Японія. Місце країни у світі та Азіатсько-Тихоокеанському регіоні. Основні чинники, що визначають місце країни у МПП. Система розселення. Економіка.

Про матеріал
Формувати в учнів знання про основні ознаки економіко-географічного положення, природи населення та господарства Японії. Визначити історико-культурні особливості та роль НТР в економіці країни, формувати вміння учнів аналізувати, зіставляти, узагальнювати і робити висновки; розвивати вміння працювати з картографічним матеріалом, таблицями, діаграмами; розвивати критичне мислення; виховувати повагу до японського народу.
Перегляд файлу

Тема уроку: Японія. Місце країни у світі та Азіатсько-Тихоокеанському регіоні. Основні чинники, що визначають місце країни у МПП. Система розселення. Особливості сучасного постіндустріального розвитку країни. Територіальна структура господарства. Роль НТР в економіці. Структура промисловості та сільського господарства. Спеціалізація у світовому господарстві. Транспортна система. Зовнішні економічні зв’язки.

Мета уроку: формувати в учнів знання про основні ознаки економіко-географічного положення, природи населення та господарства Японії. Визначити історико-культурні особливості та роль НТР в економіці країни, формувати вміння учнів аналізувати, зіставляти, узагальнювати і робити висновки; розвивати вміння працювати з картографічним матеріалом, таблицями, діаграмами; розвивати критичне мислення; виховувати повагу до японського народу.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання: політична карта Азії, фізична карта світу, атласи, підручник, таблиці, ілюстрації з краєвидами Японії.

Хід уроку

І. Організаційний момент. Рефлексія.

ІІ. Актуалізація опорних знань і умінь учнів.

Бесіда.

1. Які субрегіони виділяють в межах регіону Азії? Покажіть їх на карті.

2. Чим зумовлена нерівномірність економічного розвитку субрегіонів Азії?

3. Який із субрегіонів можна вважати найперспективнішим із позицій економічного розвитку?

4. До якого субрегіону входить Японія?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Оголошення теми і мети уроку.

Японію часто називають країною ХХІ століття. За кілька десятиліть вона перетворилась на економічного гіганта, незважаючи на нестачу мінеральної сировини. Але Японія – це не тільки «економічне диво», це країна найдавнішої високорозвиненої цивілізації, традиції якої часто незрозумілі Європейцям.

Японія – яскравий приклад того, як люди можуть долати несприятливі природні умови. У країні є численні діючі вулкани, часті землетруси, в тому числі катастрофічні. Досить часто вони супроводжуються сильними цунамі. Народи цієї країни ніколи не намагаються перемогти сили природи. Навпаки вони навчилися осягати її таємниці, проникати в її суть.

Сьогодні на уроці ми поведемо розмову про країну Сонця, що сходить – країну дивовижну і мальовничу.

Асоціації учнів про Японію.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

1. Візитна картка країни.

  • Офіційна назва - Японія.
  • Столиця - Токіо.
  • Площа  - 377,9 тис.км.
  • Населення - 126,5 млн. осіб (на 2017 р.).
  • Мова - японська.
  • Форма державного правління - конституційна монархія.
  • Форма державного устрою - унітарна держава.
  • Адміністративний поділ - 47 префектур.
  • Найбільші міста - Токіо, Йокогама, Осака, Нагоя, Кіото.
  • ВВП на душу населення - 38 917 дол. (2017 р.)

2. Символи Японії – червоний сонячний диск на білому тлі та японська традиційна емблема у вигляді стилізованої двошарової шістнадцятипелюсткової хризантеми.

3. Склад території і особливості ЕГП. Природні умови та ресурси.

Японія – держава-архіпелаг у північно-західній частині Тихого  океану, що розміщується на чотирьох великих Японських островах Хоккайдо, Кюсю, Хонсю  і Сікоку і на понад 6,8 тис. дрібних островів.

Завдання 1. За допомогою карт атласу охарактеризуйте ЕГП Японії.

Завдання 2. За допомогою тексту підручника і карт атласу дайте оцінку природно-ресурсному потенціалу Японії.

4. Історичний розвиток.

Повідомлення учня.

Після перших контактів з португальцями у ХVІ столітті Японія перетворилася на закриту країну, що врятувало її від колонізації і насильницької європеїзації самобутньої культури. У ХХ столітті Японія брала участь у трьох великих  війнах – російсько-японській і двох світових. Капітуляція у Другій світовій війні поклала початок повної реорганізації як політичного, так і економічного життя країни. У 1968 році Японія стала третьою  державою світу після США і СРСР. Японія ніколи не була європейською колонією.

5. Місце країни у світі.

Розповідь з елементами бесіди.

Завдяки демонстрації демократизації колективного життя і стрімкому технологічному прогресу Японія досягла високих темпів економічного розвитку і стала однією з найбагатших держав світу. Нині на країну, де проживає 1,6% населення землі, припадає близько 5 % світового ВВП, за обсягом промислового виробництва вона посідає ІІІ місце у світі (після США і Китаю). В Азійсько-Тихоокеанському регіоні вона посідає лідерське положення.

6. Робота з підручником.

Основні чинники, що визначили місце країни в міжнародному поділі праці.

Опрацюйте 3-7 абзаци параграфа 17 і дайте відповідь на запитання.

Які основні чинники визначили місце країни в міжнародному поділі праці? (Країна існує в умовах дефіциту мінеральних ресурсів, широко використовуються ресурси Світового океану, внутрішні природні води мають велике значення як джерело прісної води, лісистість становить 68% території країни, рекреаційні ресурси, високий рівень кваліфікації і культури праці робочої сили, високий рівень розвитку науки і техніки, рівень освіченості населення є одним із найвищих у світі).

7. Система розселення.

Розповідь з елементами бесіди с.93.

Робота з малюнком 54 «Густота населення в Японії».

8. Сучасний стан господарства.

Перегляд відеопрезентації.

9. Характерні риси просторової організації господарства.

Робота в парах.

Пари опрацьовують навчальний матеріал підручника, інших джерел інформації про 1 з 9 економічних районів. Обмінюються інформацією.

10. Зовнішньоекономічні зв’язки.

Відносини з Україною.

Учням задано упереджувальне завдання про зовнішньоекономічні зв’язки та відносини Японії з Україною.

Повідомлення учнів.

V. Закріплення вивченого матеріалу.

1. Мозковий штурм.

1) Чому відбулося «диво» в Японії?

2) Чи можливо «диво» в Україні?

2. Гра «так чи ні».

1) Японія – держава-архіпелаг? (так).

2) Японія – парламентська республіка? (ні).

3) Японія має багаті мінеральні ресурси? (ні).

4) Лісистість Японії 68% території країни? (так).

5) Рівень освіченості населення Японії, є одним з найвищих у світі? (так).

6) Японія належить до країни із низькою густотою населення? (ні).

7) У структурі ВВП Японії домінує сільське господарство? (ні).

8) Японська модель економіки будується на таких засадах як жорстке державне регулювання економіки, експортна орієнтація, залучення іноземних інвестицій, створення потужних ТНК і кейрецу? (так).

9) Із країни вивозять паливо, продовольство, промислову сировину? (ні).

10) Пріоритетним у загальному спектрі відносин між Україною та Японією є торгівельно-економічне співробітництво? (так).

VІ. Підсумок.

Домашнє завдання: опрацювати параграф 17, провести дослідження «Острови Кюсю і Хоккайдо: контрасти Японії», відповісти на запитання с.96-97 та скласти кросворд до теми «Японія».

docx
Додано
2 грудня 2021
Переглядів
2814
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку