Розробка уроку "Будова та робота серця"

Про матеріал
Інформацію надану в даній розробці можна використовувати на уроках біології,основ здоров,я, валеології, а також окремі елементи на уроках математики, екології, історії та української літератури.
Перегляд файлу

Розробка уроку з біології для 8 класу

Розділ програми з біології «Транспорт речовин»

Інформацію надану в даній розробці можна використовувати на уроках основ здоров,я, валеології, а також окремі елементи на уроках  математики, екології, історії та української літератури.

ТЕМА: Будова та робота серця.

МЕТА: Навчальна: ознайомити учнів з  особливостями  будови серця у зв,язку з виконуваними функціями, розкрити  механізм його роботи ;

                Розвивальна: розвивати в учнів уміння системного мислення, робити порівняння, аналізувати та систематизувати матеріал, формувати  висновки, працювати з науковою літературою;

                 Виховна: продовжувати виховувати у учнів  дбайливе ставлення до свого здоров,я та  здоров,я оточуючих.

Формувати  компетентності:

 * уміння вчитися  -  використовуючи випереджувальні завдання , що передба­чають активну самостійну та самоосвітню діяльність учнів;

* соціально-трудову  - формувати уміння  самооцінки та взаємооцінки учнів, роботи в групах;  розвивати індивідуальні здібності школярів з наданням можливості виявлення ініціативи.

* інформаційну – залучення додаткової інформації , що сприяє підвищенню інтересу  та розвиток умінь учнів до складання схем та аналізу таблиць , ілюстрацій.

 *загальнокультурну – стимулювання в учнів бажання висловлювати власну точку зору, удосконалювати уміння вести  навчальний діалог.

*здоров ,я – збережувальна – формування в учнів уміння розв,язування задач з валеологічним змістом, та  використання отриманої інформації для зміцнення здоров,я.

Використані методи: пояснення,усне опитування , фронтальна бесіда, дискусія, робота з підручником, посібниками, схемами, таблицями, рисунками, моделями, демонстрація презентацій, самооцінювання та взаємооцінювання учнів.

Прийоми: «Картинна галерея», використання  проблемного запитання, афоризмів, порівнянь, образів,  проєктна діяльність , «Вживання в образ»,  «Акваріум»,  «Навчаючи — вчуся», «Світлофор», «Моделювання», «Так чи ні», «Створи свій фільм», «Запитання за бажанням».

Засоби: таблиці, ілюстрації, модель серця, ТЗН, відеоролик,  презентація, роздатковий матеріал, сигнальні картки, підручник «Біологія» С.В.Страшко 8 клас.

Основні терміни і поняття: серце, перикард, ендокард, міокард, епікард, передсердя,шлуночки, клапани, систола, діастола, серцевий цикл.

Тип уроку: комбінований.

Форма уроку: Урок – анатомічний театр.

Структура уроку:

1.Організація класу  - 1 хвилина

2.Актуалізація опорних знань – 4 хвилини

3.Мотивація учбового процесу та повідомлення теми уроку – 2 хвилини

4.Вивчення нового  матеріалу – 30 хвилин

5.Закріплення вивченого матеріалу – 4 хвилини

6.Оцінювання діяльності учнів – 1 хвилина

7.Рефлексія – 2 хвилини

8.Домашнє завдання – 1 хвилина.

                                              Хід уроку

1.Організація класу:

Доброго дня усім присутнім! Сьогодні я запрошую вас до тісної співпраці, бажаю відчути себе дослідниками -  науковцями, які прагнуть зазирнути глибоко в організм людини, вивчити принцип його роботи, та запропонувати методи поліпшення і збереження здоров,я. Нові відкриття завжди базуються на попередніх знаннях, які я  і  пропоную перевірити.

2.Актуалізація опорних знань: (Методичний прийом: «Запитання за бажанням»)

На дошці у нас записані запитання , які стосуються минулої теми. Але вони направлені на розвиток логічного мислення . Прошу учня, що буде відповідати, обрати  запитання, яке буде йому до душі, і дати повну відповідь.

 

Запитання:

  • Папа Римський  Інокентій ІІІ, стурбований своєю старістю , наказав  влити собі кров від трьох юнаків – це стало причиною його смерті. Чому?
  • Чому тромб має червоне забарвлення, якщо відомо,  що він утворюється за допомогою  безбарвних тромбоцитів?
  • Яка хвороба отримала назву «царської хвороби»? Які наслідки вона має для організму?

Молодці, ви впоралися .

3.Мотивація учбового процесу та повідомлення теми уроку: (Методичний прийом : «Картинна галерея»)

99.jpg389944bb7787.jpg646191.jpg1282106811_014.jpgimages (4).jpgi (3).jpgresize.jpgm0G0WEVSYJC9_1324531_XL.jpg1363435704_serdca-planety-11.jpg    

Погляньте на  ілюстрації , на яких  зображені різні об,єкти навколишнього світу: тварини, рослини, нежива природа, тощо… Але є те, що їх об,єднує! І це? (серце. На всіх ілюстраціях присутнє символічне зображення серця). А чи справді воно таке у людини, як його малюють? Спробуємо розібратися…
Тож сьогодні на уроці ми будемо вивчати будову, функції  та властивості серця людини. Відкрийте зошити і запишіть тему уроку: «Будова та робота серця».

4.Вивчення нового матеріалу:

Сьогодні у нас незвичний урок, а урок – анатомічний театр.  Хто може дати пояснення цьому  терміну ?

Анатомічний театр – приміщення для анатомічних робіт, досліджень та читання лекцій. 

Як бачимо, робота науковцями проводиться там в різних напрямках і я пропоную  нам стати  такими дослідниками.

 

 

Тож дозвольте повідомити  вам правила  роботи:

 

Учні об,єднані у 4 групи . Кожна група заздалегідь отримала своє завдання. Учасники та учасниці  групи обговорюють запропоновану вчителем проблему таким чином:

  • один з групи прочитує вголос ситуацію;
  • група аналізує ситуацію;
  • підводиться підсумок.

На цю роботу групі відводиться 3-5 хвилин. Усі інші учні класу не втручаються в обговорення, а лише спостерігають за його ходом.

Після цього  вчитель ставить класу запитання:

1.Чи корисною є інформація опрацьована групою? (піднімаються різні за кольором картки: зелені - якщо корисна, червоні – якщо ні. Якщо учень піднімає червону картку, то повинен пояснити свою точку зору)

2.Який факт, з вашої точки зору був найбільш важливим?

Усі групи по черзі мають попрацювати в «анатомічному театрі», і діяльність кожної з них мусить бути проаналізована класом.

Тож починаємо. І право працювати  отримує перша група. (на стіл перед групою ставиться умовний символ серця людини)

1 група:

Керівник групи: Наша група напередодні отримала таке завдання:

Обгрунтувати з наукової точки зору епіграф нашого уроку:

Епіграфом  є  вислів  англійського фізіолога Вільяма Гарвея: «Серце – джерело життя, початок всього, сонце  мікрокосмосу, від якого залежить вся сила  і свіжість організму.»

Ми опрацювали  матеріал з даної теми і отримали такі  наукові підтвердження.

Учень1:

СЕРЦЕ – центральний орган кровообігу, розташований у грудній порожнині. Пропоную визначення серця записати в робочий зошит, для цього скористаємось текстом підручника стор.74

Його ритмічні скорочення забезпечують безперервний рух крові по судинах. Маса серця складає лише 5% від маси тіла людини. І як стверджують, його розміри відповідають чому? (затиснутій  в кулак долоні)

Учень 2:

Саме слово «серце» походить від слова – середина.

Знаходиться серце в грудній порожнині, широка частина серця(основа) спрямована вгору і праворуч, вузька(верхівка) донизу й ліворуч. Дві третини серця розташовано в лівій частині грудної порожнини, а третина – у правій. (слайд № 2)

Якщо людина гладка, то серце розташовується горизонтальніше і начебто лежить на діафрагмі (слайд № 3).

 

 

А якщо дуже худенька, то серце розвертається більш вертикально (слайд №4)

До того ж серце знаходиться за легенями, тому ліва легеня менша за розмірами і має виїмку (слайд №5).

Учень 3:

А чи знаєте ви, що відомі випадки розташування серця з правої сторони тіла (слайд №6).

На 10-20 тисяч людей з нормальною будовою тіла припадає одна «дзеркальна» людина. Причини їх появи досі не  з,ясовані, є тільки припущення. Але в Україні на сьогодні їх виявлено 9 осіб. Хоча насправді їх може бути і більше. Їх часто наділяють надзвичайними властивостями , наприклад даром бачити майбутнє.

Учень 4:

Відомо, що серце людини скорочується в середньому 70 разів за хвилину, при кожному скороченні виштовхується  приблизно 50 мл крові. Пропоную розрахувати, який  об,єм крові перекачує ваше серце за шість уроків.

Дано:

V(крові) – 50 мл в хв.

А(серця)- 70 уд. в хв.

V(крові) за 6 уроків - ?

 Розв,язання:

  1.     70 * 45 =3150 разів скорочується  серце за один урок
  2.     3150 * 50=157500 мл = 157, 5 л перекачується крові за один урок
  3.     157,5 * 6 = 945 л крові перекачує серце за 6 уроків.

Відповідь: Серце людини перекачує за 6 уроків 945 літрів крові.

Результати задачі доводять, що серце потужний двигун нашого організму.

Учень 5:

У багатьох виникає запитання, чому саме люди обрали таке символічне зображення серця(демонструє загально сприйнятий символ серця ).

Картинки по запросу серце

Цей символ пов,язаний з поцілунком  лебедів, який символізує вірність, відданість та вічне кохання.   (демонструє ілюстрацію «поцілунку лебедів»). 

©-javarman-Fotolia.com_1566363_Subscription_Monthly_L.jpg

Різні народи наділяли серце певними якостями. Наприклад , китайці  вірили, що в ньому накопичується щастя. Греки вважали його осередком душі. Єгиптяни вірили, що в ньому зароджуються емоції і почуття.

Керівник групи: Отже, згідно з епіграфом: серце джерело життя, бо перекачує кров по організму. Початок всього, бо в ньому зароджуються почуття і емоції.  А сонце мікрокосмосу, бо займає центральне положення в грудній порожнині.

Учитель: Дякую. У мене запитання для класу:

1.Чи корисною є інформація опрацьована групою? (піднімаються різні за кольором картки: зелені - якщо корисна, червоні – якщо ні. Якщо учень піднімає червону картку, то повинен пояснити свою точку зору)

2.Який факт, з вашої точки зору був найбільш важливим?

Дякую! До «анатомічного театру»  запрошується 2 група.

2 група

Керівник групи: Наша група працювала над таким завданням:

З анатомічної точки зору охарактеризуйте будову серця людини. Для цього ми використовували анатомічні атласи, таблиці, муляжі і навіть літературні твори. Тож, пропонуємо ознайомитися з результатами нашої роботи.

Учень 1:

Серце – це порожнистий орган, стінки якого мають певні оболонки. Зовнішня оболонка – епікард, еластична і не дає можливості серцю перерозтягуватися  під час наповнення його кров,ю. Середня – міокард , має ще одну назву – серцевий м,яз. Вона скорочується і розслаблюється , цим забезпечує  роботу серця.

Внутрішня – ендокард , має гладку поверхню і не дає можливості руйнуватися тромбоцитам, клітинам крові які здатні утворювати тромб (одночасно з розповіддю демонструє таблицю). Ззовні серце оточене серцевою сумкою, яка має назву перикард. Її функція – захист . Між серцем і перикардом  міститься рідина, що зволожує серце і зменшує тертя під час його скорочення.

Учень 2:  Але серце має складнішу структуру. І окрім оболонок  містить  камери. Їх  розташування і функції детально описані навіть в художньому творі Георгія Юдіна «Головне чудо світу» - «Діалог батька та сина». Уривок з якого підготували учні нашої групи.

(Методичний прийом «Вживання в образ» . Учні 3 та 4 презентують діалог батька та сина)

Син: Цікаво, а всередині серця що-небудь є , чи так порожньо, як у мішку?

Батько: Ні, воно не порожнє, а будову має складну й цікаву. Воно розділене перетинкою навпіл.

Син: На дві кімнатки?

Батько:  (демонструє будиночок з Лєго, який моделює камери серця)

На дві двоповерхові квартирки. Над кожною є передпокій. У ліву приходить у гості лише  яскраво червона кров, а у праву темно червона. Коли серце стискається – двері зачиняються і гості залишають його.

Син: А з правої кімнати куди темна кров іде?

Батько: У легені. Там вона обмінює вуглекислий газ на кисень. Із темної стає яскраво червоною і знову потрапляє у серце.

Син: Невже серце таке складне?

Батько: Так, та ще й сильне! Але якщо його не тренувати воно швидко втратить свою силу.

(учні сідають на своє місце)

Учень 5 : Отже , серце поділене суцільною перетинкою на праву і ліву частину. Має 4 камери : 2 передсердя – це верхня частина серця, та два шлуночки – нижня. Між камерами серця і кровоносними судинами, та між передсердями та шлуночками  розташовані клапани, які не дають можливості крові рухатися у зворотному напрямку під час роботи  мотору нашого організму. (Одночасно демонструє камери та клапани на муляжі серця)

Керівник групи: Отже будову серця можна відобразити у вигляді схеми, яку ми пропонуємо записати в робочий зошит.

                                        БУДОВА СЕРЦЯ

Оболонки                   перикард                камери                       клапани

*Епікард                   (оболонка              *2 передсердя             *стулкові

*Міокард                    серця)                   *2 шлуночки                *півмісяцеві

*Ендокард

 

Учитель: Дякую. У мене запитання для класу:

1.Чи корисною є інформація опрацьована групою? (піднімаються різні за кольором картки: зелені - якщо корисна, червоні – якщо ні. Якщо учень піднімає червону картку, то повинен пояснити свою точку зору)

2.Який факт, з вашої точки зору був найбільш важливим?

Дякую! До «анатомічного театру»  запрошується 3 група.

3 група

Керівник групи: Ми отримали завдання знайти відповідь на запитання: В чому секрет невтомності та працездатності серця.

Серце, як  будь який орган  нашого тіла виконує певну роботу, а саме – перекачує кров по організму, таким чином забезпечує рух поживних речовин та газів до інших органів та клітин. Так воно працює все життя. І навіть серед пересічних громадян розповсюджена думка, що серце ніколи не відпочиває. Так це чи ні, ми і спробували розібратися…

Учень 1:

Серце людини працює циклічно. Що це означає? (відповідь учнів)  Це означає, що робота серця складається з періодів які повторюються з певною періодичністю. Ця періодичність отримала назву – серцевий цикл, він складається з двох фаз.  Фази скорочення серця, вона називається систола та фази розслаблення серця , що отримала назву – діастола. Під час скорочення – серце виконує роботу – перекачує кров , а під час діастоли – серце відпочиває.

Учень 2: Систола складається з скорочень передсердь та шлуночків серця. Коли передсердя скорочені, то шлуночки розслаблені , стулкові клапани відкриті, півмісяцеві клапани зариті (слайд №7).

 Триває ця фаза 0,1 секунди . Скорочення шлуночків  - триває близько 0,3 секунди, при цьому передсердя розслаблені, а стулкові клапани закриті (слайд №8).

 Стулкові клапани закриваються для того, щоб запобігти руху крові в зворотньому напрямку.

Учень 3: 

Як тільки стулкові клапани закриваються кров із правого і лівого  шлуночків спрямовується відповідно  в  легеневу артерію і аорту. Після цього відбувається повне розслаблення серця – серцева пауза, або діастола. Триває вона близько 0, 4 секунди (слайд №9).

Учень 4: 

Серце, яке скорочується, створює слабкі біоелектричні сигнали, які йдуть по всьому тілу. Якщо зафіксувати ці сигнали від шкіри рук і ніг, а також від поверхні грудної клітини, то вийде електрокардіограма. Вона відображає стан серцевого м, язу й служить важливим показником його діяльності. Розглянути ілюстрацію електрокардіограми можна в підручнику на стор. 78. Зона незначних підвищень кардіограми свідчить про скорочення передсердь. Зона значного підвищення – скорочення шлуночків, а горизонтальні лінії вказують на розслаблення серцевого   м,яза. Досвідчені лікарі за якістю кардіограми можуть судити про роботу серця.

Керівник групи: Таким чином , наше серце має такий режим роботи: (записує на дошці схему)

Серцевий цикл =  Систола      +             Діастола

                  скорочення      скорочення                  0,4 сек

                   передсердь       шлуночків

 

                                 0,4 сек

Отже, серце працює рівно стільки, скільки відпочиває!

Учитель: Дякую. У мене запитання для класу:

1.Чи корисною є інформація опрацьована групою? (піднімаються різні за кольором картки: зелені - якщо корисна, червоні – якщо ні. Якщо учень піднімає червону картку, то повинен пояснити свою точку зору)

2.Який факт, з вашої точки зору був найбільш важливим?

 

Дякую! До «анатомічного театру»  запрошується 4 група.

4 група:

Керівник групи:  Наше завдання – виявити фактори, які негативно і позитивно впливають на роботу серця. Наша група створила відеоролик ,  в якому ми  спробували розкрити дану проблему.

(перегляд відеоролика.)

Керівник групи:  Отже, можна виділити такі чинники:

Негативні:

*Недосипання

*Дефіцит руху

*Шкідливі звички

*Відсутність контролю за вагою та кров,яним тиском

*Надлишок шкідливих жирів у раціоні.

(на дошці прикріплює таблички з даними чинниками)

А спробуйте, виходячи з негативних чинників сформувати позитивні, які будуть сприяти оптимальній роботі серця:

*повноцінний сон

*дозоване фізичне навантаження

*відмова від шкідливих звичок

* контроль за  вагою та фізіологічними показниками тіла

*раціональне харчування.

(на дошці прикріплює таблички з даними чинниками)

Якщо дотримуватися цих правил, то серце буде працювати як годинник!

Учитель: Дякую. У мене запитання для класу:

1.Чи корисною є інформація опрацьована групою? (піднімаються різні за кольором картки: зелені - якщо корисна, червоні – якщо ні. Якщо учень піднімає червону картку, то повинен пояснити свою точку зору)

2.Яка інформація, з вашої точки зору була найбільш важливою?

5. Закріплення вивченого матеріалу:

Отже, наш урок добіг кінця. Наскільки ви були сьогодні уважними покаже гра «Так чи ні»

Я зачитую твердження, а ви  підіймаєте картки: червоні, якщо ні, зелені – так.

1.У гладкої людини серце розташоване вертикальніше. (Ні)

2.Серце – порожнистий орган (Так)

3.Перикард – серцева сумка, що захищає серце (Так)

4.Верхні камери серця – шлуночки (Ні)

5.Міокард – серцевий м,яз. (Так)

6.Клапани серця – стулкові і півмісяцеві (Так)

7.Серце – ніколи не відпочиває (Ні)

8.Горизонтальні лінії на кардіограмі свідчать про найбільшу активність серця (Ні)

9.Дозоване фізичне навантаження корисне для серця (так)

10.Раціональне харчування сприяє ожирінню серця (Ні)

6. Оцінювання діяльності учнів:

Всі ми гарно попрацювали. Перед вами лежать листки самооцінювання:

Група №

Прізвище учня

Отримана кількість балів

1.

 

2.

 

3.

 

4.

 

5.

 

6.

 

 

 

Виставте оцінки собі, та учням вашої групи.

 

7.Рефлексія

Тож епіграф нашого уроку : «Серце – джерело життя, початок всього, сонце  мікрокосмосу, від якого залежить вся сила  і свіжість організму.»

Чи змогли ми сьогодні суспільною працею підтвердити даний вислів науковою інформацією? Чи було вам цікаво?  Які знання будете використовувати в повсякденному житті?                

Дякую всім  за участь у проведенні уроку!

8.Домашнє завдання:  пар. 21. Творче завдання для груп:

1 група – підготувати  прислів,я та приказки про серце.

2 група – створити агітаційну листівку «За здорове серце».

3 група – підготувати загадки про серце.

4 група – підготувати інформаційний виступ – «Заповіді Миколи Амосова».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок розробила вчитель біології   НВК № 37 м.Дніпро -                                Мартинець Ольга Святославівна

docx
Додано
29 квітня
Переглядів
50
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку