Урок " Які атмосферні явища є несприятливими."

Про матеріал
Урок за модельною навчальною програмою “Географія. 6-9 класи” для ЗЗСО (автори Запотоцький С.П. та ін.) Містить опорний конспект для учнів
Перегляд файлу

«___»_________ 202__ року

Тема уроку:  Які атмосферні явища є несприятливими. Небезпечні і рідкісні атмосферні явища.

Мета: розглянути основні атмосферні явища, що можуть мати негативний вплив на довкілля та життя людей, аналізувати найбільш небезпечних та рідкісних атмосферних явищ, що відзначаються своєрідністю у різних регіонах, вивчити специфічні атмосферні явища, які можуть виникати в конкретній місцевості. Заохотити учнів розглядати фактори, які впливають на виникнення атмосферних явищ та вироблення їх прогнозів, обговорити заходи безпеки та захисту в разі виникнення атмосферних небезпек, допомогти учням розуміти природу та можливі наслідки різних атмосферних явищ, сприяє розвитку критичного мислення та підвищує рівень обізнаності стосовно безпеки в умовах небезпеки, що може виникнути в їхній місцевості.

Очікуванні результати: називають небезпечні та рідкісні  атмосферні явища;  обирають самостійно або з допомогою вчителя ідеї, способи, засоби для розв’язання навчальної / життєвої проблеми щодо погодних явищ.

Обладнання:  мультимедійний комплект, опорний конспект, навчальний посібник Гільберг Т.Г., Довгань А.І., Совенко В.В. (2023)

Тип уроку: комбінований

Хід уроку

  1. Організація класу

Слайд1.  Створення позитивного психологічного клімату класу.

Добрий день!

Сіли рівно, озирнулись,

Один одному всміхнулись.

Якщо добре працювати –

Вийдуть гарні результати.

Тож не гаємо ми час,

Бо знання чекають нас! [4]

Слайд2. Правила роботи на уроці [3]

1.Мати гарний настрій.

2.Бути чемним та поважати один одного.

3.Вміти вислухати відповідь свого однокласника.

4.Працювати уважно.

5.Допомагати один одному.

6.Дарувати позитивний настрій.

Слайд3. Програма «Як почуває себе ненька Україна?» в прямому ефірі. (заповнення календаря погоди)

  1. Актуалізація опорних знань

Слайд4. Згадати назви та розташування на кліматичній карті основних та перехідних кліматичних поясів https://learningapps.org/display?v=pjzvqzhzj24

  1. Мотивація навчальної діяльності

Слайд 4. Заплющте очі і послухайте. ( - звуки хуртовини, вітру та грому).
Озвучення теми уроку і запис  в опорному конспекті «Небезпечні і рідкісні атмосферні явища». Озвучення  очікуваних результатів.

  1. Вивчення нового матеріалу

Слайд5. Розкажи.

Чи доводилось вам спостерігати за якимись несприятливими природними явищами?

Яку шкоду вони спричинили людям і навколишній природі?

Слайд 6. Слово вчителя.

У земній атмосфері відбувається безліч різноманітних фізичних та хімічних процесів. Усі видимі процеси називаються атмосферними явищами.

Слайд7. Словничок. Робота  в опорному конспекті

Атмосферні явища - це видимі процеси, що відбуваються в повітряній оболонці Землі - атмосфері.

Слайд8. Атмосферні явища. 

Назвіть атмосферні явища, зображені на фото.

Слайд9. Поміркуй.

Що таке небезпечні явища?

Які наслідки небезпечних природних явищ?

Слайд10. Небезпечні атмосферні явища

Небезпечними атмосферними явищами називають такі, які населенню завдають великої шкоди: руйнують житло та господарські об’єкти, погіршують самопочуття людей, загалом призводять до матеріальних втрат.

Слайд11. Робота з підручником, робота в опорному конспекті

Розглянь мал. 131. «Небезпечні метеорологічні явища».

 Які небезпечні явища можна спостерігати влітку, а які - взимку?[1]

Ураган - це тропічний циклон, що виникає над теплою поверхнею океану і супроводжується сильними зливами, шквальними вітрами та грозою. Швидкість вітру при урагані сягає понад 35 м/сек. 

 Смерч - це сильний вихор, що обертається, з ураганною швидкістю вітру. Форма може бути різною, але найчастіше це труба або вирва як би прикріплена до хмари. 

Торнадо – смерч гігантської руйнівної сили. Швидкість вітру така велика, що виміряти її анемометрами неможливо. Вона  визначається за допомогою радара Доплера. Виникнення торнадо досі є загадкою, про походження цього явища мало інформації. 

Тайфуни - це теж атмосферні вихори, але вони породжуються тропічними циклонами. Тайфун - це сильний ураган, що утворюється в океані і супроводжується сильними зливами. Назва використовується в Азії та Далекому Сході. Слово "тайфун" китайською означає "сильний вітер" і використовується для позначення тропічних циклонів. 

Слайд12. До несприятливих природних явищ, що відбуваються на території України, належать:

Хуртовина - атмосферне явище, яке являє собою перенесення вітром снігу над поверхнею землі з погіршенням видимості

Заморозки - явище пов’язане зі зниженням температури повітря нижче 0°С  увечері та вночі за плюсових температур вдень, спостерігається переважно весною та восени

 Ожеледиця - льодовий покрив, що формується після відлиги

Ожеледь - явище, пов’язане з утворенням шару льоду на гілках дерев, електромережах, спорудах

Слайд13. До несприятливих природних явищ, що відбуваються на території України, належать:

Туман - атмосферне явище, яке проявляється в скупчені продуктів конденсації, застиглих у повітрі, виникає внаслідок охолодження повітря від земної поверхні чи випаровування з теплої води

Гроза - атмосферне явище, пов'язане з електричними розрядами та блискавкою у купчасто-дощових хмарах.

Град - вид опадів, який має вигляд льодяних ядер сферичної форми чи часточки криги

Злива - сильні інтенсивні опади у вигляду дощу

Слайд14. До несприятливих природних явищ, що відбуваються на території України, належать:

Суховій -  вітер із високою температурою і низькою вологістю повітря.

Пилова буря  -  сильний вітер, що переносить частки ґрунту, виникає переважно в посушливих регіонах.

Посуха - нестача чи відсутність опадів протягом тривалого періоду часу за підвищених температур і зниженої вологості повітря, внаслідок чого зникають запаси вологи в ґрунті.[5]

Слайд15-18. Бесіда «Небезпечні природні явища» робота в опорному конспекті (підписати фото з явищами)

Слайд19. Слово вчителя.

 З метою зменшення наслідків несприятливих атмосферних явищ проводять довгострокові прогнози погоди. Завчасні заходи дають можливість запобігти несприятливим явищам або зменшити руйнування, спричинені ними.

Слайд20. Географічні рекорди.

У середньому щосекунди на Землі спостерігається близько 2000 грозових осередків і виникає 100-120 блискавок. В Україні переважна кількість гроз (близько 50 %) буває в найтепліші місяці. Найбільш грозовим місцем нашої країни є Карпати.

Слайд21. Подорож планетою

Де зараз грози, блискавки, хуртовини, зливи? (на  сайті за посиланням можна переглянути, які погодні явища спостерігаються на всій планеті в реальному часі) https://www.ventusky.com/?p=48;-72;1&l=snow

Слайд22. Рідкісні атмосферні явища

Сонячне світло, проходячи крізь атмосферу, за певних умов може створювати дивовижні оптичні ефекти, з якими ви детально ознайомитеся під час вивчення фізики.

Слайд23. Веселка.

Іноді під час або після дощу, коли в повітрі утворюється багато водяних крапель, на небі з’являється веселка. Сонячне світло заломлюється в краплинах, і виникає багатобарвна дуга. Появу веселки вважали завжди доброю прикметою.

Слайд24. Міражі.

Рідше можна спостерігати міражі. Вони утворюються в нерівномірно прогрітих шарах повітря. Сонячні промені неоднаково заломлюються в повітряних шарах різної щільності, тому ми можемо бачити спотворені або перевернуті зображення. Як приклад, влітку на асфальтованій дорозі можна бачити водну поверхню, яка насправді є перевернутим відображенням неба.

Слайд25. Гало.

Оптичне явище, під час якого навколо Сонця або Місяця виникає кільце, що світиться, отримало назву гало. Його поява зумовлена наявністю перистих хмар у верхній тропосфері, складених з кристаликів льоду. Через заломлення світла в кристалах гало іноді буває райдужним.

Слайд26. Кінозал

 Перегляд відео «РІДКІСНІ природні явища, про ЯКІ ви точно НЕ ЧУЛИ» https://www.youtube.com/watch?v=JEqnFky7L94

Слайд27. Вправа «Трибуна думок» .

Які з несприятливих природних явищ трапляються у нашій місцевості?

Пригадайте, коли востаннє випадав град, чи завдав він збитків людям.

  1. Закріплення вивченого

Слайд28-29. Пограємо робота в опорному конспекті (з’єднати фото і назву рідкісного явища) Ребуси

«Несприятливі природні процеси та явища»

https://learningapps.org/display?v=p0js5kftt24

  1. Домашнє завдання. Слайд30.

§35, ст.146-150 читати.

Підготувати малюнок  чи картинку та інформацію (прислів'я, приказку, загадку, цікавий факт) про одне з атмосферних явищ

  1. Рефлексія.   Слайд31. Оціни роботу за допомогою фразеологізмів

Я б сьогодні накивав п’ятами.

Нових знань хоч греблю гати.

Нового, як кіт наплакав.

Відчуваю себе, як у воду опущений.

Нові знання, як сніг на голову.

От тепер я розпущу пір’я.


 

 

 

 

 

 

 

Список використаних джерел

  1. https://mist.home.cx.ua/ukraincyam/chim-vidriznyayutsya-tornado-ta-smerch-porivnyannya-ta-osoblivosti.html 
  2. https://naurok.com.ua/kalendarno--tematichne-planuvannya-z-geografi-6-klas-nush-358076.html
  3. https://naurok.com.ua/minerali-i-girski-porodi-scho-skladayut-zemnu-koru-6-klas-nush-356716.html
  4. https://pastuhmiroslava.blogspot.com/p/blog-page_97.html?m=1
  5. https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9F%D0%BE%D1%81%D1%83%D1%85%D0%B0
  6. https://vsimpptx.com/lesson/38-yaki-atmosferni-yavisha-ye-nespriyatlivimi-nebezpechni-i-ridkisni-atmosferni-yavisha-miniproyekt-nebezpechni-ridkisni-atmosferni-yavisha-svoyeyi-miscevosti
  7. Географія : підр. для 6-го кл. закл. заг. серед. освіти / Тетяна Гільберг, Андрій Довгань, Валерій Совенко. — Київ : Генеза, 2023. — 240 с. : іл.
  8. Географія : підручник для 6 класу закладів загальної середньої освіти / С. П. Запотоцький, М. В. Зінкевич, О. М. Романишин, Н. М. Титар, О. В. Горовий, І. М. Миколів; наук. ред. К. В. Мезенцев, І. С. Круглов. — Тернопіль : Астон, 2023. — 280 с

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Дата______________________________

Тема уроку : _____________________________________________________     

                    ___________________________________________________ 

  1. Словничок:

Атмосферні явища _________________________________________________ __________________________________________________________________ __________________________________________________________________  

  1. Розглянь мал. 131. «Небезпечні метеорологічні явища».

Випиши, які небезпечні явища можна спостерігати влітку, а які - взимку?

Небезпечні явища

Взимку

Влітку

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Підпиши небезпечні атмосферні явища

а  б    вЗавтра на Рівненщині весь день дощі та грози | Рівненські новини                     г Що таке град? д 11 фото найнеймовірніших піщаних бур, схожих на наближення кінця світу  

  1. З'єднай фото рідкісного явища з назвою.

Яке явище немає підпису? _________________

Міраж           Гало      Червоний спрайт          Блискавка Кататумбо

Форма веселки – це коло, стверджують вчені зі США - Телеграф         Звідки беруться міражі? » «Морс» — Розважально-інформаційний журнал            

                             Рождественское утро порадовало жителей Брянска солнечным гало | Брянские  новости

  1. Скануй  QR-коди і повтори все, про що йшла мова на уроці:

Кліматичні пояси                         Несприятливі природні процеси та явища

E:\Учитель року\№037 Які атмосферні явища є несприятливими\Кліматичні пояси.png              E:\Учитель року\№037 Які атмосферні явища є несприятливими\qrcode_95944456_eaf4687845ef1c1a6f306a1cb09ee836.png

За посиланнями переглянь відео «РІДКІСНІ природні явища, про ЯКІ ви точно НЕ ЧУЛИ» https://www.youtube.com/watch?v=JEqnFky7L94, а також спостерігай за візуальним відображенням всіх метеорологічних показників в будь-якому куточку світу https://www.ventusky.com/?p=48;-72;1&l=snow

 

 

docx
Додано
10 травня
Переглядів
60
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку