Наказом МОН України № 552 від 24.07.2001 р. „Про підсумки застосування психолого–педагогічної системи „РН” (Д. Б. Ельконіна–В. В. Давидова) у загальноосвітніх закладах України” визначено: Вважати психолого–педагогічну систему „РН” (Д. Б. Ельконіна–В. В. Давидова та інших) такою, що може застосовуватись в початкових класах загальноосвітніх навчальних закладів України відповідно до Методичних рекомендацій МОН України за умови підготовки вчителя до роботи за цією системою та за наявності дидактичного забезпечення її реалізації: відповідних навчальних програм, підручників і посібників.
Принципи розвивального навчанняпринцип керування розвитком – керування темпами та змістом розвитку учнів;принцип зростання від абстрактного до конкретного – загальний принцип побудови дії;принцип дослідження та пошуку – знання не даються в готовому вигляді; суттєві якості предмета, що вивчають, учні самі знаходять у процесі розв’язку навчальних задач;принцип моделювання – загальний спосіб учні шукають у предметно–практичній діяльності, центральною навчальною дією є моделювання. Через модель виражається загальний спосіб розв’язку різних задач;принцип відповідності змісту і форми – використання форм організації колективно–розподіленої діяльності (індивідуальні, фронтальні, групові, парні) відповідає етапу засвоєння учнями способів дій.
Типи уроків і їх структура. Тип уроку – послідовність етапів роботи, обумовлена логікою розгортання предметного змісту в межах навчальної діяльності. Тип уроку визначає формування тієї або іншої навчальної дії в структурі навчальної діяльності. Відповідно до навчальної дії виділяють основні типи уроків:
Урок постановки навчальної задачі. Навчальна задача – ключове поняття теорії навчальної діяльності. Мета уроку постановки навчальної задачі – виділити задачу, організувати предметні дії й діалог дітей таким чином, щоб вони побачили задачу, то формулювання задачі дітьми виявляється логічним підсумком уроку цього типу.
Умови: 1. Створити ситуацію у якій дитина виявить власне судження про обговорюваний предмет. 2. Забезпечити дітей інструментом, що дозволяє утримати, зафіксувати суть проблеми, що виникла. 3. Забезпечити перехід від відношення «учитель, який запитує – учень, який відповідає» до відношення «учень, який запитує – Учитель, який допомагає дитині сформулювати своє запитання та знайти на нього відповіді».
Урок розв’язання навчальної задачі. Розв’язати навчальну задачу означає відшукати загальний спосіб, принцип підходу до багатьох окремих задач даного класу. Ключовим на даному етапі є перетворення ситуації, що виходить до поданої задачі, предметні дії з метою виділення істотних відношень у предметі.
Урок моделювання й перетворення моделі. Мета моделювання – виділити й зафіксувати найбільш загальне відношення в предметі для його дослідження. Основні цілі уроку моделювання є: Побудова моделі як засобу конструювання нового способу. Навчання побудові моделі на основі аналізу принципів, способів її створення. Оскільки моделювання для дитини – необхідний засіб, використання його природою.
Урок розв’язання окремих задач.Є дві групи: До першої групи відносяться уроки розв’язання окремих задач на конкретизацію загального способу дії, які мають структуру уроку постановки окремої задачі. Другу групу становлять уроки розв’язання конкретно – практичних задач. Метою яких є формування навичок відпрацьовування способу дії.
Вимоги до завдань на уроці даного типу: Вони повинні бути підібрані таким чином, щоб діти цілеспрямовано використовували відомий спосіб Обов’язковими є завдання, що містять помилки, пов’язані з використання вивченого способу дії. Їх виконання передбачає пошук, виявлення, виправлення помилок і аналіз їх причин. Серед запропонованих на уроці завдань мають бути «пастки». Пояснюючи зміст «пасток» діти повертатимуться до характеристики вихідного відношення, шо лежить в основі поняття.
На уроках контролю й оцінки молодші школярі вчаться діяти у відповідності зі знайомим планом дії, чергують розгорнуті й скорочені форми контролю, використовують спеціальні способи самоперевірки. На уроці даного типу учням має бути надана можливість вибору завдань для виконання із запропонованих, а також можливість скласти перевірні роботи (у тому числі завдання з «пастками») для однокласників або дітей з іншого класу. Уроки проведення діагностичних і контрольних робіт також є уроками контролю й оцінки. У ході уроків цього типу молодші школярі контролюють процес і результат використання відомого способу дії.