Дослідницька діяльність в рамках НУШ. З досвіду роботи.

Про матеріал
Серед важливих завдань, що стоять нині перед учителями НУШ - розвиток у здобувачів освіти теоретичних і практичних умінь, навчання вмінням і навичкам дослідницького пошуку, опанування основ природничо-наукового світогляду за допомогою активних методів навчання, що дозволяють використовувати всі рівні засвоєння знань: від звичайного відтворення до творчо-пошукової діяльності.
Перегляд файлу

                Дослідницька діяльність на уроках в рамках НУШ

(З досвіду роботи)

  Серед важливих завдань, що стоять нині перед учителями НУШ - розвиток у здобувачів освіти теоретичних і практичних умінь, навчання вмінням і навичкам дослідницького пошуку, опанування  основ природничо-наукового світогляду за допомогою активних методів навчання, що дозволяють використовувати всі рівні засвоєння знань: від звичайного відтворення до творчо-пошукової діяльності.

Дитяча потреба в дослідницькому пошуку обумовлена біологічно. Кожна здорова дитина народжується дослідником. Невтомна жадоба нових вражень, допитливість, цікавість, прагнення спостерігати й експериментувати традиційно розглядають як важливі риси дитячої поведінки.

Дослідницька активність – природний стан дитини. Вона спрямована на пізнання світу і хоче його пізнавати. Саме це внутрішнє прагнення до пізнання шляхом дослідження спричиняє дослідницьку поведінку та створює умови для дослідницького навчання, формує в учнів здатність самостійно, творчо опановувати нові способи діяльності в будь-якій сфері людської культури.

Дослідницький метод навчання — це організація пошукової пізнавальної діяльності дітей шляхом постановки педагогом пізнавальних і практичних завдань, що вимагають самостійного творчого розв’язання.

Саме тому я тривалий час працюю над науково-методичною проблемою «Дослідницька діяльність як спосіб стимулювання пізнавальної активності здобувачів освіти».

Серед методів, прийомів та засобів навчання першорядне значення надаю спостереженням у природі, власним дослідженням учнів, практичним  роботам, демонстраційним та фронтальним дослідам, виготовленню моделей природних явищ природи, роботі з інформаційними джерелами.

Дотримуюсь алгоритму проведення дослідницької діяльності дітьми: постановка, формулювання проблеми, висунення припущень, добирання способів перевірки досліду, висунутих дітьми, самостійна робота учнів, підбиття підсумків, обговорення результатів досліду, фіксація результатів, запитання дітей.

Дослідницька діяльність одна із прогресивних форм навчання в сучасній школі, що будується на принципах доступності, природності, принципі наочності,  або експериментальності, свідомості та самодіяльності.

На уроках застосовую такі види дослідницької роботи: дослідницький практикум, проблемний метод навчання, демонстрація, практична робота, нетрадиційні уроки, екскурсії, навчальний експеримент. Виступаючи в ролі помічника, направляю  їх пошук в потрібне русло, сумніваюсь, або переконуюся разом з дітьми.

Готуючись до уроків дотримуюсь  етапів дослідницької діяльності:

І. Організаційний (вибір теми, постановка проблеми, планування).

ІІ. Реалізації (робота з джерелами інформації, проведення власних досліджень, обробка текстового, науково-графічного матеріалу, корекція проміжних результатів, оформлення роботи).

            ІІІ. Презентації (захист роботи)

  ІV. Рефлексивно- оціночний (співставлення цілей з результатами).

Учні також отримують домашні завдання дослідницького характеру: виконання міні-проектів, міні-дослідів, спостереження за живими об’єктами, за власним організмом, проводять досліди з рослинами, творчі завдання (вірші, твори, кросворди, вікторини, презентації), літні завдання (створення гербарію, колекції).

  Виконання дослідницьких робіт дозволяє найбільш ефективно й поступово здійснити перехід від традиційного підходу в навчанні до нового, продуктивного навчання. Саме такий підхід  спрямований на розвиток таких універсальних здібностей і компетенцій учнів, як: здатність до самонавчання; навички орієнтуватися в інформаційних потоках; уміння бачити, усвідомлювати й розв’язувати проблему.

Нова українська школа поставила перед вчительством нові виклики щодо вміння використовувати різноманітні ресурси для навчання й виховання підростаючого покоління. Сучасний «шкільний світ» бажає різноманітних заходів із використанням цікавих онлайн-сервісів із метою візуалізації навчального матеріалу та практичного використання цих ресурсів, особливо це стосується дослідницької роботи. Перед нами-освітянами постають щоразу нові виклики і ми змушені постійно шукати ефективні інструменти для дистанційного та змішаного навчання. Одним із головних інструментів успіху Нової української школи є наскрізне застосування інформаційно–цифрових технологій в освітньому процесі, які дозволяють інтенсифікувати освітній процес, збільшити швидкість та якість сприйняття, розуміння та засвоєння знань. За допомогою медіа – та інтерактивних засобів  легше використовувати підхід до викладання на основі впровадження інноваційних підходів, включаючи використання «кейсів», дослідницько–пошукової роботи, методу проектів, розвивальних навчальних ігор тощо. Для практичного застосування інформаційно–цифрових технологій в освітньому процесі використовую платформи і сервіси:

Можливість проводити віртуальні екскурсії, прогулянки різними країнами, відвідувати музеї та національні парки:

  •     Інтерактивний контент. Зображення, відео та 360-панорами https://www.thinglink.com/
  • Віртуальна подорож по всьому світу https://www.airpano.com/
  •     Карти планет  і супутників https://www.google.com/maps/@0,0,13604026m/data=!3m1!1e3
  •     Інтерактивна карта атмосферних явищ https://www.windy.com/?50.450,30.523,5,m:e1wahmi
  •     Інтерактивний, найдетальніший глобус у світі https://www.google.com/intl/uk/earth/
  •     Інтерактивна звукова карта світу https://earth.fm/?ref=naturesoundmap
  • Неймовірні презентації https://prezi.com/gallery/.
  •     Thinglink https://www.thinglink.com, Glogster http://edu.glogster.com  – web сервіси для створення інтерактивних плакатів, які перетворюють звичайні картинки в інтерактивні об’єкти. Інтерактивність зображення досягається за рахунок додавання в нього міток з текстовими підказками, посиланнями на відео, музику, текст або зображення.
  •     Wordart.com https://wordart.com/, Worditout https://worditout.com –web сервіси для візуалізації, створення хмари тегів (слів). За допомогою хмар слів можна візуалізувати термінологію з певної теми у більш наочний спосіб. Це сприяє швидкому запам'ятовуванню інформації.
  •     Kahoot, Plickers, ClassMarker https://www.classmarker.com/ –web сервіси, що дозволяють легко створювати, обмінюватися і грати у веселі навчальні ігри або вікторини під час уроку. Такий вид роботи сприяє формуванню пізнавального інтересу учнів, результати автоматично оцінюються і відображаються і режимі реального часу.
  •     Padlet.com https://padlet.com  – віртуальна дошка, на яку можна прикріплювати фото, файли, посилання на сторінки Інтернету, замітки. Стіна може модеруватися кількома учасниками, доступ для читання і редагування може бути відкритий усім бажаючим.

 Застосування вище перелічених web сервісів у практичній діяльності вчителя є простими, доступними та багатофункціональними, надають можливість інтенсифікувати процес навчання, підвищити рівень професійної підготовки вчителя, а також сприяють розвитку наскрізних умінь учнів у дослідницькій діяльності. «Цифрові» технології дозволяють зробити процес навчання мобільним, диференційованим та індивідуальним.

Радію успіхам своїх учнів, коли бачу результат  такої нелегкої, але цікавої роботи. Діти мають упевненість у свої силах і здібностях, у них розвивається чуттєвий досвід, нетрадиційне дивергентне мислення, вони намагаються самостійно розв’язати проблеми, з’являється інтерес до експериментування, навчилися висловлювати оригінальні ідеї, самостійно знаходять альтернативні шляхи  розвитку.

Кожен урок – це творча співпраця вчителя і учнів, яка пробуджує в дітях бажання мислити і творити, досліджувати й аналізувати,  і досягати успіху. Тільки поставивши дитячу особистість у центр усієї діяльності, зробивши її посередником у взаємодії суб’єктів навчання, ми можемо побачити очі, що горять жагою відкриття, і відчути, що працювати потрібно тільки так.

За дослідницькими методами навчання – майбутнє!

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Пилип Вікторія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
25 жовтня 2023
Переглядів
963
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку