Бесіда "Як порозумітися у конфліктних ситуаціях?" для 6-7 класу

Про матеріал
Етична бесіда на тему "Як порозумітися у конфліткних ситуаціях?" для учнів 6-7 класу. Містить три блоки для обговорення, інтерактивну частину (перегляд мультимедійного матеріалу) та правила поведінки у конфліктних ситуаціях. Для проведення необхідний доступ до проектора чи мультимедійної дошки.
Перегляд файлу

ЦЕНТРАЛЬНОУКРАЇНСЬКИЙ ДЕРЖАВНИЙ УНІВЕРСИТЕТ

ІМЕНІ ВОЛОДИМИРА ВИННИЧЕНКА

 

 

 

 

 

 

 

ПЛАН-КОНСПЕКТ ЕТИЧНОЇ БЕСІДИ

ТЕМА: «ЯК ПОРОЗУМІТИСЯ У КОНФЛІКТНИХ СИТУАЦІЯХ?»

 

 

 

Студентки ІІ курсу групи МІ22Б

факультету математики,

природничих наук та технологій

Банул Анастасії Романівни

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Кропивницький  – 2023


Мета: Забезпечити усвідомлення вихованцями важливості здатності порозумітися у конфліктних ситуаціях; формувати толерантне ставлення до думки інших; розвивати критичне мислення та уміння аналізувати й знаходити вихід зі складних життєвих ситуацій.

 

Завдання:

  1.           Поглибити розуміння сутності понять конфлікт, спілкування, конфліктна ситуація, компроміс, суперництво, усвідомлення шляхів вибудовування гармонійних, продуктивних міжособистісних відносин з ровесниками та дорослими, завдяки розвитку розуміння соціальних вимог до ведення та уникнення конфліктів.
  2.           Викликати почуття захоплення людьми, що спокійно та розважливо вирішують конфлікти, зневаги до людей, що не поважають співрозмовника, не вміють поступатися, ігнорують проблеми.
  3.           Розвивати прагнення до самовиховання в себе здатності до запобігання та продуктивного вирішення конфліктів, що мають місце у відносинах з ровесниками та дорослими.
  4.           Сформувати правила вирішення конфліктних ситуацій

 

Форма проведення: етична бесіда

 

Обладнання і наочність: мультимедійний матеріал (мультфільм)

 

Використані джерела інформації для підготовки заходу:

http://15.zosh.zt.ua/konflikty-v-shkoli-vydy-shlyahy-vyrishennya/

https://tingtey.com/

 

Рекомендовані учням джерела інформації:

https://www.youtube.com/watch?v=0QKzD6F3Qv4

https://www.youtube.com/watch?v=PGeMD8QoSLk

Хід виховного заходу

І. Вступна частина:

У кожної людини в житті рано чи пізно виникне ситуація, коли її думка чи бажаний вчинок відрізнятиметься від іншої людини. І це нормально – таке різноманіття дає людству поштовх до розвитку.

Відсутність згоди, домовленості чи, іноді, спільної мети між людьми прийнято називати конфліктом. Починається він, зазвичай, з конфліктної ситуації (тобто розмови/випадку/питання яке провокує розбіжність суджень), яка потім може (а може і ні) перерости у повноцінний конфлікт.

Тож давайте розберемось які особливості мають конфліктна ситуація та конфлікт та як порозумітися у випадку їх виникнення.

 

ІІ. Основна частина:

1. Перше інформаційне повідомлення:

Двоє друзів, Василь та Катерина, домовились зустрітися у парку, проте Василь прийшов на зустріч сумним. На всі питання подруги відповідав грубо, неохоче. Катя обурилась, що друг не захотів з нею ділитись своїми проблемами та переживаннями, продовжила розмову також на підвищених тонах. Вже скоро друзі посварились та розійшлись, не вирішивши питання.

Запитання для обговорення вихованцями:

  1.     Як ми можемо назвати ситуацію, що виникла між друзями? Чи могли б друзі вирішити ситуацію, не розвиваючи конфліктну ситуацію? Як саме?
  2.     Як ви вважаєте, якими були стосунки між героями до описаних подій? Чи можемо ми стверджувати про справжність їхньої дружби, якщо їх так легко спровокувати на конфлікт?
  3.     На вашу думку, чи зміниться ставлення друзів одне до одного після цієї суперечки?
  4.     Як ви гадаєте, чи траплялися схожі ситуації з ними раніше? Чи може таке повторитись у майбутньому?
  5.     Чи всі причини варті того, щоб провокувати конфліктну ситуацію? Уникати її?

Відповіді учнів.

Педагог підводить вихованців до обов’язкового зазначення:

Не кожна конфліктна ситуація має ставати конфліктом

Не обов’язково відповідати на провокування конфлікту - конфліктом

Інформаційні матеріали для коригування думок, тверджень, суджень учнів:

На вашу думку, чи варто починати суперечку, конфлікт через: боротьбу за авторитет у класі; зайняту парту;  захист власної честі та гідності; нерозділену симпатію; несправедливе звинувачення; неправильну підказку друга тощо?

Чи можливо все життя уникати конфліктних ситуацій?

 

2. Друге інформаційне повідомлення

Давайте поміркуємо, з якими словами у вас асоціюється слово «конфлікт»? (відповіді учнів – зло, сварка, образа, сльози, руйнування тощо)

Як ми бачимо, у багатьох з вас конфлікт викликає лише негативні емоції, підсвідомо хочеться його уникати. Та чи завжди відмова від розвитку конфліктної ситуації необхідна? Пропоную вам послухати таку історію:

2 семикласники, Іван та Сергій, протягом всього шкільного життя намагалися уникати спілкування один з одним. Іван був занадто самовпевненим, брав все на себе та не давав іншим проявити себе, а Сергієві потрібно було бути в центрі уваги та отримувати визнання від інших. Та одного разу вчителька призначила їх в одну команду для участі в проєкті, дуже важливому для подальшого навчання. Іван марно просив вчительку змінити склад команд, впевнений, що спільної роботи з однокласником у нього не вийде, лише сварки.

Хлопцям довелося працювати разом, і, хоча спочатку були одні образи і непорозуміння, зрештою однокласникам довелося сісти і обговорити ситуацію, дослухатися до іншого. Після довгої розмови хлопці змогли дійти компромісу – розподілили обов’язки капітана команди між собою. В ході обговорення виявилось, що вони мають багато спільного та потенціал стати друзями.

Запитання для обговорення вихованцями:

  1.     Чому, на вашу думку, хлопці уникали спілкування? Чи могли б вони аж до самого випуску мовчати та залишати ситуацію напруженою та невирішеною?
  2.     Які почуття у вас викликали хлопці на початку та в кінці історії? Ви б  вчинили на місці одного з хлопців так само, чи намагалися раніше самостійно вирішити проблему?
  3.     Як ви вважаєте, чи завжди конфлікти – лише негативне явище? Що може свідчити про позитивну роль конфліктів у нашому житті?

Педагог підводить вихованців до обов’язкового зазначення:

Існують ситуації, коли уникнення вирішення конфлікту приносить серйозні проблеми співрозмовникам

Більшість конфліктів, розв’язані конструктивно, мають позитивні аспекти – розширюють кругозір та сприяють розвитку, допомагають створити спільну мету та ефективно досягти її, розвивають стосунки тощо

Інформаційні матеріали для коригування думок, тверджень, суджень учнів:

Чому, на вашу думку, хлопці уникали конфлікту? (щоб зберегти власну гідність, не йти на поступки, не хотіли сваритись, посилювати напругу між собою тощо)

Чи варте було це стримування напруги варте того?

Чи траплялися з вами ситуації, коли розвиток та розв’язання конфлікту врятували ситуацію чи покращили ваші стосунки?

 

3. Третє інформаційне повідомлення: ситуації морального вибору

Уявімо ситуацію – ви стали учасником конфлікту. Але як потрібно діяти, щоб найефективніше досягти результату, не втративши при цьому власну гідність? Давайте проглянемо невеличку анімацію, та проаналізуємо дії її персонажів:

https://tingtey.com/bridge-film/

Запитання для обговорення вихованцями:

  1.     Як вчинили перші та другі тваринки, зустрівшись на містку? В чому була принципова різниця їхніх дій?
  2.     Який спосіб вирішити ситуацію обрали б ви – настоювати на своєму, чи піти на співпрацю?

Ми побачили, що вирішити один й той самий конфлікт можна по-різному. Відрізнятися буде і  результат, і кількість витрачених зусиль та емоцій.

Давайте розберемось, які є основні стратегії вирішення конфліктів та оберемо найефективніші:

(На дошці записані назви основних стратегій вирішення конфлікту, вчитель пояснює кожну з них)

Суперництво. Головна мета – нав’язати свою точку зору, вигідне для себе рішення іншою стороною.

Компроміс. Обидві сторони йдуть на поступки один одному, частково відмовляючись від своїх умов і претензій.

Пристосування. Відмова від своїх вимог у вимушеній або добровільній формі. Змусити прийняти таке рішення може усвідомлення неминучості поразки або втручання третьої сторони.

Відступ. Уникнення конфлікту, спроба вийти з нього при мінімальних втратах. Правда в результаті протистояння ніяк не вирішується. У кращому випадку – воно просто згасне. У гіршому – претензії будуть накопичуватися в прихованому режимі і потім виплеснутися в ще більш сильний конфлікт.

Співробітництво. Полягає в конструктивному розборі проблеми, відношення до іншої сторони не як до суперника, а як до колеги. Спільний пошук кращого рішення.

Вчитель підводить дітей до того, що найбільш ефективним методом вирішення конфліктної ситуації є метод, застосований другими тваринками – співробітництво, яке зміцнює стосунки і приносить вигоду обом сторонам. а змагатися, як перші тваринки, неефективно та безглуздо.

 

ІІІ. Заключна частина:

Отож, пропоную нам разом згадати, про що ми говорили, та скласти правила поведінки у конфліктних ситуаціях!

Вихователь коригує відповіді дітей, щоб обов’язково зазначили:

  1.     Контролювати свої емоції, залишатися спокійним
  2.     Не підвищувати тон, поважати співрозмовника, не застосовувати образи, перехід на особистості
  3.     Уважно слухати та чути опонента, не перебивати, не вважати іншу думку/позицію/пропозицію/поведінку заздалегідь неправильною
  4.     Висловлюватись чітко, намагатися аргументувати свої вчинки та слова, критично осмислювати те, що відбувається

А як ви вважаєте, як дотримання цих порад, може вплинути на ваші відношення між собою?

Варто пам’ятати, що конфлікт – це нормальна та невід’ємна частина життя. Ми повинні намагатися розуміти, вислуховувати одне одного, а також висловлювати свої думки та почуття.

Пам’ятайте, що ваші дії впливають на тих, хто вас оточує, і що у вас є сила змінити світ навколо вас на краще.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Скрипник Дарина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
1 грудня 2023
Переглядів
513
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку