Урок Японія в другій половині XIX— на початку XX ст.

Про матеріал

Тема: Японія в другій половині XIX— на початку XX ст.

Мета: проаналізувати особливості розвитку Японії в період Епохи Мейдзі; розкрити суть реформ 70-80-х рр. XIX ст. і з'ясувати їх наслідки; пояснити особливості суспільно-політичного життя країни, суть Конституції 1889 р.; з'ясувати причини агресивної зовнішньої по­літики Японії; формувати вміння учнів аналізувати суть історичних процесів, виділяти їх особливості та зако­номірності; продовжувати розвивати понятійний апа­рат; виховувати учнів у дусі пошани до історії та культури інших народів.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: зошити, підручники, ілюстративний матеріал, історичні документи, історична карта, роздатковий та ілюстративний матеріал, відеоматеріали.

Перегляд файлу

Дата __________      Номер  уроку ___________               Всесвітня  історія   9  клас

 

Тема: Японія в другій половині XIX— на початку XX ст.

Мета: проаналізувати особливості розвитку Японії в період Епохи Мейдзі; розкрити

суть реформ 70-80-х рр. XIX ст. і з'ясувати їх наслідки; пояснити особливості суспільно-політичного життя країни, суть Конституції 1889 р.; з'ясувати причини агресивної зовнішньої по­літики Японії; формувати вміння учнів аналізувати суть історичних процесів, виділяти їх особливості та зако­номірності; продовжувати розвивати понятійний апа­рат; виховувати учнів у дусі пошани до історії та культури інших народів.

Тип  уроку: комбінований.

Обладнання:  зошити, підручники, ілюстративний  матеріал, історичні документи,

історична карта, роздатковий та ілюстративний матеріал, відеоматеріали.

 

План:

  1. Географічне положення.
  2. Суспільний устрій
  3. Сьогунат Токугава
  4. Доба Мейдзі

а) реформи Муцухіто

б) економічне життя

  1. Зовнішня політика

Хід  уроку:

І. Організація  навчальної  діяльності.

Сьогодні привітання пропоную провести на японській мові. Діти отримують листи з написами. Під час проказування привітання потрібно зробити невеликий уклін.

Охайогодзаімас

 

ІІ. Актуалізація  опорних  знань.

Метод «Шкала»

Розташуйте терміни від найбільш радикальних до найбільш ліберальних.

Радикалізм, комунізм, соціалізм, консерватизм, капіталізм, лібералізм.

Дидактична гра «Історична особа»

Учням пропонуються для перегляду різні портрети раніше вивчених політичних та історичних діячів. Завдання назвати країну, прізвище та ім’я та досягнення цієї особи.

Робота з історичною картою.

Мотивація навчальної діяльності.

Як ми бачимо кожна країна мала свого героя. Людину, яка докорінно змінила життя країни в кращу сторону не тільки для багатих людей, але й для всього населення. Сьогодні ми з вами розглянемо далеко азіатську країну. Записуємо тему уроку.

日本 

Повідомлення теми та мети уроку.

ІІІ. Вивчення  нової  теми.

  1. Географічне положення.

Япо́нія - держава у Східній Азії. Офіційна назва Япо́нська Держа́ва. Розташована на Японському архіпелазі, у північно-західній частині Тихого океану. Складається з 47 адміністративних одиниць  префектур. Столиця  Токіо. Одна з найбільш технологічно розвинутих країн світу.

Японія — це острівна країна, розташована на східному узбережжі Азії, у північно-західній частині Тихого океану. Зі сходу і півдня її омиває Тихий океан, з заходу — води Японського та Східнокитайського морів, а з півночі  Охотське море. Японський архіпелаг простягнувся дугою з північного сходу на південний захід. Він складається з чотирьох великих островів Хокайдо, Хонсю, Сікоку та Кюсю.

У доісторичну епоху Японію називали Тойо-Ашіхара-Мідзухо-но-куні  — «Багата країна очеретяних рівнин і водянистих рисових колосків»

З 4 століття Японію називали Ямато, за назвою давньояпонської держави, яка контролювала більшу частину Японського архіпелагу.

Близько 7 століття принизливу назву було змінено на нову, що вказувала на східне розташування Японії. Її записували трьома ієрогліфами  «Країна, де сходить сонце». У 8 столітті цей запис спростили на «Основасонця». Початково обидва ієрогліфічні сполучення читали як «Ямато», проте згодом стали вимовляти на китайський лад  Ніппон. З 10 століття слово «Ніппон» перетворилося на основне, яким позначали Японію як усередині країни, так і за кордоном.

  1. Суспільний устрій

Метод «Ілюстратор»

Шляхом наклеювання на дошку малюнків утворити ієрархію японського суспільства.

Мікадо – титул імператора.

  1. Сьогунат Токугава

Перегляд відеоматеріалів.

https://www.youtube.com/watch?v=A15zTq8eLdA

Питання.

  • Хто такий сьогун? (полководець)
  • Чому зросла кількість самураїв?
  • Як припинив міжусобні війни Токугава?

Робота з історичним документом.

З книги В. Пронникова та І. Ладанова «Японія. Етнопсихологічні нариси»

Хоча довготривала «закритість» Японії згубно позначилася на еко­номічному розвиткові країни, вона... сприяла виникненню феномена японської національної психології.

Навіть коли «реставрація Мейдзі»... привела до докорінних змін в га­лузі економіки, політики, культури... в галузі соціальних відносин, націо­нальна психологія японців змінилася дуже мало. Як і раніше, в характері японців домінували риси, що склалися в епоху ізоляції Японії... працьо­витість, організованість, готовність до безсуперечного підкорення, напо­легливість, витримка, невимогливість стосовно життєвих умов та ін.

...Національна психологія сприяла розвиткові централізованої дер­жави. Японія швидкими темпами реорганізувала промисловість, по­чала удосконалювати сільське господарство, реформувала суспільний устрій. Самурайський воєнний дух спонукав народні маси на бороть­бу за «доблесть нації».

Запитання до документа.

  1. Про яку «закритість» Японії йдеться в документі?
  2. Чи згодні ви з тим, що національна психологія є визначаль­ною для розвитку суспільства? Відповідь аргументуйте
  • Що таке політика «закритих дверей»?

Робота з термінами.

  1. Доба Мейдзі

https://www.youtube.com/watch?v=9XcYcq4ixr8

https://www.youtube.com/watch?v=u5Dcdd4KvJI

Ліквідація системи сьогуната.

Імператор був позбавлений реальної вла­ди. Він не мав навіть своїх васалів. Реальна влада знаходилася в ру­ках сьогуна (воєначальника), який спирався на вищий стан япон­ського суспільства — самураїв (воїнів).

Повстання в 1862 р. феодалів з пів­денно-західних князівств Японії, втручання англійців і французів у конфлікт між імператором і лідерами цих князівств, з одного боку, і сьогуном і його прихильниками — з іншого. 1867 р.~ ліквідація влади сьогуна Токугава Кейкі.

В Японії почали руйнувати­ся феодальні відносини, владу сьогуна було скасовано, і з 1868 р. реальним правителем держави став імператор Муцухіто. З цього часу в Японії почалася Епоха Мейдзі.

Робота з підручником. стр. 189

Робота з історичним документом.

П'ятистатейна імператорська клятва (6 квітня 1868 р.)

1. Ми будемо широко скликати ради і управлятимемо державними справами, керуючись громадською думкою.

2. Усі люди, як правителі, так і підлеглі, повинні одностайно присвятити себе досягненню успіху нації.

  1. Усім військовим і цивільним чинам і всьому простому народу буде дозволено здійснювати свої власні прагнення і розвивати свою діяльність.
  2. Усі погані звичаї минулого будуть скасовані; буде дотримува­тись правосуддя і неупередженість...
  3. Знання будуть запозичатися у всьому світі, і таким шляхом основи імперії будуть зміцнені.

а) реформи Муцухіто

Реформи 70—80-х рр. XIX ст. в Японії

Бесіда на закріплення.

  1. У чому полягає суть реформ Епохи Мейдзі?
  2. Яке значення відіграли реформи в розвитку Японії?

 Епоха Мейдзі була часом реформ, які вивели Японію з міжнародної ізоляції, залучили до сві­тової економіки, сприяли капіталістичному розвитку і великим змі­нам у державному й суспільному ладі.

Конституція 1889 р.

Самостійна робота за підручником.

Конституція 1889 р.

Конституційно-монархічна держава.

Практично необмежена влада імператора.

Імператор — священна та недоторканна особа.

Виконавча влада в руках імператора.

Імператор призначає уряд.

Імператор скликає та розпускає парламент.

Парламент із двох палат.

Палата перів — призначається імператором.

Палата представників — обирається виборцями.

Виборче право — чоловіки віком від 25 років, які сплачували податок — 10 єн на рік.

Державна рада — 15 осіб при імператорі.

Проголошення демократичних свобод.

Валеохвилинка.

Щоб трішки відпочити пропоную вам побувати у японському театрі.

Відеоматеріали «Театр кабукі»

https://www.youtube.com/watch?v=4JjLuh4Ns7s

б) економічне життя

Робота з термінами.

Дзайбацу – це монополія чи фінансова олігархія в Японії.

Робота з підручником. стр. 192

  1. Зовнішня політика

а) японсько-китайська війна 18941895 рр.;

б) російсько-японська війна 19041905рр.;

в) захоплення Японією Кореї в 1910 р.

Таким чином, агресивна зовнішня політика Японії, викликана її пізнім бурхли­вим економічним піднесенням, значно вплинула на загострення між­народних відносин у Тихоокеанському регіоні.

 

ІV. Висновки  та  узагальнення.

Запитання до документа.

Як, на ваш погляд, чи виконав імператор свою клятву і яким чином вона була реалізована в Японії?

Дидактична гра «Записуємо диск»

Учня отримують комп’ютерний диск. Надягають його на один палець, іншим пальцем прокручуючи, ніби записуючи диск роблять по черзі короткі висновки з уроку.

 

V. Домашнє  завдання.  Вивчити  § 24.

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Зелінська Світлана Анатоліївна
    Чудовий матеріал.Як завжди - по-сучасному і цікаво!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
До підручника
Всесвітня історія 9 клас (Гісем О.В., Мартинюк О.О.)
Додано
6 липня 2018
Переглядів
782
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку