Використання інноваційних технологій на уроках української мови та літератури

Про матеріал
Використання інноваційних технологій на уроках української мови та літератури
Перегляд файлу

 

 

 

   Використання інноваційних технологій на уроках української мови та літератури

 

 

 

 

       Тригубенко Т.М.

                               вчителька української мови та літератури

                               Шахтарська гімназія

                      

                              Іларіонівської селищної ради

                               Дніпропетровської області

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учитель – це режисер свого уроку,від його творчого підходу залежить кінцевий результат . Працюючи над проблемою «Використання інноваційних технологій на уроках української мови та літератури»,намагаюсь робити урок пошуковим,адже від цього залежить якість засвоєного матеріалу .Здобувач освіти вчиться сам думати ,мислити,творчо виражати свої позиції.
        Так під час вивчення нової теми я використовую проблемні завдання(наприклад,чи можна визначити,до якої відміни належать іменники ворота, окуляри,вила) або ж метод «прес», який найчастіше застосовую на уроках закріплення та узагальнення вивченого. Це вчить дітей чітко , послідовно висловлювати думку .

Я вважаю, ефективною при  обговоренні  конкретного завдання  є «мозкова атака». На дошці презентую завдання . Наприклад ,визначте у поданих реченнях  граматичні основи , способи вираження підмета і присудка .

Наш народ – океан. Там три верби схилилися , мов журяться вони . Хай живуть мир і труд ,і спокій .

Усі учасники «атаки» висувають свої ідеї , які записуються на дошці , учні вибирають ті, які ,на їх думку , допоможуть розв’язати поставлене завдання, вибирають остаточну відповідь.

На кожному уроці приділяю увагу повторенню орфограм та пунктограм , використовуючи технологію «Так було – так  треба-наприклад». Цей метод допомагає систематизувати знання здобувачів освіти , контролювати прогалини у вивченні окремих тем ,діти пригадують вивчене раніше ,вчаться коментувати правила ,робити власні висновки , застосовуючи метод «прес».

    Так було – так треба – наприклад : моркв’яний – морквяний -духмяний, торфяний -торф’яний – арф’яр.

    На закріплення вивченого матеріалу використовую роботу в парах. Наприклад,повторіть самостійно матеріал підручника «Способи вираження підмета». Закріпіть вивчене в парах методом «Ти – мені ,я – тобі» ( запитання – відповідь).

       Під час здобуття або поглиблення знань використовую у своїй роботі ігрові ситуації. Гра « Редактор». На дошці записаний текст

  •           Уявіть ,що ви працюєте в редакторському відділі . Вам принесли матеріал,ви маєте його вичитати і в разі потреби виправити помилки.

Діти з великим задоволенням люблять це виконувати. Насамкінець уроку використовую метод « Мікрофон». Про що ви дізналися на уроці? Що навчились робити ? Що найбільше сподобалось?

   Ефективним видом навчальної діяльності, що сприяє розвитку мислення і мовлення учнів, є творчі роботи . Розробила такі творчі завдання :

  1. Придумайте початок і кінець розповіді ( наприклад,про відпочинок на морі) .
  2. Напишіть мініатюру з використанням тільки підметів або присудків .
  3. Здійсніть подорож такими країнами: Фонетика. Морфологія. Лексика.
  4. Робота в парах. Складіть діалог між Толиком і Федьком за ілюстрацією до оповідання В. Винниченка «Федько – халамидник ». Розіграйте діалоги на уроці ,визначте кращу роль.

При написанні творів особливу увагу звертаю на метафору,бо ж дуже рідко хто з нею працює,незважаючи на те , що сам цей художній засіб дозволяє віднайти нові зв’язки між звичними явищами,утворити оригінальний словесний образ. Саме метафора приносить  естетичну насолоду. Навчаючи дітей підбирати метафори , ми розвиваємо їхню спостережливість уміння аналізувати й відбирати факти. Пропоную дітям лінгвістичну гру «Логічний ланцюг», де потрібно поєднати предмети за схожістю (колір,форма,розмір,призначення). Потім даю складніше завдання ,запропонувавши дібрати порівняння до слова «берізка». На зміну «логічному ланцюжку» приходить «метафорична гра» - діти підбирають синоніми-метафори: мріяти – летіти на крилах; добро – вінок щастя; традиції – колісниця життя.

   Багато уваги приділяю пошуковій роботі на місцевому матеріалі. До уроків літератури рідного краю учні готують цікаві повідомлення про життя і творчість поетів-земляків.

   Щоб підготувати здобувачів освіти до життя у сучасних інформаційних умовах,на уроках літератури даю таке завдання:

Створи сторінку поета в соціальній мережі . Діти працюють у групах .

  Завдання першій групі . Підготуйте інформацію про В. Голобородька для анкети в контакті.

  Завдання другій групі. Презентація поезії « З дитинства : дощ».

    Маю достатній досвід по використанню тестових завдань . Розробила різнорівневі тестові завдання з української мови та літератури (5-9 класи),а також картки із завданням: установіть відповідність, які за короткий час допоможуть виявити прогалини у вивченні певної теми ,знання конкретного художнього твору .

Пропоную розглянути з даної проблеми систему уроків з української мови у 7 класі на тему «Сполучник як службова частина мови» .

   Урок№1

Тема : Сполучник як службова частина мови. Уживання сполучників у простому і складному реченнях.

Мета: поглибити знання здобувачів освіти про сполучник як службову частину мови, його граматичне значення, формувати загально-пізнавальні вміння знаходити сполучники в тексті, визначати їх службову роль; виховувати доброту, людяність, порядність, розвивати вміння самостійно робити висновки.

Обладнання: картки, таблиця,відеорепортаж.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

                                       Хід уроку

1.Оголошення теми та мети уроку.

Діти, оцініть написаний текст . Назвіть сполучники ,яку синтаксичну роль вони відіграють у реченні? Чи можна обійтися без них? Що у них спільного із прийменником?

А тут Великдень через два тижні. Гаврикові мама знову синю сорочку до свят шила, а тато нові черевики обіцяв справити, і  тіточка Зоя побожилась , що на цей Великдень неодмінно ковзани подарує.

2.Постановка навчального завдання .

Учні працюють з таблицею. Використавши технологію «прес», доводять , яку функцію виконує  сполучник у поданих реченнях.

Теплом дихала настояна на квітах і травах земля. Синіє ласкаве небо,і знов курличуть журавлі.

3.Засвоєння матеріалу за підручником.

1.Виконати одне із завдань:

А) творче завдання: скласти 2 речення , де сполучник поєднує однорідні члени речення;

Б)поєднує  частини складного речення.

Так було -  Так треба  - Власний приклад

 Зкинути  – скинути – сфотографувати.

Лехко – легко –вогко.

Гра «Хто швидше». Через мультимедійний проектор демонструємо текст, з якого слід виписати сполучники, прокоментувати їх функцію у реченні.

4.Підсумок уроку.

«Мікрофон» Що нового ви дізналися сьогодні на уроці?  Що найбільше сподобалось?

5.Домашнє завдання:

1) виконати вправу ;

2) скласти повідомлення «Сполучник як службова частина мови.

                                            Урок №2

Тема: Сполучники сурядності  та підрядності.

Мета: перевірити вміння та навички учнів про сполучник , сформувати поняття про сполучники сурядності та підрядності, їхню роль у простому та складному реченнях; формувати вміння знаходити їх у тексті , визначати групу за значенням , виховувати почуття патріотизму ,розвивати  творче мислення.

                                         Хід   уроку

1.Актуалізація опорних знань.

Пошуково-вибіркова робота в групах.

1 група. Знайти речення зі сполучниками , які поєднують однорідні члени речення.

2.Група. Знайти речення зі сполучниками , що поєднують  складні речення.

3.Група.Підготуйте запитання до груп з теми «Сполучник як службова частина мови».

                 Творче конструювання.

За поданими схемами скласти речення. Підкреслити граматичні основи, пояснити розділові знаки, вказати на групу за значенням ужитих сполучників сурядності.

1.О ,О і О.       2.О, але О.     3.О або О.     4то О, то О.

           Самостійна  робота з підручником.

Робота  в парах :»Ти – мені , я- тобі».

                                   Редагування тексту

Визначити межі речень . Розставити розділові знаки . Знайти сполучники,

вказати групу за значенням.

До 17 століття годинники не мали хвилинної стрілки бо хвилини нікого не цікавили коли Гете написав мить зупинися : ти прекрасна це стало великим відкриттям нікому не спадало на думку що мить може мати красу люди жили  тільки під знаком вічності коли потрапляєш до Софії  Київської утрачаєш відчуття часу й у цю мить починаєш спілкуватися з минувшиною. Яких тут див тільки немає.

Підсумок уроку.

   «Мікрофон».

- Чи задоволені ви результатом діяльності?

Домашнє завдання.

Скласти твір - роздум «Доки житиму , Україно, буду думати про тебе».                 

                                 Урок № 3

Тема: Написання сполучників разом і окремо, морфологічний розбір.

Мета: розширити знання учнів про складні, прості, складені сполучники, правопис їх; формувати вміння знаходити  в реченні різні за будовою сполучники, визначати їхню групу за значенням, робити морфологічний аналіз сполучників; розвивати творчі вміння розмежовувати складні сполучники і співзвучні з ними слова; удосконалювати орфографічні вміння писати сполучники разом і окремо; сприяти осмисленню прекрасного в довкіллі.

Тип уроку: урок формування мовних і мовленнєвих умінь і навичок.

1.Організація навчальної діяльності учнів засобами гри .

              Гра «Знайди  сполучник»

Якщо ви вдало виберете працю і вкладете в неї всю свою душу ,то щастя само вас знайде. Людство може і повинно зробити все, щоб зберегти природу. Біліє батьківська хата на земній кулі, ніби маяк серед неозорого моря , завжди готова дати затишок і розраду.

2.Вивчення нового матеріалу.

                             Робота з таблицею , з теоретичним матеріалом.

Прочитайте поданий у підручнику матеріал ,чим відрізняються складні сполучники від складених, зробіть висновок.

                            Дослідження – аналіз

Проаналізувати будову поданих підрядних сполучників. Назвати прості , складні, складені.

Мов ,немов ,немовби ,що ,тому що ,незважаючи на те що ,як ,якщо ,зате, з того часу як ,нібито, але, начебто, й ,через те що.

Дослідити ,які частини мови входять до складних і складених сполучників.

3.Закріплення  вивченого.

             Робота з різнорівневими тестовими завданнями.

Словниковий диктант

Адже, якби, хоча б, але ж, тобто ,немовби ,дарма що ,для того щоб ,проте, аніж, утім ,тощо ,при цьому ,замість того щоб ,немовбито, коли б ,неначебто,нібито.

       Підсумкова бесіда.

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Проблемне питання:

На дошці записано два речення:

Він писав грамотно ,проте дуже повільно. Про те зозуля кує ,що гнізда не має.

Діти, чому у першому реченні проте пишемо разом ,а в другому – окремо?

4.Рефлексивно – оцінювальний етап.

«Незакінчене речення»

Складні сполучники   пишуться… ,а складені сполучники пишуться…

5.Домашнє завдання.

1.Виписати з підручника історії 5-6 речень зі складними і  складеними сполучниками.

2.Скласти пари речень зі словами «зате – за те, щоб – що б»,зробити морфологічний розбір ужитих у реченнях сполучників .

                                       Урок №4

Тема:Урок узагальнення вивченого.

Мета:перевірити рівень навчальних досягнень учнів з теми «Сполучник», узагальнити знання і вміння семикласників,потрібні для правильного використання сполучників у мовленні ;правильно писати, помічати і виправляти помилки в їх написанні,робити морфологічний аналіз сполучників, розвивати творчі вміння використовувати сполучники у власних висловлюваннях, виховувати любов і повагу до краси природи.  

Тип уроку: урок узагальнення вивченого.

Обладнання: мультимедійний проектор,картки з тестовими завданнями.

                                         Хід   уроку

1.Мотивація навчальної  діяльності учнів.

            Бліц – опитування

-У якому складному реченні вжиті сполучники підрядності?

- Які за значенням сполучники зв’язують рівноправні частини складного речення?

- Які за значенням сполучники служать для зв’язку однорідних членів речення?

- Як напишемо сполучник немовбито?

- Яким за будовою є сполучник замість того щоб?

Увага! Відбираємо найкращий домашній твір до творчої скриньки на тему «Національні традиції ,яких дотримується наша родина».

2.Аналіз матеріалу з метою узагальнення.

            Робота в групах.

1.Працює з тестовими картками.

2.Пише есе на тему: «Чи може бути жінка головною в сім’ї?»

3.Працює над завданням, спроектованим через мультимедійний проектор:

А) записати подані сполучники у три колонки (прості ,складні і складені);

Б) зробити морфологічний розбір підкресленого слова

4. Оголошення вчителем оцінок. Підсумкова бесіда.

5. Домашнє завдання:

А)скласти опис зимового ранку,використовуючи сполучники у простих і складних реченнях

Б) виписати два речення із складними сполучниками і два зі складеними.

Отже,сучасний урок буде успішним лише тоді,наскільки творчо вчитель зможе побудувати його,продумати кожен етап,можливості того чи іншого класу.Кожен урок обов’язково має бути пов’язаний із попереднім і наступними.А всі використані на уроці методи ,прийоми,засоби навчання і способи організації навчальної взаємодії здобувачів освіти мають підпорядковуватися досягненню поставлених цілей.

 

docx
Додано
11 січня
Переглядів
168
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку