8 липня о 18:00Вебінар: Проєктне навчання: розвиваємо логічне, критичне та креативне мислення школярів

Урок Природні умови Італії

Про матеріал

Тема: Вплив природно-географічних умов на життя населення Апеннінського

півострова. Виникнення міста Рима. Царська доба в історії Стародавнього Риму

Мета: ознайомити учнів зі становленням Римської держави, особливостями

суспільного та політичного устрою; розкрити вплив географічного положення та природних умов на заняття римлян; систематизувати знання про виникнення держав у стародавньому світі; сприяти формуванню вмінь характеризувати географічне положення, аналізувати історичні джерела, порівнювати особливості суспільно-політичного устрою в Римі та Греції, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки.

Тип уроку: урок вивчення нових знань

Обладнання: зошити, підручники, історичні атласи, ілюстративний матеріал,

роздатковий матеріал, мультимедійна презентація, таблиця.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Номер слайду 2

Давня Римська держава була розташована н а Апеннінському півострові. З усіх боків півострів омивають тепли хвилі Середземного моря.

Номер слайду 3

* ІТАЛІЯ АПУЛІЯ ЕТРУРІЯ ЛАЦІЙ КАМПАНІЯ

Номер слайду 4

Природа тут дуже гарна, клімат теплий, земля родюча. У середній частині півострова тече найбільша річка Італії – Тибр.

Номер слайду 5

Неподалік від міста Неаполя височить відомий вулкан Везувій. На Острові Сицилія – вулкан Етна

Номер слайду 6

Влітку на півдні Італії дме сухий гарячий вітер – сироко. Під гарячим сонцем дозрівають виноград, апельсини, лимони, мигдаль, гранати

Номер слайду 7

Колись на Апеннінському півострові жило багато племен. Найчисленнішим був народ етрусків.

Номер слайду 8

Номер слайду 9

Пізніше на півдні півострова греки-переселенці заснували свої колоніїю вони дали всьму півострову назву “Італія”.

Номер слайду 10

На берегах річки Тибр жило плем'я латинів. Згодом вони й заснували там місто Рим.

Номер слайду 11

Номер слайду 12

Номер слайду 13

Номер слайду 14

Номер слайду 15

Номер слайду 16

Номер слайду 17

Номер слайду 18

Номер слайду 19

Вважається, що Рим був заснований у 753 р. до н. е.

Номер слайду 20

Номер слайду 21

Номер слайду 22

Ромул у гніві вбив Рема. А згодом заснував місто і назвав його Римом, латиною — «Рома», і став його першим царем.

Номер слайду 23

Номер слайду 24

Заклавши основу міста, Ромул розділив усіх, хто міг служити у війську, на загони. Кожний загін складався з 3 тис. піхотинців і 300 вершників і називався легіоном

Номер слайду 25

Сто кращих громадян Ромул призначив радниками і назвав їх патриціями

Номер слайду 26

* Римська знать - корінні жителі, діти перших поселенців Переселенці, трудове населення міста: землероби, ремісники, торгівці Раби вважалися молодшими членами родини, але піддавалися експлуатації Патриції Плебеї Раби

Номер слайду 27

Номер слайду 28

Царська рада називалася сенатом, що в перекладі означає «рада старійшин». Члени царської ради почали називатися сенаторами і «батьками». Латинською «батько» — «патер»

Номер слайду 29

Простий народ називався плебсом, а кожна незнатна людина — плебеєм. Всі римські громадяни називалися загальним ім’ям — квіріти.

Номер слайду 30

Номер слайду 31

Римських царів було сім. Ромул

Номер слайду 32

Нума Помпілій

Номер слайду 33

Тулл Гостілій

Номер слайду 34

Анк Марций

Номер слайду 35

Тарквіній Стародавній

Номер слайду 36

Сервій Туллій

Номер слайду 37

Тарквіній Гордий

Номер слайду 38

* КОНСУЛ – титул виборних найвищих урядових осіб В 510 році до н.е. з Риму вигнали останнього царя , наступного 509 року обрали двох консулів. Їх імена відомі – Луцій Юній Брут і Публій Валерій Публікола. В 509 році до н.е. римляни обрали двох урядовців, терміном на один рік. З тих часів розпочався період Республіки, який тривав до 30 року до н.е. форма державного правління через обраних народом урядовців; Обрахуйте скільки років в Римі тривав період республіки?

Номер слайду 39

* Італія розташована на: А) Піренейському півострові; Б) Апеннінському півострові; В) Аравійському півострові. 2. Італія з півночі захищена горами: А) Андами; Б) Гімалаями; В) Альпами; 3. Землеробство, садівництво, ремесло, скотарство – основні заняття населення Італії? А) Так; Б) Ні.

Номер слайду 40

* 4.Рік утворення міста Рим : А) 752; Б) 753; В) 754 5. Місто було названо на честь: А) Рема; Б) Ромула; 6. Понад два століття Римом правили: А) Царі; Б) Плебеї; В) Патриції; 7. Форма державного правління через обраних народом урядовців: А) Фамілія; Б) Консульство; В) Республіка.

Номер слайду 41

Презентацію створено за допомогою комп’ютерної програми ВГ «Основа» «Електронний конструктор уроку» © ТОВ «Видавнича група ˝Основа˝», 2011 Джерела: 1. «Усі уроки до курсу «Історія Стародавнього світу». 6 клас.» 2. Книга «Інтегрований курс історії. 6 клас. Дидактичні матеріали» 3. Сайты: http://www.fictionbook.ru http://dreamworlds.ru http://www.socio-research.ru http://www.kalitva.ru http://justsite.wordpress.com http://enc.lib.rus.ec http://oraculodeoccidente.wordpress.com

Перегляд файлу

Дата __________      Номер  уроку ___________                Всесвітня історія  6  клас

 

Тема: Вплив природно-географічних умов на життя населення Апеннінського

півострова. Виникнення міста Рима. Царська доба в історії Стародавнього Риму

Мета: ознайомити учнів зі становленням Римської держави, особливостями

суспільного та політичного устрою; розкрити вплив географічного положення та природних умов на заняття римлян; систематизувати знання про виникнення держав у стародавньому світі; сприяти формуванню вмінь характеризувати географічне положення, аналізувати історичні джерела, порівнювати особливості суспільно-політичного устрою в Римі та Греції, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки.

Тип  уроку: урок вивчення нових знань

Обладнання: зошити, підручники, історичні атласи, ілюстративний матеріал,

роздатковий матеріал, мультимедійна презентація, таблиця.

 

План уроку:

1. Вплив природно-географічних умов на життя населення Апеннінського півострова.

2. Виникнення міста Рим.

3. Царська доба в історії Стародавнього Риму.

 

Хід  уроку:

І. Організація  навчальної  діяльності.

 

ІІ. Актуалізація  опорних  знань.

Завдання

Мотивація навчальної діяльності.

Відеоматеріали.

Повідомлення теми та мети уроку.

 

ІІІ. Вивчення  нової  теми.

1. Вплив природно-географічних умов на життя населення Апеннінського півострова

На захід від Балкан розташований Апеннінський півострів, назва якого походить від Апеннінських гір, які простяглися вздовж півострова. Цей півострів називають також Італією. Неподалік від півострова розміщені острови, найбільшими та найвідомішими з яких є Корсика, Сардинія, Сицилія.

На що схожий Апеннінський півострів? (Чобіт)

Вплив природно-географічних умов на господарювання римлян

Племена Італії та територія їх розселення.

Центральну Італію населяли племена італіків та етрусків. Рим потрапив під вплив етруських правителів наприкінці VII ст. до н. е. Саме етруски спорудили кам’яні будинки на місці дерев’яних і заснували поселення. Вони осушили болота за допомогою стічного каналу та відвели це місце під форум — головну площу, яка стала політичним та економічним центром міста. Вплив етрусків поширювався і на римську релігію. Латинський алфавіт, що набув поширення в більшій частині Європи, має етруське походження.

Запитання

1) Які племена заселяли Рим?

2) З якими племенами вони могли взаємодіяти?

2. Виникнення міста Рим

У Х—ІХ ст. до н. е. на пагорбах у місцевості Лацій, на лівому березі річки Тибр,жили латиняни і сабіняни. Поступово поселення цих двох племен об’єдналися і утворили нове, з фортецею на пагорбі Капітолій. Римські історики писали, що ця подія відбулася в 753 р. до н. е. Саме від цієї дати римляни вели літочислення.

Про історію виникнення міста населення склало чимало легенд.

Повідомлення учня

Учень виступає із повідомленням про заснування міста Рим.

Після Троянської війни воєначальник троянців Еней прибув разом зі своїми товаришами в місцевість Лацій. Одружившись із донькою місцевого царя Латина Лавінією, він заснував царство. Столицею його стало місто Альба-Лонга. Чотирнадцятий наступник Енея, цар Нумітор, був скинутий з престолу братом та ув’язнений. Дочка Нумітора мала двох синів-близнюків Ромула й Рема. Боячись помсти, новий цар наказав кинути їх у Тибр. Хвилі винесли кошик із дітьми на берег біля пагорба Палатин. Дітей спочатку нагодувала вовчиця, а потім їх знайшов пастух і виростив. Ромул та Рем повернулися до Альби-Лонги і вбили царя. Нумітор, який із допомогою братів знову став царем, дозволив їм заснувати місто на тому місці, де їх годувала вовчиця. Під час будівництва виникла сварка. Ромул убив брата і назвав місто своїм іменем.

Робота з термінами і поняттями

Веста — богиня вогню, домашнього вогнища.

Весталки — жриці богині Вести.

Марс — бог війни.

Робота з історичним джерелом

Учитель зачитує учням уривок з історичного джерела і пропонує відповісти на запитання.

Плутарх про процес заснування Риму

Поховавши Рема, Ромул заходився будувати місто… На нинішній площі для Народних зборів вирили яму і поклали усе те, що люди вважали для себе корисним, а потім кожний кинув туди жменю землі, принесеної з тих країв, звідки він прийшов, і всю цю землю перемішали. Звідси, ніби з центру, немов описуючи коло, провели межу міста.

Запитання

У чому особливість заснування міста Рим?

Валеохвилинка. Прослуховування музики.

3. Царська доба в історії Стародавнього Риму

Усе давнє суспільство Риму складалося з родів. Кожний рід мав власну назву і складався з великих патріархальних сімей. Вони об’єднувалися у три триби (племені), кожна з яких складалася з десяти курій. Курії — це союзи чоловіків-воїнів, які становили основу армії. Курія складалася зі 100 піших воїнів та 10 вершників. Триби поступово перетворювалися на райони міста.

Спочатку кожен рід спільно обробляв землю. Але з розпадом роду кожна сім’я отримала у володіння власну ділянку. Земля розподілялася між найбагатшими сім’ями — патриціями. Крім землі, вони мали рабів, могли брати участь в управлінні державою.

Населення, яке переселилося до Риму з інших місць (плебеї), не мало права володіти землею, брати участь у Народних зборах, одружуватися з патриціями.

Патриції та плебеї служили у війську.

Суспільний устрій Стародавнього Риму

За критерієм форми правління історію Стародавнього Риму можна поділити на два періоди: царський (753—509 рр. до н. е.) та період республіки (509—30 рр. до н. е.).

Робота з документом

Діонісій Галікарнаський про владу царя

«...Ромул дав цареві такі права: щоб він очолював священнодійства і жертвопринесення, щоб зберігав закони та звичаї батьків, тяжчі злочини розбирав сам, а легші доручав сенатові; збирав сенат і скликав народ та мав вищу владу під час війни...»

Запитання до документа

Які обов’язки перед суспільством мав цар?

Понад два століття Римом правили царі, першим з яких став Ромул. Царі не передавали владу у спадок, їх обирали. Символами влади царя були трон, прикрашений слоновою кісткою, 12 охоронців — лікторів, золота корона, що імітувала вінок із дубового листя, скіпетр з орлом, пурпурна туніка (сорочка), гаптована золотом. Особливим символом влади царя був пучок різок, у який вставлялася сокира — символ могутності.

Схема правління у Римі в царський період

До складу сенату входили 300 патриціїв із найдавніших родів, тому сенаторів називали «батьками». Їх призначали довічно, вони користувалися пошаною. Коли цар помирав, то до обрання нового правителя сенат щодня шляхом жеребкування визначав «виконувача обов’язків». Голосували сенатори у незвичний для нас спосіб: ті, хто підтримував одне рішення, відходили в один бік, решта — в інший.

— Який орган влади Стародавньої Греції нагадує вам римський сенат? (Ареопаг)

Останній, сьомий правитель Риму Тарквіній Гордий не визнавав думку сенату, вдавався до страт та вигнань, тому був скинутий сенатом.

Після вигнання Тарквінія Гордого в Римі було встановлено республіку.

Запитання

1) Що таке республіка?

2) Чи схожими були процеси формування держави в Італії та Греції?

3) Яке правління було спочатку в Греції? У Римі? (Аристократичне правління)

4) Як із часом змінилося правління в цих країнах? (Держави стали республіками)

5) Які процеси відбувалися в Греції у період установлення республіки в Римі? (510 р. до н. е. — поглиблення демократії, реформи Клісфена)

 

ІV. Висновки  та  узагальнення.

Тестові завдання

1. Установіть хронологічну послідовність подій.

А заснування міста Рим

Б царський період Риму

В період республіки в Римі

Г вплив етруських правителів на Рим

Відповідь: А Б Г В.

Завдання

Назвіть:

1) чотири моря, що омивають Італію;

2) три острови, що входять до її складу; (Сицилія, Сардинія, Корсика)

3) два класи, що складали римське суспільство; (патриції, плебеї)

4) ім’я останнього римського царя. (Тарквіній Гордий)

Запитання

1. Яке значення в розвитку Італії мають її географічне положення та клімат?

2. Що спільного та відмінного було в правлінні Риму царського періоду та Греції у VIII—VII ст. до н. е.?

3. Чому сенаторів називали «батьками»?

 

V. Домашнє  завдання.

  1. Прочитати параграф з підручника.
  2. На контурній карті позначте територію Італії та підпишіть її

1

 

zip
До підручника
Всесвітня історія. Історія України 6 клас (Бандровський О.Г., Власов В.С.)
Додано
6 липня 2018
Переглядів
681
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку