19 серпня о 18:00Вебінар: Ментальна арифметика: розвиваємо обидві півкулі головного мозку

Урок "Технологія бісероплетіння".

Про матеріал

Урок ознайомлення з виробництвом й застосуванням бісеру, матеріалами та інструментами, необхідними для бісерного плетіння; дати відомості про техніки виготовлення бісерних виробів (гердану) у техниці "ручного ткацтва".

Перегляд файлу

 

 

Тема «Технологія бісероплетіння».

 

Практична робота «Плетіння гердану»

 

       Мета:

  • Навчальна – ознайомити з виробництвом й застосуванням бісеру ,матеріалами та інструментами, необхідними для бісерного плетіння; дати короткі відомості про техніки виготовлення бісерних виробів;
  • Розвивальна – розвивати вміння аналізувати, пояснювати, порівнювати; розвивати художній смак; розвивати пізнавальний інтерес до навчального предмету;
  • Виховна – виховувати повагу до традицій українського народу; виховувати вміння відчувати і розуміти прекрасне; формувати свідоме дотримання правил безпечної праці та санітарно гігієнічних вимог.

 

Тип уроку: комбінований

 

      Обладнання:

  • Зразки виробів з бісеру;
  • Ілюстрація гердану;
  • Роздатковий матеріал (монетниці);
  • Бісер, січений бісер, стеклярус, голки для плетіння бісером.

 

                                                        Хід уроку

 

  1. Мотивація навчальної діяльності учнів

 

Пропоную учням епіграфи та вислови до уроку, які записані на дошці:

 

Бісер – це світ, у якому поєднуються найрізноманітніші сторони людського обдарування: майстерність виробника скла, вміння вишивальниці, фантазія художника.

 

Бісер, палаючий різними вогнями, дарує відчуття особливої радості, чарівності, загадковості.

 

      Зараз ми переживаємо «бісерний бум», який зв’язаний з тим, що відомі кутюр’є стали активно використовувати вишивку бісером у своїх моделях, а як аксесуари до них пропонують вишукані прикраси з бісеру.

 

За словами Коко Шанель, мода рано чи пізно виходить із моди, а стиль – ніколи. А що може бути стильніше за ексклюзивний, ручної роботи аксесуар?

       Протягом століть створювалось народне мистецтво, розмаїте й багатогранне. Виникло воно з любові до рідного краю, всього навколишнього світу і з потреби на тільки бачити і відчувати красу, а й творити її власними руками.

       Бісероплетіння міцно займає своє місце поряд з іншими видами декоративно-ужиткового мистецтва.

 

  1. Представлення теми уроку та очікуваних результатів.

 

      Оголошую записану на дошці тему уроку. Залучаю учнів до спільного визначення очікуваних результатів уроку.

       Очікувані результати.  Після цього уроку учні зможуть:

  • Розповідати про походження, виробництво та застосування бісеру;
  • Характеризувати техніки виготовлення виробів з бісеру;
  • Визначати види бісеру та добирати необхідні інструменти і матеріали;
  • Відчувати і розуміти прекрасне .

 

  1. Вивчення нового матеріалу.

                                    Історичні відомості про походження бісеру

      Колись, в дуже далекі часи, фінські купці везли по Середземному морю здобуту в Африці природну соду. Зупинившись на ночівлю, вони стали готувати собі їжу на вогнищі, яке обклали шматками соди. Вранці купці виявили чудовий злиток. Який був твердим як камінь – це було скло. Саме так виникло скляне виробництво та почалося виготовлення штучних перлів. По-арабські «фальшиві» перли називали «бусером».

      Завдяки удосконаленню технологій скляні намистинки з часом ставали все дрібніше і їх стали називати бісером.

      Бісер знаходять у всіх країнах і в усіх культурах. Були часи, коли його використовували не тільки для виготовлення прикрас, а й як засіб платежу, бо ціна бісеру була майже однакова з ціною на перли.

      Розкопки доводять, що на території колишньої держави, ще в 8-9 ст. майстри виготовляли скляне намисто, але протягом декількох століть бісер ввозили з Венеції, Чехії та використовували нарівні з дорогим камінням.

      На початку 19 ст. бісероплетіння було популярним в аристократичному колі, як музика, танці. Вишивали бісером все: картини, скатертини, сумочки, пояса, різноманітні сохли, шкатулки та інші речі.

Види народних прикрас з бісеру – це намисто, браслети, комірці, ґердани, ланцюжки.

      В 19 ст., крім майстерень в селах, почали готувати бісерниць в Петербурзькій школі народного мистецтва та в школах художнього рукоділля. З тих часів популярність бісеру тільки зростає.

 

                                                      Виробництво бісеру

      На скляних заводах бісер виробляють способом витягування та видування з пофарбованого або емальованого скла товстостінних трубочок невеликого діаметра. Їх нарізають на маленькі шматочки так отримують січений бісер. Щоб округлити ці шматочки, їх поміщають в залізний розжарений циліндр, у якому міститься суміш піску та вугільного порошку. Циліндр швидко обертається, а кусочки округляються. Так отримують бісер. Нарізаючи скляні трубочки на більш довші шматочки, одержують стеклярус.

                                  Застосування бісеру та короткі відомості 

                                 про техніки виготовлення виробів з бісеру

      Види робіт із застосуванням бісеру:

  • Низання.
  • Ткання (ручне та на рамі з нитковою основою).
  • Плетіння.
  • Вишивка.
  • В’язання (гачками та спицями з використанням бісеру).
  • Виклацування на воску.

Бісероплетіння характеризується використанням великої кількості технік.

За способом виконання нанизування розрізняють:

  • низання в одну нитку;
  • низання в діві нитки.

До технік низання в одну нитку належать: «кривулька», «драбинка», «вінок», «ромб», «трикутник», «мозаїка», «зубці», «щільники», «петельки» та інші.

До технік низання в дві нитки відносяться такі техніки: «в хрестик», «кільця», «ромби», «повороти», «квадрати», «ялинка», «піраміда», ажурні техніки.

За кількістю використаних прийомів низання вироби з бісеру бувають:

  • прості – виконані тільки однією технікою;

                               Матеріали та інструменти для роботи з бісером

Бісер – маленькі, злегка сплющені або круглі намистинки діаметром не більше 2 мм з отвором для нитки.

Січений бісер – короткі трубочки (довжиною 2-3 мм), круглі або багатогранні.

Стеклярус – довгі трубочки (довжиною 5 10 мм), круглі або багатогранні.

Голки. Для бісеру використовують дуже тонкі голки №1 та №0 або японські голки №10, №11, №12. Для втягування нитки в голку користуються нитковтягувачем.

Нитки. Для бісеру використовують будь-які міцні нитки: шовкові, нейлонові, капронові, за потребою резинові.

Дріт спеціальний або мідний використовують для виготовлення об’ємних композицій, фігурок тварин, квітів.

Волосінь використовують  № 0,15 – 0,20.

Ножиці використовують малі, схожі на манікюрні.

Менажниця або серветка з м’якої тканини, на яку насипають бісер.

Фурнітура: гвинтові застібки, замки Картьє, круглі застібки, швензи (застібки для сережок), застібки для кліпсів.

                      Правила безпечної праці та санітарно-гігієнічні вимоги

                                      під час виготовлення виробів з бісеру:

  1. Перед початком роботи підготувати робоче місце.
  2. Сидіти прямо, не нахиляючи низько голову.
  3. Роботу виконувати при достатньому освітленні.
  4. Через кожні 40-50 хв роботи робити перерву на 5-10 хв.
  5. голки зберігати в гольнику.
  6. Не можна вколювати голку в одяг.
  7. Не користуватися іржавими голками.
  8. Не брати голку до рота.
  9. Ножиці класти зімкнутими лезами на стіл.
  10. передавати кільцями вперед, тримаючи за зімкнуті леза.
  11. Роботу тримати на відстані 25-30 см від очей.

4. Закріплення нових знань учнів.

 

Гра «Додатковий бал»

Гра проводиться в усній формі. Учням пропонується закінчити речення. За правильну відповідь додається один бал до оцінки.

  1. «Фальшиві перли» по-арабські називали …  («бусер»).
  2.  На скляних заводах бісер виробляють способами … (витягування та видування).
  3. Короткі трубочки довжиною 2-3 мм, називають … (січеним бісером).
  4. Для виготовлення бісеру використовують скло … (емальоване або пофарбоване прозоре).
  5. Трубочки довжиною 5-10 мм, називають … (стеклярусом).
  6. За способом низання розрізняють техніки низання … (в одну нитку, в дві нитки).
  7. Простими називають вироби з бісеру, які … (виконані тільки однією технікою).
  8. За виглядом бісерні вироби бувають … (щільні й ажурні).
  9.  Складними називають такі вироби, які … (виконані двома й більше техніками).

 

 

  5.     Практична робота :Плетіння гердану

Повторення правил безпечної праці під час виконання практичної роботи

  Учні працюють за схемами (у техніці « ручне ткацтво»)

 

А – техніка виконання перших двох рядів.

Б – техніка виконання третього та всіх наступних рядів.

6 .  Підведення підсумків уроку.

 

При підбитті підсумків звертаю увагу учнів на очікувані результати.

 

Бесіда.

Запитання до учнів:

  1. Які труднощі виникали у вас протягом уроку?
  2. Що ви порадите однокласникам для подолання таких труднощів?

 

7. Оцінювання результатів практичної роботи.

     Мотивація виставлених балів та оцінювання роботи учнів.

 

 

8.  Заключне слово вчителя.

 

      Виготовлення виробів з бісеру завжди було одним із поширеніших і улюблених різновидів народної творчості. Ці витвори – це піднесений світ краси й фантазії, поетичного осмислення природи.

      Бісероплетіння – захоплююче заняття, що має не тільки практичну користь.

 

9.  Домашнє завдання.

 

Підготувати інструменти та матеріали для роботи над герданом.

 

1

 

doc
Додано
10 липня 2018
Переглядів
2011
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку