19 липня о 18:00Вебінар: Реалізація національно-патріотичного проекту в закладах дошкільної та середньої освіти

Урок Тема. Чарівними стежками літературної казки. Світ пушкінської казки.

Про матеріал

Мета: поглибити знання учнів про народну та літературну казку; розкрити ідейно-тематичну сутність та значення вступу до поеми „Руслан і Людмила”; визначити традиції народної казки у ньому; розвивати уміння порівнювати літературний твір з твором усної народної творчості; збагачувати словниковий запас; виховувати любов та повагу до творчості Пушкіна; шанобливе ставлення до культури інших народів.

Перегляд файлу

Тема. Чарівними стежками літературної казки. Світ пушкінської казки.

 

Мета: поглибити знання учнів про народну та літературну казку; розкрити ідейно-тематичну сутність та значення вступу до поеми „Руслан і Людмила”; визначити традиції народної казки у ньому; розвивати уміння порівнювати літературний твір з твором усної народної творчості; збагачувати словниковий запас; виховувати любов та повагу до творчості Пушкіна; шанобливе ставлення до культури інших народів.

 

Обладнання: комп’ютер, мультимедійна дошка, демонстраційні слайди  (портрети світових казкарів, ілюстрації до казок, висловлювання, фото колажі)  географічна карта; виставка книг; мультимедійне забезпечення ( відеозаписи із мультиплікаційних фільмів, музика М. І. Глінки із опери „Руслан і Людмила”) „Тлумачний словник” В. Даля, підручник.

 

Тип уроку: урок-мандрівка 

 

 

Епіграфи:       Яке диво ці казки!

                                                    О. С. Пушкін

 

 

                          Пушкінська казка – пряма спадкоємиця казки народної.

                                                                                С. Я. Маршак

 

 

 

                                             Хід уроку

 

  1. Мотивація навчальної діяльності.

                Вступне слово вчителя

                 Ця казка на білих ланах,

                 Іде у ночі по дорозі,

                 І місяць тече по хатах,

                 І в казки на віях сльози.

                 Іде вона й тихо плаче:

                 Андрійка ніде не баче...

 

 Ці рядки відомого українського поета Миколи Вінграновського вимальовують у нашій уяві чарівну постать гості щасливих сімейних вечорів, мандрівниці ночей, володарки захоплюючих снів – казки.

 Чи знайдеться у світі людина, яка б хоч раз на віку не мандрувала чарівною країною казок?!

 Багато хто вирушав у цей дивовижний, добрий, мудрий і справедливий світ. Зазирнувши до нього раз, ніколи не забудеш про світ його існування. Знайомство з казкою – завжди свято, що відкриває нам чарівну скарбничку творчого духу народу, його дум і мрій, фантазій і людяності, справжньої любові до природи і людини, юнацької відваги в битві за правду і волю, за щастя рідного краю.

 

II.  Актуалізація опорних знань.

  1. Прийом „Мікрофон”.

 - Чи любиш ти читати казки?

     - Які казки тобі подобаються найбільше: чарівні, про тварин, соціально - побутові?

 - Назви улюблену казку? Чому саме вона тебе так зацікавила?

 - Чи є у тебе улюблений казковий герой? Чим він тобі подобається?

 - На твою думку, чи є у казці те, що відбувається у сучасному житті?  Якщо „так”, то що саме?

 - Хто творець народних казок?

 - Чому народні казки ми зараховуємо до усної народної творчості?

 

 

 

2.Оголошення теми уроку, мети і завдань.

 

  1. Робота над новою темою.
  1. Слово вчителя.

  - Діти, сьогодні на уроці ми з вами помандруємо чарівними стежками літературної казки. То що це таке літературна казка?

 

  1. Складання „Кластера”

 

                                                     незвичайні герої з авторською оцінкою і портретами

                                                     побутові подробиці, факти + фантастика

                                                     зазначено час та місце дії  

Літературна казка          розповідач автор

                                                     зачин і кінцівка змінено

 

 

 

  1. Теорія літератури.

Запис у словничок літературних термінів.

(Літературна казка; різновиди літературної казки:

  • переказ народної казки
  • казка створена за народними мотивами
  • власна авторська казка

 

  1. Робота з географічною картою.

( Знайомство з країнами та зарубіжними авторами літературних казок)

Німеччина

Брати Грімм, Е.Т.А. Гофман             Франція Шарль Перро

 

Данія Ганс Крістіан Андерсен                 Англія Оскар Уайльд

                                                                      Редьярд Кіплінг

 

Україна Іван Шиян(п'єси-казки «Івасик-Телесик», «Котигорошко», «Іван-мужицький син», «Летючий корабель) І. Франко

 

                 Росія О. Пушкін, С. Маршак  

 

 Учитель.

-  Діти, ми зробили зупинку на прекрасній російській землі.

 Александр Сергеевич Пушкин – национальный гений, светило мировой литературы. Какой чудесный сказочный мир открывается юным читателям из страниц произведений Пушкина! Он, гениальный поэт России, воплотил в себе всю страну, с ее прошлым и настоящим. Это отобразилось в сказочный мир, мир,  который  существовал до Пушкина в России только в устном народном творчестве.

 Вспоминаю слова А.С.: «Сказка сказкой, а язык наш сам по себе; и ему-то нигде нельзя дать этого русского раздолья, как в сказке. Какое чудо эти сказки! Пушкин совершил невозможное в своих твореньях –дал раздолье русскому языку, украсил блеском своего таланта, придав сказкам необычайную поэтичность и красоту. Вспомнились мне слова русского сказочника С. Маршака: «Когда мне было 14 лет, меня спросил Лядов, русский композитор, люблю ли я Пушкина. Я ответил, наверное, да. Тогда композитор сказал: «Милый, любите Пушкина!» Я до сих пор благодарен ему за доброе напутствие и полагаю, что дети нашего времени и  дети наших детей будут не менее  благодарны родителям и педагогам за столь своевременный совет «Милые, любите Пушкина!»

 Но, чтобы любить А.С., надо хорошо знать его – кто он, откуда родом,

      читать его творения. А вы знакомы с творчеством Пушкина?

 

  1. Викторина «По страницам сказок А.Пушкина»

Прослухайте уривки й скажіть, з яких вони казок:

1) Н а девичник собираясь,

Вот царица, наряжаясь

Перед зеркальцем своим,

Перемолвилася с ним:

«Я ль, скажи мне, всех милее,

Всех румяней и белее?»

(«Сказка о мертвой царевне и о семи богатырях»)

 

2) Пошел поп по базару

Посмотреть кой-какого товару.

Навстречу ему Балда

Идет, сам не зная куда.

(«Сказка о попе и работнике его Балде»)

3) Петушок мой золотой

Будет верный сторож твой:

Коль кругом все будет мирно,

Так сидеть он будет смирно;

Но лишь чуть со стороны

Ожидать тебе войны,

…Вмиг тогда мой петушок

Приподымет гребешок…

(«Сказка о золотом петушке»)

4) Жил старик со своею старухой

У самого синего моря;

Они жили в ветхой землянке

Ровно тридцать лет и три года.

Старик ловил неводом рыбу,

Старуха пряла себе пряжу.

(«Сказка о рыбаке и рыбке»)

5) В синем море звезды блещут,

В синем море волны плещут;

Туча по небу идет,

Бочка по морю плывет.

(«Сказка о царе Салтане»)

 

  1. Робота з підручником.

Знайомство зі змістом статті «Олександр Пушкін»(1799-1837)

  1. Прийом «Зустріч з героем»

Вчитель-Орина Родіонівна

-Мастерица я была

И откуда ,что брала

А, куда разумны шутки,

Приговорки,прибаутки,

Небылицы,былины

Православной старины!

Я испытывала особенную любовь к Сашеньке. Будучи крепостной крестьянской, я получила «вольную», но оказалась уходить от господ, тем самым навсегда связала свою судьбу с семьей Пушкиных. Сама я не  обучалась грамоте, мои руки привикли к веретену, иголке с ниткою, да работе.  А еще я знала множество поговорок, пословиц, сказок, песен, былин, сказаний, русских поверий, и всю эту кладь народную вечерами рассказывала своему любимому мальчику. А Сашенька, все запоминал, запоминал… фантазировал….и сотворил замечательные сказки, которые стали всемирным  достоянием … А сей час, приглашаю к лукоморью.Там, на морском берегу, у зеленого дуба мы встретился со многими сказочными героями.

 

10. Виразне читання Ориною Родіонівною «Вступу до поеми «Руслан і Людмила»

- …Одну я помню сказку эту, поведаю теперь я свету…

 А теперь давайте с вами  откроем сказочный  сундучок и погрузимся  в мир сказок Александра Пушкина.

 

10. Читання казок Пушкина(переказ учнями відомих їм пушкінських казок)

 

 

11. Закріплення знань, умінь та навичок учнів

 

Бесіда за запитаннями

 Хто вплинув на розвиток поетичних здібностей Олександра, на

виникнення в нього почуття любові до літератури, усної народ-

ної творчості?

 Де навчався О. Пушкін і як це вплинуло на його подальше

життя?

 Як пов’язане ім’я О. Пушкіна з Україною?

 Як увічнило людство пам’ять про геніального поета?

 

12. Домашнє завдання

Знати основні біографічні дані О. Пушкіна; виразно

читати  вступ до поеми «Руслан і Людмила» .

doc
Додано
3 травня 2018
Переглядів
345
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку