Урок " Письмовий твір-опис природи в художньому стилі на основі ілюстрації до вірша Т.Шевченка "Зоре моя вечірняя""

Про матеріал

Урок призначений для учнів 6 класу. Розробку уроку робила спільно з учителем образотворчого мистецтва. Урок цікавий та корисний.

Перегляд файлу

Розробка інтегрованого уроку

з української мови та образотворчого мистецтва

в 6 класі

Тема. Письмовий твір-опис природи в художньому стилі на основі ілюстрації  до вірша Т.Шевченка « Зоре моя вечірняя»

Інтегрований урок (українська мова, образотворче мистецтво)

Мета (українська мова):

  •                  навчальна -  пояснити учням особливості будови опису природи, формувати вміння складати текст-опис природи за допомогою мовних засобів;
  •                  розвивальна – розвивати творчі здібності школярів;  логічне мислення, увагу, спостережливість; удосконалювати вміння зв’язно, послідовно викладати думки; сприяти збагаченню словникового запасу учнів; розвивати вміння бачити і слухати природу в поезії, музиці;
  •                  виховна – сприяти вихованню мовної культури учнів, естетичного смаку, дбайливого ставлення  до природи.

Мета (образотворче мистецтво):

  •                  навчальна - ознайомити учнів з творчістю Т. Г. Шевченка як художника;
  •                  розвивальна - вдосконалити навички роботи із засобами виконання робіт з образотворчого мистецтва; розвивати емоційно-чуттєву сферу, образне мислення;
  •                  виховна - виховувати здатність до сприйняття, розуміння та створення художніх образів через поетичне слово, посилювати любов до рідної землі, до її чарівної краси.

Тип уроку: інтегрований урок; урок розвитку зв'язного мовлення  

Обладнання: слайд-шоу, картини Т.Шевченка, аудіозаписи, приладдя для малювання, заготовка малюнка, «дерево настрою».

ХІД УРОКУ

І. Організація класу

Вступне слово вчителя.

- Любі наші діти, щиро вас вітаємо!

Сьогодні на уроці вам успіху бажаємо!

- Любі наші вчителі, радо вас вітаємо!

   Старанно на уроці працювати обіцяємо!

 Сьогодні у нас з вами  незвичайний урок. Він поєднає в собі два шкільні предмети: українську мову та образотворче мистецтво. Ми разом з вами спробуємо  навчитися пов’язувати красу зовнішнього та внутрішнього світів.

Психологічна діагностика емоційного стану учнів. Перед тим, як почати працювати давайте з’ясуємо, які емоції ви відчуваєте на початку уроку, з яким настроєм ви прийшли на урок.

  У нас є деревце. Подивіться, на ньому  немає ні листочків. Тому зараз ми з вами вдягнемо його у  листочки.

Слайд 1.

У вас на столах є листочки різного кольору, виберіть собі листочок такого кольору,  який більш за все асоціюється з вашим настроєм зараз (діти прикрашають дерево листочками).

Можливо хтось хвилюється, або чимось незадоволений, а комусь навпаки, приємно перебувати на уроці і він в очікуванні чогось цікавого. Всі ми знаємо, що кольори можуть впливати на нас по-різному, але всі вони є об’єктивним втіленням емоцій.

     Подивіться, яке чудове дерево в нас вийшло. Ми повернемося до нього наприкінці уроку.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

  1.               Слово вчителя.

Заплющте очі, послухайте вірш і здогадайтеся, про що ми будемо говорити з вами на уроці.

Слайд 2.

Вчитель читає поезію Т.Шевченка « Зоре моя вечірняя..»


Зоре моя вечірняя, 

Зійди над горою, 

Поговорим тихесенько 

В неволі з тобою.

 

Розкажи, як за горою 

Сонечко сідає, 

Як у Дніпра веселочка 

Воду позичає. 

 

Як широка сокорина 

Віти розпустила... 

А над самою водою 

Верба похилилась; 

 

Аж по воді розіслала 

Зеленії віти, 

А на вітах гойдаються 

Нехрещені діти.


  1.               Бесіда з учнями
  •                   Які образи побачили, уявили, коли слухали поезію Т.Шевченка ? (діти відповідають на питання).
  •                   Отже, тема нашого уроку…? (учні формулюють тему)                                                                    (пейзаж)

Запишемо тему уроку.

3 Слайд.

Тема уроку: Письмовий твір- опис природи у художньому стилі на основі ілюстрації до вірша Т.Шевченка « Зоре моя вечірняя»

ІІІ. Оголошення  мети уроку

  1.               Слово вчителя.(У.м) Сьогодні ви станете митцями, бо на уроці ми будемо говорити про мистецтво, про його вплив на думки і почуття. Ви будете вчитися складати власні висловлювання, добираючи образні слова для характеристики предметів, явищ, які бачитимете.

Вчитель (О.м.): Ознайомитеся з творчістю Т. Г. Шевченка як художника, а також створите ілюстрацію до вірша «Зоре моя вечірняя».

  1.               Запис епіграфу (Природа – це казка, яку ми читаємо серцем).

ІV. Актуалізація опорних знань

  1.                        Що таке опис? З якою метою складають опис природи?
  2.                        Яким науковим терміном називають опис природи у образотворчому мистецтві? (пейзаж)

V. Пояснення нового матеріалу.

Презентація.

4 слайд.

Пейзаж – жанр в мистецтві, в якому об’єктом зображення є природа.

Опис природи –це зв’язний текст, який дає словесне зображення ознак предмета.       Чарівна природа завжди надихала людей на відтворення її краси. Поети складали вірші, композитори писали музику, художники передавали свої почуття в картинах.

 

Учитель Об.м

Слайд 5.

Розвиток пейзажного живопису в Україні пов'язаний з роботами Т. Г. Шевченка

(серія «Мальовнича Україна»). Розквіт цього жанру припадає на кінець XIX ст.

Слайд 6.

Талант художника проявився рано, ще в дитинстві. Він малював крейдою чи вугликом по стінах, лавах.

Один з перших малюнків, що дійшов до сьогодення - “Погруддя жінки” (1830р.). З цієї юнацької роботи і розпочалась творчість Т. Шевченка як видатного художника.

Слайд 7.

Він став основоположником критичного реалізму в українському мистецтві.

Слайд 8.

Свої пейзажі Шевченко - художник не компонував, а змальовував краєвиди, які бачив перед собою. Саме тому в його робочих альбомах ми знайдемо багато начерків дерев, бур’янів, хат, церков. Оскільки, на сьогоднішньому уроці ми зосередили свою увагу на описі природи, то детальніше поговоримо про пейзажі, які виконував Т. Г. Шевченко.

Слайд 9.

Пейзажні малюнки Шевченка 1843 – 1847 рр. можна поділити на дві групи: малюнки, на яких зображено сільські краєвиди і пейзажі, на яких відтворені історичні та архітектурні пам’ятки.

Слайд 10.

Однією з перлин української національної графіки є “Живописна Україна”. Це альбом офортів Шевченка.

  Офорт – це гравюра на міді або цинку з малюнком, протравленим кислотами, а також друкарський відбиток з такої гравюри.

Слайд 11.

  Навіть всупереч царській забороні під час заслання у Казахстан Шевченко багато малював, і став першим живописцем цього краю. З великою симпатією і теплотою малював він побут казахів, і через це користується величезною повагою казахів аж до сьогодні.

Слайд 12.

  Дослідники спадщини Кобзаря підкреслюють, що поетичних творів Шевченка до нас дійшло понад 240, а мистецьких – олійних картин, акварелей, офортів, малюнків – майже 1200. Це свідчить про його глибоку закоханість у малярство.

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

Встаньте, діти, посміхніться,

Землі рідній поклоніться

І до сонця потягніться.

В різні боки нахиліться.

Веретеном покрутіться.

Раз присядьте, два присядьте.

І за парти тихо сядьте.

Учні працюють над малюнком.

 

Учитель української мови

Слайд 14

В образотворчому мистецтві бачення картини вимагає лише особистого враження художника та використання певних засобів, а в українській мові - вимагає детального опису. Тому на сьогоднішньому уроці ми будемо описувати природу за малюнком, який ви виконали.

Слайд 15

Опис природи складається із сукупності описів окремих предметів (неба, хмар, повітря, землі, трави, дерев та ін..) . На вашому малюнку є зображена зоря, яка зійшла над горою, верба, сонечко, веселка і цю природу вам потрібно буде описати.

Відомим в описі природи є назви цих предметів або їх частин. Новим є  ознаки предметів.

Наприклад:  Вечірня зоря, яка зійшла над горою. Сонечко ніжне і тепле.

Так складають власне описові речення. Проте вони зазвичай поєднуються з реченнями розповідного характеру з елементами опису природи. За горою сонечко сідає, а у Дніпра веселка воду позичає. Об’єднуючись в одному тексті, такі речення якнайкраще відтворюють красу природи:

 

Слайд 16

Ось послухайте , як гарно можна описати  природу.

      Весна – чудова пору року! Природа прокидається, наповнюється енергією, життям. Яскраве сонце стає тепліше з кожним днем, завдяки чому тане сніг, перетворюючись на бурульки на дахах будинків і дерев. З’являються великі калюжі, по яких так люблять ходити діти. З далеких країв прилітають птахи, всюди розноситься їх щебетання. День стає більше! Як тільки висихають калюжі, проростає трава, пізніше на деревах набухають бруньки, які перетворяться в листочки. Ніколи не забути і перший весняний дощ, він здається таким веселим, завзятим, теплим і доброзичливим! А слабкий вітерець, той самий – легкий, весняний! Весь світ з приходом весни наповнюється фарбами, звуками, запахами і натхненням!

 

   У художньому описі природи (пейзажі) широко вживаються художні засоби: епітети, метафори, порівняння.

 

Подумайте й доберіть епітети до слів

Весна ( чарівна, ніжна, пишна, велична)

Зоря  (вечірня, золотиста, чиста)

Сонце ( ніжне, тепле)

Верба  (мовчазна, поважна, замріяна, задумана)

 

Доберіть дієслова – присудки, вжиті у прямому і переносному значенні:

Сонце( сідає, пливе, котиться)

Верба  ( похилилася, шепоче, розмовляє, наспівує)

Вода ( тече, шумить, дзюрчить)

 

 

Доберіть метафори до слів

Зоря                             у Дніпра воду позичає

Дерева                             Прислухаються до свисту вітру

Веселка                        Поговорим тихесенько з тобою

Сонечко                        Сідає

Вітє Схема побудови твору – опису за картиною

1. Вступ :

а) загальне враження від художнього полотна;

б) історія написання твору, відомості про митця.

2. Основна частина:

а) опис переднього плану картини;

б) способи передачі глибини ( тла) полотна;

в) опис побаченого справа, зліва, зверху, знизу.

3. Висновок (емоційна оцінка твору).

 

V. Підсумки уроку

1.Слово вчителя обр. м. Усе своє життя людина прагне краси, намагається її створити. Але найдосконалішою є сама природа. Треба зупинитись, озирнутись, отримати насолоду. Тоді ми побачимо красу людини, її вчинків, стосунків. Ми станемо любити не тільки природу, а й один одного.

 

Слово вчителя укр. мови

Психологічна діагностика емоційного стану учнів наприкінці уроку.

А зараз ми повернемося до нашого деревця, і порівняємо свій настрій тепер з тим, який був на початку уроку.   Чи змінився він?  Чи хочете зараз поміняти колір листочка? Хто хоче? Міняйте.

Виберіть листочок того кольору, який асоціюється з вашим настроєм зараз. Наше деревце змінилося і вийшло  більш веселим. Отже, наш урок був успішним.

 V І. Домашнє завдання.

Написати твір-опис  природи за вашим малюнком.

1

 

docx
Додано
25 березня 2022
Переглядів
4566
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку