Тема. Головні члени речення (підмет і присудок), другорядні члени речення. Зв'язок слів у реченні. Побудова речень.Поширення речень за питаннями.
Мета: Удосконалювати поняття «члени речення», «головні члени», «підмет і присудок», «основа речення», «другорядні члени»; закріплювати вміння встановлювати зв'язок між словами у реченні, поширювати речення за питаннями; формувати вміння будувати речення; розвивати мовлення та спостережливість; виховувати любов до природи.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
Готові до праці? Почнемо урок!
1. Читання вірша напам’ять.
- Розкажіть вірш напам’ять.
Рідна земле,рідний краю,
рідна стороно!
Я твої пісні збираю –
Золоте зерно.
О. Ющенко
2. Бесіда за текстом вправи.
- Про що цей вірш? (Про нашу рідну Батьківщину).
- Які звертання ви підкреслили? (Рідна земле, рідний краю, рідна стороно).
- Як на письмі можуть виділяти звертання? (Комами, Знаком оклику).
- Чому поет назвав пісні рідного краю золотим зерном? (Бо пісні – це народна мудрість, яка передається з покоління в покоління).
III. Повторення вивченого.
- Скільки речень у цьому вірші? (Два)
- Які бувають речення за інтонацією? (Окличні і неокличні)
- Чи є тут такі? (Є - спонукальне окличне, а розповідне неокличне).
1. Чим відрізняється речення від окремих слів?
2. Які бувають речення за метою висловлювання?
3. У кінці яких речень ставиться крапка? А знак питання??
5. Як виділяються на письмі звертання?
6. Що є основою речення?які члени речення ти знаєш?
7. Як зв'язуються між собою слова в реченні?
- Пригадайте, з чого складаються речення? (Зі слів).
- Як пишуться слова в реченні? (Окремо).
- Чи є серед них такі, що виконують роль головних? (Є ).
- Отже, сьогодні ми будемо дружно працювати,
Тему «речення» вивчати!
-На уроці ми продовжимо мандрівку краЇною Речення, навчимося поширювати речення за допомогою запитань.ю встановлювати зв'язок слів у реченні. будемо лікувати речення. А супроводжуватиме нас у подорожі буде той
Хто немов крило за вітром
В небо мріяв полетіти.
Тільки золотом налився,
Зразу у траву звалився,
Хто ж це він? (Листочок.)
-А прийшов до нас Листочок не сам , а зі своїми друзями золотими листочками та дідом Осінником .
(На дошці малюнок діда Осінника з осінніми листочками).
Наші листочки не прості,
Ці листочки – чарівні,
Цей каштановий - зошит просить відкривати,
Дату гарно записати. (Причіплюю листочок на дошці ).
(Діти записують число, класна робота).
а). Мозковий штурм.
- Тепер листочок запрошує нас подивитись у вікно.
- Яка зараз пора року? (Осінь). Побудуйте речення зі словом осінь.
- Назвіть осінні місяці, запишіть.(Вересень, жовтень, листопад). Знайдіть двоскладові слова (жовтень), трискладові слова (вересень, листопад).
- Чому вони так називаються? (Вересень, бо у вересні цвіте верес; жовтень, бо у жовтні пожовтіло листя; листопад, бо у листопаді опадає все листя з дерев і кущів
г). Каліграфічна хвилинка.
Урок продовжим без зупинки з каліграфічної хвилинки.
- Полетів листочок дубовий
Сів на дошку нашу знову
Просить букви прочитати
І красиво їх записати.
Д,д, Дд Ду д у уб дуб узлісся
Дуб-
Узлісся-
(Повідомлення про дуб- енциклопедія: найстарішим деревом в Україні вважається 1300-річний дуб в урочищі Юзефін Рівненської області. У селі Верхня Хортиця росте 800-річний дуб, під яким, за легендами, стояли загони руських князів Олега та Святослава, відпочивали Б.Хмельницький, Т.Шевченко, І.Рєпін, М.Лисенко. Охоплення його стовбура – понад 8 метрів.
В) вправа 106
-послухайте текст.
-знайдіть речення, у яких підметом є слово дуб.
- запишіть перше речення, підкресліть члени речення.
- усно перебудуйте речення в питальне. В спонукальне.
. б). Асоціативний кущ. (Дібрати ознаки осені).
Цей дубовий листочок - хоче пригадати, (показую дубовий листок)
Й ознаки осені з вами назвати.
(Ідуть дощі
Стало холодніше
Сідають ранкові тумани
Сонце опустилось нижче над землею
Опадають листочки.)
Вправа 105
Фізкультхвилинка
в). Розширення речення.
- Накочуємо інші слова –другорядні.
. (Опадають листочки)
Звідки ? опадають які? листочки.
З дерев опадають барвисті листочки.
_записати речення, підкреслити члени речення.
Г) Зі слів складіть і запишіть речення. ( Колективна робота на дошці).
Листя, на, злітає, пожовкле, землю.
-встановимо зв’язок між словами цього речення.
- Чи зв’язані слова в цьому реченні між собою?
- Як встановити цей зв’язок?
За допомогою питань. Питання ставимо від головних членів речення.