Виховна година з елементами тренінгу "Допоможемо, а не образимо!"

Про матеріал
Виховна година з учнями 6 класу з елементами тренінгу у рамках місячника 16 ДНІВ ПРОТИ НАСИЛЬСТВА
Перегляд файлу

Допоможемо, а не образимо

урок толерантності

(16 ДНІВ ПРОТИ НАСИЛЬСТВА)

усвідомити факти насильства щодо себе та інших; сформувати в учнівському середовищі  небайдуже відношення до проблем жорстокості та насилля; сформувати вміння не боятися говорити про проблему; виховання толерантного ставлення до інших.

ХІД ЗАНЯТТЯ

Організація класу до уроку.

Вправа «Бартер»

На початку нашої зустрічі я на свої долоні (показує їх) кладу свою любов до вас, розуміння, терпіння. Ви ж на свої долоні покладіть знання, уважність, повагу. А тепер давайте з вами зробимо обмін: я легенько здуваю до вас те, що лежить на моїх долонях, а ви здуваєте те, що лежить на ваших долонях. Ось ми з вами здійснили бартер, а наскільки він успішний, побачимо в кінці нашої зустрічі.

Вступне слово вчителя:

Людина — найцінніший скарб. Кожен із вас — неповторна особистість, людина, яка живе сьогодні і саме такої більше на цій землі не має, не було і ніколи не буде. Щорічно в Україні, з 25 листопада до 10 грудня включно, проводиться Міжнародна кампанія «16 днів проти насильства», яка з 1991 року підтримується міжнародною спільнотою. Дати початку та завершення Кампанії вибрані не випадково. Вони створюють символічний ланцюжок, поєднуючи заходи проти насильства стосовно жінок та дії щодо захисту прав людини, підкреслюючи, що будь-які прояви насильства над людиною, незалежно від її статі, є порушенням прав людини.

Шістнадцятиденний період кампанії охоплює наступні важливі дати:

(ПОВІДОМЛЕННЯ ДІТЕЙ)

 

 

 

  1.      25 листопада, — Міжнародний день боротьби за ліквідацію насильства щодо жінок. Його оголосила Генеральна Асамблея ООН ще 1999 року. Відтоді уряди багатьох країн світу та різноманітні організації привертають увагу до цієї проблеми з метою боротьби проти такого явища як насильство. Від фізичного домашнього насильства в Україні страждає близько 2-ох мільйонів людей. Символом проти всіх форм насильства над жінками стала біла стрічка. Вона символізує намір ніколи не чинити, не сприяти чи не залишатися байдужими до насильства проти жінок та викорінити це ганебне і небезпечне явище. Скажіть насильству СТОП!
  2.      Щорічно 1 грудня світ відзначає день боротьби з СНІДом та толерантності з ВІЛ-позитивними людьми. Всесвітній день боротьби зі СНІДом вперше відзначався 1988 року з ініціативи Всесвітньої організації охорони здоров'я, після того, як на зустрічі міністрів охорони здоров'я всіх країн прозвучав заклик до соціальної терпимості і розширення обміну інформацією щодо ВІЛ/СНІД. Головна мета Всесвітнього дня боротьби зі СНІДом - звернути увагу суспільства на цю проблему. Заходи, що традиційно проводяться в цей день, традиційно відбуваються із символом – Червоною стрічкою. Її вигадав художник Франк Мур. У 1991 році цей символ був використаний вперше. Тепер кожен, хто надягає Червону стрічку 1 грудня, висловлює свою надію на майбутнє без СНІДу.
  3.      Щороку 2 грудня за рішенням Генеральної Асамблеї ООН відзначається Міжнародний день боротьби за скасування рабства. Саме цього дня 1949 року на 4-й сесії Генасамблеї ООН було прийнято Конвенцію про боротьбу з торгівлею людьми. Для України документ набрав чинності 15 лютого 1955 року. Метою цього Дня є викорінення таких сучасних форм рабства, як торгівля людьми, сексуальна експлуатація, найгірші форми дитячої праці, примусові шлюби, продаж наречених, передання у спадщину вдів і насильницьке вербування дітей для подальшого використання у збройних конфліктах. Проблема торгівлі людьми не втрачає актуальності і сьогодні в умовах воєнного стану в Україні.
  4.      Щороку 3 грудня разом із світовою спільнотою Україна відзначає день людей з інвалідністю. День був проголошений Генеральною Асамблеєю ООН у 1982 році. Разом з нами живуть люди, фізичні можливості яких обмежені. Це ті, хто з певних причин не може повноцінно забезпечувати себе, доглядати за собою. Інвалідність може бути вродженою і набутою в результаті травм, інфекцій, тощо. Міжнародний день людей із інвалідністю не є святом, а покликаний привернути увагу до проблем цих людей, захисту їхніх прав, гідності і благополуччя, акцентує увагу суспільства на перевагах, які воно отримує від участі людей з інвалідністю у політичному, соціальному, економічному і культурному житті. Цей день є нагадуванням людству про його обов’язок виявляти турботу і милосердя до найбільш незахищеної частини суспільства – людей із інвалідністю.
  5.      5 грудня світова громадськість відзначає Міжнародний день волонтера. Волонтер – у перекладі з англійської мови означає добровільний помічник. Свій вільний час волонтери присвячують суспільним справам, беручи участь у акціях, програмах соціальної взаємодопомоги, культурного просвітництва тощо. Також цей день можна вважати святом людей, які допомагають персоналу дитячих будинків, шкіл-інтернатів, будинків для людей похилого віку, лікарень швидкої допомоги та ін. В умовах воєнного часу поняття «волонтер» для України набуло надзвичайно важливого значення, адже це – тисячі людей, які забезпечують надійний тил нашій армії та підтримку вимушеним переселенцям. Дякуємо всім, хто допомагає нашій країні, за вашу працю, сміливість та здатність вчасно прийти на допомогу! Бажаємо усім вам невичерпної енергії, впевненості, наснаги у нелегкій, але дуже потрібній роботі!
  6.      6 ГРУДНЯ - ВШАНУВАННЯ ПАМ’ЯТІ СТУДЕНТОК, РОЗСТРІЛЯНИХ У МОНРЕАЛІ, КОЛИ 14 ЖІНОК-СТУДЕНТОК БУЛИ ВБИТІ ЗЛОЧИНЦЕМ ЛИШЕ ЧЕРЕЗ ТЕ, ЩО «ВОНИ БУЛИ ФЕМІНІСТКАМИ»
  7.      Міжнародний день боротьби з корупцією відзначається щорічно 9 грудня з ініціативи Організації Об’єднаних Націй. 9 грудня 2003 року у мексиканському м. Меріда відбулася політична конференція, на якій була підписана Конвенція ООН проти корупції. Цей міжнародний договір передбачає заходи із запобігання корупції, покарання винних, а також механізми міжнародної співпраці в боротьбі з нею. Він зобов’язує держави-члени проводити політику протидії корупції, схвалити відповідні закони і заснувати спеціальні органи боротьби з цим явищем. Україна ратифікувала конвенцію 18 жовтня 2006 року. Термін «корупція» означає зловживання державною владою для одержання вигоди в особистих цілях, в інтересах третіх осіб і груп, а також різні форми незаконного привласнення публічних коштів для приватного використання.
  8.      10 грудня міжнародна спільнота відзначає День прав людини (Human Rights Day). Саме у цей день в 1948 році Генеральна Асамблея ООН прийняла Загальну декларацію прав людини – перший універсальний міжнародний акт з прав людини. Головна мета цього свята – проголошення рівності всіх громадян, що є необхідною передумовою свободи, справедливості та миру. Міжнародний день прав людини нагадує всім про гідність кожної особистості, невід’ємність її громадянських, культурних, економічних, політичних і соціальних прав, а також про необхідність захищати ці права.

Міні-лекція  «Що таке насильство. Види і причини»

А зараз я Вам розповім невеличку  казку про Канцелярську скріпочку, яку ми будемо супроводжувати елементами за допомогою канцелярських скріпочок, які є в кожного з Вас. (Інструкція: під час розповіді, з канцелярської скріпки роблять певні фігурки)

Жила-була Дівчинка-Канцелярська скріпочка. Вона була дуже життєрадісною, веселою, товариською ученицею. (Просто скріпку показати дітям)

- Одного разу однокласники дали їй образливе прізвисько. І у неї виникло запитання «Чому?». (перетворюємо канцелярську скріпочку у символічний Знак питання)

- Іншого разу вона знайшла свій портфель в шкільному смітнику і дуже засмутилася. (перетворюємо канцелярську скріпочку у символічну позначку засмучення)

- Після закінчення уроків Скріпочка вийшла погуляти на подвір’я, де інші дівчата почали чіплятися до неї, ображати та дали їй стусана (перетворюємо канцелярську скріпочку у символічний Знак оклику, тобто подив). І Скріпочка подумала: «Що їй робити? Хто її захистить?» (знову перетворюємо канцелярську скріпочку у символічний Знак питання)

- Вона часто згадує той момент, коли її ніхто не ображав і хоче, щоб все було як раніше (А давайте тепер спробуємо повернути канцелярську скріпочку у той стан коли ми з нею зустрілися вперше)

Обговорення

Чи можемо ми повернути Скріпочку в попередній стан?

Чому ні? Як вплинули прояви насильства на стан Скріпочки?

Давайте спробуємо визначити, що це таке насильство? Може хтось знає визначення цього терміну

Насильство – це те, що травмує людину, як фізично, так і психічно та наслідки залишаються надовго, а іноді і на все життя.

Насильство - це будь-які умисні дії однієї людини по відношенню до іншої, якщо ці дії порушують права й свободи людини, наносять їй фізичну, моральну чи психічну шкоду.

Види насильства:

  •       Фізичне (штовхaння, побиття, жбyрляння різними предметами, спроба вбивства).
  •       Психологічне (стеження, погрози, залякування, шантаж, приниження, ігнорування).
  •       Сексуальне (сексуальні домагання, образи, зґвалтування).
  •       Економічне (фінансовий контроль, обмеження, заборона працювати і вчитися, свідоме руйнування та пошкодження майна).
  •       Сімейне (умисний фізичний, сексуальний, психологічний чи економічний вплив, примус з боку одного члена сім'ї у відношенні до іншого з метою контролю, залякування).

Фактори, що сприяють насильству:

  • Стрес (безробіття, незадоволеність роботою, перенапруження на роботі, а також нереальні очікування від партнера);
  • Труднощі в спілкуванні (труднощі у вираженні своїх думок, почуттів і бажань.,коли важко вислухати співрозмовника і розповідати самому. Частіше це відноситься до чоловіків, вони  відчувають що неможуть пояснити свою думку інакше, ніж за допомогою рук);
  • Низькa самооцінка (почуття приниження і безпорадності. Насильство створює на мить ілюзію компенсації слабкості)
  • Бажання домінувати (цей фактор може впливати на чоловіків, коли жінка успішніша за свого чоловіка, йому здається, що   він не виконує домінантної ролі і відчуває ситуацію, як загрозу його мужності. Він намагається компенсувати почуття приниження і безпорадності насильством).
  • Власний негативний досвід (у багатьох дослідженнях підкреслюють, що жорстокість  властива людям, які виросли в сім'ї, в якій насильство було в порядку речей. Навіть якщо чоловік розуміє, що це неправильно, він не здатний знайти діючу альтернативу для вирішення складних ситуацій)
  •         Психічні розлади та високий рівень агресії ( невміння контролювати себе)
  •              Вживання алкоголю, наркотичних речовин ( часто вважається, що причиною насильства є зловживання алкоголем / наркотиками, це не так. Швидше, вживання алкоголю стирає бар'єри і таким чином знижує мотивацію контролювати поведінку. Деякі чоловіки зізнаються, що вживали спиртне саме для того, щоб було легше вдарити. Хоча зловживання алкоголем не є причиною насильства, воно дуже часто використовується як виправдання йому («я ж не розумів, що роблю»).

Вправа « Визнач вид насильства»

Ціль: активізація та закріплення теоретичного матеріалу.

Інструкція: на дошці написані види насилля. Кожному учню роздається стікер, на котрому надруковані тези, а саме: побиття; приниження особи, брудні лайки, образи; примус до сексуальних дій; тілесні ушкодження; повне вилучення або обмеження коштів; спроба задушення; проституція; втягнення дітей до вживання алкоголю та наркотиків; обмеження свободи дій; використання зброї; жебракування). Учень має визначити вид насилля та приклеїти стікер.

А зараз я Вам пропоную Вправу «Два яблука»

Я демонструю дітям 2 однакових яблука.

Чим вони відрізняються?

Ти мені не подобаєшся! і кинула яблуко на підлогу.

Знайдіть в ньому щось, що Вам не подобається і теж киньте на підлогу....

А зараз чим відрізняються яблука?

Тоді я розрізала яблука. Одне було в синцях. Яке яблуко ви б з’їли? А зараз вони чим відрізняються? Діти починають називати відмінності: яблуко з дефектом, тріснуте, з підбитим боком, гидке, не красиве, неапетитне, брудне.

Діти, але це ж ми його зробили таким! Це наша вина!

Точно так само відбувається і з людьми, коли ми їх ображаємо або насміхаємось. Зовні на них це практично не позначається, але ми наносимо їм величезну кількість внутрішніх ран!

Зараз я Вам поставлю декілька запитань:

Як почуваються ті, кого обзивають і цькують однолітки? (Ображеними, пригніченими, вони можуть вважати себе винними, часто плачуть.)

Як це позначається на їхньому навчанні? Стані? (Не хочуть ходити до школи, втрачають інтерес до навчання, пропускають заняття.)

Діти, підійміть руку, кому подобається коли його скривджують? Тобто ми розуміємо, що це неприпустимо ні для кого. Але нажаль такі ситуації трапляються.

Зараз ви отримаєте пам’ятки

 

 

 

 

Вправа «Ми різні»

На нашій планеті існує дуже велика кількість різних людей. Проведемо дослід, який показує, що ми дуже різні.

– Візьміть однакові аркуші паперу. Потім усі одночасно виконайте наступні дії:

  1.                            Складіть аркуш навпіл.
  1.                            Відірвіть верхній правий кут.
  2.                            Знову складіть навпіл.
  3.                            Відірвіть правий верхній кут.
  4.                            Знову складіть.
  5.                            Знову відірвіть верхній правий кут.
  6.                            складіть аркуш надвоє.
  7.                            Якщо можна, відірвіть правий кут.
  8.                            Розгорніть аркуш і покажіть іншим.

– Чи можна сказати, що хтось виконав роботу неправильно? Чому аркуші відірвані по різному?

– Чи можемо ми сказати, що всі ви хто відірвав аркуші інакше, є гіршими за вас?

– Чого навчає ця вправа?

– А як же нам, таким різним, жити, навчатися й працювати разом, та й не сперечатись одне з одним?

Всі ми несхожі один на одного і щоб мирно співіснувати, нам треба миритися з цим розмаїттям. Важливо пам’ятати, що різні люди мають різні ознаки. І на формування гарних стосунків впливає те, наскільки ми поважаємо відмінності інших людей. Наскільки для нас важливі наші особисті ознаки, настільки для іншої людини також важливі її особливості. Кожен з нас унікальний і неповторний, тому ми повинні цінувати один одного, поважати право кожної людини на власну думку. Ми маємо бути толерантними до інших.

Слово «толерантність» походить від латинського прикметника «терплячий».

Отже, «толерантний» – здатний витримувати іншого, не такого,як сам. Толерантність забезпечує людям можливість жити разом навіть за відсутності приязні, поваги, любові.

Толерантність – це та межа, яка стримує від втручання у думки, почуття, переживання, смаки іншої людини.

Толерантні люди більше знають про свої недоліки та переваги, не перекладають відповідальність на інших.

Колективний проект «Толерантна людина»

(учні називають та прикріплюють вибрані слова навколо людини на дошці)

Я пропоную вам дати характеристику людині, яка на вашу думку має якості толерантної особистості.

У кожного на столах є конверти з різними якостями людини. Виберіть не менше п’яти прикладів, які відповідають людині з толерантним відношенням.

Конверт 1: злорадство, егоїзм, конфлікт, доброта,повага, розуміння, співчуття, лояльність, тактовність, гнів.

Конверт 2: доброта, грубість, милосердя, співчуття, благосклонність, повага, скупість, надійність,заздрість, миролюбство.

Конверт 3: миролюбство, безпечність, заздрість, прощення, повага, милосердя, оригінальність, діалог, безпечність, конфлікт

Конверт 4: підтримка, співробітництво, ефектність, співчуття, скупість, брехня, згода, заздрість, доброта, безвідповідальність.

Питання до учнів:

ПИТАННЯ БЕЗ ДЛЯ РОЗДУМІВ, БЕЗ ВІДПОВІДІ

Чи всі ми маємо якості, що зображені на «сонечку»?

Чи всі ми спокійно можемо вислухати один одного?

Підтримати в важку хвилину, зрозуміти не схожих на нас людей, вирішити конфлікти мирним шляхом?

Можливо ми можемо змінити себе? Зможемо виховати в себе ті якості, про які сьогодні йде мова? Як ми можемо це зробити?

Вправа «Асоціативний ряд»

Давайте спробуємо на кожну літеру до слова толерантність назвати рису характеру притаманну толерантній людині

Т – терплячий,товариський,тактовний

О – обережний, об активний,оригінальний,особливий

Л – лояльний, лагідний, легкий у спілкуванні

Е – енергійний, елегантний, ефективний

Р – розумний, рівний

А – авторитетний

Н – надійний, найдорожчий

Т – терплячий

Н – необхідний людям, ніжний, незалежний

І – інтелігентний, ідеальний, ідейний

С – співпереживаю чий, співчуваючий, сприймаючий, страждаючий

Т – турботливий

Ь –

Вправа ситуації

Вчитель. Добре, що ви так гарно засвоїли поняття толерантність. А тепер спробуємо навчитися бути толерантними. Я пропоную вам життєві ситуації, які ви маєте вирішити з погляду толерантної людини.

Вправа ситуації , роздаємо дітям  по групам ситуації, учні обговорюють та відповідають, один доповідач.

Ситуація 1.

До класу прийшов новий учень. Чи цікаво Вам спілкуватися з ним? Як Ви будете поводитися на початку його перебування у класі?

Ситуація 2.

Вчитель посадив до Вас учня, який з певних причин Вам не подобається. Ваша реакція (буду ігнорувати, намагатися запобігти сидінню разом, дражнити, буду встановлювати контакти).

Ситуація 3.

Уявіть себе лідером класу. Один з учнів Вашого колективу перебуває у постійному конфлікті з іншими. Які будуть Ваші дії, як Ви зможете вирішити конфлікт? Ваші пропозиції щодо встановлення дружньої атмосфери в класі.

Ситуація 4.

 Один з Ваших однокласників просив дати йому списати, і, хоча Ви були проти, він наполіг на своєму. Під час перевірки вчитель звинуватив вас обох у тому, що роботи однакові. Ваша реакція?

Ситуація 5.

Ви знаходитесь за кордоном. Вас запросили в гості у сім’ю. На вечерю спеціально для Вас було подане національне блюдо. Але Ви одразу зрозуміли, воно Вам не сподобається. Що Ви скажете господарям дому, щоб їх не образити?

Ситуація 6.

Вашому класу запропоновано зробити велику спільну фотографію. Більшість учнів вирішили фотографуватися у шкільній формі, щоб залишилася пам’ять про шкільні роки. Але двоє  категорично проти цього. Запропонуйте ваш варіант вирішення проблеми.

Ситуація 7.

Після уроків ви з класом вирішили провести час разом. Під час вирішення як саме його провести думки розділилися: половина учнів захотіла піти пограти у футбол на стадіон, а інша - піти на пікнік до лісу. Як вчинити в такому випадку? До чиєї думки треба прислухатись?

 

А зараз хочу розповісти вам ще одну притчу

Жила була на світі одна сім’я. Так багато було в ній дітей, онуків, невісток, зятів, що займала ця сім’я всю територію села. А якою дружною булла ця родина! Ніколи не сварилися, усі допомагали один одному. Почув про таку сім’ю імператор, не повірив і сам вирішив перевірити, чи правду кажуть люди. Приїхав він до села і зрадів: навкруги чистота, краса, мир і спокій. Добре дітям – все в них є, спокій стареньким – їх добре доглядають. Вирішив імператор дізнатися, як змогли досягнути такого життєвого рівня мешканці цього села, прийшов до голови роду й запитав: «Розкрий мені секрет, чому такий мир і спокій панують у твоїй сім’ї?». Голова роду узяв аркуш паперу і довго щось писав, потім подав лист імператору. Три слова були написані на аркуші: «Любов, прощення, терпіння». І в кінці аркуша зазначив: «Сто разів любов, сто разів прощення, сто разів терпіння». Прочитав імператор і здивовано перепитав: «І все?». «Так,  – відповів голова роду, - це і є основа життя всієї сім’ї». І, замислившись, сказав: «І всього світу також».

 

Клас – це маленька родина. І хочеться, щоб в цій родині завжди панували доброта, повага, взаєморозуміння, не було б ні лайки, ні сварок.

Для того, щоб досягти успіху у власному житті, не витрачати сил на конфлікти, «побутові війни», кожному доцільно сформувати у собі толерантність як рису характеру. А для цього необхідно:

•бути готовими до того, що всі люди різні – не кращі й гірші, а просто різні;

•навчитися сприймати людей такими, якими вони є, не намагаючись змінити в них те, що нам не подобається;

•цінувати в кожній людині особистість і поважати її думки, почуття, переконання незалежно від того, чи збігаються вони з нашими;

•зберігати «власне обличчя», знайти себе і за будь-яких обставин залишатися собою.

Заключна частина.

Вправа « Ця рука не вдарила, не скривдила. Я проти насилля»

Ціль: відреагування на проблему, зняття напруги, сприяє зближенню учасників групи.

Інструкція: на дошці зробити груповий малюнок з долоньок про негативне відношення до проблеми насилля. написати всередині текст на свій розсуд, який змусить замислитися над проблемою і не боятися говорити про неї (наприклад: «я проти насилля», «не будь жертвою, не мовчи», « скажи насильству – НІ» , « звернись за допомогою»). Цей плакат вивісити в коридорі школі, стіни будуть поповнюватись малюнками від інших класів.

Вправа «Прощання»

Ціль: вербальне підведення підсумків тренінгу, вираз емоційного ставлення учасників групи один до одного і до керівника.

Інструкція: учасники групи по колу мають можливість висловити думку про участь у заході та подякувати один одному,  виражаючи своє відношення до нього і голосом, і жестом, і посмішкою, але важливо, що цей жест  не повторювався.

Вчитель: Бажаємо Вам стати порядними людьми, гордістю ваших батьків, рідної школи. Бажаємо ніколи не отруювати своє здоров’я проявами насильницьких дій, жорстокості та агресії. Нехай у вашому житті панує добро! Примножуйте його…

А зараз давайте візьмемося за руки друзі щоб передати частку тепла та своєї любові, яких вистачить на цілий день, а може і на все життя.

 

 

ДОДАТКОВА ВПРАВА (ЯКЩО ДОСТАТНЬО ЧАСУ)

  • Вправа «Мішечок порад»:
  1.                            Не вважайте себе безумовно правим у всьому. Пам’ятайте: навіть генії, траплялося, допускали помилки.
  1.                            Будьте готові до того, що всі люди різні – не кращі й не гірші, а просто різні;
  2.                            Навчіться сприймати людей такими, якими вони є, не намагайтесь змінити в них те, що нам не подобається;
  3.                            Цінуйте в кожній людині особистість і поважайте її думки, почуття, переконання, незалежно від того, чи збігаються вони з вашими;
  4.                            Зберігайте „ своє обличчя ”, знайдіть себе і за будь-яких обставин залишайтеся самим собою.
  5.                            Бути завжди уважним;
  6.                            Бути терпимим в спорі і аргументувати свою думку;
  7.                            Бути гуманним і милосердним;
  8.                            Не ображати співбесідника.
  9.                            Переконуйте себе: «Так, поведінка цієї людини, його манери, звички, здаються мені дивними, навіть безглуздими, смішними. Але ж точно так само і я виглядаю в його очах! Нехай ми багато в чому різні, це не причина ставитися один до одного вороже».
  10.                        В ході дискусії, суперечки, намагайтеся вчасно зупинитися.
  11.                        Будьте терпимі, поблажливі до недоліків своїх рідних, близьких, проявляйте делікатність.
  12.                        Бути готовим до того ,що всі люди різні- не кращі й гірші, а просто різні
  13.                        Навчитися сприймати людей такими , якими вони є, не намагаючись змінити в них те, що нам не подобається
  14.                        Цінувати в кожній людині особистість і поважати її думки, почуття, переконання незалежно від того, чи збігаються вони з нашими
  15.                        Зберігати «власне обличчя», знайти себе і за будь-яких обставин залишатися собою.
  16.                        Ставтесь один до одного терпимо, щоб будувати мирне майбутнє
  17.                        Не ображати співбесідника.

 

doc
Додано
15 січня
Переглядів
141
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку