Учені (Л. Артемова, Н. Водолага, Н. Ветлугіна, Т. Доронова, Н. Михайленко, Л. Стрелкова) підкреслювали природність поєднання літературної і театралізованої діяльностей, адже дійсність літературного тексту, казковість образів, виразність мовлення спонукає дітей до інсценування, імпровізації й виконання творчих завдань.
Проблему гри-драматизації досліджувала Н. С. Карпинська, яка відзначала неоціненну роль цього виду діяльності в розвитку творчих здібностей дітей дошкільного віку. Поряд з іграми-драматизаціями цікавими для дошкільників є ігри-інсценізації, які викликають у дітей почуття ритму, емоційну піднесеність, діти отримують задоволення та неоціненні враження.
Методологічний апарат дослідження. Завдання дослідження:1. Ознайомитися з психолого-педагогічною та методичною літературою з проблеми дослідження.2. Розкрити поняття театрально-мовленнєвої діяльності дошкільників.3. Висвітлити завдання та особливості організації театрально-мовленнєвої діяльності в різних вікових групах.4. Розкрити зміст драматизації та інсценування художніх творів, методику їх проведення в закладі дошкільної освіти. Методи дослідження: аналіз психолого-педагогічної та методичної літератури з проблеми дослідження, узагальнення та систематизація теоретичних даних, висновки.
Робота включає теоретичний розділ, в кому ми висвітлили наступні питання: поняття театрально-мовленнєвої діяльності, завдання та особливості організації театрально-мовленнєвої діяльності в різних вікових групах, Зміст драматизації та інсценування художніх творів, методика їх проведення в закладі дошкільної освіти.
Проблему розвитку мовлення в театралізованій діяльності досліджували відомі науковці. Однією з перших, хто систематизував різні види театралізованої діяльності, була С. Русова, яка вбачала в ній ефективний засіб розвитку мовлення і творчих здібностей. Автор виділяла такі види драматизації, як руханка і гра.
Гра-драматизація. Це самостійний вид театрально-ігрової діяльності дітей, що нагадує театральну виставу, в якій діти виступають у ролі акторів. Джерелом гри-драматизації є художній літературний твір, зміст якого дошкільнята відтворюють у грі. Драматизація означає розігрування в ролях художнього літературного твору і відтворення характерних рис його героїв із збереженням послідовності авторського сюжету.
Основні етапи гри-драматизаціїпідготовка до гри-драматизації (прослуховування тексту, бесіда про особливості характерів персонажів, переказування змісту тексту);збагачення знань дітей про персонажів та події, про які йдеться у грі; вправляння у виразному читанні тексту; підготовка атрибутів і декорацій; власне гра-драматизація.
Також нами було розкрито особливості навчання дітей драматизації художніх творів, які полягають у тому, що в закладі дошкільної освіти проводять ігри-драматизації за змістом казок, оповідань і сюжетних віршів, їх проводять в різних вікових групах. У молодшій і середній групах дітей вчать драматизувати на заняттях з розділу «Художньо-мовленнєва діяльність». У старшій групі ігри-драматизації проводять як на організованих заняттях, так і в години розваг. Діти старшої групи можуть драматизувати казки для малят.
Інсценізація Це точне й послідовне відтворення авторського літературного твору. В ній застосовується спеціальне заучування з дітьми тексту та виконання рухів відповідно до сюжету. Інсценізацію літературних творів проводять лише з дітьми старшої групи, здебільшого під час проведення літературних ранків, концертів, свят.
Проаналізувавши психолого-педагогічну літературу, ми дійшли таких висновків: що театралізована діяльність є засобом мовленнєвого розвитку дітей. Під час перегляду вистави, знайомства з літературними творами за допомогою театру вони отримують зразки правильного, красивого, емоційно забарвленого зв’язного мовлення, насиченого влучними образними виразами, прислів’ями, приказками, фразеологізмами. Театралізована діяльність у різних її проявах має великі потенційні можливості щодо вирішення завдань мовленнєвого розвитку дошкільників. Отже, у результаті цілеспрямованого навчання драматизації та інсценування діти навчаються самостійно будувати діалоги; самостійно складати сюжети, розробляти сценарії і відтворювати їх.