Тема. Закріплення звука [ш] букви Шш (“ша”). Опрацювання вірша Т.Коломієць “Колосок”, казки В.Орлова “Пригоди Каштанчика”.
Мета. Продовжити роботу над засвоєнням букви ш, звука [ш].
Формувати у дітей навички виразного і свідомого читання зв’язного тексту.
Розвивати усне мовлення творчі здібності, фантазію,пам'ять,увагу.
Збагачувати словниковий запас учнів.
Виховувати у дітей дбайливе ставлення до природи.
Обладнання: слайди до уроку, Буквар с 138-139, маски Ведмедика, Каштанчика,
Жабки, Їжачка, Лисички для інсценизації казки, казка В. Орлова “Пригоди Каштанчика”.
Тип уроку: закріплення знань.
Хід уроку
I.Організаційний момент. Створення емоційного настрою уроку.
Оголошення теми та мети уроку
Сьогодні у нас незвичайний урок
Сьогодні ми зробимо ще один крок
В країну відому, в країну чудову,
В країну звуків і букв нашої мови.
Вправа “Долоньки”
Я бажаю тобі успіхів на уроці, щоб у тебе все отрималось …..
Вправа” Очікування”
Після таких побажань один одному мені хочеться у вас запитати:
МОЖНА ВСЕ ЦЕ ОБЄДНАТИ В ДОЛОНЬКИ
( сказати один одному про свої очікування)
Зшила мишка нашій киці
Шубку, шапку, рукавиці.
Шапка кішечці тісна —
Мишці буде хай вона.
І. С. Панасюк
ІІ. Оголошення теми і мети уроку
“Закріплення звукового значення букви Ш ”
А зможемо ми це зробити за допомогою ось цього плану.
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Бесіда.
- Яку букву вивчили на попередньому уроці? (Слайд№2)
-Який звук вона позначає ? (звук [ш]).
-Давайте пригадаємо, що ми про нього знаємо. АБО
-Що ви про нього знаєте? (він приголосний, твердий, глухий).
2. Сенкан
(звук, склад, слово, речення – одиниці мовлення)
2. Артикуляційна хвилинка. (Слайд №3)
ЧИСТОМОВКА
Ша-ша-ша – у нірці миша.
Шу-шу-шу-не порушуй тишу.
Ше-ше-ше- говори тихіше.
Ші-ші-ші- спатки хочуть миші.
3. Робота над скоромовкою ( Слайд№4)
- Промовте скоромовку, яку ми вивчили на попередньому уроці.
Зшила мишка нашій киці
Шубку, шапку, рукавиці.
Шапка кішечці тісна —
Мишці буде хай вона.
І. С. Панасюк
4. Бесіда
- До нас прийшли на урок Зайчик Ой і Зайчик Ай. Вони вирішили покататися на
санчатах. Але санчата такі великі,що можна взяти з собою ще декілька речей ,в назві
яких є звук звук [ш]Назвіть ці речі. (Шапка,сапка,машина, кошик, миска, каска,
рушник, шуба) (Слайд №5-6)
Поїхали зайчики до лісу, а там на галявині стоїть будиночок. І все в ньому зі звуком
[ш] . Хто тут живе? Так це Мишка Шушу. Ось вона. (Слайд№7).
Що вона запасла на зиму? (шишки,конюшину,каштани)(Слайд№7)
5. Робота зі складовою таблицею (Слайд№8)
- Мишка хоче послухати,як ви читаєте. АБО
-Давайте побігаємо з мишкою позбираємо зернятка
а о у и і е
ш ша шо шу ши ші ше
шк шка шко шку шки шкі шке
шт шта што шту шти шті ште
шн шна шно шну шни шні шне
шл шла шло шлу шли шлі шле
-Зернятко де народжується ( в колоску в полі)
ІІІ. Робота за букварем. Опрацювання вірша Т. Коломієць “Колосок”
1. Опрацювання колонок слів.
Прочитайте за мною слова в колонках. (Слайд №9)
Вус До l зрів Ко l ло l сок
ву l са l тий До l зрі l вай го l ло l сок
-Прочитайте спільну частину цих слів. Чим вони відрізняються?
2. Читання вірша Тамари Коломієць”Колосок”
- Хто з вас був весною на полі? Якого воно кольору весною? (зелене) А восени? (Жовте)
(Слайд№10).
- А що ще росте на пшеничному полі?(квіти) Подивіться які гарні квіти.
(Слайд№11)
- Якого кольору маки(волошки,ромашки). Уявіть як шумить зелена пшениця(Ш-ш-ш)
- Прочитайте вірш напівголосно.
3.Змістовний аналіз вірша.
-Який колосок? (Вусатий) Чому вусатий? (Слайд№12)
-Спочатку в колоска зернятко м’яке,у пушку. Яким воно стане потім? (Тверде).
Зробимо звуко-буквений аналіз слова пушок
Пушок
- 0 – 0 –
ІV. Фізкультхвилинка.(Слайд№13)
В казковому лісі розминка.
Настала фізична хвилинка.
Втому проженем руками
Вгору їх піднімем з вами.
Потім присядемо дружно,
Ноги згинаємо пружно,
Руки, мов крила, розправим
І до плечей їх поставим.
Коло вперед покрутили,
Потім назад повторили.
Голову вниз опустили,
Потім назад нахилили,
Потім наліво поклали,
Потім направо. І стали.
Рівно і струнко.
Швидко скінчилась хвилинка.
Нас збадьорила розминка.
Пригадаймо, друзі, вмить,
Як пшениченька шумить:
Ш-Ш-Ш-Ш-Ш-Ш-Ш!
Як в гайку струмок дзвенить:
Джр! — Джр! — Джр! — Джр! — Джр!
Як бджола в саду бринить:
Дз! — Дз! — Дз! — Дз! — Дз! — Дз!
Як шумлять у птаха крила:
Ш-Ш-Ш-Ш-Ш-Ш-Ш!
У морі синьому вітрила:
Ш-Ш-Ш-Ш-Ш-Ш-Ш!
Вітер з гаєм розмовляє:
Ш-Ш-Ш-Ш-Ш-Ш-Ш!
Поміж листячком гуляє:
Ш-Ш-Ш-Ш-Ш-Ш-Ш!
Й ми всі трохи пошуміли,
Від роботи відпочили.
V.Читання. Слухання-розуміння. Опрацювання казки В. Орлова “Пригоди Каштанчика”
4. Читання казки вчителем.
- До кого зверталися Мишко з Каштанчиком?
5. Змістовий аналіз казки. Метод передбачення
- Розгляньте малюнки. Розкажіть, до кого зверталися Мишко з Каштанчиком?
Який момент пропущено в казці?
1. Інсценування казки В.Орлова “Пригоди Каштанчика” (Слайд№ 14)
- До вашої уваги казка Пригоди Каштанчика. В головних ролях...
2. Змістовний аналіз казки. Метод прес АБО Займи позицію ТАК - НІ
- Чи Мишко зустрівся з тим самим Каштанчиком? (Ні).
-А що сталося з його другом? (Він перетворився на дерево).
- Що цікавого помітили? (Так,все почалося спочатку. )
3. Робота над текстом.
Давайте прочитаємо уривок цієї казки і визначимо які частини були пропущені.
4. Змістовний аналіз казки. ( Діти повторюють за вчителем слова майбутніх ролей )
-Кого першого зустріли Мишко і Каштанчик? (жабу) (Слайд№15)
- Що вона їм відповіла? (Ні! Адже він зовсім не зелений!)
-Хто їм зустрівся далі?(Їжак)(Слайд №16)
-Що він їм відповів? (- Ні, не мій. У нього колючок нема.)
-Хто був далі? (Лисичка) (Слайд№17)
-Що почули друзі від неї? (- Ну, що ти? В нього ж хвоста нема.)
-Що ж запропонував Каштанчику Мишко. (- Ну, чого ти рюмсаєш? Я теж коричневий,
а не реву. Стривай, стривай! Ти коричневий - і я коричневий. Ти без хвоста - і я без
хвоста. У тебе нема колючок - і в мене нема. Ура! Я знаю, що тобі треба. Ти повинен
мати свій барліг.) (Слайд № 18)
3. Що сталося навесні з Каштанчиком? (з нього виросло дерево?) (Слайд№ 19)
5. Інсценізація діалогів ( робота в групах)
Розбити на групи. Вибрати групу для інсценізації.
Підготувати маски, бейджики, сценарій для режисерів.
Попрацювати з режисерами, навчити керувати роботою групи.
Режисер (керую) – постановник
Ведмедик
Каштанчик
Жабка
Їжачок
Лисичка
VІ. Підсумок уроку.
Рефлексія
Сьогоднішній урок був для мене…
На уроці я навчився …
Найлегшим для мене було…
Найцікавішим для мене було…
Вправа «Мікрофон»
- Який звук позначається буквою ш? Який це звук?( приголосний, твердий,
глухий). Як шумить пшениченька? (Ш-ш-ш)
Додаток
Пригоди Каштанчика
В.Орлов
Літо наближалося до кінця. На високому каштановому дереві з'явилися світло-зелені колючі кульки.
Якось уранці одна з кульок луснула. І з тріщини визирнув коричневий каштанчик.
- Ой, як цікаво! - захоплено прошепотів він і розсунув дверцята свого колючого будиночка. Та не втримався й полетів донизу. Бух!
- Чи ти не з місяця впав?! - невдоволено буркнув хтось коричневий і кудлатий, потираючи своє вухо.
- Я… я… ненавмисне, - пробелькотів Каштанчик. - Пробачте. Я більше не буду.
- Ану вертайся до мами! Де твоя мама?
- Не знаю, - запхинькав Каштанчик.
- Не знаєш? - здивувався коричневий і кудлатий. - Ну, гаразд. Ходімо зі мною. Пошукаємо твій дім. Адже на зиму не можна лишатися без домівки. Як тебе звуть?
- Каш… Каштанчик.
- А мене - Мишко…
Ідуть вони лісом - попереду великий Мишко, а позаду, ледь встигаючи за ним, дріботить на тоненьких ніжках Каштанчик. Порівнялися з будиночком на болоті.
На дверях будиночка висів портрет Жаби.
Мишко постукав - двері відчинились, і на порозі з'явилася господин я.
- Глянь-но, - сказав їй Мишко, - це не твій синочок?
- Як-ка гидота! Як-ка гидота! Адже він зовсім не зелений! - І двері рвучко зачинилися.
- А й справді, - глянувши на Каштанчика, сказав Мишко, - ти зовсім не зелений.
- Може, я ще позеленію, - боязко висловив припущення Каштанчик.
- Ні, не позеленієш.
- Чому?
- Бо не живеш на зеленому болоті.
Підійшли вони до другого будиночка. На ньому висів портрет Їжачка. Постукав Мишко у віконце.
Визирнула з нього Їжачиха.
- Чи не твій це синочок? - питає Мишко.
- Ні, не мій. У нього колючок нема. - І віконце зачинилося.
Пішли вони далі. Бачать, третій будиночок. На ньому - портрет Лисиці. Постукав Мишко у двері. Вийшла до них господиня. Він і її питає:
- Це не твій, бува, синочок?
- Ну, що ти? - каже Лисиця. - В нього ж хвоста нема. - І шмигнула назад у хату.
- Оце-то халепа! - задумливо пробуркотів Мишко. - Хвоста тобі бракує.
- А може, він ще виросте, - ніяково прошепотів Каштанчик.
- Ні, не виросте. Адже ти нічого поганого нікомуне зробив і сліди свої замітати хвостом не треба.
Пішли вони далі. Дісталися річки.
Сіли на березі й сидять. І тут по щоці в Каштанчика побігла сльоза.
Побігла й упала у воду.
Мишко підвів голову, глянув на небо і здивувався: хмари нема, а краплі падають. Відтак він перевів погляд на річку й побачив у воді своє і Каштанчикове відображення.
- Ну, чого ти рюмсаєш? - сказав він Каштанчикові. - Я теж коричневий, а не реву. Стривай, стривай! Ти коричневий - і я коричневий. Ти без хвоста - і я без хвоста. У тебе нема колючок - і в мене нема. Ура! Я знаю, що тобі треба. Ти повинен мати свій барліг.
І Мишко заходився розгрібати лапами землю. Коли ямка була готова, він спитав у Каштанчика:
- Ну, як тобі подобається?
- Дуже, - сказав Каштанчик.
- То стрибай у неї. Я вкрию тебе й теж піду спати.
Каштанчик постояв, подумав, зітхнув і стрибнув.
Мишко вкрив його шаром листя, побажав спокійної зими, пообіцяв, що навесні обов'язково навідає Каштанчика. Він квапився до свого лігва, бо в небі вже закружляли перші сніжинки.
Сніг густішав. Невдовзі там, де був Каштанчиків барліг, з'явилася снігова кучугура. Зима стояла морозяна й довга. Налітали холодні вітри. Дерева тривожно погойдували скрижанілим гіллям.
Але поволі почало визирати з-за хмар сонце. Сніг заходився танути.
До річки побігли жваві струмки. І ось на тому місці, де спав Каштанчик, земля ворухнулась - і з неї виткнувся зелений паросток. Він тягся назустріч сонцю й ставав дедалі вищим.
Якось до нього підійшов Мишко. Він понюхав землю, почухав за вухом і побрів геть.
А пагінчик ріс собі та ріс. Під осінь він став уже досить міцненьким і міг мужньо протистояти вітрам. А ще через дві зими перетворився на струнке деревце, на якому весною зацвіли ніжні, схожі на білі свічки, квіти. Потім ці квіти перетворились на світло-зелені колючі кульки. Настала осінь. Якось одна з кульок луснула, і з неї визирнув маленький коричневий Каштанчик.
- Ой, як цікаво! - прошепотів він, розсуваючи дверці свого колючого будиночка, та не втримався й полетів донизу. Бух!
- Чи ти не з місяця впав? - невдоволено буркнув Мишко.
- Я… я.. ненавмисне, - пробелькотів Каштанчик. - Я більше не буду.
- Каштанчик! - радісно вигукнув Мишко. - Де ти пропадав? Я так довго шукав тебе! Ну, швиденько ходім…
- Куди?
- Як це куди? Ти що, забув? Шукати твою маму.
І вони рушили в дорогу, великий коричневий Мишко і маленький коричневий Каштанчик.
І досі вони ходять разом. А за ними виростають зелені каштанові дерева.
Аналіз уроку
Вирішення освітніх завдань уроку відповідало вимогам "Програми". Урок будувався шляхом раціонального поєднання традиційних та інноваційних форм і способів навчання.
Структура уроку відповідає логіці проведення заявленого типу уроку, відповідно головному принципу аналітико-синтетичного метода (від звука до букви).
Серед інноваційних форм мною використовувалися прийоми інтерактивних технологій та технології РКМЧП, а саме: "Мікрофон", "Асоціативний кущ", "Сенкан", "Читання з прогнозуванням", "Проблемні питання".
Урок має орфографічну та орфоепічну націленість. В центрі уваги орфографічні спостереження (Правило "жи-пиши с буквой -и).
Враховуючи психологічні та вікові особливості першокласників для введення цієї орфограми я використовувала ігровий прийом, який допоміг дітям розкрити секрети букви "ж".
Читання слів в стовпчиках проводилося з метою формування вмінь розуміти значення слів (лексичне); вдосконалення техніки читання, підготовки до читання тексту.
Читання тексту - це наслідок всієї роботи на уроці. Первинне сприймання відбувалося за допомогою вчителя.
Під час перечитування тексту учнями проводилися смисловий та структурний аналіз, виконувалася одна з цілей уроку: робота над інтонуванням речень.
Тут дітям було запропоновано такі форми роботи:
1.) вправа "Земля-небо" і шепіткове читання, які дозволяють розширити кут зору учнів, формували вміння знаходити слово на рядку, а також було"зоровою гімнастикою" для зняття напруги м'язів зорового органу;
2.) читання діалогу;
3.) робота в парах - розвиток мовлення.
Здійснювався межпредметний зв'язок з природознавством.
Діти вивчили вірш В. Орлова, використовуючи слух, зір, а також рухи.
На етапі рефлексії діти змогли чітко назвати все, що робили на уроці. Тут також влучно було використано прийом "Мікрофон" і читання раніше вивченого вірша І. Мазніна "Давайте дружить" напам'ять.
На уроці проводилась фізхвилинка для знаття напруження всього організму в цілому.
Наприкінці уроку всі діти були заохочені та вмотивовані на пошукову роботу.
Урок досяг своєї мети.