ДОШКІЛЬНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД (ЯСЛА-САДОК)
№1 «ДЗВІНОЧОК» КОМУНАЛЬНОЇ ВЛАСНОСТІ
САРНЕНСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
ВИСТУП ДО ПЕДАГОГІЧНОЇ РАДИ НА ТЕМУ:
«ФОРМУЄМО В ДІТЕЙ НАВИЧКИ БЕЗПЕЧНОЇ ПОВЕДІНКИ»
Підготувала і провела
вихователь: Сульжик М.С.
САРНИ 2021
Загальновідомо: дитинство — унікальний період у житті людини, адже саме в цей час формується її здоров’я, відбувається становлення особистості. Досвід дитинства багато в чому визначає доросле життя людини.
Дитина, її життя і здоров’я — найвища цінність держави. Тож захистити її від можливих небезпек і навчити безпечно взаємодіяти з довкіллям (предметним ,природним та соціальним ) — одне з провідних завдань, визначених у головному документі дошкільної освіти — Базовому компоненті.
Тому Заклад дошкільної освіти:
Довкілля для дитини — це світ, що оточує її з перших днів життя, який
вона пізнає і який дає їй можливість формувати образ свого "Я".
Завдання дорослих (батьків, вихователів) — не тільки захистити
малюка від негараздів у довкіллі, а й навчити його безпечно поводитися
самостійно в будь-якому довкіллі (предметному, природному, соціальному).
Саме тому в освітніх лініях Базового компонента дошкільної освіти
передбачено дати дитині відповідні знання, прищепити вміння й навички
безпечної поведінки.
Так, в освітній лінії "Особистість дитини" зазначено, що дошкільник
володіє елементарними знаннями про основні чинники збереження безпеки;
дотримується правил здоров'я збережувальної поведінки; розуміє, що —
шкідливо, а що — корисно для організму.
У розділі "Зміст освіти" означеної освітньої лінії виокремлено підрозділ
"Безпека життєдіяльності", в якій передбачено такі результати навчання: "Диференціює поняття "безпечне" і "небезпечне ", усвідомлює важливість
безпеки життєдіяльності (власної та інших людей). Знає правила безпечного
перебування вдома, у дошкільному закладі, на вулиці, на воді, на льоду, на
ігровому, спортивному майданчиках. Орієнтується у правилах поводження з
незнайомими предметами та речовинами; пожежної та електробезпеки;
користування транспортом; в основних знаках дорожнього руху тощо. Знає
та може скористатися номерами телефонів основних служб допомоги
(пожежної, медичної, міліції); знає, до кого можна звернутись у критичній
ситуації. Володіє навичками безпечної поведінки в разі проявів агресивності з боку однолітків або дорослих
Державний стандарт дошкільної освіти ставить завдання навчити
випускника дошкільного навчального закладу насамперед чітко
диференціювати поняття: "безпека" і "небезпека", "безпечне" і "небезпечне",
які мають поповнити активний словник дитини й стати дієвими правилами
поведінки. Це закарбовано в змісті здоров'я збережувальної компетенції
дитини в одному ємкому словосполученні, а саме: "дотримання правил
безпеки життєдіяльності".
Щоб забезпечити гармонійний розвиток людини, потрібно з дошкільного віку формувати у дітей усвідомлення цінності свого життя і здоров’я, бережного ставлення до власного здоров’я, вироблення стереотипів безпечної поведінки в довкіллі. Адже, проблема навчання дітей правил особистої безпеки потребує уваги з боку дорослих: педагогів і батьків. Слушні та вчасні поради дорослих повинні допомогти дитині зберегти своє життя, зміцнити здоров’я, усвідомити, що грати можна не скрізь і що деякі заборони та правила – не примхи дорослих, а життєва необхідність.
Головна мета – формування в кожної дитини активної життєвої позиції щодо власного життя та власної безпеки, формування здорового способу життя, накопичення ними знань та навичок безпечної поведінки вдома, на вулиці, у дошкільному навчальному закладі, в природі тощо.
Основні напрямки роботи з формування знань дітей з безпеки життєдіяльності
(взаємодія з довкіллям: предметним ,природним та соціальним )
Принципи формування безпечної поведінки дітей
Для ефективного формування у дітей навичок безпечної поведінки слід
дотримуватися в роботі таких важливих принципів.
♦ Забезпечення гігієни і нормальної роботи всіх органів та
психофізіологічних процесів організму дітей.
♦ Забезпечення взаємозв'язку і взаємозалежності життєдіяльності дитини з
довкіллям (предметним, природним, соціальним) і безпосереднім
середовищем, у якому вона перебуває, та соціальною ситуацією розвитку
як єдиною і неповторною для дошкільного дитинства системою взаємин
між дитиною та середовищем.
♦ Раціональна організація життя та діяльності дітей у дошкільному закладі.
♦ Захист здоров'я, життєдіяльності дитини як у дошкільному закладі, так і в
сім'ї.
♦ Своєчасне усунення негативних впливів на життєдіяльність дитини та їх
наслідків; надання своєчасної допомоги.
♦ Забезпечення взаємозв'язку дошкільного закладу, сім'ї та громадськості у
формуванні безпечної поведінки дітей
Максимального ефекту можна досягти лише тоді, якщо в діяльності педагогів та батьків буде відпрацьовано єдину стратегічну лінію спрямовану на формування у дітей знань правил безпеки життєдіяльності. Реалізація всіх завдань з даної проблеми у ЗДО можлива лише через комплексну, цілеспрямовану роботу шляхом організації та проведення різних форм роботи з дітьми ( з врахуванням вікових та індивідуальних особливостей дітей), які сприятимуть усвідомленню цінності власного життя, бережному ставленню до здоров’я, виробленню стереотипів безпечної поведінки в довкіллі.
Етапи освітньої роботи з формування в дошкільнят навичок безпечної поведінки
В організації освітньо-виховної роботи з дітьми з питань безпеки життєдіяльності педагогам варто керуватися наступними чинниками:
Завданням педагогічного колективу закладу дошкільної освіти є:
Важливим чинником, що впливає на формування у дітей навичок безпечної
поведінки, є сприятливе розвивальне середовище в дитсадку.
Розвивальне середовище — сукупність умов (природних, культурних,
соціальних), що є найприроднішими для дітей, у яких вони почуваються
вільно, впевнено, і, головне, — безпечно.
Принципи організації розвивального середовища
Створюючи ефективне й безпечне розвивальне середовище, слід
керуватися такими специфічними принципами:
♦ відповідності психологічним закономірностям розвитку дитини на певних
вікових етапах;
♦ дитячої активності та самостійності;
♦ універсальності та динамічності;
♦ раціональної організації, комплектування та гнучкого поділу на осередки;
♦ позитивного емоційного навантаження (художньо-естетичне оформлення;
здоровий психологічний мікроклімат і доброзичливі взаємини в колективі педагогів і дітей)
Висновок: Вся освітня робота в ЗДО з дітьми дошкільного віку з безпеки життєдіяльності відповідно вимог Базового компонента дошкільної освіти повинна забезпечувати їх життєву компетенцію, зокрема вміти застосовувати здобуті знання, вміння і навички щодо збереження здоров’я в повсякденній діяльності , не зашкоджуючи як власному, так і здоров’ю інших людей та дотримуватися правил безпеки життєдіяльності.
Підсумовуючи, можна відмітити : завдяки правильно організованій роботі діти здобувають необхідні їм знання та вміння з безпеки життєдіяльності, що стає першим кроком до усвідомлення власного життя.
Таким чином, за систематичної, планової, поетапної, методично грамотної роботи педагогів у тісній співпраці з батьками дошкільнята зростають готовими до безпечного розв’язання життєвих ситуацій у соціальному, предметному та природному довкіллі.
Використані джерела:
1