Урок "Означення, додаток й обставина як другорядні члени речення (повторення)"

Про матеріал
Конспект уроку з української мови для 8-го класу "Означення, додаток й обставина як другорядні члени речення (повторення)"
Перегляд файлу

Урок української мови у 8 класі

Тема. Означення, додаток й обставина як другорядні члени речення      

            (повторення)

Мета: формувати компетентності:

предметні:

знаннєва складова: знати члени речення,  способи їх вираження;

діяльнісна складова: вміти визначати другорядні члени речення;  способи вираження означень, додатків та обставин; робити повідомлення про другорядні члени речення, що вима­гає зіставлення й узагальнення матеріалу в науково­му стилі, створювати тексти з використанням другорядних членів речення;

ціннісна складова: оцінювати виражальні можливості другорядних членів речення; обґрунтовувати важливість ролі мови в житті людини;

ключові:

спілкування державною мовою: володіти всіма видами мовленнєвої діяльності; усно й письмово тлумачити поняття, факти; висловлювати думки, почуття, погляди; оцінювати й осмислювати ситуацію спілкування; конструювати речення й тексти;

математична компетентність: формулювати тезу й добирати аргументи; перетворювати інформацію з однієї форми в іншу (схему);

інформаційно-цифрова компетентність: застосовувати інформаційно-комунікаційні технології для обміну інформацією з навчальною метою та в приватному спілкуванні; грамотно й безпечно комунікувати в інформаційному просторі; розвивати медійну грамотність;

уміння вчитися впродовж життя: визначати мету навчальної діяльності та способи її досягнення; здійснювати самооцінювання результатів власної діяльності, рефлексію;

загальнокультурна грамотність: дотримуватися норм української літературної мови та мовленнєвого етикету; створювати тексти, виражаючи власні ідеї;

соціальні та громадянські компетентності: аргументовано і грамотно висловлювати власну громадянську позицію в суспільно-політичних питаннях; співпрацювати з іншими на результат.

Тип уроку: Урок формування компетентностей.

Методи, прийоми і форми: інтерактивні вправи «мікрофон», «метод ПРЕС», «спіймай помилку», « фраза по колу», тест, робота в групах.

 Обладнання: презентація, роздавальний матеріал, сигнальні картки, підручник.

Епіграф уроку:

                                                            Яке прекрасне рідне слово!
                                                            Воно не світ, а всі світи.

                                                                     Володимир Сосюра
                   

                                             ХІД УРОКУ

І. Мотиваційний етап.

(Спілкування державною мовою, загальнокультурна грамотність, соціальні та громадянські компетентності)

1. Створення емоційного настрою ( прийом «Комплімент»).

2. Актуалізація суб’єктного досвіду.

        Уявіть, що ваші батьки запитали вас: «Для чого потрібно знати українську мову». Яку відповідь ви їм дасте? («Мікрофон»).

3. Актуалізація опорних знань.

  •         А зараз ми спробуємо переконатися, чи володієте ви  рисами

справжнього дослідника. Прочитайте вислови видатних людей:

  Доклади серця свого до навчання і вуха свої до розумних слів.

                                                                            Соломон                

  Знати багато мов – значить мати багато ключів до одного замка.

                                                       Вольтер

  Ученість – це солодкий плід гіркого коріння.

                                                           Сократ                    

  •         Визначте граматичні основи, встановіть види підметів та присудків.
  •         Що спільного у будові цих речень?
  •         Яке речення можна вважати третім зайвим? Чому?
  •         Поясніть розділові знаки, ужиті в  реченнях.
  •         Чому підмет і присудок назвали головними членами речення?
  •         Якими частинами мови виражена граматична основа у реченнях?
  •         А які ще члени речення є у цих реченнях?

 

II. Оголошення теми, мети уроку.

III. Цілевизначення і планування.

(Спілкування державною мовою, загальнокультурна грамотність, уміння вчитися впродовж життя)

  •         Діти, чого  ви очікуєте від  сьогоднішнього  уроку? (Учні

формулюють цілі уроку).

  •         Прочитайте епіграф нашого уроку. Як ви його розумієте?

IV. Опрацювання навчального матеріалу.

(Спілкування державною мовою, загальнокультурна грамотність, математична компетентність, соціальні та громадянські компетентності, інформаційно-цифрова компетентність)

         Слово вчителя.

        Ви вже знаєте, що речення може мати головні та другорядні члени речення. Чи можна вважати другорядні члени речення менш істотними?

        Яка ж їх роль у реченні? (Учні висловлюються щодо ролі другорядних членів речень).

          Підготовка повідомлення про другорядні члени речення за складеною ментальною картою (робота в групах).

I група. Додаток.

II група. Означення.

III група. Обставина.

(Відповіді учнів)

         Виконання  синтаксичного  розбору речень.

  Мова – найважливіший засіб спілкування між людьми.

  Становлення народу тісно пов’язане з його мовою.

▪ Сучасна українська мова є багатовіковим надбанням українського народу.

  Мова належить до унікальних явищ життя людини й суспільства.

          Фізкультфилинка.

  •         Намалюйте носом тему нашого уроку.

          Прийом «спіймай помилку».

       – Розгляньте речення, у яких допущені помилки на визначення членів речення.  Знайдіть та виправте їх, доведіть  власну думку, використовуючи «метод ПРЕС».

Слово Шевченкове й Франкове, художні шедеври нашої класики хай стануть для нас взірцем і мірилом.

Нападати на мову народу — це означає нападати на його серце.

 І возвеличимо на диво і розум наш, і наш язик.

          «Фраза по колу» (робота в групах, у групі троє учнів, перший складає непоширене речення, кожний наступний учасник групи додає другорядний член речення).

         Мова єднає. Рідна мова єднає. Рідна мова єднає українців. Рідна мова єднає українців у всьому світі… 

            Виконання тесту (з використанням інтернет-ресурсу «Kahoot).

IV. Рефлексивно-оцінювальний етап.

(Спілкування державною мовою, загальнокультурна грамотність, уміння вчитися впродовж життя, інформаційно-цифрова компетентність)

         З членами речення ми знайомимось на уроках мови, але де ми з ними можемо зустрітись ще? (На уроках літератури, де вони виконують функцію художніх засобів). Якими членами речення  є начастіше вивчені художні засоби? (Відповіді учнів).

        – Діти, ви помітили, що  речення, з якими ми працювали на уроці про нашу рідну українську мову? Яке значення вона має для кожного з вас? Складіть сенкан «Мова».

           Рефлексія ( «мікрофон»).

        Що для мене було важким на уроці?

  •         Що найбільше сподобалось?
  •         Чи задоволений я результатами своєї роботи на уроці?   

          Оцінювання (заповнення сигнальної картки).

 

                                   Сигнальна картка

Знаю

Вмію

Слід повторити

 

 

 

 

 

           Завдання додому.

           Скласти речення за схемами (схеми у QR-кодах). Опрацювати «Сигнальну картку».

                       

 

 

docx
Додано
12 січня
Переглядів
203
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку