Дата________ |
Алгебра 7 клас |
УРОК № 61
РОЗВ’ЯЗУВАННЯ СИСТЕМ РІВНЯНЬ З ДВОМА ЗМІННИМИ СПОСОБОМ ДОДАВАННЯ
Формулювання компетентностей:
ключові компетентності:
Тип уроку: засвоєння знань, умінь.
Обладнання: підручник.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНІЙ МОМЕНТ
Учитель перевіряє готовність учнів до уроку, налаштовує їх на роботу.
II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Правильність виконання домашнього завдання перевірити за записами, зробленими кращими учнями на дошці до початку уроку.
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Виконання усних вправ
1) а + b = 7 та а – b = 1; 2) 3а + 4b = 1; 3а – 2b = 1.
1) 0 · т = 1; 2) 0 · т = 0.
IV. ФОРМУВАННЯ МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Завдання. Розв’яжіть систему (відомим вам способом).
Зрозуміло, що спробувавши:
а) побудувати графік;
б) виразити одну змінну через іншу (з будь-якого рівняння), маємо певні труднощі (а) неточні побудови; (б) незручність обчислень), тому свідомо доходимо висновку про необхідність подальшого вивчення питання про способи розв’язання та їх. застосування під час розв’язування систем лінійних рівнянь із двома змінними (це і є мета й завдання уроку).
V. СПРИЙНЯТТЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Пояснення нового матеріалу здійснити за текстом §27 (автор підручника Бевз).
VІ. ЗАКРІПЛЕННЯ І ОСМИСЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Виконання усної вправи
№1084 ст.230.
1084. Система рівнянь має єдиний розвязок.
Виконання письмових вправ
№1086 ст.230; №1092, 1096 ст.231.
1086. а) б)
2х = 10, 5 + у = 7, 5y = 20, x + 24 = 18,
х = 5. у = 2. y = 4. x = 10.
Відповідь. (5; 2). Відповідь. (10;4)
1092. а) б)
27y = 81, 153 - 8z = 29, -11t = -11, 6x + 51 = 107,
y = 3. 8z = 16, t = 1. 6x = 102,
z = 2. x = 17.
Відповідь. (3; 2). Відповідь, (17; 1).
1096. а) Відповідь. .
б)
Відповідь. .
Додатково №1098 ст.230. На повторення №1121 ст.231.
1098. а)
I спосіб (графічний) Відповідь. (2;-3).
II спосіб (підстановки)
-42 – 5t = 7; -5t = 42 + 7; t = -0,8z – 1,4.
8z + 3(-0,8z – 1,4) = 7; 8z – 2,4z – 4,2 = 7; 5,6z = 11,2; z = 2.
Тоді t = -0,8 · 2 – 1,4 = -1,6 – 1,4 = -3 . Відповідь. (2; - 3).
III спосіб (додавання)
Відповідь. (2; - 3).
б)
I спосіб (графічний)
Відповідь. (2; 2).
II спосіб (підстановки)
3т – 2п = 2; -2п = 2 – 3т; 2n = 3т – 2; п = 1,5m – 1.
5m + 8(1,5m – 1) = 26; 5m + 12m – 8 = 26; 17m = 34; т = 2,
тоді n = 1,5 · 2 – 1 = 3 – 1 = 2.
Відповідь. (2; 2).
III спосіб (додавання)
Відповідь. (2; 2).
в)
I спосіб (графічний) Відповідь. (4; 1).
II спосіб (підстановки)
3x – у = 11; -y = 3x + 11; у = 3х – 11;
5x + 6у = 26; 5х + 6(3х – 11) = 26; 5х + 18х – 66 = 26; 23x = 92; х = 4.
у = 3 · 4 – 11 = 1. Відповідь. (4; 1).
III спосіб (додавання)
Відповідь. (4; 1).
г)
I спосіб (графічний) Відповідь. (4; 2).
II спосіб (підстановки)
-х + 7у = 10; -х = 7у + 10; х = 7у – 10.
4(7у – 10) + 3у = 22; 28у – 40 + 3у = 22; 31y = 62; у = 2.
х = 7 · 2 – 10 = 4. Відповідь. (4; 2).
III спосіб (додавання)
Відповідь. (4; 2).
1121. а) 7,9; б) -6,5; в) 207; г) 30.
VІI. ПІДСУМКИ УРОКУ
Запитання до класу
Як розв’язати системи лінійних рівнянь з двома змінними способом додавання?
VIІI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
§27; №1087 ст.230; №1093, 1097 ст.231.
1087. а) б)
10х = 20, 32 + 2у = 15, 7х = 7, 41 - 3у = 2,
х = 2. 2у = 9, х = 1. 3у = 2,
у = 4,5. у = .
Відповідь. (2; 4,5). Відповідь. .
1093. а) б)
-5v = -10, 14u - 92 = 24, -13y = -26, 15x – 122 = 2,
v = 2. 14u = 42, y = 2. 15x = 15,
u = 3. x = 1.
Відповідь. (3; 2). Відповідь, (1; 2).
1097. а) Відповідь. .
б)
Відповідь.