23 липня о 18:00Вебінар: STEM-освіта без гендерних стереотипів – запорука успішного майбутнього школярів

УрокТема. „ Свій серед чужих, чужий серед своїх...”( за повістю – казкою Д. Р. Кіплінга „Мауглі”)

Про матеріал

Тема. „ Свій серед чужих, чужий серед своїх...”( за повістю – казкою Д. Р. Кіплінга „Мауглі”)

Мета: на основі прочитаного тексту давати самостійну, власну оцінку подіям , фактам, вміти визначати головні риси характеру героя, виходячи з оцінки його іншими персонажами твору; розкрити такі проблемні запитання:

- Чи може людина вижити і залишитись звірам братом по крові ?

- Чи схожі закони джунглів із законами людей ?

- Що робить людину вищою за звірів ?

- Чому Мауглі повертається до людей ?

Розвивати творчі здібності школярів, логічне мислення; виховувати любов до своїх братів менших, милосердя, довести в чому полягає головне призначення людини на землі.

Перегляд файлу

Тема. „ Свій серед чужих, чужий серед  своїх...”( за повістю – казкою  Д. Р. Кіплінга „Мауглі”)

Мета: на основі прочитаного тексту давати самостійну, власну оцінку подіям , фактам, вміти визначати головні риси характеру героя, виходячи з оцінки його іншими персонажами твору;  розкрити такі проблемні запитання:

-  Чи може людина вижити і залишитись звірам братом по крові ?

-  Чи схожі закони джунглів із законами людей ?

-  Що робить людину вищою за звірів ?

-  Чому Мауглі повертається до людей ?

Розвивати творчі здібності школярів, логічне мислення; виховувати любов до своїх братів менших, милосердя, довести в чому полягає головне призначення людини на землі.

Тип уроку: урок-пошук

Обладнання:  портрет Д. Р. Кіплінга; ілюстрації до твору, прибрані зеленню, що є уявним фоном „джунглів”, відео двійка з носієм мультиплікаційного фільму „ Мауглі”, документального фільму „ Діти-Мауглі” ; записи голосів різних  звірів;  текстові слайди та слайди із ілюстраціями; виставка кращих дитячих журналів та малюнків; інтерактивна дошка, комп’ютер.

 Епіграфи:  „Доброму скрізь добре”.

    Народна мудрість

 Природу навкруг бережи

 Вона дає наснагу для душі.

           Травинку кожну ти люби,

 Полюй на Звіра, що сидить в тобі.

     Анонім

 „ Ми з тобою однієї крові : ти і я”

     Д.Р. Кіплінг

                                              Хід уроку

I. Мотивація навчальної діяльності.

 1.Слово вчителя. Діти, зараз ми спробуємо разом з вами зробити неможливе. Залишимо на 45 хвилин приміщення і перенесемось у дивовижний світ дикої природи ( звучить спів пташок і перегукування звірів).

 Ви почуєте, як мелодійно співають птахи, як на своїй, тільки їм зрозумілій мові розмовляють звірі, де вирує життя джунглів. Ми забудемо на деякий час про наш загазований, хімізований світ людської цивілізації і станемо  не тільки свідками, а й учасниками цікавого дійства – життя братів наших менших...

(На фоні музики  вчитель зачитує уривок із твору)

 На Сіонійські гори впав тихий, задушливий  вечір. Довкола щебечуть пташки, повіває легенький вітерець. Ось, гойдаючись, перелітають з гілки на гілку мавпочки, швидкими стрибками мчить симпатична Багіра, її чорна шкіра виблискує у надвечірньому сяйві, мов дорогоцінними кристалами. Вона залишила далеко позаду сонного ведмедя Балу, який теж по-своєму поспішає, щось бурмочучи, гордою ходою виступає ватажок вовчої зграї Акела. Він про щось так задумався, що не помічає нічого довкола. Всі звірі поспішають на Сіонійські гори, бо сьогодні для жителів джунглів незвичайний день. Саме тут і зараз має вирішуватись доля одного із найнезвичайніших його мешканців, Жабеняти-Мауглі.

 Ну що, уявили себе серед безкрайніх дивовижних джунглів? А тепер ми не тільки будемо насолоджуватись мелодією світу звірів, а й творчо працювати.

II. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу.

 Тема нашого уроку „ Свій через чужих, чужий серед своїх”. Урок буде незвичайним , нестандартним – це урок-пошук На уроці ми маємо вирішити такі проблемні питання. (Слайд №1)

 - Чи стане людина звірам братом по крові?

 - Чи може людина вижити і залишитись серед звірів на завжди?

 - Що робить людину вищою за звірів?

 - Чому Мауглі повертається до людей? Чому...? Чому...? Чому...?

 Уявіть собі, що ви у студії  програми „ Я так думаю”, а  запитання вам поставила  телеведуча  Ганна Безулик.  І ви протягом уроку будете відстоювати, доказувати певну точку зору, давати слушні відповіді. А допоможе вам у цьому ваша дотепність, ерудованість, обізнаність.

 Перш ніж, приступити до пошуку істини, ми мусимо знати, хто ж ті звірі, в оточені яких виховувався Мауглі.

 Ми маємо честь запросити тих, кого доля звела з хлопчиком Мауглі, а допоможе нам у цьому літературний диктант. (Текстовий слайд№2)

 ( Учитель зачитує цитати  із тесту, а учні дають відповіді у зошити)

Учитель.

 -  То хто допоміг Мауглі вижити у Джунглях? (Діти зачитують відповіді)

 Діти, за допомогою художнього слова Кіплінга, великого знавця світу природи, ми змогли уявити й створити яскраві образи персонажів казки.

 Зверніть увагу, будь ласка, на дошку. У наших уявних джунглях ми з вами маємо можливість не тільки уявити, а й побачити їх мешканців, серед яких жив Мауглі. Це покровителі і наставники Жабеняти.

 Ми з вами запросили всіх мешканців Джунглів і наше завдання розібратися, як склалися стосунки у Мауглі з ними.

2. Робота з епіграфом

„ Ми з тобою однієї крові: я і ти...”

3. Прийом „ Коло думок”( робота в групах)

- Чи стане людина звірам братом по крові?  Чи зможе назавжди залишитись серед звірів?

 

               I група “Наука Балу”

  1. Розповісти коротко про стосунки Балу з Мауглі

 

        Робота з ілюстрацією

 

 (слайд №4)

 

 

             II група “Вірність Багіри”

 

 1. Чому Багіра внесла викуп за Мауглі Племінній Раді?

         2. Чому вона вчила хлопчика?

         3. Як Багіра пояснювала Мауглі за що його не люблять у зграї?

            4.Як чорна пантера хотіла допомогти Мауглі, щоб усі зрозуміли,  що він  найсильніший

 

               III група “Гідність Акели”

           1.Коли і де відбувалась перша зустріч Мауглі з Акелою?

           2.Що найбільше захоплювало і приваблювало в хлопчикові Акелу?

           3.Чому дозволив вождь залишитись у зграї?

            4.Що нове відкрив Акела у характері хлопчика під час прощання з Джунглями?

 ( слайд №6)

                        VI група „ Любов Матері – Вовчиці”

Тести

  1. Мати Вовчиця назвала своє дитинча?

а) сміливим;

б) беззахисним;

в) невпевненим;

  1. Коли зграя не могла вирішити, що їй робити з дитинчам, то Мати Вовчиця?

а) хотіла віддати його Шер-Хану;

б) приготуватись до бійки, щоб його захистити;

в) залишилась байдужою до його долі;

  1. Що Мати Вовчиця сказала на прощання?

а) будь щасливий;

б) я буду сумувати за тобою;

в) я люблю тебе більше, ніж будь-коли любила своїх щенят   

Який висновок можна зробити про те , яким Мати Вовчиця бачила Мауглі?

(слайд №7)

 

Учні  дають відповіді на запитання.

 

4. Слово вчителя.

- Діти, ми бачимо, що Мауглі жив серед найбільших і найсильніших хижаків світу, які між собою ворогували. Але всі вони об’єдналися, щоб врятувати Жабеня. А Мауглі у свою чергу, перейняв від своїх друзів мудрість і благородство, силу і спритність, відданість і знання законів Джунглів. Ви помітили, що всі вони були добрими до Мауглі, називали його Братом. Та все ж таки він іде... ( Текстовий слайд №7; учитель виразно читає вірш „ Весняний гін” )

До Людей іде  Людина. Співають про це всі  Джунглі!

Той, хто був нам рідним Братом, залишає нас!

О, послухайте, і зважте, і скажіть, племена Джунглів.

Хто його затримать зможе й повернуть до нас?!

До Людей іде Людина! Сум і туга в наших Джунглях;

Той, хто був нам рідним Братом, сльози ллє гіркі.

До Людей іде Людина! ( Як його любили в Джунглях!)

Сам іде, бо недоступні нам шляхи людські.

- Але чому у Мауглі виникло бажання повернутись до людей? ( Увага на екран)

Відеозапис „ Прощання з Джунглями”

5. Прийом „ Мікрофон

- Чому у Мауглі на очах зявляються сльози? Це сльози радості, чи смутку, чи болю, чи розчарування?

Учні дають відповіді .

 Висновок . Це сльози і смутку, і болю, і розчарування. Мауглі зрозумів, що він частинка природи, але все ж таки він мусить покинути Джунглі. Але , можливо, це і сльози радості, бо в ньому прокинулась Людина.

 Сповнений благородства, Мауглі йде до людей. Іде... Але, що чекає красивого і вільного юнака? Заздрість і ненависть дрібних душ, підлі „шер-хани” і „табакі”, але ми віримо, що серед людей Мауглі не втратить своїх кращих рис характеру, допоможе іншим стати справжніми людьми і навчить поважати людські закони.

 Доброму скрізь добре, - так говорить народна мудрість ( дошка, епіграф)   

6. Рольова гра                           ..                                                                                                                            Учитель. Діти, ми з вами маємо честь запросити головного героя – Мауглі. І ви зможете поспілкуватись з ним, задати йому запитання, на які він вам спробує дати відповіді.              Діти задають питання, а Мауглі дає відповіді і свою пораду, як вести себе у новому колективі.

7. Слово вчителя.

  Любі друзі, ми були з вами свідками розповіді про дитину-мауглі, про яку нам розповів Д. Р. Кіплінг. Але це була казка. Існують і реальні історії про дітей-мауглі. Ваша однокласниця підготувала телерепортаж „ Діти-Мауглі” ( Демонструється документальний фільм;  коментар учениці)

8. Прийом „ Думка спеціаліста

На уроці присутній шкільний психолог, який дає відповідь на запитання: „ Чи є місце дітям-мауглі серед людей?” Діалог з психологом.

9. Слово вчителя.

  Діти у реальному житті діти-мауглі – це трагедія, ви зрозуміли це із побаченого та з розповіді шкільного психолога.

  То який же вихід, що потрібно для цих дітей?     

  Відповіді учнів.

  Висновок.

  Допомога – це і ласка, і любов, і увага, і милосердя. І всі ці риси притаманні людині.

 - То що ж робить людину вищою за звірів? (Милосердя, людяність, доброта, щирість)

  У Біблії є такі слова: „ Сотворімо людину на образ і нашу подобу, нехай вона панує над усіма птахами, тваринами і рослинами; ви вищі за риб, птахів, рослин. Маємо піклуватися про них...”

 Природа -  наш спільний дім для всіх істот, які живуть на Землі, тому Людина зобовязана дбайливо і відповідально ставитися до Природи. Безвідповідальність Людини щодо неї призводить до загибелі рідкісних видів тварин та рослин і завдає шкоди всьому Людству. Саме Людина відповідає за збереження незліченних багатств Матері-Природи і чистоти своєї душі. Ось чому  Мауглі йде у світ Людини, Людини-хазяїна нашої Планети. Тож давайте, щоб усі ми з вами , Мауглі і його друзі, брати наші менші, були „ Свої серед своїх”

 

  1. Етап саморефлексії учнів.

 Учитель. Ось ми і пройшли таємничими стежками Джунглів, збагнули закони цього чарівного світу, зрозуміли протиріччя у стосунках між природою та людиною.

І впевнились, що коли у світі запанує гармонія,  то прекрасно і затишно буде і людям, і звірам.

1. Робота творчої мікрогрупи.

Презентація  дитячого інформаційно-пізнавального журналу „ Пізнайко”

( учні дарують свої творчі надбання у кабінет зарубіжної літератури)

 

  1. Оцінка діяльності окремих учнів та мікрогруп, підбиття підсумків уроку.

  Виразне читання вчителем вірша Р.Д. Кіплінга „ Якщо”

 

V.   Домашнє завдання. Написати твір-мініатюру  „ Ми – діти матінки Природи”.

 

 

 

docx
Додано
18 квітня 2018
Переглядів
328
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку