23 липня о 18:00Вебінар: STEM-освіта без гендерних стереотипів – запорука успішного майбутнього школярів

Урок Проект «Людина незламної долі»

Про матеріал

Мета уроку:

  • формування поняття «доля» (на прикладі оповідання «Доля людини М. Шолохова)
  • розкрити значення характеру, що впливає на долю головного героя оповідання М. Шолохова “Доля людини”
  • формувати комунікативні й інформаційні компетентності;
  • поглибити розуміння ідейно-художнього багатства оповідання.
  • розвивати вміння ведення дискусії, давати вичерпні глибокі відповіді на поставленні питання
  • продовжити розвиток творчості інтерпретації прози, діалогічного й монологічного мовлення учнів.
  • сприяти вихованню духовно-моральної особистості;
  • виховувати в учнів повагу до сильних особистостей, здатність співпереживати ; виховувати власну позицію до ситуації, що вимагає вибору
Перегляд файлу

          Тема.   Проект «Людина незламної долі»                                                                                                                      

Мета уроку:

  • формування поняття «доля» (на прикладі оповідання  «Доля людини М. Шолохова)
  • розкрити значення характеру, що впливає на долю головного героя оповідання М. Шолохова “Доля людини”
  • формувати комунікативні й інформаційні компетентності;
  • поглибити розуміння ідейно-художнього багатства оповідання.
  • розвивати вміння ведення дискусії, давати вичерпні глибокі відповіді на поставленні питання
  • продовжити розвиток творчості інтерпретації прози, діалогічного й монологічного мовлення учнів.
  • сприяти вихованню духовно-моральної особистості;
  • виховувати в учнів повагу до сильних особистостей, здатність співпереживати ; виховувати власну позицію до ситуації, що вимагає вибору

Вступне слово вчителя.     Слайд

                                        Вставал вопрос в любые времена-

Что жизнь такое? Для чего она?

Сто мудрецов на то ответ искали

У звезд, богов, земли, воды, огня.

А что известно? То же, что вначале-

На старой тайне старая броня.

Так, может, надо подойти иначе

К известно не решаемой задаче

И суть в другом аспекте изложить-

Раз есть она, то как её прожить?

(стихотворения поэта ХХ века Николая Матвеевича Грибачёва «Условия задачи»)

 

Дійсно, за всіх часів людина запитувала себе: « Що таке життя, для чого я народився? Як його прожити? Що таке доля?» 

          Судьбы, как тропы в глухолесье, – всегда разные.Найдет человек сохатиную иль медвежью стежку – и пошел по ней. Потом удивляется: какая нечистая сила понесла его по такой дремучести, где сам черт ногу сломит?Многие идут по наторенным дорогам, но не след в след, каждый по-своему.Случается: человек долго ищет судьбу. Набьет ноги, не раз умоется горькою слезою; брызнет седина в голову, а ему все еще кажется - жизнь впереди!..Другой, не успев пожить, вдруг вспыхнет огнем, да так ярко, что многим возле него хоть водой окатывай: невмоготу припекает. Сгорит, а про него долго еще будут говорить, поминая добром и лихом.

Есть судьбы легкие. Век проживет иной, ни разу не охнув. Есть трудные, когда, как говорят в народе, на бедного Макара все шишки валятся. Сколько людей – столько судеб, все не охватишь.                                                     

Доля… людська доля… Від чого і від кого вона залежить? Чому в одних вона складається вдало, людину вважають улюбленцем долі. А в іншої людини доля нелегка, готує їй чимало горя й випробувань.

1.Давайте спробуємо з вами визначитися з розумінням слова «доля», який зміст вкладаєте ви у це слово?

- Ваше уявлення про долю.

Робота із визначеннями (висловлювання учнів).

1. - Що тобі визначене долею, те й приймай, а там будь, що буде, доля завжди знайде людину.

2.  - Доля - випробування для людини. Доля - це вибір, що повинен зробити людина. Долю можна здолати, а можна зламати.

3 - Долю людини визначають завжди обставини.

4.  - Війна ламає долі людей. Складає їхнє життя за обставин.

5. - Зорі бувають свої в кожної долі.

6. - На війні все вирішує людина, а іноді доля. Залишитися морально чесним і сильним, тут не важливі обставини, а все залежить від людини.
7. - З долі однієї людини складається доля цілого народу.

8. - Завжди залишатися людиною, які б випробування тобі не приготувала доля.

2. Давайте подивимося, як значення цього слова пояснюється в словнику.  Слайд

Доля – 1. Перебіг подій, збіг обставин, напрям життєвого шляху, що ніби не залежить від бажання, волі людини. 2. Стан, у якому перебуває або перебуватиме що-небудь; майбутнє чогось.

“Доля” - 1. Складний незалежно від волі людини хід подій, що визначає все, що відбувається в житті.

Доля, участь, життєвий шлях

 

Доля - багатозначне слово.

3.  Що може, на вашу думку, кардинально змінити  долю?

 Відповіді учнів ( Жити на самоті, втратити близьких, екстримальна ситуація, невиліковна хвороба, сташне лихо  - війна.

Прийом «Стягування    визначень»

Діти, давайте, із цих визначень спробуємо виділити загальні, головні. Увага на дошку. Слайд

  • Доля - випробування для людини, доля - це вибір, що повинна зробити людина. (Від цього залежить: втратить вона себе або відродиться з новою силою).
  • Долі можна пручатися, а можна підкорятися.
  • Зорі в кожної долі свої, тільки не можна давати, щоб вони потухли, згасли.
  • Віра в добрі почуття, у торжество життя

Учитель. Человек, словно в зеркале мир, многолик. Он ничтожен и он же велик ”. Слайд

Доля …, Людина…, Доля Людини…

Асоціативна розминка. (дошка)

Людина – душа, вірність, розум , характер, героїзм, ДОЛЯ…

Отже, людині не дано дізнатися, що їй на роду написано, як складеться її доля в майбутньому, наперед знати не можна. Але завжди треба пам'ятати, що людина може творити свою долю, а життя в неї одне, яке слід оберігати, проте вічного життя не дано нікому. 

Саме  про долю  справжньої Людини, яка пройшла через пекло війни, лишилась без рідних близьких людей. Та все ж знайшла в собі сили жити і бути потрібним, змалював в оповіданні «Доля людини» М.О.Шолохов.

 

Ішла війна… І фронтові дороги

Ламали людям долі знов і знов.

Та ратівним ставав, крім віри в Бога,

Надії промінь і палка любов!

 

- Хто він, Андрій Соколов, чия невпокорена воля викликає у нас захоплення і здивування: «Скільки може знести горя людська душа, які фізичні муки може витерпіти людське тіло?»

 

 - До нас з таким же запитанням звертається  і сам герой. Слайд

 («Буває, не спиш уночі, дивишся у темряву порожніми очими й думаєш : «За що ти, життя, так скалічило? За що так покарало?»)

 

- За що?!

 

- Наше завдання  - по краплиночках зібрати все про життя Андрія Соколова, адже його тернистий шлях по життю може бути прикладом і для людини сьогодення.

Проект «Людина незламної долі» Слайд

«…людина незламної долі може все

 витерпіти,  все подолати на своєму шляху…»

                                                                            М. Шолохов

Життєві стежини Андрія Соколова  Слайд

Група 1(інформаційні блоки): Андрій Соколов до війни     

 «Спочатку життя моє було звичайним…» Слайд

- Що ж це зазвичайне життя у нашого героя?

- Слово має Андрій Соколов. Увага на екран. Кадр із фільму (розповідь про себе) Слайд

  • Чим приваблює нас Андрій  в звичайному  довоєнному житті ?
  • Яким він був сімянином? У чому бачить щастя А. Соколов до війни? Чому радіє головний герой?  Які особливості у стосунках Андрія з дружиною. (Сім'я, робота, будинок, діти, повазі.)

Коли людині тяжко, боляче, вона говорить, що болить душа. Болить душа, а руку прикладує до серця. Мабуть, там і знаходиться душа людини.

- А яким же було серце у Андрія? Які його  риси характеру ви можете назвати у повоєнний час?

Серце на дошці.   

Діти записують риси характеру біля серця

 (Працьовитість, любов, турбота, повага й ін.)

Учитель. У його житті гармонія, спокій, йому більшого й не треба.

- Що змінило звичайний хід життя Андрія? (Війна)

 ( Кадр із фільму «Сцена прощання героя з Іриною») Слайд

 - За що картав себе Андрій все життя?

Слайд

Вірш Олексія Сурікова


Положи мне на плечи руки

И в глаза прямо взгляни.

Если б знала ты сколько муки

Сердце приняло в эти дни!

 

Нелегко ходить без оглядки,

Не мигая в огонь смотреть,

Возле губ наших горькие складки

Будет трудно стереть.


 

Група  2       Соколов під час війни Слайд

 «А тут ось вона, війна…»

«На те ти й мужчина , на те ти солдат, щоб усе витерпіти і перетерпіти, коли тебе на це лиха година покликала»

Учитель  Слайд

  • Чому свою розповідь про війну А. Соколов начинает з розповіді про мирне життя? (Він пройшов  через труднощі. І те, що було для нього звичним, звичайним, стало дорогим.)
  •  Що відбулося з ним під час війни на фронті? (На фронті Андрій Соколов - шофер, возить снаряди для артилерійської батареї. У травні 1942 він їде на передову, квапиться, тому що його товариші гинуть без снарядів. На мінному полі його вантажівка підривається, Соколова контузило. Коли він опам'ятався, то виявився в тилу в німців. Так він виявився в полоні.)

Епізод  в церкві. (переказ) Слайд

-Які варіанти людської поведінки зображує Шолохов у цій сцені (солдат - християнин, Крижнев, взводний, доктор)? Яка позиція ближче Соколову?

(В епізоді в церкві Шолохов розкриває можливі типи людської поведінки в нелюдських обставинах. Різні персонажі тут втілюють різні життєві позиції. Але тільки позиція доктора, “який і в полоні й у сутінках свою велику справу робив”, викликає в Соколова повагу й преклоняється перед цією людиною. У будь-яких умовах залишатися самим собою, не змінити собі - це й позиція самого Соколова. Ні покірності, ні протиставлення свого життя чужим герой не приемлет. Тому й вирішується він убити Крижнева, щоб урятувати взводного. Нелегко дається Соколову вбивство, тим більше вбивство свого. Важко в нього на душі. Але не може він допустити, щоб одна людина рятувала собі життя ціною загибелі іншого, тому що тільки в єднанні людей він бачить порятунку).

  • Для чого, на вашу думку, імена людей у концтаборах замінювали номерами?Чи приховував номер 331 нескорений характер Андрія? Слайд

«…у мене є своя гідність і гордість… і скотини вони з мене не зробили, хоч як старались»

  • Які риси характеру допомогли головному героєві під час війни? (Стійкість, хоробрість, самовідданість, патріотизм, щедрість.)
  • Які риси він виявив у полоні? (Достоїнство.)дошка

«Розмова із Мюллером»  Слайд

  • Про що думає Соколов, готуючись до смерті?
  • Навіщо Мюллеру знадобилося особисто стратити російського солдата під час урочистої вечері?
  • Навіщо, перш ніж розстріляти в'язня, він улаштовує ритуал з випивкою?
  • Хто й у який момент перемагає в цьому двобої? У чому сенс цієї перемоги?  ( він не став принижуватись перед ворогом, навіть Мюллер сказав, що він хоробрий солдат)
  • Як розпорядився Соколов буханцем хліба і  шматком сала, які отримав від коменданта? Чи міг він нагодувати ними поранених?

      (Діалог з Мюллером - це не збройна сутичка двох ворогів, а психологічний двобій, з якого Соколов виходить переможцем, що змушено визнати й сам Мюллер. Комендант табору хотів повторення Сталінграда, він одержав його повною мірою. Перемога радянських військ на Волзі й перемога Соколова - події одного порядку, тому що перемога над фашизмом - це, насамперед, перемога моральна. Так звичайна людина стає в Шолохова втіленням народного характеру. Фашизму протиставляє герой і велика сила терпіння, настільки властивому росіянинові народу. Готовність вистояти, “выдюжить” ставати життєвим кредо Соколова: “На те ти й чоловік, на те ти й солдат, щоб усе витерпіти, усе знести, якщо до цього нестаток покликав”.)

 

  • Що очікує А. Соколова після полону, про що він думає? (Він став думати про будинок у Воронежу, про сім'ю, про щастя, про любов.)
  • А що ж його чекає попереду? (зачитати уривок з твору.)

Слайд

Звучить пісня «Враги сожгли родную хату»

  • Що значить для людини будинок? (Це вогнище, міцність, захист.)

 Учитель.

 - Разом з будинком людина втрачає надію, сенс життя, щастя. У житті А. Соколова наступає момент розчарування, порожнечі, він залишився один на один зі своєю жорстокою долею. Для чого жити? В чому сенс життя?

Але той, хто витримав знущання й приниження, хто мріяв про втечу з полону, продовжував достойно жити, повернувся на фронт і благовісник долі послав йому радісну звістку, а з нею Надію, повязану синочком Анатолієм.

 - А про що мріяв Андрій Соколов.????

- Але ця радість була недовгою. Знову чорна хмара над Андрієм.Захоронив він у німецькій чужій землі свою останню радість і надію,  свої мрії і сподівання, свого єдиного синочка, свою кровиночку. І оборвалось все , куди ж йому тепер…

  • Як може змінитися людина, коли потрапила в таку ситуацію? (Може озлобитися, зненавидіти навколишніх, спитися, позбавити себе життя.)

 Групиа 3     Соколов після війни  Слайд

«З журбою радість обнялась…»

- А що наш герой?  Так, він не озлобився.  Шолохов скупо пише про цей період життя Соколова: працював, почав випивати.

           - Що допомогло Андрію повернутися до життя?

  • Чи готовий морально був Соколов для всиновлення хлопчика?

Перегляд фрагменту із кінофільму «Розмова з Ванюшкою» Слайд

  • Як змінилось його життя після  зустрічі з Ванею?
  • Що було спілного у їх долях, поясніть авторське порівняння із «закинутими піщинками».(зачитати)
  • Як ви гадаєте, чи зможе Соколов бути Ванюшці люблячим батьком після пережитого?

Учитель. Слайд

  • Дійсно, так. Хіба могли ці двоє людей: дорослий сивочолий і маленький з ясними очима, в яких затаїлась туга та очікування, бути самотніми і нещасливими?...

Підсумки уроку.

Прийом «Зустріч з героем». Творча уява

Уявіть себе в образі Андрія Соколова, а мені пощастило взяти у нього інтервю.

  1. Де ви брали сили, щоб подолати всі знущання, голод, тяжку працю?
  2. Про що ви шкодуєте? Що б ви зробили не так?
  3. А якою людиною виріс Ванюшка?
  4. Пам’ятаєте випадок в церкві? Ви не жалкуєте про те, що зробили? А як же заповідь «Не вбий»?
  5.  Ви згодні з прислівям «На роду написано»?(Пока людина не здається, вона сильніша своєї долі)

      6. «Доля нічого не дає на довічну власність», - так стверджував Сенека, але вам доля все ж дала у довічну власність…, що?

 - Випробувати людину доля може в будь-якій естримальній ситуації, для Андрія Соколова доля обрала жорстокий вид випробування –  війна, фашистський полон й смерть близьких людей. Нескорений долі, він гідно витримав життєві випробування.

Він не терпів зрадників, ніколи не втрачав почуття власної гідності, завжди намагався допомогти людям, демонструючи благородство душі, дружелюбство.

«На те ти й мужчина , на те ти солдат, щоб усе витерпіти і перетерпіти, коли тебе на це лиха година покликала» Ці слова були життєвими дороговказами Андрія Соколова.

Поетична хвилина – реквієм.(присвячена солдату Соколову, а таких Соколових було багато) Слайд

Чтоб стать мужчиной, мало им родиться,
Чтоб стать железом, мало быть рудой.
Ты должен перевоплотиться, Разбиться.
И, как руда, пожертвовать собой.
Какие бури душу захлестнули?
Но ты солдат и все сумей принять:
От поцелуя женского до пули,
И научись в бою не отступать.
Готовность к смерти – тоже ведь оружье.
И ты его однажды примени…
Мужчины умирают, если нужно,
И потому в веках живут они

Михаил Львов

Заключне слово вчителя. Слайд

Війна – інший світ, там час плине по-іншому, всі цінності виглядають інакше, але герой оповідання «Доля людини» спростовує це твердження вже тим, що у найважчих , нелюдських умовах, у які він потрапив під час війни, завжди залишався справжньою Людиною.

«Доля людини» - це гімн моральній красі, величі простих воїнів,     знедолених війною, це гнівний протест проти війни.

Давно закінчилась війна. Сьогоднішнє покоління не знає її вибухів. Але.. Слайд

Помните!
Через века, через года, – помните!
О тех, кто уже не придёт никогда – помните!
Не плачьте!
В горле сдержите стоны, горькие стоны.
Памяти павших будьте достойны!
Вечно достойны!

Вспомним всех поименно
Горем вспомним своим….
Это нужно – не мертвым,
Это надо – живым.

Люди!
Покуда сердца стучатся, - помните
Какою ценой завоёвано счастье – пожалуйста, помните!

Нехай сьогодні наш урок буде присвячений світлій пам'яті тих, хто пройшов випробування війною, із честю, не втратив свої людської гідності. Нехай наш проект  «Людина незламної долі», стане вираженням нашої подяки всім їм, за наше щасливе дитинство , за мирне небо над нами.

Музична пауза. Пісня «Журавлі» відео кліп

Слайд

Домашнє завдання: Підготуватись до написання твору на одну із тем:

«Що несе війна людству?» або  «Серце обпалене війною»;

 

 

 

doc
Додано
9 жовтня 2018
Переглядів
182
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку