Уроки доброти за творами В.О. Сухомлинського

Про матеріал
Система уроків літературного читання в початкових класах за творами В.О. Сухомлинського
Перегляд файлу

Департамент освіти і науки

Вінницької обласної державної адміністрації

Вінницька академія неперервної освіти

Відділ освіти

Калинівської районної адміністрації

Методичний кабінет відділу освіти

 

 

 

 

 

Уроки доброти 

за творами В.Сухомлинського

 в початковій школі

 

 

 

 

C:\Users\Admin\Desktop\0003-002-KHoroshaja-kniga-dajot-plody-porozhdaja-drugie-knigi-ejo-slava-shiritsja-iz.png

 

 

 

 

 

2019 рік

 

За загальною редакцією :

Ференець Сергій  Анатолійович - начальник відділу освіти Калинівської райдержадміністрації

 

Укладач:

Гуменчук Надія Іванівна - вчитель початкових класів навчально-виховного комплексу Загальноосвітньої школи I- III ступенів  – дитячого садка с.Мізякова

 

Рецензенти: Дробенюк Світлана Леонідіївна - методист відділу освіти

Яремчук Марія Андріївна - директор Навчально-виховного комплексу Загальноосвітньої школи І – III ступенів-дитячого садка с.Мізякова

 

     Посібник містить рекомендації з ефективного застосування на уроках читання в початкових класах  творчої спадщини В.О. Сухомлинського.

     Автор розкриває великий потенціал виховного значення казок,оповідань,легенд великого письменника та педагога,пропонує ряд ефективних прийомів,методів та технологій, які можна застосувати на уроках в початковій школі. Подано ряд прикладів із застосування їх на уроках читання та у виховній роботі. 

     Матеріали посібника стануть у пригоді вчителям початкових класів.

     Рекомендовано педагогічно радою (№   від  березня 2019)

 

 

 

1. Прізвіще, ім’я та по батькові                                        Гуменчук Надія Іванівна

 

 

2. Дата народження                                                            02.01 1964

 

 

3. Освіта                                                                                вища

 

 

4. Фах                                                                                  вчитель початкових класів

 

5. Місце роботи (повна назва закладу, адреса), телефон, факс, e-mail

Навчально-виховний комплекс  Загальноосвітня школа I - III ступенів дитячий  садок с.Мізякова

Телефон 3-53-49

e-mail:mizshkola@ukr.net

 

6.Кваліфікаційна категорія                                            Спеціаліст першої категорії

 

7.Педагогічний стаж                                                       32 роки

 

8.Домашня адреса: 22464 , Вінницька область, Калинівський район, с.Павлівка, провулок  Кам’яний 7

Телефон 0963338190

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зміст

Вступ

 

I. Опис досвіду роботи                                                              ст.5-9

 

 

II. Фотогалерея уроків мислення на природі                          ст.10-18                

 

III. Система уроків  «Твори В. Сухомлинського на уроках читання в початковій школі»

1. Дивись так, щоб побачити; слухай так,щоб почути.          ст.19-21

 В.Сухомлинський «Я хочу сказати своє слово»  2клас

Презентація до уроку

 

2. Урок-роздум «Совість у людини-це головне»                     ст.22-27

     В.Сухомлинський «Горбатенька дівчинка»

Презентація до уроку

 

3. В.Сухомлинський «Відломлена гілка» урок читання в 4 класі ст.28-37

Презентація до уроку

 

4. «Людина починається з добра» Урок позакласного читання   ст.38-42

Презентація до уроку

 

5. Урок в 2 класі за твором В.Сухомлинського « Тетянка усміхається»  ст.42-46

Презентація до уроку

 

 

 

IV  Казка про учителя  (за О.Сухомлинською)                                      ст.47-48

 

 

VВисновки                                                                                       ст..49                         

 

VI Використана література                                                            ст.50-51         

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слово — найтонший дотик до серця; воно може стати і ніжною запашною квіткою, і живою водою, що повертає віру в добро, і гострим ножем, і розпеченим залізом, і брудом…Мудре і добре слово дає радість, нерозумне і зле, необдумане і нетактовне — приносить біду. Словом можна вбити й оживити, поранити і вилікувати, посіяти тривогу й безнадію і одухотворити, розсіяти сумнів і засмутити, викликати посмішку і сльози, породити віру в людину і посіяти зневіру, надихнути на працю і скувати сили душі

 

В.О.Сухомлинський

 

 

 

 

Використання спадщини В.Сухомлинського

в початковій школі

Велику   спадщину  залишив по собі видатний педагог, вчений, письменник Василь Олександрович Сухомлинський (48 монографічних праць і брошур,  600статей,близько 1500 художніх творыв для дітей  .                

Його новаторські здобутки – це Школа радості, Школа під блакитним небом, уроки мислення серед природи, бесіди з людинознавства, Батьківська школа, літературні мініатюри для дитячого читання, поради вчителям («Сто порад учителеві») тощо. У педагогічній системі павлиського вченого органічно поєдналися народні звичаї, класична педагогіка та власні новаторські творчі знахідки (і це все творилося у часи, коли вимагалося виконання єдиного навчального плану, єдиних програм і підручників!). Ідеї знаного педагога знайшли подальший розвиток у працях відомих сучасних вчених Ш.О.Амонашвілі, І.Д. Беха, С.У.Гончаренка,   І.А.Зязюна, Ю.І. Мальованого та багато інших.

Теоретична,  літературно-педагогічна творчість і практична діяльність видатного українського педагога В.О. Сухомлинського увійшла до історії вітчизняної педагогічної думки помітною сторінкою, його педагогічні, публіцистичні та літературні праці й учительський досвід значно вплинули на    практичну діяльність школи, збагатили педагогіку України   новими положеннями і думками.

Основні праці В.О.Сухомлинського розпорошені по газетних і журнальних публікаціях, немало їх зібрано і упорядковано в численні тематичні збірки та у тритомному та  п’ятитомному (українською і російською мовами) виданнях вибраних творів невтомного трударя педагогічної ниви».

Твори В.О.Сухомлинського відомі у виданнях різними мовами народів світу від болгарської до японської; його спадщина розглядається (вивчається) в провідних університетах і педагогічних інститутах Європи, окремі статті та уривки з фундаментальних праць друкуються в педагогічних журналах Польщі, Німеччини, Чехії, Словаччини, Румунії, Австрії, Іспанії, Фінляндії та інших країн.

Основні праці відомого і визнаного у світі педагога увібрали в себе і частку його практичної діяльності.

Використання педагогічних надбань В.О.Сухомлинського  у роботі класовода Гуменчук н.і.

В.О. Сухомлинський великого значення надавав становленню особистості маленької  людини вже на початкових етапах шкільного навчання. Враховуючи те, що колектив школи працює над проблемою «  Розвиток творчої ініціативи вчителя та учня на основі інноваційних підходів до організації навчально-виховного процесу», я намагаюсь використовувати його спадщину, як авторську систему гуманістичних поглядів, шукаю змогу піднятися до розуміння й осягнення істинного сенсу сповідуваних ним гуманістичних ідеалів, використати створену ними психолого-педагогічну систему, в якій усе зосереджено навколо дитини; навчитися користуватися потужною гуманістичною педагогікою гармонії розуму і серця.

В.О. Сухомлинський у статті «Інтерес до учня - важливий стимул до навчальної діяльності учнів» пише:«Пристрасне бажання вчитися,усвідомлення мети навчання - найважливіший стимул навчальної діяльності учнів». Виховання цього бажання нерозривно пов’язане з цілою системою навчально-виховної роботи школи й здійснюється воно насамперед на уроці. Методичне об’єднання вчителів початкової школи обрало питання «Сучасний урок в початковій школі» і на протязі кількох років опрацьовує його, де кожен учитель має змогу вдосконалювати свою майстерність, удосконалювати методику проведення сучасного уроку.

Гуманізм В.О.Сухомлинського особливо яскраво виявляється у його ставленні до організації навчання учнів, а проблеми організації навчально- виховного процесу з учнями молодшого шкільного віку розглядав оригінально. За рік до навчання в школі  я беру на облік 6-річних дітей. Це робиться для того, щоб пізнати кожну дитину, глибоко вивчити індивідуальні її особливості, знати стан здоров’я.    .  Я   із задоволенням використовую  природу, як джерело мислення і мови, розвиток думок і почуттів, бажань своїх учнів.

Навчальну діяльність В.О.Сухомлинський розглядав, як необхідну умову формування духовно багатої особистості. Вона повинна бути активною і творчою, а цьому допомагає спеціальна організація розумової праці на уроках і в позакласний час, включення учнів до творчості у пошуковій роботі. У початковій школі  я збагачую  свій арсенал знахідками талановитого педагога. Я проводжу навчання в «зелених класах»,   здійснюю  подорожі в природу, використовую  і розв’язую  задачі із живого задачника, систематично проводжу уроки мислення в природі, складаємо з дітьми свої казочки, читаюємо і інсценизуємо казки В.О.Сухомлинського, які нібито опосередковано, непомітно зовні, але активно й ефективно виховую у молодших школярів найкращі людські почуття щиросердечності, любові, добра. У педагога я  навчилися на своїх уроках створювати ситуацію чи передчуття успіху, що є важливим завданням вчителя у вихованні постійного бажання оволодівати все новими й новими знаннями.

 

Сучасна національна школа ставить за мету насамперед виховання високо розвинутих, глибоко моральних, соціально активних громадян нашої країни, для яких уміння і бажання вчитися мають стати стійкими якостями особистості.

Головна увага звертається на таку важливу проблему початкової ланки школи, як формування в учнів інтересу до книжки, міцних навичок усвідомленого читання, вдосконалення підготовки дитини до самостійного вибору книжки «Читання і письмо» - це два найнеобхідніших школяреві інструменти учіння і водночас два віконечка у навколишній світ. В.О.Сухомлинський зазначав, якщо у початковій школі не сформувалися міцні уміння і навички швидкого і свідомого читання, то надалі важко їх виробити. Щоб виробити достатній рівень темпу читання, сформувати навичку читання, насамперед велику роботу я проводжу   на уроці.   .

Турбуючись про свідоме читання шляхом цілеспрямованої роботи над словом, В.Сухомлинський одночасно досягає іншої мети - виразності читання.   На уроках читання я  працюю над виробленням у дитини впровадженні читання, мовлення і мислення шляхом складання творів - мініатюр, ігор, екскурсій, спостережень, праці, малювання, ігор. Робота над виробленням навички читання у кожного мого учня постійно під контролем адміністрації школи, бо уміння вільно, свідомо, виразно читати - то стежина, по якій людина піднімається до вершин інтелектуальної культури. Мої  учні - активні читачі шкільної і  сільськоїї бібліотек, активні учасники свята книги, рідної мови, свята казки тощо.

Хотілось б звернути увагу на те, що В.О.Сухомлинський називав виховання маленьких школярів «школою сердечності». Він радив нам вчити дітей добру, любові, милосердю. Отож я намагаюся , щоб мої   учні бачили гуманістичний зміст  , щоб наші відносини з дітьми формувались на тонких сердечних людських взаєминах, а виплекані педагогом щирі мудрі поради, що йдуть від серця до серця народжували розумові, моральні, естетичні почуття. Засвоєння азбуки моральної культури дає нашим малятам можливість олюднювати свої вчинки, опанувавши духовними цінностями свого народу, розуміти мету і сенс життя.

У багатій спадщині В.О.Сухомлинського окремо слід зазначити педагогічні казки для дітей - дивосвіт малят, розкритий очима мудрого наставника, який не повчає дітей, не спонукає чи заохочує їх, а просто йде поруч дітлахів, інколи ніби ще й десь за молодшими школярами, радіючи разом з ними кожному новому відкриттю. З творами В.Сухомлинського я знайомлю дітей під час уроків, виховних годин   . Діти з задоволенням читають ці твори малюють до них ілюстрації інсценують їх  .

      Проводжу  виховні години на тему: «Світ маленьких казкарів», «Теплі, теплі промінці», «Подорож до світу казок В.О.Сухомлинського», «Учитель добра і краси», «Людина починається з добра», знайомлю дітей з творчістю педагога .

Практика виховної роботи в початковій школі переконали мене  у тому, що кожна дитина неповторна. Завдання кожного вчителя - розкрити цю неповторність, знайти доріжку кожній дитині, на якій з найбільшою яскравістю  .

В.О.Сухомлинський упродовж десятиліть працював над системою роботи вчителя - основою його професійної діяльності. Кожен учитель початкової школи - теж неповторна людина, це перша вчителька дитини, це улюблений і авторитетний учитель, досконало знаючий свій предмет і глибоко люблячий свою професію, своїх учнів. 

 

 

 

 

 

Фотогалерея уроків мислення на природі

« Я хочу сказати своє слово »

C:\Users\Admin\Desktop\ШКОЛА\фото напрроды\DSCN3552.JPG

C:\Users\Admin\Desktop\ШКОЛА\фото напрроды\DSCN3557.JPG

«Посади свій сад»

C:\Users\Admin\Desktop\ШКОЛА\природа\20180416_110739.jpg

C:\Users\Admin\Desktop\ШКОЛА\природа\20180416_111313.jpg

 

 

 

 

«Нагодуй пташину»

C:\Users\Admin\Desktop\ШКОЛА\DSCN3710.JPG

«Зимня пісенька»

F:\IMG_20190130_094638.jpg F:\IMG_20190130_094854.jpg

 

 

 

« Стежками рідного краю »

C:\Users\Admin\Desktop\ШКОЛА\Акція милосердя\DSCN3437.JPG 


C:\Users\Admin\Desktop\ШКОЛА\Акція милосердя\DSCN3441.JPG 

 

 

 

 

« Милосердя»

C:\Users\Admin\Desktop\ШКОЛА\Акція милосердя\DSCN3435.JPG

C:\Users\Admin\Desktop\ШКОЛА\Акція милосердя\DSCN3432.JPG

 

« Смачна юшка»

C:\Users\Admin\Desktop\ШКОЛА\козачата\DSCN3475.JPG

C:\Users\Admin\Desktop\ШКОЛА\козачата\DSCN3488.JPG

 

 

 

«Діти-квіти »

C:\Users\Admin\Desktop\ШКОЛА\фото\DSCN2852.JPG

C:\Users\Admin\Desktop\ШКОЛА\фото\DSCN2853.JPG «Небезпечна знахідка!»

C:\Users\Admin\Desktop\ШКОЛА\фото\DSCN2856.JPG

« Подорож до осіннього лісу »

 

 

F:\DSCN0835.JPG

F:\DSCN0829.JPG

F:\DSCN0823.JPGF:\DSCN0822.JPG

 

 

 

 

« Прибираємо шкільний сад»

F:\DSCN1584.JPG

F:\DSCN1574.JPG

 

 

         Конспект  уроку з  літературного  читання для  2  класу

Дивись так, щоб побачити; слухай так, щоб почути.

В. Сухомлинський

„Я хочу сказати своє слово“

Мета: формувати уявлення молодших школярів про оповідання як літературний жанр; учити дітей розуміти текст, виділяти головне, спонукати дітей до словесної творчості; розвивати навичку читання; виховувати любов до слова.

 

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності

- Діти, сьогодні ми знову відкриємо нашу скриню і дістанемо ще один скарб Літератури. Давайте пригадаємо з якими скарбами ми вже познайомилися – (вірш, казка, колискові пісні) Спробуємо відгадати, що ж це буде?!

 Гра «Шифрувальник»

Використовуючи арифметичні дії, розшифруйте запис:

ОПРО-Р+ВАД-АД+ІД+АНЯ-Я+НЯ=?

ІІ.  Повідомлення теми і завдань уроку

Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу

Усвідомлення поняття «оповідання»

Прийом «Асоціації»

   Одна подія

Оповідання :  персонаж

   Невеликий художній твір

   Про людей і тварин, про природу

                            Реальна життєва подія

                            прозовий

Вчитель: Назва оповідання з яким ми будемо сьогодні знайомитися – «Я хочу сказати своє слово». Погляньте, хто автор цього твору? Василь Сухомлинський. Що ми пам’ятаємо про автора?

ВАСИЛЬ СУХОМЛИНСЬКИЙ

           Народився Василь Олександрович Сухомлинський 28 вересня 1918 р. в селі Василівка Онуфріївського району Кіровоградської області (за тогочасним адміністративно-територіальним поділом — Василівська волость Олександрійського повіту Херсонської губернії) у незаможній селянській родині. Усі брати стали вчителями.

          Василь Сухомлинський навчався спочатку у Василівській семирічці, де був одним із кращих учнів. Улітку 1934 р. він вступив на підготовчі курси при Кременчуцькому педінституті і того ж року став студентом факультету мови та літератури цього вузу. Проте через хворобу 1935 р. змушений був перервати навчання в інституті. Сімнадцятирічним юнаком розпочав Василь свою практичну педагогічну роботу.

           З червня 1942 р. до березня 1944 р. В. Сухомлинський працював директором середньої школи і вчителем російської мови і літератури у селищі Ува Удмуртської АРСР. Найперша його публікація — «Перед новим навчальним роком» — з'явилася 25 серпня 1945 р. в «Ударній праці».

             До найголовніших, найґрунтовніших творів В. Сухомлинського, опублікованих з 1960 р., належать: «Як ми виховали мужнє покоління», «Духовний світ школяра», «Праця і моральне виховання», «Моральний ідеал молодого покоління», «Сто порад учителеві», «Листи до сина», «Батьківська педагогіка», «Проблеми виховання всебічно розвиненої особистості» і особливо— «Павлиська середня школа» та «Серце віддаю дітям» (1969).

ІІІ. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу

1. Читання оповідання вчителем

2. Вправи на розвиток мовленнєвого апарату
■ Читання чистомовки

Лі – лі – лі – відлетіли журавлі.

Ли – ли – ли – дні осінні вже пройшли.

Ло – ло – ло – вже все снігом замело.

Ець – ець – ець – подув сильний вітерець.

Аї – аї –аї – облітає листя в гаї.

■ Фонетичні вправи

Змінити твердий звук на м'який, щоб утворилось нове слово.

Лук (люк), лап (ляп), жало (жаль), мий (мій), кит (кіт), витер (вітер).

3.Повторне читання напівголосно учнями

4.Аналіз змісту тексту з елементами вибіркового читання

■ Учні якого класу є героями оповідання?

■ Чи давно вони ходять до школи? (підтвердіть це словами з тексту)

■ Куди пішли діти з Катериною Іванівною?

■ Який був день? Прочитайте

■ Чому в степу було сумно?

■ Яке завдання поставила вчителька перед дітьми?

■ Як діти поставилися до цього завдання?

■ Чому вчителька не похвалила дітей?

■ Де стояла маленька Валя? Прочитайте

■ Що запитала її вчителька?

■ Яке слово сказала Валя?

■ Як відреагували на це слово діти?

■ Що вони відразу побачили в небі?

■ Чому небо було сумне?

■ Із чим автор порівнює небо?

5. Фізкультхвилинка «Осінньою стежкою»

Осінньою стежкою діти гуляють (звичайна ходьба),

По листю опалому тихо ступають (ходьба на носочках).

Воно більше вже шелестіти не хоче (почовгати ногами),

Бо дощ намочив килимок із листочків (кистями струшують).

У вирій пернаті полинули птахи (взмахи руками),

Сховались від холоду різні комахи (присідають).

Дерева всі голі стоять і печальні (підводять навшпиньки, руки вгору,

кисті опущені)

Їм вітер шумить колискову прощальну…(плавно погойдують тулубом з боку в бік)

 

 

 

6. Метод «6 капелюхів мислення»

Вчитель:  Перед нами гора Мислення. Піднімемось на неї групами. Об’єднайтеся, будь ласка, в шість групп. У кожної групи є капелюх відповідного кольору. З Іншої сторони є для вас завдання, яке потрібно виконати за 3-5хвилин

Білий Капелюх Завдання:

Попрацюйте із словниками і дайте пояснення словам із тексту

Курликали -

Перелітних -

Трепетало -

Зажурене -

Червоний Капелюх Завдання:

На скільки частин можна поділити текст? Дайте заголовок кожній частині.

1. Тихий осінній ранок

2. Синє небо

3. Інше небо

Жовтий Капелюх Завдання:

  Чи сподобалась вам відповідь Валі? Як би ви описали дівчинку?

  Знайдіть в тексті речення де Валя відповідала на запитання вчителя

Чорний Капелюх – Завдання:

Чи були у тексті сумні події? Які саме?

Зелений Капелюх – Завдання:

 Поміркуйте, Як по іншому ми можемо подивитися на осінній ранок?

Синій Капелюх – Завдання:

Дайте відповідь на запитання: Що нового ти дізнався з оповідання? Чи дало оповідання можливість тобі думати по іншому?

ІV. Рефлексотерапія

Закрили оченята, намалювали картину тихого осіннього ранку. Небо. Яке воно?

V. Підсумок уроку

- З яким жанром ми сьогодні познайомилися?

- Чого навчило нас оповідання Василя Сухомлинського?

VІ. Домашнє завдання

Виконати творче завдання на с.24.

Розказати про свої враження від осіннього неба.

 

 

 

 

 

 

ПРЕЗЕНТАЦІЯ  уроку додається

 

 

Урок читання 2 клас

Урок – роздум

Тема.                                 Совість – це у людині головне.

Матеріал до уроку.  В. Сухомлинський «Горбатенька дівчинка».

Мета.                               Ознайомити дітей із твором В. Сухомлинського

                                              «Горбатенька дівчинка».

                                              Вчити давати характеристику головним дійовим

                                              особам, аналізувати та оцінювати їх поведінку і  

                                               вчинки,  робити висновки щодо прочитаного.

                                               Розвивати виразне читання, зв’язне мовлення,

                                               вміння висловити свою думку, цінувати думки

                                               товаришів.

                                               Виховувати доброту і чуйність, викликати бажання

                                               наслідувати добрі справи однолітків.

Обладнання:                        портрет В. Сухомлинського (додаток 1), таблиці для розчистки (на кольорових  карточках для кожної дитини(додаток2)),тлумачний словник, памятка для кожного учня (додаток 3); листок з початками речень для гри «Продовж речення»(додаток 4) ; листки для роботи в парах (додаток 5); листочки з словами для складання розповіді (додаток 6), читанка 2 клас, ІІ частина.

Хід уроку

І. Організація класу

Всі прочули ви дзвінок

На улюблений урок.

Кожен з вас приготувався,

На перерві постарався.

Зараз сядуть асі дівчатка

А за ними і хлоп’ятка.

Ласкавинки посилаймо.

Працювати  починаймо!

ІІ. Мовна розминка

  1. Дихальні вправи
    • Щоб ротик і язичок були на уроці слухняними, виконаємо зараз такі дихальні вправи:
    • 1,2,3 – вдихаємо повітря, 4 – видихаємо.
    • 1,2,3 – вдихаємо повітря, 4 – видихаємо, ніби гасимо свічку.
    • 1,2,3 – вдихаємо повітря, 4 – видихаємо, показуємо, як із кульки виходить повітря.
  2. Розчитування

 Вправи на розширення кута  зору.

  • У вас на столі є кольорові листочки. На кожному з них є складова таблиця.
  • Візьміть листочок жовтого кольору. Зосередьте свій погляд на лінії. Намагайтеся побачити букви, які записані зліва і справа. Прочитаймо їх. (Так  читаємо ще складові таблиці на червоному і зеленому листочках

 

 

 

 

 

 

    

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Промовляння скоромовки

 РАК ТАТУСЬ ПРИНІС З КРАМНИЦІ

РАЧЕНЯТАМ РАХІВНИЦІ.

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів

  1. Перевірка домашнього завдання
  • З яким твором ви познайомилися на минулому уроці?
  • Хто є головними героями?
  • Ви уважно дома читали оповіданнячко?
  • Пропоную вам пограти в гру «Доведи що…».  Ви повинні вибрати в тексті і прочитати  те місце, що доводить:

  Що дія оповідання відбувається на весні.

  Що Петрик не допомагав бабусі.

  Що Петрика вразило  , як пташка будувала своє гніздо.

  Що Петрик зрозумів, що треба  працювати , а не      лінуватись.

  1. Бесіда
  • Хто є автором  оповідання «По волосинці?»
  • Сьогодні ми з вами продовжимо знайомство із творами  В. Сухомлинського.  Згадайте може ви щось знаєте про цю людину?

(Вивішую портрет)

  • Василь Сухомлинський народився 1918 році, 15серпня  в с. Васильків ці на Полтавщині, у селянській сім’ї. Крім Василя у сім’ї було ще троє дітей. Батьки ніколи не сварилися між собою і не карали своїх дітей. Може тому всі обрали професію вчителя.   В. Сухомлинський – найвідоміший педагог і письменник. Він працював у школі 35 років. В.Сухомлинський – заслужений вчитель України.

Василь Олександрович дуже любив дітей і написав для них багато цікавих оповідань , казок.  Його твори вчать вас бути  добрими, чуйними, працьовитими, щоб любили батьків, а також свою прекрасну Батьківщину.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

  1.    Повідомлення теми уроку
  • Тож давайте познайомимося ще із одним твором В. Сухомлинського «Горбатенька дівчинка». Через автор оповідання хоче сказати вам, що совість – це головне  у людини.   А ми в свою чергу  прочитавши дане оповідання , зможемо заперечити, або погодитись із автором.
  • Діточки, а що таке совість?   Може хтось з вас зможе пояснити?
  • Де ми можемо дізнатися, яке лексичне значення має слово «совість»?
  • Правильно. В українській мові є словник, у якому можна дізнатися  про лексичні значення любого слова. Такий словник називається  тлумачний.( Вчитель  показує словник)
  • Ось зараз знайдемо слово «совість» і прочитаємо  його лексичне значення.  ( Тлумачний словник. – Харків: 2007, ст. 5510

Совість – це усвідомлення і відчуття моральної відповідальності за свою поведінку та вчинки.

  • У вас дане визначення написане на пам’ятці.
  1. Гра «Незакінчене речення»
  • Погляньте на дошку. Прочитайте ще раз назву оповідання.
  • Як ви думаєте, про що, або про кого  розповідається у оповіданні, знаючи тільки його назву?
  • Прошу давати відповідь на запитання, продовжуючи речення за даними початками:  «Я думаю…», «На мою думку…»(вчитель вивішує на дошці  листок, на якому записано: «Я думаю…», «На мою думку…»)(Діти висловлюють своє припущення)
  • А якщо я вам запропоную декілька  слів, чи буде вам легше висловити свої припущення щодо змісту оповідання?
  • У вас на  столі є голубий листочок . Давайте прочитайте записані там слова.

 

 

 

 

 

          Діти складають свої розповіді.

        - Яка у вас вийшла чудова розповідь. А зараз ви маєте змогу переконатися, чи правильно ви зрозуміли зміст твору за його назвою.

ІV. Формування контрольно оцінювальних дій

  1. Читання оповідання вчителем із передбаченням,  зупинками

Горбатенька дівчинка

Клас розв’язував задачу. Учні схилилися над зошитами. Коли це у двері хтось тихо постукав.

Відчини двері й подивись, хто там стукає, - мовив учитель.

        Чорноокий хлопчик, що сидів за першою партою, живенько відчинив двері. До класу зайшов директор школи з маленькою дівчинкою. Тридцять п’ять пар очей впилися у незнайому дівчинку.

        Вона була горбата.

І зупинка

   -  Кого привів у клас директор?

   -  Чому всі діти звернули увагу на дівчинку?

  -   Що б ви зробили у такому випадку?

  -   Як ви думаєте, що трапилося дальше?

 

     Учитель затамував подих і повернувся до класу. Він подивився у вічі пустотливих школярів і мовчки благав: хай не побачить дівчинка у ваших очах ні подиву, ні насмішки.

       У їхніх очах була тільки цікавість. Вони дивились на дівчинку й лагідно всміхалися.

 ІІ зупинка

  • Чого боявся вчитель?
  • Як сприйняли діти дівчинку?
  • Як би ви поступили в такому випадку?
  • Як ви думаєте, що трапилося дальше?

 

Учитель полегшено перевів дух.

- Цю дівчинку звуть Оля, - сказав директор. – вона приїхала до нас далеку, хто поступиться їй місцем на першій парті? Бачите, яка вона маленька?

    Усі шість хлопчиків і дівчаток, що виділи за першими партами, піднесли руки:

  • Я…

Учитель тепер спокійний: клас витримав іспит.

  • Який іспит витримав клас?
  • Як ви вважаєте, чи правильно поступили діти?. Фізкультхвилинка
  1. Читання оповідання учнями «Ланцюжком»
  1. Вибіркове читання
  • Прочитайте те місце твору, де розповідається, чим займалися учні в класі.
  • Прочитайте те місце твору, де розповідається, як учитель дивився на своїх учнів.
  • Прочитайте те місце твору, де розповідається, як учні зустріли дівчинку.
  • Яка головна думка твору?
  • Чи вважаєте ви, що автор сказав правильно, що совість  - це в людини головне. Що хотів нам сказати автор?
  1. Читання деформованих прислів’їв

Робота в парах

  • Зараз ви попрацюєте в парах. Покажіть кожен свою пару. Пригадайте правила роботи в парі.
  • У вас на парті є листочок  рожевого кольору. Пропоную вам прочитати  деформовані прислів’я.

 

                Людяність дорожча за все.

                Не смійся з лиха людського, щоб тобі не було  такого.

  • Як ви розумієте дані прислів’я .
  • Дані прислів’я записані вам у пам’ятку.

V. Підсумок уроку

    Гра « Мікрофон»

  • Що сподобалося вам на уроці?
  • Що цікавого ви дізналися на уроці?
  • Кому ви запропонуєте прочитати пам’ятку із прислів’ями?

 Ви ще маленькі. У вас усе життя попереду.  В народі кажуть: «Життя  прожити -  не поле перейти», тому у вас буде безліч життєвих ситуацій, з яких потрібно знайти достойний вихід. Мені б хотілося, щоб  ви пам’ятали прислів’я з пам’ятки, дали їх прочитати рідним і знайомим.  Тоді  ви  дійсно виростите Людьми   з великої букви.

 

 

 

ПРЕЗЕНТАЦІЯ  уроку додається

 

 

 

 

Урок з позакласного  читання з використанням інтерактивних               технологій у 4 класі

Тема. Людина починається з добра.

Мета. - Навчити учнів усвідомлювати книжку як засіб спілкування з автором,з мудрою людиною;

- ознайомити з біографією та творчістю В.О.Сухомлинського;

- формувати осмислене ставлення до загальнолюдських цінностей;

- розвивати зв`язне мовлення,спостережливість,уміння висловлювати власні думки,творчу уяву,критичне мислення,

навички роботи в парах,групах;

- виховувати в учнів доброзичливе ставлення до оточуючих, формувати найкращі людські якості риси,бажання творити добро.

Обладнання. Портрет В. О.Сухомлинського,збірка творів В.О.Сухомлинського,картки для роботи в групах,мікрофон,куб,торбинка Доброти,велике зображення сонечка,картки-промінчики,маркери.

                                                   Хід уроку

І.Організація учнів до урок

1. Привітання

Любі, діти,у наш клас

Завітали гості щирі

Привітаймо в добрий час

Гостей посмішкою й миром.

- Доброго дня нам!

Доброго дня вам!

Добра, щастя й миру

Зичимо всім вам!

2. Емоційне налаштування на урок

Вправа "Дві торбинки"

-З яким настроєм ви прийшли сьогодні на урок?Що відчуваєте?

(радість,віру в себе,задоволення,страх,тривогу,інтерес,сум..)

-І не дивно, бо кожен урок - це подорож, а перед дорогою люди завжди відчувають такі почуття. У дорогу люди брали з собою торбинку. Я також маю дві торбинки .  У темну торбинку я заберу весь ваш смуток, страх,тривогу,а ось цю золотисту відкрию і подарую з неї вам радість,піднесення,інтерес,добро,захоплення.

- Сподіваюсь,що ці приємні почуття дійдуть до ваших сердець і допоможуть здійснитись всім вашим очікуванням і сподіванням.

- І  свою чергу  наповнюватимемо її добрими справами.

ІІ Мотивація навчальної діяльності учнів

1.Інтерактивна вправа "Мікрофон"

- Скажіть, будь-ласка, яким би ви хотіли, щоб був у нас сьогоднішній урок? (цікавим, навчальним, продуктивним, добрим, творчим)

- А якими для цього повинні бути ви? (дисциплінованими, уважними, зібраними, активними, кмітливими, творчими, вправними, організованими, компетентними)

А щоб наша праця була успішною, слід дотримуватися слідуючих правил:

  1. Правило піднятої руки.
  2. Дружна співпраця у групах.
  3. Уважно слухати учителя і учнів.

     4.Активно і творчо працювати.

ІІІ. Актуалізація читацького досвіду школярів

1. Вправи для розвитку читацьких навичок.

-На уроках літературного читання ми прагнемо навчитися гарно і виразно читати. Для того щоб правильно читати, потрібно тренувати своє дихання, удосконалювати пам`ять та увагу, розвивати кмітливість. Зараз проведемо декілька вправ на дихання.

Вправа №1 "Надування кульки"

Вправа №2 "Здування пір`їни"

Вправа №3 "Нюхання квіток"

Вправа №4 "Вдих - видих" (На вдих, вдихаємо повітря, а на видих - називаємо голосні звуки: а, о, у, е, и, і)

2. Завдання для розширення пам`яті. Робота над скоромовкою

А дідусь Опанас
Нам купив ананас

Тож приходьте до нас -

Почастуємо вас.

а) читання скоромовки мовчки

б) читання скоромовки в голос в різних темпах повільно, нормально, швидко

3. Гра "Сороки" (робота в парах)

Узятися за руки і промовити скоромовку одне до одного дуже швидко.

4. Завдання на кмітливість. Складовий аукціон.

дей, лю

людей

стя , ща

щастя

да, ген, ле

легенда

дин, ки, бу

будинки

на, вер, ши

вершина

ва, цю, пра, ти

працювати

5. Інтерактивна вправа "Дишифрувальник"

Визначення ключового слова уроку.

Д С О Т Б Ь Р В О Х Т К А (доброта)

Закресліть 6 букв, у написі і отримаєте ключове слово нашого уроку.

 

- Отже господинею нашого уроку буде доброта.

Словникова робота

Але спочатку давайте з’ясуємо: що таке доброта і добро? Як ви розумієте ці поняття?

 (Доброта – чуйне, дружнє ставлення до людей.

 Добро – усе позитивне в житті людей, що відповідає їхнім інтересам, бажанням, мріям. Добра, корисна справа, вчинок).

 З чим асоціюється слово"доброта"?

 6. Скласти асоціативний кущ до слова "доброта"

 

 батьки милосердя

 співчуття

чуйність

 ДОБРОТА

 щирість

 людина

 ласка любов

IV. Оголошення мети уроку

- Який антонім до слова "добро"?  (зло)

Дуже мудро говорить народ: роби добро - і воно  повернеться до тебе. Будеш робити зло - зло і повернеться до тебе. Щира усмішка, добре слово і хоча б краплиночка тепла, мають дуже велику силу. І на сьогоднішньому уроці вони допоможуть нам пройти дорогою добра за мудрими і вічними оповіданнями В.О. Сухомлинського.

Тема нашого уроку звучить так: "Людина починається з     добра".

Епіграфом нашого уроку будуть слова:

Дорогою добра в житті ступай.

Образи вмій прощать і люте зло.

Бо ти - людина, завжди памтай.

Роби добро, щоб менше зла було.

О пам`ятай. Людино не забудь.

Що кожне серце має добрим будь.

V.Сприймання й засвоєння нового матеріалу

Поділ класу на групи.

Виберіть сердечко любого кольору і поділіться за їх кольорами на групи. Ви помітили що сердечка тільки теплих кольорів, тому що я впевнена що в нашому класі немає дітей з холодними серцями.

7. Виставка книг В.О. Сухомлинського.

- Діти, зверніть увагу на книжкову виставку.

- Автором всіх цих книжок є Василь Сухомлинський. Героями  його творів найчастіше виступають діти. Його оповідання заставляють замислитись над вчинками героїв, спонукають нас до самостійних роздумів, оцінок і висновків. Отже з творчістю В. Сухомлинського, ми сьогодні ознайомимося ближче.

8.Інтерактивна вправа" Мозковий штурм"

- Що вам відомо про В.О. Сухомлинського? (вчитель,    письменник, директор школи, писав для дітей, батьків, вчителів)

9. Довідкове бюро

Перша зупинка нашої подорожі носить ім `я В. О.   Сухомлинського

- Група дослідників нашого класу вивчала біографію Василя   Сухомлинського. Послухайте їх уважно.

1 учень. Народився Василь Олександрович Сухомлинський  28 вересня 1918 року в селі Васильківка на Кіровоградщині в незаможній сім’ї. Батько його, Олександр Омелянович , орав землю, працював столяром  і теслярем.

Мати, Оксана Андріївна, працювала на полі, займалася хатнім господарством, а зимовими вечорами сиділа над своїм шитвом і розповідала дітям казки. А дітей, крім Василя, було ще троє – Іван, Сергій та Меланія.

2 учень. Василь ріс енергійним, життєрадісним хлопчиком, мав чудовий характер. Любив читати твори Тараса Шевченка, Лесі Українки, Миколи Гоголя. А ще дуже любив малювати.

3 учень. Сімнадцятирічним юнаком Василь Олександрович переступив поріг школи як учитель української мови і літератури та й залишився в ній до кінця свого життя.

4 учень. Війна 1941року відірвала Василя Олександровича від улюбленої справи. Він пішов на фронт, але довго воювати не довелось. У бою під Ржевом він був тяжко поранений, довго лікувався.

5 учень. Після війни Сухомлинський повернувся до педагогічної роботи і був призначений директором Павлишської школи.Понад 35 роки він працював директором школи вів педагогічний щоденник.Йогороздуми згодом  ставали книгами. Писав для дітей, батьків, вчителів.

6 учень. Для найменших він написав близько 1500 художніх мініатюр – казок, оповідань, етюдів.

. Твори Василя Сухомлинського видані 53-ма мовами світу. Отримав за свою працю багато  державних нагород. У  вересні 2018 року вся Україна відзначила100 років з дня народження В.О.Сухомлинськогою

10. Давайте пригадаемо твори В. Сухомлинського які ми  ,вивчали  у попередніх класах.

«Як же все це було без мене?»

«По волосинці»

«Горбатенька дівчинка»

« хочу сказати своє слово»

«Оленчин горобчик»

«Про що думала Марійка»

«Соловей і Жук»

«Як Наталя у лисички хитринку купила»

«Дідова колиска»

«Сьома дочка»

«Покинуте кошеня»

«Спляча книга»

«Сергійкова квітка2

«Горобчик і вогонь»

«Красиві слова і красиве діло»

«Кінь утік»

«Гвинтик»

«Який слід повинна залишити людина на землі?»

«Що таке школа під голубим небом»

«Камінь»

 

V.  Аналіз прочитаних творів

Наступна зупинка нашої подорожі, "Творча".

 Ми будемо обмінюватися думками, про прочитані твори, розповідати що найбільше вразило, які висновки можна зробити. Які твори ви прочитали, готуючись до уроку? ("Протоптали стежку", А хто ж вам казку розповідає, бабусю?", "Дивний мисливець")

- Давайте обговоримо твори які ви прочитали?

Завдання №1

За даними ключовими словами впізнай твір:

"...полювання", "зламана ніжка", "поклав дід рушницю"(Дивний мисливець)

"...бабуся Марія вже порається на кухні", "Як покладе онуків у постіль, сідає на стільці і розповідає їм казку." (А хто ж вам казку розповідає, бабусю?)

"...Рано - вранці у школу йшло троє дітей - Юрко, Михайлик і Ніна. всюди коло хат з'явилися люди. Відкидали лопатами сніг..." (Протоптали стежку)

Завдання №2

А тепер звернемося до наших сердець. На кожному з них написане питання до якогось твору, що ви опрацювали. Ваше завдання - дати відповіді на питання, знімаючи серце з дошки.

 

  1.Питання на серцях:

1. Висловіть своє ставлення до діда Максима в оповіданні "Дивний мисливець".

2. Чого вчить нас оповідання "Дивний мисливець"?

3. Висловіть своє ставлення до бабусі в оповіданні " А хто ж вам казку розповідає, бабусю?"

4. Яку хорошу справу зробили діти з оповідання  "Протоптали стежку"?

5. Що відчувала бабуся, коли вийшла вранці на вулицю з оповідання "Протоптали стежку"?

6. Як би ви відповіли на питання Миколки, з оповідання " А хто ж вам казку розповідає, бабусю?"

2.Робота в групах

 Гра "Що?", "Де?", "Коли?", "Як?", "Чому?".

Ваше завдання скласти запитання до твору який ви прочитали дома, які б починалися словами "Що?", "Де?", "Коли?", "Як?", "Чому?".

1група до оповідання "Дивний мисливець"

2група до оповідання" А хто ж вам казку розповідає, бабусю?"

3група до оповідання" Протоптали стежку"

 

Фізкультхвилинка

VI Сьогодні ми ознайомимося ще  з трьома  оповіданнями В Сухомлинського"Усмішка", "Розділена радість","Доброго дня ". 

 А яке буде першим  ви дізнаєтесь прочитавши закодовані слова

1 . Інтерактивна вправа "Дишифрувальник"

                                  Ш У М І С А К

                                   5  1  3 4 2 7 6   (Усмішка)

2.Передбачення (Розвиток критичного мислення)

- Як ви гадаєте,про що чи про кого будемо читати?(Про добру людину, про веселу історію, про друзів)

3. Опрацювання твору В.Сухомлинського "Усмішка"

4.Словникова робота. Читання «пірамідок» слів.

   (Формування предметної компетентності) 

         іде                                 страх                                         луг                                                                     

       дибає                            похмурі                                    ціпок                                                                                                                                                                                 

     оволодів                      запитливо                                повагом     

     барвистий                   жайворонок                            тремтіла        

 почимчикувала             насторожилася                     затьмарився  

 

-Доберіть синоніми до слів «тремтіла», «барвистий».                                        

-Які слова на дошці є близькі за значенням? (Дибає,іде,почимчикувала)

-Поясніть значення слова « ціпок».

5.Читання оповідання комбінованим способом.

Читання оповідання вчителем до слів "Він летів повагом не поспішаючи".

Читання ученицею до слів "Аж то бабуся, з ціпком старенька дибає"

- Про кого дізналися з прочитаної частини?

- Де жила дівчинка? Кого зустріла на дорозі?

6.Мовчазне читання (дочитати до кінця)

7. Перевірка розуміння змісту тексту

1. Коли дівчинка вийшла з хати.?

2. Куди побігла дівчинка?

3.  Маленька дівчинка усміхалась як побачила?

 4.Що хотіла дівчинка подарувати дідусеві?

5.Коли страх оволодів серцем дівчинки?

6.Чому світ навколо дівчинки знову ожив,заграв,заспівав?                                   

-Ви добре уважно слухали це оповідання,отже, вам було цікаво. Спостерігаючи за вами,я бачила ,як мінялося ваше обличчя: вона було то радісним радісним і   усміхненим,  то зажуреним і стривоженим, залежно від того,який епізод ми читали. Отже ви зрозуміли яке велике значення у житті людини має посмішка.

-А чиї ж передбачення що до змісту оповідання здійснилися?

8. Робота в група                              

- Прочитайте опис травневого ранку. (1 група)

- Опис дівчинки.(2 група)

Зачитай опис діда. Про що свідчить його зовнішній вигляд?(3 група)          

Опис бабусі(4група)

Прочитайте:

Чому змінився настрій дівчинки і її серце охопив страх?                                  Яким їй став здаватися світ. Прочитай.                                                    

Як дівчинка спочатку зустріла бабусю? Чому?                                                

Як бабуся зустріла дівчинку? Яким став світ від подарованої усмішки? Прочитайте.

 

9.Робота в групах.

Обґрунтуйте свою відповідь,використовуючи рядки з оповідання.                                                                                                                      

Група №1

Чому дівчинка хотіла ,щоб їй усміхався весь світ?                                             

(Навколо був такий чудовий світ: сонячний ранок ,розцвіли кульбабки,дзвеніли бджоли й джмелі,на срібних струнах грав жайворонок. Їй стало так радісно,що захотілося,аби цілий світ бачив її усмішку)

Група №2

Чому дівчинці здалося, що затьмарився спохмурнів,цілий світ?

(Дівчинка побачила діда,у якого погляд був похмурий, брови насуплені,в очах – злість. Невже в такий радісний день можна бути похмурим і непривітним.

 

Група №3

Чому цілий світ навколо дівчинки знову ожив, заграв?

(Вона зустріла бабусю, яка їй усміхалася. І така була щира та добра її усмішка, що цілий світ навколо дівчинки знову ожив,заграв,переливаючись різними барвами.)

10. Знайдіть і доповніть порівняння.

Волосся біле, мов … (спіла пшениця)                                                          

Срібна пісня жайворонка тремтіла мов…(той струмок, що ось-ось помре)

Засіяли кульбабки, мов …(маленькі сонця)                                                       

В останньому абзаці відшукай найдовші слова.(Насторожилась, переливаючись)

 11.Знайди і зачитай міркування.

  -Поміркуй, у чому головна думка оповідання?(Якщо в людини гарний настрій , то й світ навколо здається гарним. А коли людина почувається пригнічено, то й навколишня краса блекне)

- Що автор схвалює, а що засуджує в оповіданні?

 

 

Опрацювання оповідання "Розділена радість"

1.Технологія Мозковий штурм

- Що може означати назва оповідання?

2. Гра "Рибки"

Прочитати оповідання самостійно

3. Тестування

1.Что є головним персонажем оповідання?

   а) Маруся;

   б) татусь;

   в) Катруся.

2.Щосталося з  татком?

   а) Захворів;

   б) одужав;

   в) поїхав відпочити.

3.З яким настроєм Катруся пішла до школи?

   а) Весела;

   б) сумна;

   в) байдужа.

4.  Чому Катруся заплакала?

   а) Їй стало соромно;

   б) їй стало прикро;

   в) їй стало боляче.

5. Хто виявив увагу до дівчинки?

   а) Однокласники Петрик і Гришка;

   б) дівчатка;

   в) Костя.

6. Чого вчить оповідання?

   а) Товаришування;

   б) вміння співчувати;

   в)  вміти радіти за когось.

Відповіді: 1в; 2б; 3а; 4в; 5в; 6в.

 4.Гра «Давайте сперечатися»

 

Опрацювання оповідання "Доброго дня "

1.Читання оповідання "ланцюжком"

2.Читання тексту в особах.

У якій формі побудовано оповідання? (У формі діалогу)

– Що таке діалог?

- Скільки дійових осіб у тексті? (Три)

3.Вибіркове читання.

1 Якою стежкою йдуть батько й син?

2 Хто йшов на зустріч батьку й сину?

3 Що батько попросив сказати сина бабусі?

4 Що хлопчик побачив довкола після слів бабусі?

5 Чому вчить нас це оповідання?

VІІ. Закріплення й осмислення знань

4.Робота з прислів’ями. (робота в групах)

 Відновіть прислів’я про доброту, поясніть, як ви їх розумієте.

Добро роби…(добре й буде)

Добре діло… ( роби сміло)                                                                                  

Хто людям добра бажає…(той і собі має)                                   

5. Сенкан до слова "Добро"

Наступна наша зупинка "Поетична"

Людина починається з добра,

Із ласки і великої любові.

Із батьківської хати і двора,

З поваги, що звучить у кожнім слові.

Людина починається з добра,

З уміння співчувати. захистити

Це зрозуміти всім давно пора,

Бо ми прийшли у світ добро творити.

Людина починається з добра

Із світла, що серця переповняє,

Ця істина, як світ, така стара,

А й досі на добро нас надихає.

 

Не говори про доброту,

Коли ти нею сам не сяєш...

Коли у радощах витаєш,

Забувши про чужу біду.

Бо доброта не тільки те,

Що обіймає тепле слово.

В цім почутті така основа,

Яка з глибини душі росте.

Коли її не маєш ти,

То раниш людяне в людині.

Немає вищої святині,

ніж чисте сяйво доброти!

VІІІ. Рефлексія.

- Працюючи над творами В.О.Сухомлинського,ми побачили, що у них переважає доброта,бо він і сам був надзвичайно доброю людиною,запалював людські серця добротою свого серця.

1.Технологія "Мозковий штурм"

- Чи можне людина  сказати,що вона вже добре зробила?(Ні. Людина ніколи не повинна припиняти творити добро. Ви у своєму житті ще зробите дуже багато добра.)

2.Гра "Зроби світ добрішим"

Скринька добрих справ

- Любі діти,  пам` ятайте,  що добро, зроблене вами,повернеться добром до вас сторицею. Добро починається  з вас, з ваших добрих справ. Нехай зараз кожен із вас пригадає і запише на картці у вигляді серця ті добрі вчинки, які він робив за останній місяць.

Я гадаю,що наша скринька буде постійно поповнюватися

 вашими добрими справами.

- Дорогі діти,нехай ваші  маленькі серця завжди будуть відкриті лише для добра. Я впевнена,сьогоднішній урок доброти переросте в щоденну потребу творити добро.

ІХ. Підсумок уроку

- Що встигли зробити за урок?                                     

(Опрацювати оповідання В.Сухомлинського «Усмішка», «Розділена радість», «Доброго дня» читали,відповідали на запитання,працювали в групах,парах,грали у гру «Давайте сперечатись»,складали сенкан)

     1. Вправа "Кубування"

Що означають ці цифри в житті і творчості В.О.Сухомлинського?

28 вересня 1918року?

17 років?

1941рік?

32 роки?

1500?

53?

 

-Чого навчилися ,у чому стали дорослішими, розумнішими?

(Навчилися бути добрішими,посміхатися частіше,розуміти  друзів,                               співпрацювати в групі, парі)

2.Мікрофон.Закінчить речення:

«Сьогодні на уроці для мене було важливим…, 

Я вважаю, що добра людина це та …,

До інших людей ми повинні ставитися так…»

Х . Домашнє завдання (за вибором учнів)

1.Підготувати розповідь про добрий вчинок зроблений вами особисто.

2.Намалюйте ілюстрацію до оповідання В.О.Сухомлинського «Усмішка».

- На прощання я вам побажаю. Тримайте свою душу завжди відкритою для добра, щастя і любові, даруйте людям чарівні посмішки. Бо усміхнені люди                                                                                                                                                                       

набагато добріші й щасливіші. І тоді ви відчуєте, яке прекрасне життя.

 

 

 

 

 

 

 

 

 ПРЕЗЕНТАЦІЯ  уроку додається

 

 

 

 

Урок читання у 4 класі

В.О. Сухомлинський «Відломлена гілка»

Мета:Вдосконалювати навички правильного, свідомого, виразного читання. Збагачувати уявлення учнів про весняні зміни в природі. Розвивати усне мовлення, вміння переказувати та аналізувати текст за змістом. Коригувати мову, мислення, пам’ять. Виховувати любов до природи, бажання бути їй другом.

Обладнання: Малюнки серії «Прийшла весна»; малюнки дерева (липки), сороки;словники;картки із загадками, прислів’ями; портрет В.О.Сухомлинського; ноутбук.

                                          Хід уроку.

  1. Організація учнів до уроку.

Уже дзвінок нам дав сигнал,

Що працювати час настав.

Тож, і ми часу не гаймо,

Наш урок розпочинаймо.

Та на уроці треба

Не просто слухати, а чути,

Не просто дивитись, а бачити,

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно й плідно працювати.

 

  1. Нервово-психологічна підготовка.

Діти, пропоную вам послухати вірш.

(Звучить мелодія, вчитель читає вірша).

Все у зелені довкола:

Пасовище, ліс і поле.

Мчать струмочки до ріки,

Ліплять гнізда ластівки.

І в сороки новина. (малюнок сороки)

Облітає всіх вона,

Сповіщаючи:  -- Весна!

  • Про яку пору року сповіщає сорока?
  • А сорока літає в теплі краї?
  • Тому то вона й рада приходу весни.
  • Які птахи залишаються зимувати у нас?

От ми і налаштувалися на роботу. Підручники в усіх є?

Відкривайте їх, де лежать закладинки.

 

  1. Актуалізація набутих знань.

Перевірка домашнього завдання.

- Діти , яку тему ми вивчаємо?

Діти читають з дошки: «Кучерява, запашна, в гості йде до нас весна»

  • Які твори про весну ми вивчили на минулих уроках?
  • Яке завдання ви готували на урок?
  • Вивчити напам’ять вірш «Зелена аптека».
  • Щоб  правильно і виразно розказати вірш треба потренувати свій язичок, а почнемо ми з мовної розминки.
  • Артикуляційні вправи:
  • «Смачне варення», «Годинник», «Біг коника»,

 «Повітряна кулька».

  • Робота над чистомовкою.

Ло-ло-ло — я люблю своє село.

Ічка-ічка-ічка — протікає в ньомурічка.

Си-си-си — є зелені в нас ліси.

Бе-бе-бе — є і небо голубе.

Хи-хи-хи — ми маленькідітлахи.

Емо-емо-емо — ми природу збережемо.

  • Робота над скоромовкою.

Сумносолов’ю у лісі,

Вінсидить у нас на стрісі.

Так вінсолодкоспіває —

Весну й сонцепрославляє!

  • А тепер перевіримо, як ви підготувалися до уроку.

 (Діти розповідають вірш напам’ять «Зелена аптека»).Оцінювання.

 

  1. Основна частина.
  1. Вступна бесіда.
  • Діти, давайте пригадаємо перші ознаки весни:

крапельки  води з бурульок – перші провісники весни;

 день довшає, більше і тепліше світить сонце;

 прилітають птахи;

 на полях зеленіє озимина;

 з’являються перші квіти.

  • Діти, давайте пригадаємо, що роблять люди на полях, городах, в садках з приходом весни?

Весна – це початок весняно-польових робіт, це пора садіння дерев, кущів, квітів, городніх культур.

  • А скажіть, що нам дають дерева?

Дерева – це краса, це чисте повітря, тінь в жару, це деревина, топливо.

  • Хто пам’ятає, як називається шкільна майстерня, де працюють з деревиною?

Це столярна майстерня, в якій виготовляють вироби з дерева.

  • Вірно, діти,  значить дерева нам необхідні для життя. І ви всі можете приймати участь в озелененні нашого селища, бути друзями природи.

 

  1. Ознайомлення з темою уроку.
  • Сьогодні на уроці ми познайомимось з оповіданням нашого земляка, відомого вчителя, письменника В. О. Сухомлинського « Відломлена гілка».
  • Пригадайте, які його твори ми вивчили?

« Ледача подушка», « Як хлопчик хотів приголубити сніжинку», « Хліб – то праця людська», « Прогаяний день».

  • Чому навчає письменник у своїх творах?

Бути добрими, чесними, вихованими, любити природу, рідних та оточуючих людей, любити свою Батьківщину.

 

  1. Читання оповідання вчителем. ( Малюнок липки).
  • Про кого це оповідання?
  • Чому не можна ламати дерев?
  • Що ви знаєте про липку?
  • Які лікувальні властивості має її цвіт?

 

  1. Словникова робота: відчахнув – відламав.
  2. Фізкульхвилинка.

Вже і сонечкопригріло,

Вже посунулись сніги.

Де булогетьзовсімбіло,

Проталин стеляться круги.

Як же вітер, діти, дише?

Як дерева вінколише?

Як прогинаютьсяберізки?

Як же чешутьсвоїкіски?

Як же птахи прилітають?

Як радіють вони й грають?

А теперприсіли й встали.

Втому нашу геть прогнали.

  1. Закріплення матеріалу.

а) самостійне читання оповідання учнями;

б) читання ланцюжком вголос;

в) опрацювання матеріалу за запитаннями:

-Якої пори року в оповіданні трапилася подія? Доведи свою думку рядками з оповідання.

- Що скоїв хлопчик?

- Прочитайте, чого стало менше від зламаної гілки?

- Які почуття охопили дідуся?

- Яка головна думка оповідання?

            7. Робота з картками. Загадки, прислів’я.

Загадки.
1.У лісахструмкипустила,
Землю травами встелила.
Першіквіти принесла.
Чарівна моя…(весна)

2.Тількисонечкопригріло –
І розтанув килим білий.
Клен радіє: певно, зна –
Вгостійде до нас …(весна)

3.Навесні веселить, літом холодить,

Восени годує, взимку гріє. (дерево)

4.Наче сонечко на вітах,

зацвілипахучіквіти.

Втішиласьсім’ябджолина,

— буде з медом вся родина. (Липа)

Прислів’я.

  1. Весна любить працьовитих.
  2. Весна – пора садіння дерев.
  3. Дерева очищають повітря.
  4. Де багато дерев, там легко дихається.
  5. Дерева прикрашають наші міста і села.
  6. На дерево дивись, як родить,

А на людину – як робить.

 

  8. Повторне звернення до предмету вивчення.Тестування.

1. Хлопчик біг уздовж паркової алеї? ( Так).

2. Уздовж алеї росли маленькі липки? (Так).

3. Хлопчикові стало жалко липки? (Так).

4. Хлопчик став дідусем? (Так).

5. Дідусь упізнав поламану липку? (Так).

6. Дідусь шкодує, що зламав гілку? (Так).

  1. Заключна частина.
  1. Узагальнення вивченого. Рефлексія.
  • Яке оповідання ми читали?
  • Чому воно так називається?
  • Хлопчикові було весело, коли він біг по алеї? Чому?
  • Який поганий вчинок зробив хлопчик?
  • А чи ви б так вчинили?
  • Навіщо треба берегти природу?
  • Що ви зробили для того, щоб зберегти природу?
  1. Домашнє завдання.

Навчитися виразно читати і переказувати оповідання «Відломлена гілка».

3. Оцінка роботи класу.

 4.Організоване закінчення уроку.

 

 

ПРЕЗЕНТАЦІЯ  уроку додається

 

 

 

Урок читання 2 клас

ВАРВАРА ГРИНЬКО. СІМ (лічилка). Василь Сухомлинський. ТЕТЯНКА УСМІХАЄТЬСЯ!

Мета: удосконалюватинавичкивиразногочитання, працювати над образнимивисловами; формуватиоціннісудження; розвивативміннячітковизначатиголовну думку твору; виховуватилюбов і пошану до батьків.

 

Хід уроку

  1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

 

  1. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА

 

  1. Вимова слів які відрізняються одним звуком.
  2. Робота над малюнком.

3.    Дихальні вправи

— Як плаче немовля? (У-а)

— Як мама колише дитину? (А-а)

— Як тато забиває цвях? (Тук-тук)

— Як каже бабуся внукові замазурі? (А-я, я-й)

— Як сопе дідусь, коли заснув, читаючи газету?

 

  1. Читання складів
  2. Проспівування складів

2.     Робота над скоромовкою

Рак татусь приніс з крамниці Раченятам годівниці.

— Прочитати повільно, швидко, дуже швидко.

— Прочитати радісно, сумно, сердито, здивовано.

III.   МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Розгадайте ребус. 7'Я

— Сьогодні ми продовжимо опрацьовувати художні твори про сім'ю.

  1. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

- Для чого потрібні лічилки?

- Як їх потрібно читати?

- Давайте потренуємось на цифрах. Так, цифри теж можуть читатися  і передавати інтонацію.

1.     Опрацювання лічилки Варвари Гринько«Сім» (с. 55-56)

1)    Читання лічилки вчителем.

— З яким настроєм слід читати лічилку? (Весело, бадьоро)

2)     Читання лічилкиу чнями. Гра «Бджілки». Напівголосне читання лічилки учнями, кожен — у своєму темпі.

— Від імені кого ведеться лічилка?

— Назвіть усіх членів сім'ї від найстаршого до наймолодшого.

— Розгляньте малюнок. Кого бракує? Чому?

— А у кого така сама сім'я?

Як би ви розповідали лічилку про свою сім'ю? Як її назвали б?

3)     Читання лічилки учнями. Гра «Дощик»

Доки чуєте звук дощу- читайте, дощ вщухає – діти замовкають.

— Потренуйтеся читати лічилку мовчки.

Фізкультхвилинка

2.     Опрацювання оповідання Степана Олійника «Тетянка усміхається!» (с. 55)

1)     Робота над заголовком.

 Прочитайте назву оповідання. Як вивважаєте, про що розповідатиметься у цьому творі?

2)     Читання твору вчителем.

- Хто є головним героєм твору?

— Яка радісна подія сталася у родині Тимка?

 

http://fiz-cultura.ucoz.ua/_nw/2/s64724077.jpg

4)     Повторне читання оповідання учнями мовчки.

— Як назвали Тимкову сестричку?

  •  Хто є автором твору?
  • -Що ви знаєте про Василя Сухомлинського.
  • Цікавинка
  • В родині Василя Сухомлинського було 4 дітей. Усі вони стали вчителями.

5)     Аналіз змісту твору з елементами вибіркового читання.

— У якому класі навчався Тимко? (немає такго речення)

— Як мама турбується про маленьку донечку?

— Як Тимко намагається привернути увагу сестрички?

— Хто першим побачив усмішку маляти?

— Як Тимко відреагував на усмішку?

— Що сказала мама?

— Де працював тато?

— Хто йому повідомив радісну новину?

— Який настрій після цього запанував у полі?

6)     Вправи на розвиток читацьких навичок.

а) Гра «Чи є в оповіданні такі речення?».

  Тимкові хочеться, щоб Таня подивилася на нього. (Так)

  Біжить Тимко, рукою махає. (НІ)

  Він усміхнувся,обняв І поцілував сина. (Ні)

б) У скількох реченнях ужито слово усміхається?

 в)Гра «Диктор телебачення».

Учень читає текст, періодично відриваючи погляд, щоб поглянути на глядачів. г) Гра « Земля — небо».

За командою «земля» діти нахиляються до книжки і читають текст. За командою «небо» — піднімають  очі вгору, прибираючи вказівки від тексту. Знову лунає команда «земля» — учні очима знаходять, де вони завершили читати.

V.     ПІДСУМОК УРОКУ

— Що сподобалося вам на сьогоднішньому уроці?

 Що спільного міжоповіданням С. Олійника «Тетянка усміхається!» і лічилкою В. Гринько «Сім»?

— Які стосунки мають бути у членів родини?

  1. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Стисло переказувати оповідання.

 

 

 

 ПРЕЗЕНТАЦІЯ  уроку додається

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

КАЗКА ПРО УЧИТЕЛЯ

Василь Олександрович Сухомлинський - видатний український педагог, письменник і публіцист. Оповідання та казки Василя Сухомлинського.

Жив на світі Учитель. Його звали Василь Олександрович Сухомлинський. Він був середнього зросту, худорлявий; каштанове волосся відкривало високе чоло. Але головними на його обличчі були очі — карі, променисті, то лагідні, замріяні, то вимогливі, запитальні, а то й усміхнені, жартівливі. Усе своє життя з 17 років Василь Олександрович працював у школі. Учитель за покликанням душі, він учив маленьких і великих школярів грамоти, математики, літератури, історії. Але більш за все він хотів навчити дітей думати, відчувати, радіти й сумувати не лише своїми власними радощами й печалями, а й татовими і маминими, дідусевими й бабусиними, братовими й товаришевими, зайчика і синички, верби і тополі, місяця й вітру, всієї нашої землі. Для цього Учитель сам писав казки й розповідав дітям, їхнім батькам, учителям. Він написав багато, більше 1500, казок, оповідань, притч, замальовок з життя дітей. У них Учитель розкрив широкий, різноманітний, різнобарвний світ, що сточує кожну дитину, охоплює все наше життя. Він хотів, щоб цей світ увійшов у душу маленької дитини, проріс чуйністю, добротою, дбайливістю, відповідальністю і людяністю. Учитель не лише сам писав казки і розповідав їх дітям, часто серед природи, у зеленому класі, який він називав Школою під Голубим Небом або Школою Радості, а й учив дітей самих складати казки, пробуджував у них думку і слово. "Казка, — любив повторювати він, — це, образно кажучи, свіжий вітер, що роздмухує вогник дитячої думки й мови."
От зараз і ви, маленькі читачі, доторкнетесь до думки і слова Василя Олександровича, до його веселкового казкового світу, який він так хотів перенести у ваші душі і серця.
Хочеться, щоб він пробудив у вас бажання зробити щось хороше, приємне всім, кого ви любите, знаєте, а також незнайомим і всім-всім-всім.  

(Ольга Сухомлинська)


*******
 
 Василь Сухомлинський

Що таке Школа під Голубим Небом?

Теплий літній вечір. На голубому небі спалахує перша зірочка. Щодня до мене приходять діти. Дошкільники, першокласники, другокласники... Ми сідаємо під столітнім дубом. Замовкає село, засинає степ, із саду долинають таємничі звуки, спить озеро. 
Увесь світ навколо нас спить, лише зірочка в небі мерехтить та цвіркун співає.
Це і є наша Школа під Голубим Небом. Діти приходять у світ казки. У ці прекрасні літні вечори ми стаємо поетами — складаємо казки. Все, що ми бачимо, здається нам у ці дивовижні години казкою.
Школа під Голубим Небом — це джерело живої думки й слова, до якого я щодня приводжу вас, щоб ви стали людьми великої душі, розумними й сердечними, мудрими мислителями. 
Тридцять п’ять років я торкаюсь словом до вашої душі. Десятиріччя праці — нелегкої, але радісної — переконали мене: казка, творчість — це найтонший і найніжніший дотик. Казка — дитинство думки. Вона робить світ дитинства яскравим і цікавим.
Ми написали тисячі казок. Хто ж їх автор? Це чудова українська ніч, і декілька поколінь маленьких дітей, і я — всі ми творці казок Школи під Голубим Небом. 

За матеріалами: Сухомлинський Василь Олександрович. Вогнегривий коник: Казки. Притчі. Оповідання. Упорядник і передмова О.В. Сухомлинської. Друге видання. Художнє оформлення Є.В. Запорожець. Київ, видання "Вікар", 2008, стор, 3 - 44.

 

 

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

 

 

 

 

  

 

 

 

 

ВИСНОВКИ

 

Розбудова Української держави ставить на порядок денний

надзвичайно важливе і невідкладне завдання – виховання справжнього громадянина, патріота рідної землі.

 Всім  своїм життям, своєю самовідданою працею  В.О.Сухомлинський став для нас, педагогів, прикладом беззавітної відданості справі

  виховання  підростаючого покоління. Національна доктрина розвитку освіти стверджує,  що держава повинна забезпечити виховання особистості, яка усвідомлює свою належність до українського народу, шанобливо ставиться до національних святинь, української мови, а також до історії та культури всіх корінних народів і національних меншин.

 Невичерпним джерелом у вирішенні  завдань освіти є використання педагогічних ідей В.О.Сухомлинського, все життя якого було присвячене вихованню нової людини – всебічно і гармонійно розвиненої, свідомої і активної.

 Живе його вчення. Живуть його книги. І не просто живуть - допомагають жити і працювати людям. Адже усі його твори – золоті розсипи вистражданих і вивірених педагогічних думок, знахідок, спостережень, рекомендацій.

 Я розділяю думку В.О.Сухомлинського про те, що "всебічно розвиненій особистості  повинні бути  властиві освіченість, інтелігентність, любов до знань, уміння користуватися ними в своїй діяльності, культура мовлення, широке коло духовних запитів, наукове світорозуміння, здатність до фізичної і розумової праці на користь суспільства, потреба працювати, трудова культура, закоханість у праці творче ставлення до неї, ініціатива й самодисципліна в праці". Над реалізацією цих ідей я працюю як заступник директора з навчально-виховної роботи та вчитель географії.

 За словами В.О. Сухомлинського "школа починається з учителів, вихователів". Для вирішення завдань освіти  учитель сам має бути особистістю. Тому і  у щоденній своїй педагогічній діяльності  розвиваю у собі такі професійні якості: інтерес до дитини як особистості, вміння розуміти її інтереси і  педагогічна спостережливість, зацікавленість у спільній справі, у сприятливому морально – психологічному кліматі педагогічного колективу; беру активну участь в соціальному житті, постійно займаюся самовихованням і самоосвітою.

 Останні слова з книги "Виховання особистості"   сприймаю як заповідь нащадкам "Виховання великого, доброго серця – образно кажучи, турбота про те віття, на якому зеленіють буйні паростки людяності, гуманності".

Найбільшу мудрість виховання людини В.О. Сухомлинський бачив у культурі спілкування. Слово педагога є  найважливішим інструментом впливу на дітей. Саме тому основними вимогами, яких я дотримуюся на уроках є  логічність викладу матеріалу, правильність з точки зору фонетики і граматики, емоційність, виразність, багатство мови.

 Сьогодні, коли іде процес відродження національної школи України, важливого значення набуває виховання вільної, незалежної, мислячої особистості. Не забуваймо, що майбутні громадські і державні діячі нашої незалежної держави ще сидять за шкільною партою.  А це повинно кликати кожного вчителя до творчого неспокою

Список використаної літератури

 .

1. Богуш А. Взаємозалежність свободи і відповідальності: Погляд В.О.Сухомлинського // Почат. школа. – 2005. – № 9. – С. 7 – 9.

2. Бондар Л. Уроки мислення серед природи у педагогічній спадщині В.О.Сухомлинського // Почат. школа. - № 9. – С.12 – 14.

3. Виховуймо читача змалку: (Методика викладання читання в початкових класах) // Б-чка вчителя почат. школи. – 2004. - №9. – С.1-120 (спецвипуск).

4. Гагарін М. Критерії добору української народної казки для виховання морально-естетичних почуттів // Почат. школа. – 2006. - № 1. – С.55-58.

 5. Дем’янюк Т.Д. Організація виховного процесу в сучасному загальноосвітньому навчальному закладі: Наук.-метод. посібник. – Суми: Антей, 2006. – С. 116 – 378.

6 Драпак В.В. Урок читання. 4 клас (В.Сухомлинський „Усмішка” ) // Почат. навч. та вихов. – 2007. - №30 (142). – С. 16-17.

7. Духом В.О.Сухомлинського живі: Мальований Ю. Ідеї В.О.Сухомлинського завойовують світ

8.Кузь В. Свобода і відповідальність у виховній системі В.О.Сухомлинського // Почат. школа. – 2005. - № 9. – С. 4 – 7.

9 Курпіта В.І. Ефективні методи і прийоми удосконалення навички читання // Почат. навчання та виховання. – 2005. - № 29-30. – С. 38-48.

10. Мильникова О.М. Розвиток гуманістичних уявлень на уроках читання // Почат. школа. – 1996. – С. 10-13.

11. Михайлова Л.В. Інтегрований урок з українського читання, розвитку мовлення та образотворчого мистецтва в 3 класі // Почат. навчання та вихов. – 2007. - № 12. – С. 15-16.

12. Мовчун А., Мовчун Л. Абетка моральності: Що в характері твоїм?. – К.: Навч. книга, 2004. – С. 3-5, 129-258.

13 Надточенко С. Від усмішки йде до всіх тепло: В.О.Сухомлинський „Усмішка”. Урок читання. 4 клас // Почат. освіта. – 2006. - № 6. – С. 14-16.

14. Омельченко С. Розвиток мислення та фантазії на уроках читання // Почат. освіта. – 2005. - № 41. – С. 5-9.

15. Омельчук В. Психологічні аспекти педагогічної спадщини В.О.Сухомлинського // Почат. школа. – 2004. – С. 41 – 44.

16. Орап М. Реалізація ідей В.О.Сухомлинського щодо розумового розвитку першокласників під час уроків навчання грамоти // Почат. школа. – 2007. - № 9. – С. 1-2.

17. Павленко Л. Казкар-добротворець української „Школи радості”. В гостях у В.Сухомлинського // Почат. освіта. – 2006. - № 38. – С. 11-12.

18. Приходько Ю.А.Доброму скрізь добре (за творами В.Сухомлинського) // Почат. навч. та вихов. – 2007.- № 9-10. – С. 2-21.

19. Проблеми всебічного розвитку особистості в педагогічній спадщині В.О.Сухомлинського: Тези доповідей наук.-метод. конференції, присвяченої 70-річчю від дня нар. В.О.Сухомлинського (1988 р.). – Дрогобич, 1988.

20. Пугач В. На захист живого Сухомлинського // Рід. школа. – 2002. - № 5. – С. 11 – 16.

 

 

21. Савченко О.Я. Методика читання у початкових класах: Посіб. для вчителя. – К.: Освіта, 2007. – 334 с.

22. Савченко О.Я. Підготовка учнів до сприймання нових художніх творів на уроках українського читання // Почат школа. – 1990. - № 3. – С. 12-17.

23. Савченко О.Я. Уроки-роздуми за творами Василя Сухомлинського // Савченко О.Я. Методика читання у початкових класах. – К., 2007. – С. 292-299.

24. Савченко О.Я. Читанка: Підручник для 2 кл. – К.: Освіта, 2003. - Ч.1. – 126 с. - Ч. 2. – 143 с.

25 Савченко О.Я. Читанка: Підручник для 3 кл. – К.: Освіта, 2003. – Ч.1. – 132 с. – Ч. 2. – 143 с.

26. Савченко О.Я. Читанка: Підручник для 4 кл. – К.: Освіта, 2003. – Ч.1. – 138 с. – Ч. 2. – 152 с.

 

 

 

1

 

docx
Додано
5 жовтня
Переглядів
227
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку