Урок розвитку мовлення "Види інформації. Джерела інформації. Надійність джерел інформації"

Про матеріал
Інтегрований (українська мова + література + фінансова грамотність). Мета уроку: розширити знання учнів про види інформації, джерела отримання інформації та критерії оцінки її надійності; формувати навички роботи з текстовою інформацією; розвивати критичне мислення, уміння аналізувати та робити висновки; формувати відповідальне ставлення до управління фінансами. Учні зможуть визначати види інформації та називати джерела її отримання, оцінювати надійність джерел інформації, розуміти, як використання надійної інформації впливає на фінансове благополуччя.
Перегляд файлу

 

Тема уроку: Види інформації. Джерела інформації. Надійність джерел інформації.

Автор розробки:

Людмила Чернова, учитель української мови, зарубіжної літератури; керівник клубу фінансової грамотності

 

Мета уроку: розширити знання учнів про види інформації, джерела отримання інформації та критерії оцінки її надійності; формувати навички роботи з текстовою інформацією; розвивати критичне мислення, уміння аналізувати та робити висновки; формувати відповідальне ставлення до управління фінансами.

Очікувані результати: учні зможуть визначати види інформації та називати джерела її отримання, оцінювати надійність джерел інформації, розуміти, як використання надійної інформації впливає на фінансове благополуччя.

Тип уроку: Інтегрований (українська мова + література + фінансова грамотність).

Обладнання:

  • Робочі зошити, гаджети з інтернетом.
  • Роздаткові матеріали з текстами (художній уривок і фінансовий текст).
  • Ватмани, різнокольорові маркери, олівці.

Хід уроку

Організаційний момент

  • Привітання учнів.
  • Перевірка готовності до уроку.

Актуалізація опорних знань

  1. Запитання:
    • Що таке інформація?
    • Які джерела інформації ви знаєте?
  2. Введення фінансового контексту:
    • Як ви вважаєте, чи всі джерела інформації однаково корисні, коли йдеться про гроші?

Оголошення теми та мети уроку

  • Вчитель оголошує тему уроку.
  • Формулює завдання: навчитися відрізняти види інформації, оцінювати джерела та зрозуміти, як це допомагає бути фінансово грамотними.

Вивчення нового матеріалу

Теоретична частина

  • Види інформації: текстова, графічна ( знаки, символи), звукова
  • Джерела інформації:  ресурс (книги, ЗМІ, Інтернет, експерти, реклама), у якому ви знайшли певні дані.
  • Надійність джерел:
    • Чи можна довіряти рекламним матеріалам?
    • Як перевірити інформацію (факти, авторитетність автора, об’єктивність)?

Сьогодні ми навчимося розрізняти види інформації, визначати джерела її отримання та оцінювати їхню надійність. Це дуже важливі навички, особливо коли йдеться про вибір інформації, яка впливає на наші рішення, зокрема фінансові.

Розкриття понять

 

  1. Текстова інформація – це будь-яка інформація, передана у вигляді тексту: статті, книги, інструкції, оголошення.
    • Приклад: Реклама на білборді.
    • Запитання до учнів:
      • Які ще приклади текстової інформації ви знаєте?
  2. Візуальна інформація -  це зображення, малюнки, графіки, відео. Візуальна інформація часто використовується для привертання уваги.

Приклад: https://www.youtube.com/watch?v=4_WvWniWG28

  • Де ви найчастіше бачите візуальну інформацію?
  1. Аудіальна інформація - це інформація, яку ми сприймаємо на слух: радіо, аудіокниги, подкасти." https://youtu.be/RL6e0_V_gYc
    • Приклад: Радіопередача, записана учасниками клубу фінансової грамотності.
  2. Illustration of a person showing him doing many tasks on computer.Цифрова інформаціябудь-яка інформація, яка обробляється і зберігається комп’ютером, смартфоном або пристроєм зберігання даних, є цифровими даними.

 

 

 

Джерела інформації

  1. Книги та друковані видання
    • Книги, журнали, газети – це традиційні джерела інформації. Вони зазвичай ретельно перевіряються перед публікацією.
    • Запитання:
      • Чи можна довіряти всім друкованим виданням?
  2. Інтернет
    • Сайти, блоги, форуми – найбільш популярне джерело інформації. Але інформація в Інтернеті не завжди надійна.
    • Приклад:
      • Сайт банку та особистий блог – чи однаково їм можна довіряти?
  3. Медіа (телебачення, радіо)
    • Новини, передачі часто подають інформацію швидко, але можуть бути суб’єктивними.
  4. Експерти та фахівці
    • Це джерела, яким зазвичай довіряють, адже вони мають знання у своїй галузі.
    • Приклад: Фінансовий консультант у банку.
  5. Реклама
    • "Реклама часто переслідує комерційну мету – переконати вас щось купити або скористатися послугою. Вона не завжди об’єктивна."

Надійність джерел

Щоб зрозуміти, чи можна довіряти інформації, звертайте увагу на такі моменти:

  •          Хто автор інформації?
  •          Яка мета джерела – поінформувати чи продати?
  •          Чи підтверджуються факти іншими джерелами?
  •          Чи виглядає інформація занадто привабливою, щоб бути правдою?"

Як визначити, що джерело фінансової інформації надійне?

  •          Офіційний характер: Це може бути державний сайт або вебресурс фінансової установи. Наприклад, портал Дія надає інформацію про фінансові пільги, субсидії чи виплати. Посилання: www.diia.gov.ua
  •          Відкритість даних: Інформація пояснюється прозоро, без маніпуляцій чи прихованих умов.
  •          Регулярне оновлення: Дані завжди актуальні.
  •          Визнання серед експертів: Джерело використовується і цитується професіоналами.
  •          Приклад надійного джерела: Офіційний сайт Національного банку України (НБУ)
  •          Чому це надійно?
  •          Сайт НБУ містить офіційну інформацію про курси валют, банківські послуги, поради для громадян щодо фінансової грамотності. Інформація перевіряється і публікується експертами банку.
  •          Посилання: www.bank.gov.ua

Підсумок теоретичної частини

Отже, ми з’ясували, що інформація може бути різною за видом і джерелом. Але, щоб уникнути помилок, важливо завжди перевіряти її на надійність, особливо, коли це стосується  фінансів.

 

 

 Робота з текстом (1 група):

Несподіваний подарунок

Сонце яскраво світило в маленькому містечку, коли Оля, звичайна шестикласниця, поверталася додому зі школи. Її увагу привернув яскравий білборд, на якому було написано:
«Отримай смартфон абсолютно БЕЗКОШТОВНО! Заповни форму онлайн і забирай свій подарунок!»

«Безкоштовний смартфон? Це ж так круто!» – подумала Оля. Вона швидко зайшла на вказаний сайт з маминого планшета. Там її попросили ввести номер телефону та інші дані. «Нічого страшного», – подумала дівчинка, адже сайт виглядав дуже гарно: яскраві картинки, щасливі люди зі смартфонами в руках.

Наступного дня на телефон її мами почали надходити дивні повідомлення. «Дякуємо за підписку! З вашого рахунку щоденно зніматиметься 50 гривень». Мама здивувалася: «Олю, ти часом нічого не підписувала?»

Оля розповіла про рекламу. Мама уважно глянула на сайт і помітила дрібний текст унизу: «Акція передбачає щоденну оплату за підписку на розважальний сервіс. Смартфон виграють лише 0,01% учасників».

«Олю, завжди потрібно читати все, навіть те, що написано маленькими літерами. Це називається маніпуляцією – вони обіцяють одне, а насправді змушують платити за інше»,  – пояснила мама.

Оля засмутилася, але запам’ятала важливий урок: яскраві обіцянки не завжди бувають правдивими. З того дня вона завжди перевіряла інформацію і радилася з мамою, перш ніж щось підписувати або вводити свої дані.

Робота з текстом (2 група) https://bank.gov.ua/

Щокварталу Національний банк робить економічний прогноз і публікує його в Інфляційному звіті. Звіт містить багато корисної інформації, але призначений він здебільшого для фахівців. Ця сторінка створена для того, щоб кожен міг легко дізнатися про головні економічні події та бачення НБУ стосовно майбутнього розвитку економіки України.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Робота з текстом (3 група)  https://harazd.bank.gov.ua/

Позичальник має право відмовитися від кредиту, не пояснюючи причину, упродовж 14 календарних днів із дати оформлення. Пункт про право відмови має бути зазначений у договорі з фінустановою.

 

Запитання до текстів:

  • Який вид інформації подано?
  • Яке джерело?
  • Чи можна довіряти цим джерелам?

 

Запишіть  у зошиті по два визначення поданих слів, використавши різні джерела інформації. Зазначте джерело, з якого взято інформацію (див. зразок)

Зразок: Гроші  це платіжний засіб, особливий товар, що є загальною еквівалентною формою вартості інших товарів та послуг.

Джерело: https://uk.wikipedia.org/wiki

Гроші – це товар, який виконує роль загального еквівалент

Джерело: Гроші: що таке фіатні гроші, види, функції паперових грошей

 

 

Учні отримують приклад реклами (фінансова пропозиція, наприклад, "швидкий кредит під низький відсоток"). Аналізують її за критеріями: автор: мета інформації; чи є ознаки маніпуляції? Обговорення:

  • Чому важливо перевіряти фінансову інформацію?
  • Як помилки у виборі джерел можуть вплинути на ваш бюджет?

Текст реклами для ситуаційної вправи

 «Тільки сьогодні! Швидкий кредит без довідок і поручителів!»

Не проґавте унікальну можливість! Ми пропонуємо:

Кредит під 0,01% на день для всіх нових клієнтів!

Сума до 50 000 грн уже за 15 хвилин!

Без довідок про доходи та перевірки кредитної історії.

Все, що потрібно:

Паспорт та ідентифікаційний код.

Заповнити заявку онлайн або в нашому офісі.

З нами легко здійснювати мрії!
Телефонуйте зараз: 0-800-123-456 або заходьте на сайт www.shvydkigroshi.ua

Дрібний шрифт:
«Умови акції діють для нових клієнтів. Реальна річна ставка кредиту становить 750%. Приклад розрахунку: кредит 10 000 грн на 30 днів – до повернення 12 500 грн. Деталі акції уточнюйте у наших спеціалістів.»

Інструкція для учнів

  1. Уважно прочитайте текст реклами.
  2. Проаналізуйте його за такими критеріями:
    • Який вид інформації використано (текстова, візуальна, цифрова)?
    • Чи є ця інформація об'єктивною?
    • Чи можна довіряти цій пропозиції? Чому?
    • На що потрібно звернути увагу перед тим, як скористатися такою пропозицією?
  3. Обговоріть у парах:
    • Чи є ознаки маніпуляції в цій рекламі?
    • Як можна перевірити надійність цієї пропозиції?

Закріплення знань

  • Робота в парах:
    • Складіть поради для однокласників про те, як обирати надійні джерела  інформації. Передайте  зміст за допомогою різних видів інформації.

Можливі варіанти:

Текстова інформація: учні можуть написати поради у вигляді списку (як у наведеному нижче прикладі). Розмістити текст на дошці.

Графічна  інформація: учні можуть створити яскравий плакат із короткими порадами, піктограмами та символами. Малюнки або комікси (зобразити ситуації, пов'язані з фінансовими рішеннями, і показати, як діяти правильно)

Звукова (аудіальна) інформація: учні можуть записати короткий ролик із озвученням порад у цікавій формі (наприклад, радіореклама). Або розіграти діалог.

Як обирати надійні джерела фінансової інформації

Поради для однокласників

  •      Шукайте відомі джерела

Дивіться інформацію на сайтах банків або відомих фінансових компаній.

  •      Звертайте увагу, хто це говорить

Якщо хтось пропонує гроші або знижки, подумайте, чи можна їм довіряти.

  •      Дивіться на дату

Перевірте, коли написана інформація. Старі дані можуть уже не працювати.

  •      Читайте уважно, особливо дрібний текст

У рекламі часто є важливі умови, які написані маленькими літерами.

  •      Порівнюйте пропозиції

Якщо бачите кілька різних пропозицій, оберіть ту, яка здається найчеснішою.

  •      Дізнайтеся більше

Запитайте у дорослих: батьків, учителів або консультантів банку, якщо щось незрозуміло.

  •      Не довіряйте "занадто вигідним" обіцянкам

Якщо обіцяють багато грошей без зусиль, це може бути неправдою.

  •      Будьте уважними в Інтернеті
  •      Не залишайте свої особисті дані на невідомих сайтах.
  •       Якщо щось здається підозрілим, краще перевірити ще раз.

Поради від учителя

Надійним джерелом інформації  з фінансової грамотності є книги. Трекер читання – це зручний інструмент, який допоможе не лише організувати процес навчання, а й зробити його цікавим та інтерактивним. Завдяки трекеру ви зможете відстежувати свій прогрес у читанні книг, а також ставити перед собою нові цілі. Гаразд_Трекер-книг_А4_колір

  • Що нового дізналися?
  • Як це можна застосувати в реальному житті?

Оцінювання роботи учнів.

 

  1. Скласти короткий текст (5-7 речень) про важливість перевірки інформації.
  2. Знайти в Інтернеті фінансову пропозицію  і проаналізувати її на надійність.
  3. Поповни свій «гаманець» новими словами:

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Поїзд Валентина Савівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
10 січня
Переглядів
4121
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку