Формування мовної компетентності учнів на уроках зарубіжної літератури через впровадження компонентів проблемного навчання

Про матеріал
Суспільство зазнає швидких та фундаментальних змін у всіх сферах діяльності. Тому очевидна зацікавленість використанням проблемного навчання на уроках словесності, що є підставою для творчого розвитку дітей, дозволяє звільнитись від однотипності традиційного навчання і розробляти нові ідеї, які дають можливість вирішувати цікаві і складні проблеми. Актуальність проблеми обумовлена тим, що одним із найважливіших завдань удосконалення якості національної освіти є формування особистої готовності школярів до активного життя, до творчої самореалізації в демократичному суспільстві. Необхідність у спілкуванні є однією з найважливіших соціальних потреб, яка з розвитком особистості розширюється і поглиблюється за формою та змістом. Мовна компетентність є результатом досвіду спілкування між людьми. Мовна компетентність забезпечує здатність особистості встановлювати і підтримувати необхідні контакти з іншими людьми, надає певну сукупність знань, умінь і навичок, що забезпечують ефективне спілкування та безпечне існування у соціумі.
Перегляд файлу

 

Формування мовної компетентності учнів на уроках зарубіжної літератури через впровадження компонентів проблемного навчання

 

 

 

Пилипенко Людмила Дмитрівна,

вчитель української мови, літератури

та зарубіжної літератури

Енергодарського навчально-виховного комплексу№1

Енергодарської міської ради Запорізької області

 

 

         Суспільство зазнає швидких та фундаментальних змін у всіх сферах діяльності. Тому очевидна зацікавленість використанням проблемного навчання на уроках словесності, що є підставою для творчого розвитку дітей, дозволяє звільнитись від однотипності традиційного навчання і розробляти нові ідеї, які дають можливість вирішувати цікаві і складні проблеми.

Актуальність проблеми обумовлена тим, що одним із найважливіших завдань удосконалення якості національної освіти є формування особистої готовності школярів до активного життя, до творчої самореалізації в демократичному суспільстві.

Необхідність у спілкуванні є однією з найважливіших соціальних потреб, яка з розвитком особистості розширюється і поглиблюється за формою та змістом. Мовна компетентність є результатом досвіду спілкування між людьми.

Мовна компетентність забезпечує здатність особистості встановлювати і підтримувати необхідні контакти з іншими людьми,  надає певну сукупність знань, умінь і навичок, що забезпечують ефективне спілкування та безпечне існування у соціумі.

Оскільки дитина тривалий час перебуває в умовах навчального закладу, її головними партнерами у спілкуванні стають однолітки та педагоги. При цьому мовленнєва взаємодія здійснюється не тільки під час проведення уроків, а і в проблемних ситуаціях, коли школярі  користуються не лише умовними штампами, а й творять власні, неповторні конструкції; вчаться узгоджувати між собою слова, поступово додаючи до них дедалі більше інших, нових слів.

Формування мовної компетентності школярів через впровадження компонентів технології проблемного навчання  стимулює їхню пізнавальну активність та сприяє тому, що за період навчання учні вчаться:

         •  гнучко адаптуватись у життєвих  ситуаціях;

•  усвідомлювати практичну значущість навчання;           

•  бути здатним генерувати нові ідеї, творчо мислити;

•  грамотно працювати з інформацією;

  •                  бути комунікабельними, контактними, запобігати та вміти виходити з будь-яких конфліктних ситуацій;
  •                  вміти самостійно працювати над розвитком особистої моральності,  інтелекту, культурного рівня;

• комплексно, варіативно, творчо застосовувати мовленнєві і немовленнєві засоби спілкування відповідно до поставленої мети.

Проблемне навчання ґрунтується на теоретичних положеннях американського філософа, психолога і педагога Дж. Дьюї (1859 - 1952), що заснував в 1894 році в Чикаго школу, в якій  навчальний план був замінений ігровою та трудовою діяльністю. Мене зацікавили концептуальні положення теоретика: дитина засвоює матеріал не слухаючи або сприймаючи органами чуття, а як результат виникнення у неї потреби в знаннях, будучи активним суб’єктом свого навчання.    

Психолого-педагогічна наука акцентує увагу на проблемі управління розвитком індивідуальності в навчальному процесі (С. Д. Поляков,                               Г. В. Морозова, І. Г. Єгорова), технології особистісно - орієнтованого навчання (І. С. Якиманська,  А. Фасоля). Педагогічний підхід до проблеми передбачає зосередження уваги на теоретичних основах проблемного навчання, тому потребує з'ясування структури й компонентів.

Досвідчені вчителі нерідко віддають перевагу такому підходу до викладання свого предмета, бо в 60—70-і роки XX століття спостерігався сплеск зацікавленості проблемним навчанням. Я познайомилася з глибокими, фундаментальними роботами І. Я. Лернера, М. І. Махмутова,  В. Оконя,                  А. В. Фурмана, які  досліджували різні загальнодидактичні аспекти означеного питання. Особливо звернула увагу на методичну школу Казанського державного університету, яка вийшла вперед в обґрунтуванні теоретичних основ проблемного навчання. Цілий ряд методичних рекомендацій, монографій, виступів на конференціях науковців цього навчального закладу є свідченням певних досягнень у даному напрямку. Певно, через інтерес до інноваційних технологій навчання зацікавленість проблемним викладанням предметів у 80—90-і роки дещо послабла. Але останнім часом не лише в роботах відомих українських методистів, таких, як Н. Й. Волошиної, Л. Ф. Мірошниченко,   Є. А. Пасічника, а й у дослідженнях молодих науковців — Л. Г. Аврамчука, І. М. Соколової, І. М. Угринюка та інших — чимало уваги приділяється саме проблемному підходу до викладання навчальних дисциплін. Очевидно, цей факт свідчить про зростання ролі особистості учня в самостійному пошуку шляхів вирішення проблем, стійкому бажанні здобувати систематичні знання, необхідність яких диктує час.

У своїй класичній для дидактики роботі "Проблемне навчання"                        І. Я. Лернер ставив питання, чи не є проблемне навчання черговою педагогічною модою. Але на це питання відповіли роки: і сьогодні воно є важливим і актуальним для педагогів-практиків та науковців.

Конспект уроку із зарубіжної літератури

Клас 6

Тема.  Індійські міфи про створення світу та ночі.

Мета:

  • ключові компетентності

Учень (учениця):

усвідомлює єдність людини й природи (наскрізна лінія «Екологічна безпека та сталий розвиток»);

оцінює вплив міфів на подальший розвиток культурних традицій народів світу (наскрізна лінія «Громадянська відповідальність»);

визнає переваги фізичного здоров’я людини (наскрізна лінія «Здоров'я і безпека»);

усвідомлює роль особистої ініціативи у подоланні життєвих перешкод, заповзятості й наснаги в реалізації творчих планів (наскрізна лінія «Підприємливість та фінансова грамотність»);

  • предметні компетентності

Учень (учениця):

  • визначає причини появи міфів, особливості міфологічного світосприйняття;
  • називає провідні міфологічні теми (творення світу, діяння героїв та ін.) і мотиви (сонця, ночі, випробування та ін.), що виявляються у міфах різних народів;
  • переказує найвідоміші міфи народів світу, розкриває їхній загальнолюдський зміст;
  • характеризує популярні міфологічні образи, розкриває втілення в них народних уявлень про світ, виявляє актуальний зміст  міфологічних образів;
  • зіставляє типологічно подібні образи (наприклад, образи героїв та ін.) у міфах народів світу;
  • виявляє схожість давніх міфологічних уявлень українців і міфології інших народів;
  • розкриває специфіку втілення міфів народів світу у творах мистецтва (живопис, музика, театр, кіно, мультиплікація тощо).

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Методи і методичні прийоми: словесні, наочні, практичні.

ФОПД: колективна, індивідуальна.

Мистецький контент: утілення міфів народів світу в мистецтві (живопис, музика, кіно, театр, мультиплікація та ін.).

Міжпредметні зв’язки: українська мова, образотворче мистецтво.

Обладнання: підручник, зошит, мережа Інтернет.

 

Той,хто дивиться в минуле,

так само бачить майбутнє, як видно

у дзеркалі глибоких вод високе небо.

Шандор Петефі

Хід уроку

1. Організаційний етап

Підготовки класного приміщення і робочих місць учнів до уроку. Перевірки відсутніх та наявності чергових у класі. Побажання успіхів на уроці.

2. Перевірка домашнього завдання

Бесіда:

  1. Що таке міф?
  2. Дайте визначення міфології.
  3. Чим міф відрізняється від казки? (проблемне запитання)

Тестова перевірка знань за темою «Грецькі міфи» здійснюється на освітній платформі «На урок» https://naurok.com.ua/test/zarubizhna-literatura/klas-6?q=%D0%B3%D1%80%D0%B5%D1%86%D1%8C%D0%BA%D1%96%20%D0%BC%D1%96%D1%84%D0%B8 , яка дає вибір учителю (по кількості тестів, за вивченими групами тощо), а також дає можливість спрогнозувати дату та  час виконання, кількість спроб на виконання, перемішування завдань, показ правильних відповідей, висвітлення рейтингу кожного учня. І саме головне: самооцінювання учнів.

3. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

Слово вчителя.  На півдні Азії, на берегах Індійського океану лежить велика, прадавня країна – Індія.

           Індія — країна багатовікової культури, витоки якої беруть початок у другому і навіть у третьому тисячоліттях до нашої ери. Індійці зробили величезний внесок у світову культуру і науку. Наприклад, цифри, що використовуються більшістю народів світу, були винайдені в Індії.Європейці дізналися про ці цифри від арабів, і тому вони помилково називаються «арабськими». Роботи індійських вчених започаткували алгебру, геометрію та тригонометрію. Всесвітньо відомими є давні пам’ятки індійської літератури — епічні поеми «Махабхарата» і «Рамаяна».

       Священна книга індійського народу  - Веди.

        Індійські художники, скульптори та архітектори залишили чудові пам’ятники архітектури, скульптури та живопису, які здавна уславили Індію як «країну Чудес».

        Індійці вірять у переселення душі після смерті людини, відповідно до її карми.

Карма – сукупність усіх добрих і злих справ, котрі людина здійснила в попередніх існуваннях і котрі визначають її подальшу долю.

Діючи чесно, справедливо, намагаючись осягнути вищу реальність, людина може перемогти карму, вийти з кола постійних перероджень (сансара) і досягти нірвани – абсолютного спокою.

У міфах Стародавньої Індії знайшли втілення звичаї народу. Все живе там вважається священним, а тому не дозволяється нікого вбивати, не можна наступати навіть на мурашку, а в парках індійських міст ходять корови, стрибають мавпи.

Головні боги

Брахма — бог-творець; усе, що є на Землі, створено ним.

Вішну — бог, який зберігає і захищає все, створене Брахмою.

Шива — бог-руйнівник; він теж потрібен, бо без руйнування немає творення.

Індра – бог грози та грому, володар богів

Варуна – бог океану, володар Заходу

Вівасват – бог сонця, прабатько смертних людей

Агні – бог вогню

Кубера – бог багатства

Лакшмі – богиня щастя

Сарасваті – богиня мистецтва

Калі – богиня війни

Адіті – мати світлих богів

Дану – мати могутніх велетнів

Діті – мати грізних демонів

Амріта – напій безсмертя

Ману — першопредок, прабатько людей. Ману — син Вівасвата і брат Ями.

Яма – син Вівасвата, перший смертний чоловік, після смерті – володар царства мертвих, бог смерті

Ямі – сестра Ями

 

Вивчення нового матеріалу варто розпочати з відео- аудіоуроків, які розташовані на https://www.youtube.com/watch?v=UvadzkFMtX4

https://www.youtube.com/watch?v=jCJlj5S2tc8

 Під час дистанційного навчання матеріали до уроків викладаються на блозі «Філологічна веселка», при цьому створюються сторінки «Дистанційне навчання» https://veselkaenvk1.blogspot.com/ Після опрацювання навчальних матеріалів на блозі, діти в коментарях дають оцінку побаченому, почутому, вивченому (у вигляді власного розуміння матеріалу).

4.Фізкульхвилинка https://www.youtube.com/watch?v=0meG5Pn_iOI

5. Застосування знань, формування вмінь та навичок

 Евристична бесіда (проблемні запитання):

  •  як звуть творця Всесвіту в індійській міфології? (Брахма)
  •  назвіть імена дітей Брахми (Дакша, Віріні, Діті….)
  • які людські почуття притаманні Брахмі? (Страх, самотність)
  •  хто постійно боровся за владу з богами? (Асури)

6. Підсумок уроку, рефлексія

Прийом “Навчаємось  разом”

“Творче  малювання” 

Завдання: вигадати опис бога (проблемне завдання).

Схема: 

  • зовнішність: обличчя, волосся, очі, статура;

     -   одяг;

     -  атрибути або предмети, що оточують або ті що вони тримають у руках.

1. Обміркуйте завдання, спираючись на знання міфів.

2. Створіть письмовий опис, додайте ілюстрацію. Під час відповіді можна користуватись записом і малюнком.

Розв’язання головоломки

 

 

 

 

 

 

 

м

у

д

ф

и

с

к

а

р

б

н

и

р

і

м

 

 

 

 

 

я

ц

о

 

 

 

 

 

 

 

і

т

с

(Міфи скарбниця мудрості)

Інтерактивна вправа «мікрофон»

Продовжте речення:

— Знайомлячись із давньоіндійськими міфами, я зрозумів (-ла), що всі народи…

Учитель. Світ, що постав із давньоіндійських міфів – це світ уявлень давніх жителів цієї прекрасної і загадкової країни. Культура Індії нараховує не одне тисячоліття і за цей час викристалізовано силою народної уяви поняття про гармонію світу людей і богів, моральний і матеріальний добробут високі етичні та естетичні показники життя.

Створення асоціативного ряду (проблемне завдання).

    Міф, світ краси, мить творення, можливість перевтілення, духовне зростання, рівновага добра і зла, удосконалення, розвиток людини.

7. Оцінювання https://nz.ua/menu

8. Домашнє завдання

Підготувати розповідь від імені одного з героїв давньоіндійського міфу. Прочитати єгипетські міфи “Ра та Апоп”, “міф про те, як Тефнут покинула Єгипет”, намалювати малюнки, скласти вікторину або кросворд https://learningapps.org/

Перелік використаних джерел

 

  1. Настільна книга педагога. Посібник для тих, хто хоче бути вчителем-майстром / Упорядники: Андреєва В.М., Григораш В.В.- Х.: Вид. Группа «Основа», 2006. – 352 с.
  2. Практична педагогіка. 99 схем і таблиць / Упоряд.  Наволокова Н.П., Андреєва В.М. – Х.: Вид. Группа «Основа», 2008.
  3. Введение в общую дидактику / Окунь В. пер. с польск. Л.Г.Кашкуревича, Н.Г. Горина.-  М., 1990. с. 222.
  4. Цікава педагогічна ідея. Як зробити урок.- ( Серія «Золота педагогічна колекція).- Х.: Вид. Группа «Основа», 2008.- 88 с.
  5. https://naurok.com.ua/urok-indiyski-mifi-pro-stvorennya-svitu-ta-nochi-66967.html

 

docx
Додано
18 жовтня 2020
Переглядів
689
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку