Очікувані результати діяльності учнів
Після заняття учні зможуть:
План змісту заняття
Організація діяльності учнів на занятті
Структура пропонованого заняття складається з трьох основних частин: вступної, основної і підсумкової, кожна з яких вирішує спеціальні завдання, що в сукупності дають змогу досягти оголошених результатів та оцінити їх.
Надаємо детальний опис діяльності вчителя і учнів за цією структурою.
Вступна частина
Вступна частина заняття дозволяє актуалізувати наявні в учнів уявлення щодо теми та зорієнтувати їх у наступній діяльності.
Запропонуйте учням уважно переглянути відео і подумати над запитаннями:
ВІДЕОРОЛІК Екологічне маркування продукції (2018)
Після перегляду відео (від початку до 1 хв. 31 сек.) і обговорення зазначених запитань спитайте в учнів:
Повідомите учням тему заняття (слайд 1) та скажіть, що після цього заняття вони зможуть визначати, що таке екомаркування і які товари як маркуються, розповідати про український знак екомаркування, доводити переваги придбання товарів з екомаркуванням і бути свідомими і відповідальним споживачами.
Основна частина
Основна частина заняття розв’язує його основні завдання, а отже забезпечує досягнення учнями очікуваних результатів, поданих вище.
Запитайте учнів:
Зауважте, що зараз ми дізнаємось, як з’являється екомаркування на товарах, подивившись ще одне відео. Зазначте, що підчас перегляду вони мають звернути увагу на визначення у відео кількох слів та словосполучень: право на екомаркування, життєвий цикл продукції, екологічні стандарти. Напишіть їх на дошці.
Запросіть учнів переглянути наступне відео (від початку до 1 хв. 04 сек.)
ВІДЕОРОЛІК Екологічне маркування продукції (2019)
Запросіть учнів згадати переглянуте відео і пояснити, що означають наведені словосполучення. Обговорення результатів роботи учнів супроводжуємо демонстрацією слайдів з визначеннями. Алгоритм роботи такий: назвіть словосполучення і запросіть учнів дати його визначення. Потім включить анімацію слайду і прокоментуйте відповіді.
Слайд 2 – Право на екомаркування отримує продукція, яка пройшла незалежну оцінку і підтвердила відповідність екологічному стандарту. Це засвідчується документом спеціального органу. Експерти ретельно досліджують складники продукції, виробництво, готовий продукт і навіть його пакування. У разі якщо продукт не відповідає вимогам екологічного стандарту, цей документ не видається.
Слайд 3 – Життєвий цикл продукції – послідовні і взаємозв’язані між собою ланки, починаючи від отримання складників продукту (ресурсу, сировини, матеріалу) до утилізації того, що залишилось після його використання.
Кожна з ланок пов’язана із споживанням ресурсів, забрудненням довкілля та впливами на здоров’я людини.
Обговоріть з учнями на прикладі ланок життєвого циклу паперу, зазначених на малюнку.
Як може негативно впливати виробництво паперу на довкілля і здоров’я людей?
(Наприклад, використання електроенергії у процесі виробництва вимагає значних витрат природних копалин і забруднює довкілля. Для отримання первинної сировини (целюлози) вирубуються ліси. Фабрики та заводи забруднюють атмосферу і водойми. Це все впливає на здоров’я і якість життя людей.)
Як впливає на довкілля транспортування паперу?
(Транспортування продукції шкодить довкіллю через вихлопні гази. Пальне видобуваєтеся з викопних ресурсів – нафти чи газу.)
Чи може негативно впливати на довкілля споживання паперу і як саме?
(Виробництво і споживання продукції спричиняє утворення великої кількості відходів. Площа сміттєзвалищ невпинно зростає.)
Чи може бути паперовий виріб небезпечним?
(Так, він може містити небезпечні хімічні речовини, що потрапляють до виробу в процесі його виробництва – вибілювання, фарбування тощо, і здатні вивільнятись, і через шкіру або при вдихання потрапляти до організму користувача виробу.)
В кожній категорії продукції – свій життєвий цикл. Для того, щоб виокремити товари, на виробництво яких витрачається менше ресурсів, виробник яких турбується про довкілля, а сам товар більш якісний і безпечний, розробляються екологічні стандарти.
Слайд 4 – Екологічний стандарт – документ, якому має відповідати продукція, щоб отримати право на екомаркування. Розробляється експертами на основі вивчення життєвого циклу. Вимоги екологічного стандарту мають визначати показники, за якими продукт може вважатись більш безпечними та кращим для здоров'я і довкілля протягом життєвого циклу.
(Вимоги екологічного стандарту є суттєво жорсткішими у порівнянні з вимогами, що висуваються державою як обов’язкові. Тому виробник має добровільне право обирати, застосовувати йому екологічний стандарт і отримувати право на екомаркування продукції або ні).
На кожну категорію продукції встановлюється окремий стандарт.
(Мають бути враховані специфіка продукту, його життєвий цикл і технологія виробництва. Ви можете ознайомитись зі стандартами екомаркування, які діють в Україні тут.
Зазначте, що екрмаркування застосовується для того, щоб проінформувати споживачів про те, що продукт відповідає вимогам екологічного стандарту.
(Графічне зображення екомаркування (логотип) є знаком відповідності продукції встановленому екологічному стандарту на категорію продукції, до якої вона відноситься. Наприклад, харчові продукти чи мийні засоби.)
Український знак екологічного маркування виглядає так (слайд 5). Цей знак символізує життя на Землі і має назву «Зелений журавлик».
Коли знак наноситься на пакування екологічне маркування виглядає так (слайд 6). Текст навколо нього вказує на те, що продукція сертифікована. Цифри в обрисі вказують на номер стандарту екологічного маркування на категорію продукції. Наприклад, код 065 вказує на те, що продукція відповідає екологічному стандарту на мийні засоби. А під знаком позначається номер документу про відповідність продукції стандартам.
«Зелений журавлик» інформує споживачів про те, що позначений ним товар перевірений і відповідає вимогам екологічного стандарту.
Поясніть, що «Зелений журавлик» не єдине екомаркування у світі. На слайді 7 зображені знаки маркування, що застосовуються в інших державах і регіонах. Вони виглядають по-різному, але аналогічні за значенням. Позначена ними продукція вважається більш екологічно кращою. Всі ці знаки мають міжнародне визнання і об’єднані в єдину міжнародну мережу екомаркування (Global Ecolabelling Network). Деякі з них можна побачити на імпортних товарах в Україні.
Далі покажіть учням слайд 8 і запитайте:
Зазначте, що це неперевірені маркування. Ними користуються недобросовісні виробники, вводячи в оману споживачів тим, що безпідставно позначають продукцію словами чи логотипами, які вказують або натякають на те, що вона більш екологічно краща.
Запитайте:
За необхідності ще раз зазначте, що довіряти варто маркуванню, яке підтверджує відповідність екологічному стандарту, а не безпідставним рекламним твердженням.
Наголосіть, що зараз ми подивимось, що означає наявність українського знаку «Зелений журавлик» на різних групах товарів для вас як покупців і дізнаємось, які переваги продукції, позначеної цим знаком.
Для цього об’єднайте учнів у малі групи (3 або 4 в залежності від кількості учнів у класі).
Кожна з груп має дослідити одну з категорій продукції на основі обговорення відповідного слайду за питаннями:
Роздивіться зображення та наведену інформацію та обговоріть:
Відведіть на групову роботу 5 хвилин, потім заслухайте доповіді груп з відповідними слайдами/постерами по черзі.
Після презентації результатів групової роботи обговоріть у загальному колі:
Підсумкова частина
Підсумкова частина заняття дозволить узагальнити результати роботи, провести рефлексію та спланувати можливі подальша дії учнів.
Почніть підсумки з того, що покажіть відео про Всесвітній День екологічного маркування (1 хв. 04 сек.)
ВІДЕОРОЛИК Всесвітній День екологічного маркування
Запитайте:
Після обговорення знову об’єднайте учнів у ті ж самі групи і запропонуйте подумати, як вони хотіли б відзначити Всесвітній День екологічного маркування в своїй школі або у своїй громаді. Найбільш цікаві ідеї зберіть як основу для майбутнього невеличкого проєкту класу. За необхідності сплануйте майбутню діяльність.
Для рефлексії заняття запропонуйте учням подумати над змістом уроку і закінчити речення.
Тепер я буду…
Вислухайте якомога більше учнів. Подякуйте їм за роботу.
.
Знаки маркування є джерелом інформації для споживача, що вказує на безпеку, поліпшені якісні, екологічні чи інші характеристики продуктів, товарів, виробів, а іноді – послуг. Для того щоб споживати з турботою про власне здоров’я та довкілля, слід розуміти їх значення та уважно вивчати маркування продукції, яку ви плануєте придбати.
За даними Всесвітньої організації охорони здоров’я третина різноманітних захворювань людства пов’язана із споживанням неякісних продуктів та напоїв та негативним впливом матеріалів, виробів, приладів, що нас оточують.
Намагаючись задовольнити сучасні потреби споживача, більшість товаровиробників прагнуть підкреслити якість своєї продукції, використовуючи такі позначення як: «екологічний», «натуральний», «екологічно чистий», «органічний», «біо» тощо. Як правило ці твердження є оманливими.
Лише сертифікація свідчить про відповідність продукції, товарів, послуг вимогам екологічних стандартів.
Відповідно до вимог Закону України «Про Основні засади (стратегію) державної екологічної політики України на період до 2020 року» однією зі стратегічних цілей національної екологічної політики є запровадження до 2020 року системи екологічного маркування товарів і продуктів харчування.
Частина символів споживачів про щось інформує, інша застерігає. Варто дізнатися, що саме означають ці символи, щоб у подальшому ці знання використовувати.
Знаки, що носять інформаційний характер і вказують на певну екологічну характеристику продукції
Знак у вигляді трикутника з трьох стрілок, що означають замкнутий цикл (виробництво – застосування – утилізація), вказує, що дана упаковка придатна для подальшої переробки. Усередині трикутника можуть бути одна або дві цифри, які вказують на тип пакувального матеріалу: 1-19 – пластик, 20-39 – папір та картон, 40-49 – метал, 50-59 – деревина, 60-69 – тканини і текстиль, 70-79 – скло.
Цей знак означає, що пакувальний матеріал вироблений з повторно переробленої сировини або містить частку повторно переробленого матеріалу.
Знак «дбай про чистоту». Цей знак означає, що упаковку треба викинути дурни безпосередньо після споживання її вмісту. Часто біля цього знака може бути символ, який говорить про те, що перед викиданням картонні коробки і упаковку від напоїв слід зім’яти, щоб вони займали менше місця і контейнер занадто швидко не заповнювався.
Знак «викидай окремо». Розподіл упаковки: картон слід викинути до макулатури (бо це папір), а пластиковий (політилен -PE) мішок повинен потрапити до пластику.
Екологічний знак придатності до рециклінгу.
Знак «біодеградуюча упаковка» – знак, призначений для упаковок, що розкладаються і не виділяють шкідливих речовин.
Інформація про натуральність продукції (сировини) органічного походження, вирощеної без застосування хімікатів, виробленої без барвників і штучних харчових добавок.
Цей знак є декларацією виробника, його застосування не вимагає обов’язкового проведення випробувань та оцінки продукції на вміст ГМО органом з оцінки відповідності. Ставити маркування про наявність чи відсутність ГМО зобов’язує виробника Закон України «Про безпечність та якість харчових продуктів».
«Євролисток» – єдиний знак Європейського Союзу, який використовується для позначення упаковки органічних харчових продуктів, вирощених без хімічних добрив.
Знаки екологічного маркування І типу згідно ISO 14024, що зустрічаються в маркуванні продукції, представленої на українському ринку
Європейське екологічне маркування European Ecolabel, використовується на добровільній основі, було введене в 1992 році для підтримки зусиль компаній по виведенню на ринок більш екологічних продуктів та послуг. Критерії визначення екологічності в European Ecolabel дуже жорсткі, характеристики продукту вимірюються і аналізуються на предмет дії на довкілля впродовж усього його життєвого циклу, включаючи отримання сировини на передвиробничому етапі, виробництво, збут і утилізацію продукту. Знак European Ecolabel – маркування, якому споживачі дійсно можуть довіряти, – отримують тільки ті продукти, які повністю відповідають цим жорстким екологічним стандартам.
Український знак екологічного маркування («Зелений журавлик») Продукція позначена цим знаком має поліпшені показники безпеки та екологічні характеристики, порівняно з продукцією, що відповідає загальнообов’язковим державним нормам безпеки відносно впливів на стан довкілля та здоров’я людини.
Цей знак підтверджує, що продукція пройшла незалежну експертну оцінку дотримання вимог екологічних стандартів на усіх етапах життєвого циклу: від сировини до готового товару чи виробу, і навіть його споживчої тари чи пакування.
Знак «Зелений журавлик» можна побачити на упаковці, етикетці різноманітних продуктів, товарів, виробів, а також рекламних матеріалах та інформаційних носіях.
Під знаком розташовується код екологічного стандарту на відповідність якому пройшла сертифікацію маркована ним продукція.
Знак Miljomеrkеt або «Білий лебідь» – позначає відповідність товару жорстким скандинавським екологічним нормативам. Побачивши на упаковці значок з голубом, ви можете бути впевнені, що отримали продукт, який не містить шкідливих людині і природі речовин, легко утилізуються.
The Blue Angel (Der Blaue Engel) – найстарший знак, який підтверджує екологічну безпеку. Це символ захисту довкілля. Він гарантує, що товари: зроблені за допомогою засобів, нешкідливих для довкілля; були перевірені на шкідливі речовини, такі як формальдегіди і розчинники; безпечні для використання в будинках та в офісах; не загрожують здоров’ю людей.
Все більш на українському ринку набувають популярності органічні продукти. З року в рік кількість продуктів органічного вітчизняного виробництва зростає. Тому при виборі продукції потрібно частіше звертати увагу на значення символів, індексів та інших позначень на упаковці продукту. Адже маркування – це мова спілкування між виробником та покупцем.
Внаслідок своєї неуважності Ви можете втрати не тільки гроші, а й своє здоров’я. Захистіть себе від неякісної продукції, здатної зашкодити здоров’ю та навколишньому середовищу, навчіться розпізнавати та розуміти правильність маркування!