Тема уроку: Види інформації. Джерела інформації. Надійність джерел інформації.
Автор розробки:
Людмила Чернова, учитель української мови, зарубіжної літератури; керівник клубу фінансової грамотності
Мета уроку: розширити знання учнів про види інформації, джерела отримання інформації та критерії оцінки її надійності; формувати навички роботи з текстовою інформацією; розвивати критичне мислення, уміння аналізувати та робити висновки; формувати відповідальне ставлення до управління фінансами.
Очікувані результати: учні зможуть визначати види інформації та називати джерела її отримання, оцінювати надійність джерел інформації, розуміти, як використання надійної інформації впливає на фінансове благополуччя.
Тип уроку: Інтегрований (українська мова + література + фінансова грамотність).
Обладнання:
Хід уроку
Організаційний момент
Актуалізація опорних знань
Оголошення теми та мети уроку
Вивчення нового матеріалу
Теоретична частина
Сьогодні ми навчимося розрізняти види інформації, визначати джерела її отримання та оцінювати їхню надійність. Це дуже важливі навички, особливо коли йдеться про вибір інформації, яка впливає на наші рішення, зокрема фінансові.

Розкриття понять
Приклад: https://www.youtube.com/watch?v=4_WvWniWG28
Цифрова інформація - будь-яка інформація, яка обробляється і зберігається комп’ютером, смартфоном або пристроєм зберігання даних, є цифровими даними.
Джерела інформації
"Реклама часто переслідує комерційну мету – переконати вас щось купити або скористатися послугою. Вона не завжди об’єктивна."
Надійність джерел
Щоб зрозуміти, чи можна довіряти інформації, звертайте увагу на такі моменти:
Як визначити, що джерело фінансової інформації надійне?
Чому це надійно?
Підсумок теоретичної частини
Отже, ми з’ясували, що інформація може бути різною за видом і джерелом. Але, щоб уникнути помилок, важливо завжди перевіряти її на надійність, особливо, коли це стосується фінансів.
Робота з текстом (1 група):
Несподіваний подарунок
Сонце яскраво світило в маленькому містечку, коли Оля, звичайна шестикласниця, поверталася додому зі школи. Її увагу привернув яскравий білборд, на якому було написано:
«Отримай смартфон абсолютно БЕЗКОШТОВНО! Заповни форму онлайн і забирай свій подарунок!»
«Безкоштовний смартфон? Це ж так круто!» – подумала Оля. Вона швидко зайшла на вказаний сайт з маминого планшета. Там її попросили ввести номер телефону та інші дані. «Нічого страшного», – подумала дівчинка, адже сайт виглядав дуже гарно: яскраві картинки, щасливі люди зі смартфонами в руках.
Наступного дня на телефон її мами почали надходити дивні повідомлення. «Дякуємо за підписку! З вашого рахунку щоденно зніматиметься 50 гривень». Мама здивувалася: «Олю, ти часом нічого не підписувала?»
Оля розповіла про рекламу. Мама уважно глянула на сайт і помітила дрібний текст унизу: «Акція передбачає щоденну оплату за підписку на розважальний сервіс. Смартфон виграють лише 0,01% учасників».
«Олю, завжди потрібно читати все, навіть те, що написано маленькими літерами. Це називається маніпуляцією – вони обіцяють одне, а насправді змушують платити за інше», – пояснила мама.
Оля засмутилася, але запам’ятала важливий урок: яскраві обіцянки не завжди бувають правдивими. З того дня вона завжди перевіряла інформацію і радилася з мамою, перш ніж щось підписувати або вводити свої дані.
Робота з текстом (2 група) https://bank.gov.ua/
Щокварталу Національний банк робить економічний прогноз і публікує його в Інфляційному звіті. Звіт містить багато корисної інформації, але призначений він здебільшого для фахівців. Ця сторінка створена для того, щоб кожен міг легко дізнатися про головні економічні події та бачення НБУ стосовно майбутнього розвитку економіки України.

Робота з текстом (3 група) https://harazd.bank.gov.ua/
Позичальник має право відмовитися від кредиту, не пояснюючи причину, упродовж 14 календарних днів із дати оформлення. Пункт про право відмови має бути зазначений у договорі з фінустановою.
Запитання до текстів:
Чи можна довіряти цим джерелам?
Запишіть у зошиті по два визначення поданих слів, використавши різні джерела інформації. Зазначте джерело, з якого взято інформацію (див. зразок)
Зразок: Гроші – це платіжний засіб, особливий товар, що є загальною еквівалентною формою вартості інших товарів та послуг.
Джерело: https://uk.wikipedia.org/wiki
Гроші – це товар, який виконує роль загального еквівалент
Джерело: Гроші: що таке фіатні гроші, види, функції паперових грошей

Учні отримують приклад реклами (фінансова пропозиція, наприклад, "швидкий кредит під низький відсоток"). Аналізують її за критеріями: автор: мета інформації; чи є ознаки маніпуляції? Обговорення:
Текст реклами для ситуаційної вправи
«Тільки сьогодні! Швидкий кредит без довідок і поручителів!»
Не проґавте унікальну можливість! Ми пропонуємо:
Кредит під 0,01% на день для всіх нових клієнтів!
Сума до 50 000 грн уже за 15 хвилин!
Без довідок про доходи та перевірки кредитної історії.
Все, що потрібно:
Паспорт та ідентифікаційний код.
Заповнити заявку онлайн або в нашому офісі.
З нами легко здійснювати мрії!
Телефонуйте зараз: 0-800-123-456 або заходьте на сайт www.shvydkigroshi.ua
Дрібний шрифт:
«Умови акції діють для нових клієнтів. Реальна річна ставка кредиту становить 750%. Приклад розрахунку: кредит 10 000 грн на 30 днів – до повернення 12 500 грн. Деталі акції уточнюйте у наших спеціалістів.»

Інструкція для учнів
Закріплення знань
Можливі варіанти:
Текстова інформація: учні можуть написати поради у вигляді списку (як у наведеному нижче прикладі). Розмістити текст на дошці.
Графічна інформація: учні можуть створити яскравий плакат із короткими порадами, піктограмами та символами. Малюнки або комікси (зобразити ситуації, пов'язані з фінансовими рішеннями, і показати, як діяти правильно)
Звукова (аудіальна) інформація: учні можуть записати короткий ролик із озвученням порад у цікавій формі (наприклад, радіореклама). Або розіграти діалог.
Як обирати надійні джерела фінансової інформації
Поради для однокласників
Дивіться інформацію на сайтах банків або відомих фінансових компаній.
Якщо хтось пропонує гроші або знижки, подумайте, чи можна їм довіряти.
Перевірте, коли написана інформація. Старі дані можуть уже не працювати.
Читайте уважно, особливо дрібний текст
У рекламі часто є важливі умови, які написані маленькими літерами.
Якщо бачите кілька різних пропозицій, оберіть ту, яка здається найчеснішою.
Запитайте у дорослих: батьків, учителів або консультантів банку, якщо щось незрозуміло.
Якщо обіцяють багато грошей без зусиль, це може бути неправдою.
Поради від учителя
![]()
Надійним джерелом інформації з фінансової грамотності є книги. Трекер читання – це зручний інструмент, який допоможе не лише організувати процес навчання, а й зробити його цікавим та інтерактивним. Завдяки трекеру ви зможете відстежувати свій прогрес у читанні книг, а також ставити перед собою нові цілі. Гаразд_Трекер-книг_А4_колір
Оцінювання роботи учнів.
Поповни свій «гаманець» новими словами: