Тема: Українська культура першої половини XVII ст..Театр. Література. Музика. Архітектура та образотворче мистецтво.
Мета уроку: охарактеризувати розвиток українського мистецтва, а саме: музики, театру, архітектури та живопису в першій половині XVII ст..; розвивати вміння працювати з різними джерелами знань, самостійно знаходити історичну інформацію за темою, на основі різних джерел інформації аналізувати й узагальнювати історичні явища та події, на конкретних прикладах матеріальної та духовної культури розкривати характерні ознаки української культури.
Основні поняття: дума, обрядова пісня, кобзар, шкільна драма, інтермедія, вертеп, бароко.
Обладнання: зображення пам’яток культури, мультимедійний екран.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Форма проведення: робота в групах за методом «Ажурна пилка».
Очікувані результати
На уроці учні мають навчитися:
Характеризувати розвиток музики, театру, архітектури та образотворчого мистецтва на українських землях у першій половині XVII ст..;
Показувати на карті місця створення найвизначніших пам’яток культури;
Називати найвизначніші твори українського мистецтва;
Розпізнавати та описувати видатні культурні пам’ятки;
Називати імена визначних діячів культурного життя;
Аналізувати пам’ятки культури та на їх основі розкривати характерні риси розвитку української культури.
Структура уроку
Хід уроку
Бесіда за запитаннями.
3. Назвіть імена видатних українських митців другої половини XVI ст..
4. Подумайте, які фактори впливали на розвиток українського мистецтва першої половини XVII ст..
Ш. Мотивація навчальної діяльності.
Учитель. Українське мистецтво першої половини XVII ст.. відображало напружені соціально-політичні процеси в житті українського суспільства. Головним образом в усіх жанрах літератури, видах мистецтва став козак – захисник рідної землі. Оскільки українські землі перебували у складі Речі Посполитої, розвиток української культури відбувався в умовах спротиву й одночасно впливу польської культури. Мистецтво, з одного боку, зберегло традиції минулих епох, а з іншого – збагачувалося новими ідеями, творило не відомі раніше форми, набувало яскравої національної самобутності.
Проблемне завдання уроку:
Визначте основні ознаки та особливості розвитку українського мистецтва першої половини XVII ст.., порівняно з другою половиною XVI ст..
IV. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу.
План
Робота в групах за методом «Ажурна пилка»
На попередньому уроці клас об’єднався в чотири групи, які отримали завдання: підготувати вдома за підручником та додатковою літературою питання щодо розвитку української культури першої половини XVII ст..:
1 група – розвиток музики;
2 група – театру;
3 група – архітектури;
4 група – живопису.
Це так звані « домашні групи». Кожен учень із «домашньої» групи отримує квадратик певного кольору (червоного, жовтого, зеленого, синього). Спочатку учні працюють кілька хвилин у «домашніх групах», обговорюють своє домашнє завдання й підготовлені матеріали, діляться своїми знаннями. Згодом формуються нові групи за кольором: 1 група – учні з квадратиками червоного кольору, 2 група – жовтого, 3 група – зеленого, 4 група – синього. Таким чином, у кожній групі будуть присутні «спеціалісти» і з музики, і з театру, і з архітектури, і з живопису. Їхнє завдання – розкрити іншим учням своєї групи те питання, яке вони готували вдома. Для цього виду роботи учням надається 10 хвилин, після чого вони повертаються в «домашні групи» і демонструють результати своєї діяльності, систематизують отриману інформацію. Групи мають обов’язково використати візуальні джерела інформації – зображення пам’яток українського мистецтва (як роздавальний матеріал так і слайди мультимедійного проектора).
Обговорення виконаного завдання проводимо за запитаннями.
1-а група
2-а група
1.Поясніть терміни: шкільна драма, інтермедія, театр. Що між ними спільного?
2. Що послужило основою для розвитку українського театру?
3. Якою була тематика театральних творів?
4. Підготуйте розповідь про ляльковий театр – вертеп за таким планом:
А) зародження театру;
Б) вертепна скринька;
В) тематика вистав;
Г) місця проведення вертепних вистав;
Д) значення вертепного театру.
5. Як ви думаєте, чому вертеп користувався популярністю серед населення?
3-а група
4-а група
V. Узагальнення та систематизація знань.
Робота з візуальними історичними джерелами.
1)Учням пропонуються зображення пам’яток української архітектури XVII ст., за якими вони повинні визначити основні риси розвитку української архітектури даного періоду. Виділити спільні та відмінні риси. (Додатки 1-3)
2) Відповіді на запитання до картини «Козак Мамай» .( Додаток 4)
3)Аналіз пам’ятки образотворчого мистецтва XVII ст. – Ікони Богородиці. (Додаток 5)
Розв’язання проблемного питання уроку відбувається шляхом складання порівняльної таблиці « Особливості розвитку українського мистецтва»
|
Українське мистецтво другої половини XVI ст. |
Українське мистецтво першої половини XVII ст. |
Спільні риси |
|
|
Відмінні риси |
|
|
VI. Підсумки уроку.
Аналіз роботи класу на уроці (внутрішня мотивація)
Виставлення оцінок.
1)Опрацювати відповідний матеріал за підручником ст.90-96.
2)Повторити тему «Українські землі в першій половині XVII ст.», підготуватись до уроку узагальнення та систематизації знань.
Додаток 1
Костел святого Лаврентія м. Жовква
Додаток 2
Церква св. Пророка Іллі
Будинок друкарні в Києво-Печерській лаврі (барокко)
Додаток 3
Бернардинський костел - раннє бароко (Львів)
Додаток 4
Козак Мамай
1.Що на вашу думку, символізує постать Мамая?
2. Які риси українського народу відображали в образі Мамая народні художники?
3. Які ознаки барокового стилю в ній присутні?
Додаток 5
Ікона Богородиці