям.

  1.            Закріплення знань, умінь і навичок.

«Для кохання не існує вчора, кохання не думає про завтра. Воно жадібно тягнеться до нинішнього дня…»  (Генріх Гейне).

Як ви розумієте вислів відомого письменника?

Міні-диспут.

  •                Чи можливе кохання під час війни?

Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».

  •                Чому оповідач не зміг забути своєї Терези?
  •                Чому героєві так важливо «досказати все недосказане тоді, взимку»?
  •                Як ви вважаєте, чому кохання перемогло смерть?
  •                Яка з проблем твору здалась вам найбільш актуальною для нашого часу?

 

  1.         Підсумок уроку.

 

Літературний диктант

1. Вкажіть жанр твору «Модри Камень» (новела)

2. Коли відбуваються події у творі? (під час Другої світової війни)

3. Зі скількох розділів складається твір? (5)

4. З якою метою солдат-розвідник постукав у вікно хатини? (перепочити, зігрітися)

5. Хто жив у хатині? (мати й донька)

6. Чому мати злякалася радіо? (бо воно «забрало» Францішека)

7. Чим мати пригостила розвідників ? (гарячою кавою)

8. Kого з персонажів описано в уривку «Ти йдеш попереду, закутана шаллю, легко перестрибуючи з брили на брилу,… розповідаєш, як краще добратися до млинів»? (Терезу)

9. Про кого йдеться у фрагменті: «Від скирти сіна відділяється (він), білий, мов привид. Замерз, лається і пита: «Що там?» (про Іллю)

10. Що побачив на подвір’ї коханої оповідач, коли повернувся після війни у Модри Камень? (Чорне згарище, не було нікого, тільки голий димар)

11. Що знайшли поліцаї при обшуку у хаті? (закривавлений бинт)

Вони подумали, що тут були … (партизани

         

 

   Інтерактивна вправа «Мікрофон»

         Продовжіть речення.

  •                Від твору О. Гончара в мене залишилось враження …
  •                «Модри Камень» мені запамятається…
  •                Мені найбільше припало до душі …
  •                Я вважаю, що художня майстерність письменника у творі полягає у…

 

  1.      Домашнє завдання.
  1.               Скласти асоціативне гроно до образів бійця й Терези.
  2.               Підготувати невелике усне повідомлення про одну з порушених проблем у новелі.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Редько Тетяна Іванівна
    Чудова розробка. Дякую за Вашу плідну роботу.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Українська література (рівень стандарту, академічний) 11 клас (Авраменко О.М., Пахаренко В.І., Мовчан Р.В.)
Додано
28 листопада 2019
Переглядів
1024
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку