Урок зв"язного мовлення "Краса жінки"

Про матеріал

Урок розвитку зв"язного мовлення, проведений з учнями 10 класу. Мета уроку: Навчити учнів через зовнішність людини розкривати внутрішній світ людини, знаходити неповторне в образі конкретної особистості; навчати дітей помічати прекрасне навколо себе, переконати, що некрасивих людей не буває, учити хлопців робити компліменти дівчатам;розвивати зв'язне мовлення учнів, увагу, уяву; виховувати людяність, доброту, почуття прекрасного.

Перегляд файлу

Дата ______________                                                                                10 клас                          

                                                    Українська   література

Тема: Розвиток зв’язного мовлення.

Краса жінки (опис зовнішності)

 

Мета: Навчити учнів через зовнішність людини розкривати внутрішній світ людини, знаходити неповторне в образі конкретної особистості; навчати дітей помічати прекрасне навколо себе, переконати, що некрасивих людей не буває, учити хлопців робити компліменти дівчатам;розвивати зв’язне мовлення учнів, увагу, уяву; виховувати людяність, доброту, почуття прекрасного.

Міжпредметні зв’язки: зарубіжна література, історія, психологія.

 

Хід заняття

Учні поділені на групи «Декламатори», «Мовознавці», «Знавці фразеології», «Шанувальники краси», «Шанувальники живопису».

 

Вступне слово вчителя.

Споконвіку людина прагнула до прекрасного, оточувала себе красивими речами, намагалася прикрасити себе. Навіть таке далеке від нашої розмови за змістом слово «космос» у перекладі з грецької означає «прикрашування», звідси і слово «косметика».

То що таке «краса»? Що означає бути красивим?

«Що красиве? Те, що естетично в усіх своїх елементах, що складається з естетичних ліній, барв, звуків, викликає почуття естетичної насолоди тощо.

Що естетичне? Все, що дає нам найбільше сприймань на одиницю затраченої енергії».

             Таке визначення я знайшла в одному з молодіжних видань минулого століття. Чи згодні ви з ним? Чи не занадто сухе формулювання?

(Учні висловлюються)

Отже, тема нашої розмови – красива дівчинка, дівчина, жінка. Чому саме вона? Тому що вона – предмет обожнювання поетів, музикантів, художників різних часів та народів. Ми з вами, звичайно, не поставимо крапки у цьому питанні. Це й неможливо зробити. Адже в різні епохи, у різних країнах еталон жіночої краси був неоднаковий, навіть у межах однієї країни він змінювався.

Опишіть, спираючись на свої знання історії стародавнього світу, як ви уявляєте міфічних амазонок, жінок-воїнів.

 

Знавці фразеологіїНа любов  і смак – товариш не всяк», каже народне прислів’я. у різних народів є фразеологічні синоніми до цього вислову: «На вкус и цвет – товарища нет», «На всякий товар есть свой купец»

 

Учитель: У різні часи були різні еталони краси.

 

«Шанувальники живопису» (демонструють репродукції картин) З полотен дивляться  бліді, строгі або сумні обличчя, зачіски відповідні – волосся стягнене, прилизане, одяг – темних тонів, фон позаду портрета – теж суцільна темінь. Усе приглушене, анімаційне.

 

Словникова робота: Що таке портрет, пейзаж?

«Мовознавці»

Вчитель: Пригадайте, яких жінок зображав художник епохи  Відродження  П.- П.Рубенс

 

«Шанувальники живопису» У часи Рубенса красивими вважалися жінки, яких ми сьогодні назвали «кров з молоком»: повновиді, червонощокі, веселі та енергійні й зовсім не худенькі. Така зовнішність свідчила про повноту життя, матеріальний достаток тощо. Навіть визначення залишилося – «рубенсівський тип».

Вчитель: «Кров з молоком» - це якісь позитивні асоціації, а от чому таких асоціацій не виникає, коли ми говоримо «Молоко з кров’ю»?

Це в математиці від перестановки доданків сума не міняється,  а в українській мові від перестановки слів значення вислову може змінюватися навіть на протилежне.

 

Учитель: Мода – примхлива. Які дівчата заполонили подіуми сьогодні?

Усім відомі параметри 90-60-90. Саме на дівчат з такою фігурою працюють більшість модельєрів. А «рубенсівська жінка» на подіумі викликала  би у кращому випадку недоброзичливий свист.

Жінка завжди була рабинею свого часу: в одні віки – натирали буряком щічки для рум’янцю, в інші – накладали на себе стільки пудри, що мала вигляд блідий, як смерть. Сьогодні дівчата дотримуються різних дієт. Аби схуднути та бути стрункими, не розуміючи, що головна їх окраса – це молодість. Ось як в усі віки говорили про неприродно худих людей.

 

«Знавці фразеології» Худнути – аж з лиця спасти, спасти з тіла, тільки очі ростуть, сама снасть зробилася, худий – сама шкіра та кістки, одні кістки стирчать, аж ребра світяться, аж хребет можна промацати через живіт, живий труп, ходячий мрець, хилиться від вітру, як з хреста знятий.

 

Учитель. А як відрізняються поняття жіночої краси у різних країнах?

 

«Шанувальники краси» У Китаї та Японії, наприклад, дівчатам одягали на шию дерев'яний обруч, слід було носити весь час, щоб шия стала довгою, «лебединою», ноги зв’язували мотузкою, щоб можна було робити лише короткі кроки. Незручно і жорстоко. Чи не так? Але ж краса потребує жертв. У цих країнах найкрасивішими вважалися дівчата з найвужчими очима. Для нас це дивно і незрозуміло. Але, що край – то звичай.

 

Учитель. Погляньмо, яких жінок  малював Тарас Шевченко. Безперечно, красуні, але ви можете не поділяти мою думку, бо у вас інші еталони: Брітні Спірс, Мадонна, Ані Лорак  тощо.

Усі ви  знаєте такий вид спорту – культуризм. Культ красивого, фізично досконалого тіла. З юнаками все зрозуміло, а чи до вподоби вам дівчата – культуристки?

Словникова робота: еталон – взірець, який намагаються наслідувати.

 

Отже, марна справа – підвести всіх під одну спільну риску щодо питань краси. Кожен залишиться при своїй думці. Тому ми обмежимося літературою.

 

Пограємо у гру, яку умовно назвемо «Упізнаймо твір, його автора та літературного героя».

 

От і виросла їм на втіху. Та що ж то за дівка була! Висока, прямесенька, як стрілочка, чорнявенька, очиці як тернові ягідки, брівоньки як на шнурочку, личком червона, як панська рожа, що у саду цвіте, носочок так собі пряменький з горбочком, а губоньки як цвіточки розцвітають, і меж ними зубоньки неначе жарнівки, як на ниточці нанизані. Коли було заговорить,  то усе так звичайно, розумно, так неначе сопілочка заграє стиха, що тільки б її й слухав; а як усміхнеться та очицями поведе, а сама зачервоніється, так от неначе шовковою хусточкою обітреть смажнії уста. Коси у неї як смоль чорні та довгі, аж за коліно; у празник або хоч і в недільку так гарно їх повбира, дрібушки за дрібушку та все сама собі запліта; усі груди так і обнизані добрим намистом з червонцями, так що разків двадцять буде, коли й не більш, а на шиї.. та  й шия білесенька-білесенька, от як би з крейди чепурненько вистругана.

Така от вийде, то що й твоя панночка. Піде, як павичка, не дуже по всім усюдам розгляда, а тільки дивиться під ноги. («Маруся», І.Квітка-Основ’яненко)

 

Учитель: Чи відповідає портрет вашим уявленням про дівочу красу?

Як ставиться автор до своєї героїні. Простежте за мовленням письменника, які засоби він використовує?

 

Шанувальники краси. Квітка –Основ'яненко з великою любов’ю ставиться до Марусі. Про це свідчать слова з пестливими суфіксами. В уривку багато порівнянь, і всі на користь дівчини. Можна припустити, що Маруся для Квітки-Основ'яненка була ідеалом дівочих чеснот, і тому в портреті є лише те, що властиве зовнішності більшості українських дівчат, тобто, типове. Напевно, автор хотів, аби всі дівчата були подібні до його героїні.

 

«Мовознавці» Словникова робота: Типове  -

                                                                     Індивідуальне –

Учитель: Продовжуємо гру. Завдання ускладнюється.

Чорне кучеряве волосся, заквітчане польовими квітами, чудовно вилося коло білого чола; тоненькі пасма того чорного, аж полискуваного хмелю спадали на біле. Рум’яне личко, як яблучко наливчате; очі оксамитові, чорні, здається, сам вогонь говорив ними. Дві чорні брови, мов чорні п’явки, повпивалися над очима, злегенька прикритими довгими густими віями. Сама – невеличка, метка і жвава, з веселою усмішкою на виду, вона так і вабила до себе. Зелена байова корсетка з червоними мушками, червона в букетах спідниця, на шиї дорогі коралі, хрести, золоті дукати – усе гарно пристало до дівоцької вроди. Вона стояла навпроти парубка, як намальована, наче манила своєю дивною красою. (Галя, «Хіба ревуть воли, як ясла повні»)

 

Учитель: Що спільного ви помітили у портретах цих дівчат?

Отже, для української дівчини порівняння з квіткою, пташкою, мабуть, найкращі  компліменти.

«Мовознавці» Словникова робота: комплімент - приємні, люб’язні слова, похвала, лестощі.

 

Учитель: Порівняння – поширений портретний засіб. З якими квітками найчастіше порівнюють українських дівчат? (троянда, рожа, калина, лілея)

 

Інсценівка  уривка  з  повісті «Кайдашева  сім'я»

Дійові особи: двоє юнаків.

!!!!         Таблиця (на партах)

Учитель: який висновок можна зробити про вдачу хлопців: хто з них  більший  оптиміст, а хто – скептик, песиміст?

 

Словникова робота: Оптимізм

                                      Песиміст –

                                      Скептик –

  • Який ідеал дівочої краси виплекав собі кожен з цих парубків?
  • Чи знайшли хлопці собі омріяних дівчат?
  • Який з хлопців вам більше до вподоби?

 

Учитель: серед новорічних чи студентських вечірок популярним є конкурс, коли хлопець говорить компліменти дівчині. Переможе той, хто швидше і найближче наблизиться до дівчини. Спробуйте й ви свої сили в умінні говорити компліменти. Давайте обмежимось описом краси очей та волосся.

Компліменти дівчатам:

Найкращі епітети: Очі: янтарні, циганські, ультрамалинові, смарагдові, димчасті, оливкові, аметистові, бажані, бездонні, веселкові.

Волосся: вогненне, непокірне, золотаве, смоляне, розкішне, непокірне, шовкове, пишне, …

 

Учитель:

Китайська мудрість говорить: «Слухати похвалу – це те саме, що грітися біля намальованого вогнища». Отже, треба знати міру, слід також враховувати ситуацію. А може, взагалі слід відмовитися від компліментів. Навіщо обманювати одне одного? Краще гірка правда, ніж солодка брехня? Чи не так?

 

! (Пісня Окуджави) «Давайте говорить друг другу комплименты»

 

Учитель:  Звичайно, надуживати компліментами не варто. Але говорити їх потрібно.

Згадаймо, як вплинули на маленьку Ольгу Кобилянську недоброзичливі слова про те, що Ольга некрасива. Можливо, ці слова і вплинули на формування Ольги Кобилянської як письменниці й як жінки, виробили у неї певні комплекси. Адже некрасивих людей не буває. Просто є краса яскрава, помітна, як сполах, а є врода – як вранішня роса, як трояндовий пуп’янок.

Послухайте 130 сонет Шекспіра і скажіть, чому ми віримо в кохання автора віршів до жінки, незважаючи на те, що він не робить їй загальноприйнятих компліментів, а можливо, й навпаки.

«Декламатори»

Її очей до сонця не рівняли,

Корал ніжніший за її вуста,

Не білосніжні пліч її овали,

Мов  з дроту чорного коса густа.

Троянд багато зустрічав я всюди,

Та на її обличчі не  стрічав,

І дише так вона, як дишуть люди,

А не конвалії між диких трав.

І голосу її рівнять не треба

До музики, милішої мені,

Не знаю про ходу богинь із неба,

А кроки милої – цілком земні.

І все ж вона – найкраща поміж тими,

Що славлені похвалами пустими.

 

Учитель:

Як ви розумієте вислів Елізи Ожешко «Злість вроду псує»?

 

Послухайте казку В.Сухомлинського «Найгарніша мама»

 

Учитель: Чи можете  ви навести приклади, коли жінки, на думку багатьох, некрасиві, досягали вершин успіху, причому їхня професія багато в чому залежала від зовнішності?

(Барбара Стрейзанд, голлівудська знаменитість, щаслива у творчості і особистому житті, Наталя Крачковська).

Підсумок уроку:

Учитель: Отже, краса – поняття суб’єктивне і значною мірою залежить від міжособистісних стосунків. Правду кажуть: «Кому – як мара, а мені – як зоря». І справді. Коли добре пізнаєш людину й починаєш розуміти її думки, тільки тоді народжується справжнє – глибоке й сильне почуття до неї, і суто зовнішні риси набувають непомітної раніше привабливості.

Кожна людина є для когось прекрасною й неповторною.

Пам’ятайте: кожна людина для когось прекрасна. Словом можна не лише образити людину, а  й зупинити її в особистісному розвитку.

Домашнє завдання

  1. Написати твір-роздум «Зовнішня краса не може бути повною, якщо її не освітлює краса внутрішня»
  2. Знайти й виписати рядки українських пісень, де оспівано дівочу красу.

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТКИ

Лаврін Кайдаш

 

Дівчина

Карпо Кайдаш

Брови, як шнурочки; моргне, ніби вогнем сипне. Одна брова варта вола, другій брові й ціни нема

 

Палажка

Очі витрішкуваті, як у жаби, а стан кривий, як у баби

Доладна, як писанка

Хівря

Ходить так легенько, наче в ступі горох товче, а як говорить, то носом свистить

 

Говорить тонісінько, мов сопілка грає

Вівдя

Тиха, як телиця. Я люблю, щоб дівчина була трохи бриклива, щоб мала серце з перцем

 

Ця як брикне, то й перекинеться

Химка

Коли в Химки очі, як у сови, а своїм кирпатим носом вона чує, як у небі млинці печуть. А як ходить, то неначе решетом горох точить, такі викрутаси виробляє

 

Кругла, як цибулька, повновида, як повний місяць; в неї щоки, мов яблука, зуби. Як біла ріпа, коса, як пряник, сама дівка здорова, як тур, як іде, то під нею аж земля стугонить.

 

Олена Головківна

Гарна… мордою. Хоч пацюки бий: сама товста, як бодня, а шия, хоч обіддя гни

Тоненька, як очеретина, гнучка станом, як тополя, личко маленьке й тоненьке, мов шовкова нитка

 

Одарка

Вже й красуню знайшов! Та  у неї лице, як тріска, стан, наче копистка, руки, як кочерги, сама, як дошка, а як йде, то аж кістки торохтять

 

Хотина Корчаківна

Хотина як вигляне в вікно, то  на вікно три собаки брешуть, а на виду в неї неначе чорт сім кіп гороху змолотив

 

 

 

 

 

 

 

  •          Карпе! – промовив Лаврін. -А кого ти будеш оце сватать? Адже оце перед Семеном тебе батько, мабуть, оженить.
  •          Посватаю, кого трапиться, - знехотя відповів Карпо.
  •          Сватай, Карпе, Палажку. Кращої од Палажки нема на всі Семигори.
  •          То сватай, як тобі треба, - одказав Карпо.
  •          Якби на мене, то я б сватав Палажку, - сказав Лаврін. – в Палажки брови, як шнурочки; моргне, ніби вогнем сипне. Одна брова варта вола, другій брові й ціни нема. А що вже гарна, як намальована»
  •          Коли в Палажки очі витрішкуваті, як у жаби, а стан кривий, як у баби.
  •          То сватай Хіврю. Хівря доладна, як писанка.
  •          І вже доладна. Ходить так легенько, наче в ступі горох товче, а як говорить, то носом свистить.
  •          То сватай Вівдю. Чим же Вівдя негарна? Говорить тонісінько, мов сопілка грає, а тиха, як ягниця.
  •          Тиха, як телиця. Я люблю, щоб дівчина була трохи бриклива, щоб мала серце з перцем, - сказав Карпо.
  •          То бери Химку. Ця як брикне, то й перекинешся, сказав Лаврін.
  •          Коли в Химки очі, як у сови, а своїм кирпатим носом вона чує, як у небі млинці печуть. А як ходить, то неначе решетом горох точить, такі викрутаси виробляє…
  •          Сватай Олену Головаківну.   Кругла, як цибулька, повновида, як повний місяць; в неї щоки, мов яблука, зуби. Як біла ріпа, коса, як пряник, сама дівка здорова, як тур, як іде, то під нею аж земля стугонить.
  •          Гарна….. мордою  хоч пацюки бий: сама товста, як бодня, а шия, хоч обіддя гни.
  •          Ну,  то сватай Одарку Ходаківну: тоненька, як очеретина, гнучка станом, як тополя, личко маленьке й тоненьке, мов шовкова нитка, губи маленькі, як рутяний лист. З маленького личка хоч води напийся, а сама пишна, яку саду вишня, а тиха як вода в криниці.
  •          Вже й красуню знайшов! Та  у неї лице, як тріска, стан, наче копистка, руки, як кочерги, сама, як дошка, а як йде, то аж кістки торохтять.
  •          Але ж ти й вередливий! То сватай  Хотину Корчаківну, -  Лаврів засміявся.
  •          Чи ти здурів? Хотина як вигляне в вікно, то на вікно три дні собаки брешуть, а на  виду у неї неначе чорт сім кіп гороху змолотив.
  •          Коли я буду вибирать собі дівчину, то візьму гарну, як квіточку, червону, як калина в лузі, а тиху, як тихе літо, - сказав Лаврін.

 

 

Шанувальники  живопису

 

Шанувальники краси

 

Мовознавці та знавці фразеології

 

 

Декламатори

doc
Додано
30 жовтня 2018
Переглядів
1807
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку