Зберігаємо спокій. Віримо в ЗСУ. Разом до перемоги! 🇺🇦

Загальна характеристика сенсорний систем. Будова аналізаторів

Про матеріал
Тема: Загальна характеристика сенсорний систем. Будова на аналізаторів. Мета: Освітня : ознайомити учнів із сенсорними системами людини, дати уявлення про аналізатори як системи, що сприймають зміни внутрішнього та зовнішнього середовища, розкрити загальне значення сенсорних систем, дати уявлення про різновиди рецепторів та їх роль у формуванні відчуттів; Розвиваюча: розвивати вміння логічно мислити, робити висновки, порівнювати, аналізувати та знаходити причинно-наслідкові зв'язки між подіями на прикладі сенсорних систем людини; Виховна: виховувати розуміння значення нормального перебігу процесів у організмі для збереження здоров'я людини.
Перегляд файлу

Тема : Загальна характеристика сенсорних систем. Будова аналізаторів

Мета:

Освітня :  ознайомити учнів із сенсорними системами людини, дати уявлення про аналізатори як системи, що сприймають зміни внутрішнього та зовнішнього середовища, розкрити загальне значення сенсорних систем, дати уявлення про різновиди рецепторів та їх роль у формуванні відчуттів;

Розвиваюча: розвивати вміння логічно мислити, робити висновки, порівнювати, аналізувати та знаходити причинно-наслідкові зв'язки між подіями на прикладі сенсорних систем людини;

Виховна: виховувати розуміння значення нормального перебігу процесів у організмі для збереження здоров'я людини.

Очікувані результати :

Учень/учениця:
називає:

– основні сенсорні системи;
характеризує:
– особливості будови і функції зорової, слухової  сенсорних систем;
– сенсорні системи рівноваги, нюху, смаку, руху, дотику, температури, болю;
– процеси сприйняття: світла, кольору, простору, звуку, запаху, смаку, рівноваги тіла;

 

Базові поняття і терміни : сенсорні системи, аналізатори, рецептори, терморецептори, фоторецептори, механорецептори, ноцирецептори, хеморецептори.

Обладнання : підручник, мультимедійна презентація

Тип уроку: засвоєння нових знань

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Фронтальна бесіда

1) Яким чином ми з вами можемо одержувати інформацію про навколишній світ?

2) Які види відчуттів ви знаєте?

Проблемне питання: Але що робити, коли у тебе пропадуть абсолютно всі відчуття?

IIІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Світ є багатим на  кольори, звуки та запахи. Складні та різноманітні процеси, що відбуваються в організмі людини, допомагають їй поринути у цей світ і насолоджуватися життям.

Уявіть собі, що ви зайшли до незнайомої кімнати. В цей час у ній вимкнули світло. Вам необхідно вийти з неї. Ви починаєте уважно слухати, які і звідки лунають звуки, намагаєтеся визначити, які предмети вас оточують. Без цієї інформації вам не вдається визначити, як і куди рухатися, щоб вийти. Про структури, відповідальні за отримання інформації, і будемо вести мову на цьому уроці.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Сенсорні системи (аналізатори)  це сукупність складних структур, що сприй­мають різноманітні сигнали із зовнішнього та внутрішнього середовища організму та забезпечують їх аналіз.

https://lh6.googleusercontent.com/KAD69n42V_f_V9Bk3RjRHnVocpplU0J91AueGwKuXVs_QgJrO_G8gkH9idvNFICQNu3xnldxl9zZ0NFl-om051oFck-Xt-VRB4EbhSyC07SX7Pz3=w1280

Рецептори — спеціальні структури, що забезпечують перетворення інформації, отриманої з навколишнього середовища, на нервовий імпульс.

Рецептори поділяють:

1) Внутрішні і зовнішні - зовнішні сприймають сигнали із навколишнього середовища; внутрішні рецептори реагують на будь-які зміни у внутрішніх органах.

2) Контактні (безпосередній контакт з об'єктом: дотикові, смакові, больові) та дистантні (сприймають подразнення на відстані: зорові, нюхові, слухові).

3) Окрім того всі рецептори в залежності від того, який подразник вони сприймають, ділять на:

C:\Users\admin\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\EmbeddedImage.jpg

Будь-яка сенсорна система складається з трьох відділів:

  •                                       периферійного (рецептори),
  •                                       провідникового
  •                                       центрального.

Провідниковий відділ – це складний ланцюг нейронів і їх відростків у складі нервів, який забезпечує процес передачі інформації. Центральний відділ – скупчення нейронів у певній зоні кори великих півкуль, де відбувається аналіз збудження і формування відчуттів.

БУДОВА СЕНСОРНИХ СИСТЕМ

https://lh6.googleusercontent.com/5hVA1PfmPgxWQBCb7Dzyy6SGy7WQ5TnHcsZmdRvNymJP6UHgLolGpxz4AqSUHkyzzqHaexUjofFDkH42-9BViExWT7L7iVeFiyT5jwsL55XHHg0y=w1280

Загальні функції аналізаторів

  1.                                  Виявлення й розрізнення сигналів
  2.                                  Перетворення й кодування сигналів
  3.                                  Передача сигналів

 

V. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

  1.          Які сенсорні системи є у людини?
  2.          Які компоненти входять до складу аналізаторів?
  3.          Де розташований кірковий центр зорового аналізатора?
  4.          Де розташований кірковий центр слухового аналізатора?
  5.          Які функції виконують сенсорні системи?

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ, ОЦІНЮВАННЯ УЧНІВ, ВИСНОВКИ

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

§41, вивчити поняття.

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, 8 клас, Розробки уроків
Інкл
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
13 квітня
Переглядів
134
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку