Завдання ІІ етапу олімпіади з української мови і літератури 2024 / 2025 н.р.
10 клас
1. Напишіть твір-роздум обсягом до 2 стор. на тему «Ти знаєш, що ти – людина?», використовуючи
ü 2 речення з дієприкметниковим зворотом (підкресліть їх); ü 2 речення з прямою мовою (підкресліть їх).
12 б. + по 0,5 за кожне речення Разом: 14 б. 2. Від поданих іменників утворіть прикметники, підкресліть звукові зміни в утворених словах.
Солдат, Овруч, Голландія, казах, Іртиш, люди, Токмак, Нова Каховка.
по 0,25 б = 2 б. 3. Поясніть значення поданих фразеологізмів, уведіть їх у речення.
Авгієві стайні, бочка Данаїд, повітряні замки, вавилонське велелюддя, варфоломіївська ніч, дерти кирпу.
по 0,5 б. = 3 б.
4. Доберіть до іншомовних слів українські відповідники.
Креативний, імпульсивний, субтильний, фіктивний, адвокат, маркетинг, альянс, комюніке.
по 0,25 б. = 2 б. 5. Відредагуйте унормованою українською мовою:
В другий раз, ісключеніє з правил, міроприємство, мєх, діючий закон, потухший вулкан.
по 0,5 б. = 3 б.
6. Запишіть, заповнюючи пропуски: Порт..єра, л..ється, кутюр..є, ч..зкейк, барок..о, піц..а, віл..а, ан..отація.
по 0,25 б. = 2 б. 7. Виконайте повний синтаксичний розбір речення (розділові знаки приховано). Над кожним словом надпишіть, якою частиною мови воно є.
Отут серед цвіту здається що якби людина навчилася мудрості дерев не була б ворогом сама собі й природі (Є. Гуцало).
Розділові знаки – 1 б. Повний синтаксичний розбір – 2 б.
Частини мови – 1 б Разом: 4 б.
Дайте відповіді на запитання, дотримуючись чіткості й лаконічності у висловлюваннях:
1. Якою є авторська позиція в повісті «Кайдашева сім’я»?
2 б.
2. Хто назвав повість І. Нечуя-Левицького «Кайдашева сім’я» «найкращою оздобою українського письменства»?
2 б.
3. Складіть літературний паспорт твору «Кайдашева сім’я».
3 б. 4. Складіть анкету головного героя твору «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» Панаса Мирного.
3 б.
Усього: 40 балів