Урок "Сила тяжіння. Вага тіла. Невагомість. "

Про матеріал

Урок "Сила тяжіння. Вага тіла. Невагомість." 7 клас фізика. Мета: дати уявлення про гравітаційну взаємодію тіл, формувати знання про силу тяжіння та вагу тіла; дослідити та вивчити від чого залежить сила тяжіння та вага тіла; вчити розрізняти поняття сили тяжіння, ваги та невагомості тіла; навчити учнів застосовувати свої знання під час розв'язування задач, формувати науковий світогляд на прикладі сили гравітаційної взаємодії; розвивати вміння спостерігати та аналізувати явища природи, уважність; виховувати відповідальність, наполегливість, дисципліну праці на уроці.

Перегляд файлу

Вчитель фізики та математики Шнипоркова Світлана Леонідівна

Вища категорія.

Вільхуватська ЗОШ І – ІІ ступенів

Гряківська ЗОШ І- ІІІ ступенів

Чутівського району Полтавської області

7 клас                 Фізика

Урок № 38                

 Тема:      Сила тяжіння. Вага. тіла. Невагомість

Мета:

  •   дати уявлення про гравітаційну взаємодію тіл, формувати знання про силу тяжіння та вагу тіла; дослідити та вивчити від чого залежить сила тяжіння та вага тіла; вчити розрізняти поняття сили тяжіння, ваги та невагомості тіла; навчити учнів застосовувати свої знання під час розв’язування задач,  формувати науковий світогляд на прикладі сили гравітаційної взаємодії;
  • розвивати вміння спостерігати та аналізувати явища природи, уважність;
  • виховувати відповідальність, наполегливість, дисципліну праці на уроці.

Тим, хто вчить фізику,
Тим, хто любить фізику,
Тим, хто знає фізику,
Тим, хто ще не знає, що він  любить фізику,
Даний урок присвячується.

ХІД УРОКУ

  1. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Зосередьмося! Пригадаємо вивчене

Скласти асоціативний кущ «сила– це…( причина зміни швидкості, фізична величина, міра взаємодії тіл, має значення, напрям, величина векторна, точка прикладання…) СЛАЙД 4-5

  

 

 

2. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Слово вчителя

Вітаю вас усіх на нашому уроці. Кожен урок для вас - це нові знання та несподіванки, радість перемоги над невідомим.

 Сьогодні ми спробуємо визначити коло ваших знань і хоч трішечки розширити його, щоб у вашій голові народжувалися нові запитання і з’явилось бажання знаходити відповіді на них.

На уроці ви матимете можливість зібрати ще декілька краплинок знань та удосконалити свої вміння, а також хочеться, щоб кожен з вас знайшов відповідь на питання, яке вас цікавить . Завжди треба пам'ятати слова Бєлінського:

ЛЮДИНА БОЇТЬСЯ ТІЛЬКИ ТОГО, ЧОГО НЕ ЗНАЄ, ЗНАННЯМ ПЕРЕМАГАЄ БУДЬ ЯКИЙ СТРАХ.

Тож прагненням до знань повинне бути сьогодні нашим маячком на уроці, а бажання добре написати контрольну роботу - його основою.

  1. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
    Тож тема уроку - Сила тяжіння. Вага тіла. Невагомість.

СЛАЙД 6

Сьогодні протягом  уроку ми  дізнаємося  про гравітаційну взаємодію тіл, про силу тяжіння та вагу тіла; дослідимо та вивчимо від чого залежить сила тяжіння та вага тіла; навчимося розрізняти поняття сили тяжіння, ваги та невагомості тіла.  Ми будемо  застосовувати свої знання під час розв’язування задач,  формувати науковий світогляд на прикладі сили гравітаційної взаємодії;

  1. УСВІДОМЛЮЄМО, НАВЧАЮЧИ

Бесіда

 З гір течуть річки, зривається каміння та снігові лавини, із хмар падає дощ, сніг, град, з дерев на землю опадають листки та стиглі плоди. Підкинутий вгору м'яч. Парашутист, який вистрибує з літака, падає вниз навіть тоді, коли парашут розкритий. Як би ми не стрибали вгору , завжди опускаємось на Землю.

  •       Чому всі тіла падають на Землю?

Відповідь на це запитання ми постараємось з’ясувати протягом нашого уроку.

СЛАЙД 7 -8

Як поводять себе тіла , що падають в реальних умовах?

Для цього візьмемо аркуш паперу і стальну кульку. Відпустимо їх одночасно з однакової висоти. Що ми бачимо? Стальна кулька впала швидше ,ніж  листочок паперу.

Чому? Зразу виникає відповідь. Тому, що кулька стальна є важчою, ніж листочок.

Такої відповіді дотримувався  великий грецький філософ Арістотель, який жив у ІV ст. до н. е.   Така істина протрималася майже 2000 років.

І тільки в Х VІ ст н.е. другий великий вчений Галілео Галілей на основі багатьох дослідів опротестував погляди Арістотеля.

Вчитель Ще в давнину Галілей спостерігаючи за дослідами , припустив, що якби не було опору повітря зовсім – всі тіла падали б однаково. Щоб перевірити своє припущення, Галілей кинув з Пізанської вежі одночасно кулю й гарматне ядро. Хоча їхні маси відрізняються в багато разів, куля та ядро впали практично одночасно, підтвердивши припущення Галілея.

СЛАЙД 9

Візьмемо два однакових листочки . відпустимо їх одночасно з однакової висоти. Вони , як ми бачимо впали одночасно.

  •       Спробуємо один листочок зім’яти в кульку і відпустити їх одночасно з однієї висоти. Тоді , зім’ятий листочок впаде швидше , ніж звичайний . Постає питання чому? І тут же відповідь

Справа в тому, що на падаючі в повітрі тіла діє сила тяжіння та ще одна сила- сила опору повітря. Тому на звичайний листочок сила опору повітря є більшою за силу тяжіння  і вона гальмує  падіння нашого листочка.

Сила опору падіння напрямлена вгору, сила тяжіння вниз.

Проведемо ще один дослід.

Два диски однакової площі . один  виготовлений з паперу, а другий пластиковий.  Якщо їх відпустити одночасно з однієї висоти, то бачимо , що диски впадуть знову по – різному, хоч сила опору повітря приблизно діє однаково на два диски. Тут основну роль грає сила тяжіння.

Якщо покласти паперовий диск під пластиковий, то вони впадуть одночасно. Ви скажете, що пластиковий диск допоміг впасти паперовому. А що буде, коли ми зробимо навпаки. Вони знову впадуть одночасно. Тому, що сила опору повітря на паперовий диск не діє, а діє тільки сила тяжіння і тому паперовий диск летить із тою ж швидкістю, що пластиковий.

СЛАЙД 10 - 11

  СЛАЙД 11

Висновок: Усі тіла , що перебувають на Землі або поблизу , взаємодіють з нею: Земля притягує тіла, а вони притягують Землю.

 Питання до класу? Чому ж  притягання тіла до Землі помітне, а притягання між двома учнями в класі ні?  ( через різну масу тіл).

СЛАЙД 12

-  Ньютон помістив золоту монету і пташине перо у скляну трубку та розташував її вертикально, даючи тілам можливість почати падіння одночасно. Через опір повітря перо «безнадійно відстало» (а). Потім учений викачав повітря з трубки за допомогою винайдених на той час насосів (б). В останньому експерименті два тіла досягли дна трубки одночасно

Падіння тіл за відсутності опору повітря називають вільним падінням.

СЛАЙД 13

Галілей хотів виміряти, як змінюється швидкість тіла під час вільного падіння, але вона змінюється так швидко , що виміряти її він не зміг: адже тоді найточнішими годинниками були водяні годинники. Використовуючи ж сучасні технічні засоби, падіння  можна багаторазово ,, сповільнити ,,

Це можна зробити, наприклад,  сфотографувавши тіло, яке падає, якщо воно освітлене стробоскопом – прикладом , який дає короткі спалахи через однакові проміжки часу. Тоді на одній фотографії видно послідовні положення тіла через однакові проміжки часу.

На мал. наведено  таку фотографію кульки, що падає зі стану спокою. Проміжки часу між послідовними спалахами стробоскопу дорівнював 0,1с. виміри показують, що в разі вільного падіння швидкість тіла щосекунди збільшується на 9,8м/с.

C:\Users\Миша\Desktop\Снимок.PNGСЛАЙД 14

 

 

 

 

СЛАЙД 15

Силу , з якою Земля притягує до себе тіло, називають силою тяжіння.

Питання до класу:

-  Від чого залежить значення цієї сили? ( від маси тіла)

 

СЛАЙД 16 - 17

                                                                

Ньютон довів, що сила тяжіння прямо пропорційна масі тіла, а коефіцієнт пропорційності - 9,8 Н/кг.

Цей коефіцієнт називають прискоренням вільного падіння.

Сила тяжіння - прояв всесвітнього тяжіння.

Тому модуль сили можна виразити

 

де  m- маса тіла    g -  прискорення вільного падіння 

 Н/кг - з такою силою Земля притягує до себе тіло масою 1кг.

 Одиниця сили тяжіння є 1 Н

СЛАЙД 17

Скарбничка цікавих фактів

У різних точках планети

Відомо, що прискорення вільного падіння на полюсі й на екваторі має різне значення.

 g полюс = 9,83м/с2

g екватор = 9,73м/с2

Нам відомо , що сила  має напрям .

  • А який напрям має сила тяжіння ?

СЛАЙД 18

Сила тяжіння, що діє на тіло, завжди напрямлена вниз, до центра Землі.

Напрям малюнок

Силу тяжіння зображають у вигляді  вертикальної стрілки, напрямленої вниз і прикладеної до певної точки тіла.

А чи знаєте ви...

СЛАЙД 19 - 20

 

 

 

Але притягання існує не тільки між Землею і тілами, які розміщуються на ній або поблизу неї. Усі тіла притягуються одне до одного. Наприклад, притягуються між собою Земля і Місяць , Сонце і Земля та інші планети, кораблі в морі, предмети в кімнаті.

Внаслідок притягання Землі до Місяця на Землі виникають припливи і відпливи, притягання Землі і Сонця.

Вода в океанах піднімається двічі на добу на декілька метрів.

Завдяки силі тяжіння атмосфера утримується біля Землі, річки течуть згори до низу, Місяць утримується біля Землі, планети рухаються по орбітах навколо Сонця.

 

 

СЛАЙД 21 - 22

Це цікаво знати. Секрети природи

- Крім планет з їх супутниками навколо Сонця рухаються маленькі планети, які ще називають астероїдами. Найбільша з них - Церера - має статус карликової планети і за радіусом майже в 20 разів , а за масою в 7500 разів менша від Землі. Сила тяжіння на ній така мала, що людина, відштовхнувшись від поверхні планети, могла полетіли з неї. Четверта в полі астероїдів планета - Веста - має масу в 60000 разів меншу від маси Землі.

- Ось як описує засновник теорії космонавтики К. Е. Ціолковський в оповіданні         „ Шлях до зірок,, умови перебування людини на цьому астероїді:

„ На Землі я можу вільно нести ще одну людину такої самої ваги, як я. на Весті так само легко можу нести в 30 разів більше. На Землі я можу підстрибнути на 50см. На Весті таке саме зусилля дає стрибок на 30м. це висота десятиповерхового будинку або величезної сосни. Там легко перестрибувати через рівчаки і ями завширшки з чималу річку. Можна перестрибнути через 15-метрові дерева і будинок. І ще без розгону.,,

        СЛАЙД 23       

Зверніть увагу!

Якби сила тяжіння на Землі раптово зникла, то всі неукріплені на її поверхні тіла за будь - якого малого поштовху порозліталися б у всі боки в космічному просторі.

СЛАЙД 24 - 26

     Силу, з якою тіло внаслідок притягання його Землею тисне на опору або розтягує підвіс, називають вагою тіла.

 

 

 

 

 

Сила тяжіння визначається як сила, з якою тіло притягується до Землі. Вага — як сила, з якою тіло під дією сили тяжіння діє на опору або розтягує підвіс.
Ці сили діють на різні тіла: сила тяжіння — на саме тіло, а вага — на підставку або підвіс.
Якщо тіло нерухоме або рухається рівномірно, то сила тяжіння й вага рівні за модулем.

Вагу тіла позначають буквою Р.

 Вага тіла у стані спокою дорівнює силі тяжіння, що діє на це тіло:         

СЛАЙД 27 - 28

5. ЗАКРІПЛЕННЯ МАТЕРІАЛУ

   Острів Мислителів

Усно порахувати силу тяжіння на тварин

 

 

Робота в групах

І група Ньютончики

1. На хлопчика діє сила тяжіння 200 Н. Яка маса цього хлопчика?

ІІ група Галілейчики

1.Яку силу має прикласти п'ятикласник, щоб утримати в повітрі трьох першокласників загальною масою 53 кг.

СЛАЙД 29 – 30

  Стан, за якого вага тіла дорівнює нулю, називають невагомістю. У тривалому стані невагомості перебувають космонавти в космічному кораблі, коли його двигуни вимкнені. При цьому космонавти разом з космічним кораблем рухаються під дією тільки сил тяжіння (з боку Землі, Місяця або яких-небудь інших космічних тіл).

На об'єкті, що знаходиться в стані вільного падіння, всі фізичні процеси протікають так само, як і в стані невагомості. Це використовується, наприклад, при тренуванні космонавтів: літак з космонавтами набирає велику висоту і пікірує, протягом декількох хвилин перебуваючи в стані вільного падіння, при цьому космонавти і екіпаж відчувають стан невагомості.

СЛАЙД 31 – 32

      

  1. ПІДСУМОК УРОКУ

СЛАЙД 33

Ми успішно завершили нашу подорож.

На дошці квітка. Учні називають кроки, які привели їх до успіху: (Конкретні цілі, напружена праця, віра у власні сили, наполегливість, опора на товаришів, вміння зосередитись, знання, бажання, цікавість, гордість за свої дії, впертість).

  •      Що ж ми робили на уроці ?
  •      Який багаж знань візьмете на наступний урок?
  •      Чи сподобалася вам сьогоднішня подорож? А як саме ми зараз в цьому

переконаємось

( підняти карточки різнокольорові)

Червоний - урок цікавий

Синій - хочемо таких уроків

Зелений - урок результативний

СЛАЙД 34

Працюємо вдома...

  • Вивчити § 23 ст. 152 - 155 ;
  •  впр. 23 (задача 3, 4, 5).
  • Творче завдання. Написати твір-мініатюру на тему: “Якби сила тяжіння на Землі раптово зникла…”

     Оцінки

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, 7 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 7 клас (Бар’яхтар В.Г., Довгий С.О., Божинова Ф.Я., Горобець Ю.І., Ненашев І.Ю., Кірюхіна О.О.; за редакцією Бар’яхтара В.Г., Довгого С.О.)
До уроку
§ 23. Сила тяжіння. Вага тіла. Невагомість
Додано
22 липня 2018
Переглядів
1142
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку