19 квітня о 18:00Вебінар: Як організувати якісний урок літератури для учнів із кліповим мисленням

Урок "Що таке любов?"

Про матеріал
Бінарний урок позакласного читання (українська література та зарубіжна ) У розробці використані текст казки Пауло Коельйо “Сандалі Жозе” та "Казка про любов", яку написала Марія Щур.
Перегляд файлу

Урок позакласного читання 5 клас

Підготувала учитель української мови та літератури  Фоменко О. А.

Тема.  Позакласне читання  «Що таке любов?»

 Мета: сформувати уявлення про любов – моральне почуття та вищу моральну цінність; навчити наводити приклади різноманітних проявів любові; розвивати мовлення, вміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати; сприяти вихованню естетичного  смаку та культури почуттів.

Тип уроку: бінарний (українська література – зарубіжна  література)

Обладнання: мультимедійна презентація, роздатковий матеріал

Методи і прийоми: бесіда, робота з текстом, робота з картками, творча робота, «Кола Вена», «Кластер», рольова гра, робота з прислів’ями, диференційовані завдання, творчі завдання, сенкан

Міжпредметні зв’язки: музика, зарубіжна література, психологія,  мистецтво, християнська етика

Обладнання: комп’ютер, презентація, картки

ХІД УРОКУ

                                                             Епіграф : Хай душа ваша вміє любити,
                                                                                  Бо любити — це значить жить!

                                                                                                               Надія Красоткіна

І. Організаційно- мотиваційний етап

- Подивіться один на одного, посміхніться і побажайте одне одному удачі. Спочатку сідають дівчатка – краса нашого класу, а потім хлопчики – сила нашого класу.

  1. Вступне слово вчителя

У будь – якій країні світу, у кожного народу існує ціла низка спільних загальнолюдських цінностей, таких як порядність, чесність, доброта, любов, милосердя. Сьогодні ми з вами будемо говорити про одну з них – про любов. (записуємо число, класна робота, тему уроку). На уроці ми з вами намагатимемося усвідомити ті найважливіші цінності, що роблять людину душевно багатою, щедрою на добро, люблячою. А що значить любити? (варіанти відповіді дітей)

  1. Робота з словником (визначення читають діти)

Любити – бути  глибоко відданим кому -, чому-небудь, відчувати прив’язаність до когось, чогось.

  • Діти, а кого та що можна любити? Підказкою для вас буде слайд.

Обговорення

ІІ. Виконавчо- діяльнісний етап

Слово вчителя:

А ще любов здатна творити дива. У казці “Сандалі Жозе”, яку написав бразильський письменник Пауло Коельйо, (портрет, комента, додаток № 4 ) ми дізналися про одне з таких див. Та чому саме з хлопчиком Жозе відбулося  Різдвяне диво? Чому Ісус звернув увагу саме на нього? ( записати у зошиті)

   Сьогодні на уроці ми дамо відповідь на це запитання, склавши колективно кластер.

Давним- давно, так давно, що ніхто не пам’ятає , коли саме, в одному містечку на півдні Бразилії жив хлопчик Жозе.

- Що ж ми дізналися про Жозе і що запишемо у кластері? ( сирота, тітка не любить).

- Та от настав католицький різдвяний вечір. Вечір, коли сім'ї збираються разом, дарують подарунки, всі чекають на дива. А діти із школи відправились на месу до церкви.

- Чому діти соромились стояти поряд з Жозе? ( вдягнений у лахміття)

Жозе у яскраво освітленому святковому храмі.

  • Чому, коли всі раділи, Жозе, який нічого іншого не знав і ні про що не сумував, розплакався? Відповідь зачитайте.( у кластері: нікому не потрібен)

Виступ Жозе-учня

(Коли я плакав, поряд зі мною зявився хлопчик…)

Бесіда

- Чому Жозе віддав йому одну сандалю?

- Яка риса характеру Жозе є у цьому вчинку?

- І відбулося диво!  Що побачив Жозе , коли прокинувся?

- Так чому ж саме з Жозе відбулося диво?

І це було не єдиним дивом. Що зробила тітка?

- І ще було диво : біля самої каплиці з'явилася статуя Дитини Ісуса, вся у золоті, але одна нога у сандалі, а друга боса.

- Давайте поміркуємо, чому Ісус з'явився у одній сандалі?

Все у нашому житті взаємопов'язане. Любов , яку ми віддаємо, до нас повертається.

За Біблією Ісус у проповіді сказав: Відносся до ближнього свого. Як до самого себе. А український філософ Г. Сковорода сказав так: (опрацювання епіграфа)

Фізкультхвилинка  Ми відпочили з героями нашої ф/х це  хлопчик і дівчинка.

Далі проводить урок учитель української літератури.

Слово вчителя

Зовсім іншим було життя у дівчинки Інгрід, героїні твору Марії Щур (портрет, коротко про автора, додаток № 3). Зміст твору «Казки про любов» вам відомий і ви створили малюнки до казки тож, будь ласка, прошу до захисту малюнків. (Малюнки розміщені на дошці)

Захист малюнків (дівчинка з іграшками, червона та рожева сукня, кішка)

Робота з текстом (додаток № 1)

  • Дякую за розповіді. Прочитаємо діалог кішки і дівчинки (читання діалогу)

Бесіда за текстом

  • Що ми дізналися про дитинство мами Інгрід?
  • Як віднеслася до побаченого дівчинка?
  • А що відповіла їй кішка?( Зачитайте)
  • Чим закінчилася казка?

Слова вчителя

Ось ми з вами і познайомились з різними історіями, різними героями. Якими є герої Жозе і Інгрід, що є спільного й відмінного в цих образах?

Робота з діаграмою «Кола Вена»: синтез аналізованої інформації

  • У спільну частину кіл запишіть, що обєднує, а в неспільну – те, що їх різнить.

Відмінні риси (Жозе: сирота, бідний, потерпає від жадібності та грубощів тітки, нікого ні в чому не звинувачує; Інгрід: живе у сімї, забезпечена, любов мами, звинувачує маму у нелюбові. Спільне: розуміння любові).

Шаблон до інтерактивної вправи" Кола Вена"

Коментар  учителя

Герої казок зрозуміли що значить любити. Чи зрозуміли це ви?

Доведіть це, виконавши творчі завдання. (Діти отримують диференційовані завдання)

( додаток № 2)

Учні під музику « Довга дорога в Дюнах» виконують завдання

Заслуховування робіт.

ІІІ Контрольно-корекційний етап.

  1. Колективне складання сенкану до слова любов
  2. Підбиття підсумків. Оцінювання
  3. Рефлексія

Слово вчителя

Любов — найвище в світі почуття!
Вона не має меж — безкрая!
З любові починається життя,
Вона усе найкраще починає!

Вірш «Без любові не можна жити» читає учениця

Без любові не можна жити,
Треба всім вона з юних літ.
Без любові зав’януть квіти,
Стане сірим безликим світ.
Без любові загине казка
І душа не злетить до зір.
Доброта пропаде і ласка,
Стане сірим усе, повір.
Без любові душа зміліє,
Зникне усмішка на вустах.
Навіть білий сніжок посіріє,
І людину огорне страх.
Без любові не можна жити.
Хай у серці вона горить.
Хай душа ваша вміє любити,
Бо любити — це значить жить!

Домашнє завдання  Захист малюнків до казки «Сандалі Жозе» (9 балів)
Скласти сенкан  про головних героїв творів(хлопчики-Жозе, дівчатка- Інгрід) (10 балів)
Фанфік за вивченими творами «Подальша доля Жозе та Інгрід» (11-12 балів)

 

 

 

 

 

ДОДАТОК № 1

МАРІЯ ЩУР   КАЗКА ПРО ЛЮБОВ

Жила собі дівчинка, звали її Інгрід. Батьки її дуже любили і робили все для того, щоб вона була щаслива. Але їй завжди здавалося, що чогось не вистачає. В неї були найдорощі іграшки, найкрасивіші ляльки і найсмачніші цукерки і шоколадки, але вона постійно ходила невдоволена і злилася. В школі в неї було багато подруг, але вони дружили з нею тільки через те, що в неї було багато гарних іграшок, а по справжньому її трохи недолюблювали за поганий характер.
Одного разу, Інгрід дуже образилася на маму, за те, що та купила їй червону сукню, а не рожеву і закрилася у своїй кімнаті зі слова:
-Ти мене зовсім не любиш, бо не виконала свого слова!
-Я старалася, Інгрід.- ласкаво говорила мама, під дверями кімнати.-Але сукні твого розміру, в такому кольорі не було.
-Іди геть!- крикнула дівчинка.- Якби ти мене любила, то зробила б усе для того, щоб я була щаслива! Не хочу тебе бачити!
Мама жалібно зітхнула і пішла на кухню, готувати вечерю. А Інгрід сіла біля вікна і від злості розревілася. Зненацька, на підвіконня невідомо звідки стрибнула велика пухнаста біла кішка і голосно замуркотіла.
-Іди геть.- закричала дівчинка.- Не вистачало, ще й тебе до мого горя. Мама мене не любить по справжньому. Не розуміє, що я вчора сказала дівчатам, що прийду в рожевій сукні. Тепер я буду брехунка. А мамі всерівно.
І тут кицька заговорила людським голосом:
-Ти впевнена, що мама тебе не любить?
Ігрід мало не впала, і злякано промовила:
-Ти розмовляєш…! Хто ти?
-Неважливо,-муркнула кішка.- В чому на твою думку проявляється любов?
-Ну…людина яка любить, здатна на все заради того, кого любить…
-Ти впевнена? А як це? – запитала кішка і примостилася на підвіконні.- Я зовсім нічого не знаю про любов, Може ти мене навчиш.
-Я навчу? – Інгрід здивовано подивилася на кішку.- Ну що тут знати. Наприклад, якби мама мене любила, то вона б зробила все, щоб дістати для мене сукню, а так…
– О! – кішка примружила свої хитрі очі.- То ти в цьому тямиш. Може навчиш мене і покажеш приклад справжнього прояву любові. От як наприклад ти сама, любиш свою маму. Як ти проявляєш свою любов?
-Я?…- Інгрід задумалася і подивилася у вікно. –Незнаю…
-Чому не знаєш? Ти ж знаєш, що таке любов? Чи ти не любиш свою маму? Ти розлюбила її за те, що вона не виконала свою обіцянку? А за що саме, мама повинна робити для тебе все? А може ти також зробила щось таке, що її могло образити?
-Я ж її дочка.- Інгрід знову злісно подивилася на кішку.- Я мушу, щось робити для того, щоб вона мене любила?

-Мабуть не мусиш, але людина яка для тебе так мало значить хіба мусить жити разом з тобою? Мені здається мама тобі не потрібна. Я заберу її собі. Їй же мабуть, однаково з ким няньчитись. Ти для неї майже така чужа, як я.
-Але це моя мама!-заперечила Інгрід.
-А ти впевнена, що знаєш, як це мати маму? Я ніколи не знала свою, може поясниш мені як це?
-Мати маму, це звичайна річ.
-І все-таки я так і не зрозуміла, що таке любов. Хочеш щось покажу? Хапайся за мене.
Інгрід зі страхом, але більше із цікавості вхопилася за кішку і за мить вони опинилися в минулому. Кішка запевнила, що їх не видно і наказала тихенько дивитися. Це була велика кімната, де сидів якійсь чоловік і жінка, вони ніби чекали обіду, а маленька дівчинка накривала на стіл. Інгрід тихенько скрикнула. Згадавши старі фотографії із маминого фотоальбому, вона впізнала цих людей. Це були її дідусь з бабусею та її мама в дитинстві.
«Маленька мама» вела себе тихо і скромно, та коли в неї випала салатниця батько злісно на неї нагримав і наказав бігти в свою кімнату робити уроки. Мама навіть не заступилася, а також прикрикнула на доньку, щоб була обережна. Мама Інгрід знітилася попросила вибачення і пішла в свою кімнату. Інгрід разом з кішкою пішли за нею. Дівчинка дуже здивувалася, коли побачила яка бідна кімнатка в її мами, там майже не було іграшок. Зате була маленька іконка Божої Матері і маленька мама ставши перед сном на коліна молилася Богу. Вона бажала здоров’я своїм батькам і дякувала Господу за те, що в неї є батьки. Вона любила їх всім серцем, хоча на думку Інгрід це було просто неможливо. Бо здавалося їх немає за що любити. Вкінці її мама помолилася про те, щоб колись у неї була своя донечка і вона буде її любити понад усе, подарувавши їй те, чого в самої не було.
-Ось бачиш.- сказала кішка.- Це і є любов. Твоя мама також колись була “донькою”, і їй жилося зовсім не так як тобі. Та вона ніколи не думала про це, бо просто любила і все. Не за щось, а просто всім серцем. Вона ж могла брати приклад зі своїх батьків, та вона зробила твоє життя прекрасним, і любить тебе. Хоча їй самій в дитинстві дуже не вистачало справжньої любові.
Інгрід задумано дивилася на свою маленьку маму і їй захотілося її раптом обійняти і приголубити. Таку маленьку і беззахисну. Кішка мабуть все зрозуміла бо через декілька секунд Інгрід опинилася сама у своїй кімнаті. Вона швиденько вибігла з кімнати і побігла шукати маму. Мама тихенько сиділа в кріслі і в’язала для Інгрід новий шарфик. Дівчинка підійшла до неї і зі сльозами на очах ніжно ніжно пригорнула до себе:
-Я люблю тебе.- сказала вона.
-І я люблю тебе, донечко!- сказала радісно мама і вони радісно обнялися.  Інгрід навіть не помітила , як від її мами  випала маленька стара фотографія, на якій красувалася велика пухнаста біла кішка…

ДОДАТОК № 2

ЗАВДАННЯ № 1: відновити  вислови,  вставивши замість крапок слова з довідки

Любити – це ………………………..  добро.

Життя без любові нагадує ………………….. без цвіту і плодів.

Любов до ……………………..  – основа всіх чеснот.

Закоханий ……………………… не може бути здатний на справжню любов.

ДОВІДКА: творити, дерево, батьків, у себе.

ЗАВДАННЯ № 2: Знайти відповідність у приказках, поєднайте їх. Правильні варіанти запишіть у зошит. Усно пояснити розуміння однієї з приказок.

Без любові до матері                                           буде тобі скрізь гладенько. 

Господь щедроти тим рясно посилає,    що вона велика, а за те, що своя.

Шануй батька й неньку,                                      де один іншому допомагає.

Люблять Батьківщину не за те,                             немає і любові до людей. 

ЗАВДАННЯ № 3

Написати твір-мініатюру ( 8-10 речень) на тему: «Що для мене любов»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК № 3

Інформація про Марію Щур

В ефірі Радіо Свобода, як Марія Щур, із 1995 року. Кореспондент, ведуча, автор програми «Європа на зв’язку». Випускниця КДУ за фахом іноземна філологія. Пише оповідання для дітей.

Зображення 16x9

 

 

ДОДАТОК № 4

Інформація про Пауло Коельйо

Письменник з Бразилії, лауреат міжнародних нагород у галузі літературної творчості. Унікальна людина, імя якої відзначено в Книзі рекордів Гіннеса.

                 

docx
Додав(-ла)
Фоменко Альона
Додано
2 грудня 2020
Переглядів
153
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку