28 вересня о 18:00Вебінар: Формування навичок розв'язування задач із хімії засобами дистанційного навчання

Урок з курсу "Психологія" на тему "Емпатія"

Про матеріал
План конспекту уроку включає в себе тестовий матеріал, вислови та цитати відомих діячів у сфері психології
Перегляд файлу

Урок №5

Тема. Емпатія. Відвертість та довіра як умова ефективного спілкування.

Мета: сформувати в учнів поняття "співчуття", "співчуття", "емпатія", "альтруїзм"; пояснити, від чого залежить здатність розуміти людей, як можна навчитися любити людей;  розвивати у хлопців навички зв'язного мовлення, мислення;  виховувати в дітях уміння висловлювати своє добре ставлення до людей.

Епіграф до уроку:

Нам не дано предугадать,

Как слово наше отзовётся,

И нам сочувствие даётся,

Как нам даётся благодать… Ф.Тютчев

Оформлення:

1.Плакати з двома правилами.

Правило перше: навчися ставити себе на місце іншого, бачити світ очима інших, розуміти його так само, як вони.

Правило друге: в кожному вмійте бачити його переваги. Любіть людей.

2. Плакати з тлумаченням слів:

Співчуття - чуйне ставлення до емоційного стану іншого, участь.

Емпатія - вміння бачити світ очима інших.

Альтруїст - людина, готова безкорисливо діяти на користь інших, не керуючись зі своїми особистими інтересами.

3. Плакати з порадами Д. Корнеги.

1) Висловлюйте своє добре ставлення до людей.

2) Посміхайтеся.

3) Дотримуйтеся доброзичливого тону.

4) Пам'ятайте, що ім'я людини - найсолодший для неї звук.

Хід уроку

  1.                    Організаційний момент.
  2.                    Мотивація діяльності.

Вступне слово вчителя. Товариші, я рада бачити вас. Сподіваюся, що наш урок буде для вас цікавий і корисний. Я хотіла б, щоб ви всі взяли активну участь в цьому уроці, який я  б назвала "Мистецтво бути іншим". Чому так, ви дізнаєтеся трохи пізніше. А зараз я хочу звернутися до вас із запитанням:

"Як ви розумієте поняття мистецтво спілкування? Талант спілкування, дар спілкування - що це таке, по-вашому?" (Відповіді учнів).

Отже, ви майже всі вважаєте, що мистецтво спілкування - це вміння користуватися мовою (вести бесіду, сперечатися, користуватися формулами мовного етикету). Мабуть, всі ви виходили з того, що мова - головний засіб спілкування. І в цьому я з вами згодна. Але ... Давайте спочатку послухаємо два уривки з роману Л.Н.Толстого "Війна і мир" (т.1, ч.1, гл. 17) і уривок з повісті В.Желєзнова "Чучело" (гл.5). (Читання уривків учнями).

Про кого з героїв можна сказати, що у нього дар спілкування, талант? Чому? (Відповіді учнів).

Ви бачите, що дар спілкування - це не тільки володіння мовою. Це перш за все чуйне серце - чуйність в сприйнятті стану інших людей, здатність зрозуміти людину, вміння проникнути у її внутрішній світ, розділити з нею радість чи горе. Все це ми визначаємо одним словом - емпатія. Давайте запишемо це визначення.

Ось про емпатії ми і поведемо мову сьогодні. Ми дізнаємося з вами, від чого залежить здатність розуміти інших людей, і подумаємо, чи можна навчитися співчуття. А що таке співчуття? Співчуття - це ... (Запис учнями визначення). Щоб зрозуміти це, напевно, треба поставити себе на місце тієї людини, якій погано, у якого трапилося нещастя, горе і побачити світ його очима, а ми дуже часто робимо навпаки.

  1.  Вивчення нового матеріалу.

Що ж таке співчуття? (Учні записують визначення).

У О.С.Пушкіна є вірш "Елегія". Послухайте уривок з нього:

Но не хочу, о други, умирать,

Я жить хочу, чтоб мыслить и страдать;

И ведаю, мне будут наслажденья

Меж горестей, забот и треволненья:

Порой опять гармонией упьюсь,

Над вымыслом слезами обольюсь,

И может быть – на мой закат печальный

Блеснёт любовь улыбкою прощальной.

 

Вдумайтеся,  у О.С.Пушкіна жити - це мислити і страждати. Чому він ставить поряд ці два слова? (Відповіді учнів). Тварина теж може відчувати, відчувати біль і страх, холод і голод, але страждає тільки людина. Тому що він мислить. Мисляча людина не може не страждати. Він глибоко відчуває людське горе, він бачить зло - і він страждає. Страждання - просвітлене розумом мука. Страждання робить нас здатними до співпереживання: ми розуміємо, що так само може страждати і інша людина. І це нас змушує робити те, на що людина здатна.

- А на що,  людина здатна? (Відповіді учнів)

Так, я згодна з вами, що людина здатна мстити, втішати, любити, жертвувати і навіть віддавати своє життя - і все це в ім'я життя іншої людини!

- А чи можна навчитися співчуття? (Відповіді учнів).

- Що називається співчуттям? (Учні записують визначення в зошити з плаката).

- А чи можна розвинути в собі здатність до співчуття? (Відповіді учнів).

Так, можна. Може бути, вам допоможуть два правила:

 

Правило перше: навчися ставити себе на місце іншої людини, бачити світ очима інших, розуміти його так само, як вони. Володимир Леві, відомий психолог, визначив мистецтво спілкування як мистецтво бути іншим, тобто вживатися в образ тієї людини, з яким ви спілкуєтеся. Давайте і ми спробуємо це зробити. Уявіть собі таку ситуацію: сьогодні на вулицях ми часто зустрічаємо безробітних, жебраків, які просять милостиню. Уявіть собі, що і ви побачили злиденну, убогу стареньку на вулиці, яка просить у перехожих милостиню. Які почуття ви відчуєте? Висловіть це на папері. Що б ви зробили? Як вчинили? (Учні працюють письмово 7-8 хвилин).

А тепер прослухаємо і проаналізуємо те, що ви написали. (Аналіз письмових робіт учнів.)

Отже, з правилом першим ми розібралися.

Тепер правило друге: в кожному вмійте бачити його гідності. Любіть людей. Один із сучасних шахістів зізнався: "Щоб перемогти сильного суперника, я повинен його вивчити. А щоб вивчити, я повинен у нього закохатися. Так. Закохатися і в стиль гри, і в характер, тобто і як в людини. Останнє, звичайно, всього важче. Найгірше я граю з тими, кого не люблю ". Так, навчитися любити людей найважче, але можливо. Я вам розповім, який спосіб пропонує В.Леві. Але спочатку скажіть, як висловити своє добре ставлення до людей? (Відповіді учнів).

"Давайте говорить друг другу комплименты", - сказав Булат Окуджава. Подумайте і дайте відповідь, які компліменти ви вмієте говорити? (Відповіді учнів).

Ну, а тепер спосіб, запропонований В.Леві: спробуйте добровільно увійти в роль альтруїста. (Запис визначення з плаката в зошити). Поживіть трохи в ролі доброго ангела. Але поживіть всерйоз і добровільно. Цей час присвятіть не собі, а комусь іншому або якійсь справі, яка не має ніякого відношення до ваших особистих інтересів. Не чекайте ні подяки, ні похвал, ні будь-яких знаків уваги - більш того, дійте непомітно, щоб ніхто про ваш експерименті не здогадався.

А тепер запишемо поради Д. Корнегі. (Запис рад Д. Корнегі з плаката).

  1. Підведення підсумків.

У французького письменника А. де Сент-Екзюпері є прекрасна чарівна казка для дорослих - "Маленький принц". Вона про людські стосунки, про ніжність і відповідальності. Прочитайте її. Автору вдалося донести до своїх читачів думку про те, що "найголовнішого очима не побачиш", що "пильно одне лише серце". Запам'ятайте це і ви.

І на закінчення уроку хочу повторити слова Л.Н.Толстого: "Милосердя починається вдома. Якщо для прояву милосердя потрібно кудись їхати, то це навряд чи милосердя ". Співчуття - велика людська здатність і потреба, благо і обов'язок. Якщо ви хочете, щоб вас оточували добрі люди, щоб вас любили, самі вчитеся співчуття і співчуття. Так, таким людям живеться важче і неспокійніше, але їх совість чиста. Бездушним здається, що їм добре. Але це їм тільки здається. І на завершення я прочитаю вам молитву св. Франциска Ассизького (під музику): Господи, сподоби мене бути знаряддям миру Твого! Щоб я вносив віру туди, де сумніваються; Надію, де впадають у відчай; Радість, де страждають; Любов, де ненавидять! Щоб вносив істину туди, де помиляються; Світло - у темряву. Господи, сподоби! Втішати, а не чекати розради; Розуміти, а не чекати розуміння; Любити, а не чекати любові, Бо, хто дає, той отримує, Хто забуває себе, той знаходить; Хто прощає, тому попрощатися - Хто вмирає, той прокинеться до вічного життя . Амінь.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Onyshchenko Oksana
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Пов’язані теми
Психологія, Розробки уроків
Додано
11 жовтня 2019
Переглядів
381
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку