Урок. Індійські міфи про створення світу та ночі.

Про матеріал

Тема: Індійські міфи про створення світу та ночі.

Мета: ознайомити учнів з особливостями культури Давньої Індії, розпочати вивчення індійських міфів; розвивати творчу уяву, навички зв'язного мовлення, спілкування, аналізу й систематизації навчального матеріалу, уміння висловлювати свою думку та обґрунтовувати її; виховувати повагу до літературної творчості, прищеплювати інтерес до духовних надбань людства, виховувати цікавість до міфології народів світу; формувати читацькі, літературні, комунікативні компетентності.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Той,хто дивиться в минуле,

так само бачить майбутнє, як видно

у дзеркалі глибоких вод високе небо.

Шандор Петефі

Перегляд файлу

6 клас зарубіжна література                                                                                               ______________

Чорна О.О.

Тема: Індійські міфи про створення світу та ночі.

Мета: ознайомити учнів з особливостями культури Давньої Індії, розпочати вивчення індійських міфів; розвивати творчу уяву, навички зв’язного мовлення, спілкування, аналізу й систематизації навчального матеріалу, уміння висловлювати свою думку та обґрунтовувати її; виховувати повагу до літературної творчості, прищеплювати інтерес до духовних надбань людства, виховувати цікавість до міфології народів світу; формувати читацькі, літературні, комунікативні компетентності.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

                                                                              Той,хто дивиться в минуле,

                                                                              так само бачить майбутнє, як видно

                                                                              у дзеркалі глибоких вод високе небо.

                                                                                                                         Шандор Петефі

Хід уроку:

1. Організаційний момент

       Підготовки класного приміщення і робочих місць учнів до уроку. Перевірки відсутніх та наявності чергових у класі.

2. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок

 Бесіда:

  1. Що таке міф?
  2. Дайте визначення міфології.
  3. Чим міф відрізняється від казки?

3. Мотивація навчальної діяльності

    Поетична хвилинка.


Що пережив древній нарід:

Загадок, катастроф та бід -

Відобразились всі тривоги.

Міф появився: грізні боги.

Із роду в рід, із уст в уста,

Складна, водночас і проста.

Дісталась нам картина світу,

Сказали б давні індуси: то все «міти».


  1. Оголошення теми, мети уроку.

  Слово вчителя: На півдні Азії, на берегах Індійського океану лежить велика, прадавня країна – Індія.

    Індія — країна багатовікової культури, витоки якої беруть початок у другому і навіть у третьому тисячоліттях до нашої ери. Індійці зробили величезний внесок у світову культуру і науку. Наприклад, цифри, що використовуються більшістю народів світу, були винайдені в Індії. Європейці дізналися про ці цифри від арабів, і тому вони помилково називаються «арабськими». Роботи індійських вчених започаткували алгебру, геометрію та тригонометрію. Всесвітньо відомими є давні пам’ятки індійської літератури — епічні поеми «Махабхарата» і «Рамаяна».

      Священна книга індійського народу  - Веди.

     Індійські художники, скульптори та архітектори залишили чудові пам’ятники архітектури, скульптури та живопису, які здавна уславили Індію як «країну Чудес».

Індійці вірять у переселення душі після смерті людини, відповідно до її карми.

Карма – сукупність усіх добрих і злих справ, котрі людина здійснила в попередніх існуваннях і котрі визначають її подальшу долю.

     Діючи чесно, справедливо, намагаючись осягнути вищу реальність, людина може перемогти карму, вийти з кола постійних перероджень (сансара) і досягти нірвани – абсолютного спокою.

 

5. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу.

Слово вчителя: Особливості індійської міфології

     Велику роль у давньоіндійських міфах відіграють мудреці. Це знавці священних обрядів, що володіють таємницями магії. Вони зазвичай божественного походження, але досягають могутності не завдяки йому, а в результаті тривалого відлюдництва. Їхні чудесні здібності — дар, отриманий у нагороду за духовні подвиги. Зосередившись на пізнанні та виконанні вищих законів світу, мудреці відмовляються від усіх радощів життя — від багатства, кохання, сім’ї. Зате могутність їх нерідко перевищує владу і силу самих богів. За духовні подвиги їх нагороджує Брахма і зовсім не випадково мудреців називають «брахманами», тобто майже так, як і Бога-Творця.

    Індійська міфологія виникла у 2 тисячолітті до Р.Х.

     У міфах Стародавньої Індії знайшли втілення звичаї народу. Все живе там вважається священним, а тому не дозволяється нікого вбивати, не можна наступати навіть на мурашку, а в парках індійських міст ходять корови, стрибають мавпи.

                                         Головні боги

Брахма — бог-творець; усе, що є на Землі, створено ним.

Вішну — бог, який зберігає і захищає все, створене Брахмою.

Шива — бог-руйнівник; він теж потрібен, бо без руйнування немає творення.

Індра – бог грози та грому, володар богів

Варуна – бог океану, володар Заходу

Вівасват – бог сонця, прабатько смертних людей

Агні – бог вогню

Кубера – бог багатства

Лакшмі – богиня щастя

Сарасваті – богиня мистецтва

Калі – богиня війни

Адіті – мати світлих богів

Дану – мати могутніх велетнів

Діті – мати грізних демонів

Амріта – напій безсмертя

Ману — першопредок, прабатько людей. Ману — син Вівасвата і брат Ями.

Яма – син Вівасвата, перший смертний чоловік, після смерті – володар царства мертвих, бог смерті

Ямі – сестра Ями

6. Застосування знань, формування вмінь та навичок

                        Робота з текстом: Міфи Давньої Індії

Творення

    Спочатку не було нічого. Ні Сонця, ні Місяця, ні зірок. Лише води простягалися безмежно. Води зародили вогонь. Величезною силою тепла в них зародилося Золоте Яйце. Тоді ще не було року, бо не було кому відміряти час, та стільки, скільки триває рік, плавало Золоте Яйце в безмежному океані. Через рік із Золотого Яйця виник прародитель Брахма. Він розбив Яйце, і воно розкололося навпіл. Верхня половина його стала Небом, нижня — Землею, а між ними, щоб розділити їх, Брахма умістив повітряний простір. І він закріпив Землю серед вод, і створив сторони горизонту, і поклав початок часу. Так було створено Всесвіт. Але тоді Творець озирнувся навколо і побачив, що немає нікого, крім нього, і йому стало страшно. З того часу страх приходить до кожного, хто залишається сам. Та Брахма подумав: «Але ж тут немає нікого, крім мене. Кого ж мені боятися?» І страх його минув, бо страх може бути лише перед кимось іншим. Але й радості він не знав. І через те кожен, хто перебуває сам, не знає радості. І Брахма вирішив створити потомство. Від його синів походять боги і демони, люди, птахи і змії, велетні і чудовиська, корови та інші тварини, що заселили Небо, Землю, підземний та підводний світи.

     Спочатку в Брахми з'явилося шестеро синів. Він породив їх силою своєї думки. А от сьомий син, Дакша, вийшов з великого пальця на правій нозі Брахми. З пальця на лівій нозі у Брахми народилася донька на ім'я Віріні. Дакша та Віріні побралися і мали багато-багато дітей.

     Їх найстарша донька, Діті, стала матір'ю грізних демонів. Друга донька, Дану, породила могутніх велетнів. Третя — Адіті — народила дванадцятеро світлих синів — великих богів. Серед них наймогутнішими були бог океану Варуна, бог грози та грому Індра, бог сонця Вівасват.

      Та найславетнішим серед них став наймолодший син Адіті -Вішну, хранитель світу.

   З давніх-давен сини Діті й Дану — їх називають асурами -  були ворогами богів, синів Адіті. І боротьба між асурами та богами за владу над всесвітом тривала багато століть, і не було їй кінця.

   Евристична бесіда

  •  як звуть творця Всесвіту в індійській міфології? (Брахма)
  •  назвіть імена дітей Брахми. (Дакша, Віріні, Діті….)
  • які людські почуття притаманні Брахмі? (Страх, самотність)
  •  Хто постійно боровся за владу з богами? (Асури)

                     Фізкультхвилинка.


 Руки в сторони та вгору —

 На носочки піднялись.

 Підніми голівку вгору —

 Й на долоньки подивись.

 Присідати ми почнемо,

 Добре ноги розімнемо.

 Раз — присіли, руки прямо.

 Встали — знову все так само.

 Повертаємося вправно,

 Все виконуємо гарно.

 Вліво-вправо повернулись

 І сусіду усміхнулись.


Міф про створення людей

   Коли у матері богів Адіті народився восьмий син, вона назвала його Вівасват. Він не був схожий на інших богів, адже в нього не було ні рук, ні ніг, він був гладким з усіх боків, а його зріст дорівнював його товщині. Старші брати вирішили переробити його, відсікли все зайве, і так виник прабатько людей. Він став богом сонця, і як бог сонця він зветься Сурья. Старші діти Вівасвата народилися смертними. Його син Яма був першою людиною на землі, що померла. Він відкрив смертним шлях у потойбічний світ. Милістю батька, бога Сурьї та інших богів він став володарем царства мертвих і царем справедливості. В його царство тропою, прокладеною ним самим, ідуть із землі душі тих, хто помирає.

   Ману ж, брат Ями, єдиний із смертних, урятувався під час Великого потопу — від нього і пішли усі люди.

Бесіда за текстом міфу

-  Як виник прабатько всіх людей? як його звали? (Вівасват)

-  Хто в індійській міфології був володарем царства мертвих і царем справедливості? (Яма)

-  Від кого пішли всі люди після потопу? (Від Ману)

-  Що ви чули про всесвітній потоп, де зустрічали мотиви потопу? (У біблійних легендах)

Міф про створення ночі

      Перших людей звали Яма і Ямі. Коли Яма помер, його сестра Ямі проливала безутішні сльози, і не мало меж її горе. На всі вмовляння вона відповідала: «Таж він помер лише сьогодні!» Тоді ще не було ні дня, ні ночі. Тому боги сказали: «Так вона його ніколи не забуде! Треба створити ніч». І вони створили ніч. І ніч проминула, і настав ранок. А Ямі втішилась і забула про своє лихо. Тому кажуть: «Чергування ночі і дня приносить забуття горя».

Про потоп

     Давньоіндійські легенди про всесвітній потоп слід шукати не у Ведах, а в більш пізній санскритській літературі. Існує декілька версій цього міфу; між ними немає суттєвої різниці, найдавніший із них (записаний до VI ст. до н. е.) такий.

     Одного ранку для Ману, праотця людського роду та першого царя земного, принесли, як завжди, воду для обмивання. Коли він умивав обличчя, до рук йому потрапила риба. Риба промовила до нього: «Вирости мене, а я врятую тобі життя!». Ману був здивований і поцікавився, що ж загрожує йому. «Всесвітній потоп, який знищить усе живе на Землі. Від нього я тебе врятую». Спочатку Ману тримав рибу в глечику, потім — у колодязі, виритому власноруч, а потім риба виросла і з колодязя й Ману відпустив її в море, оскільки їй більше не було чого боятися. Рибу звали Матсья. Це була одна з аватар Вішну, найперша його аватара. У названий рибою рік Ману збудував ковчег, на який зійшов і врятувався від потопу. Вішну, знову у вигляді риби, підплив до ковчега й допоміг Ману дістатися великої гори, на яку він зійшов і на якій перебував, аж поки вода не спала. Він вів благочестиве життя, приносив жертви богам; із одного свого жертвоприношення створив він жінку, через яку породив увесь рід людський, який живе і дотепер.

                             Порівняльна робота

У ч и т е л ь. Порівняйте давньоїндійський міф про потоп із біблійним оповіданням про всесвітній потоп, знайдіть спільне та відмінне.

                Біблійне оповідання про потоп

      Люди грішили, не слухали Божих настанов, тому Господь вирішив їх покарати — знищити рід людський через всесвітній потоп. Тільки благочестивому Ноєві сказав він, щоб той збудував великий корабель-ковчег, посадив туди свою сім’ю і взяв «усякої тварі по парі» — тварин, птахів, різної живності. Ной так і вчинив. Розпочався дощ, який тривав сорок днів і сорок ночей. Усе було затоплене. Довго плив корабель по водній пустелі. Ной випустив ворона, той політав-політав і повернувся — немає суші. через тиждень випустив ной голубку, і та повернулася. Ще через тиждень голубка принесла зелену гілочку. Це означало, що земля близько. Вийшов ной на сушу, і від нього розпочався новий рід людський, а від тварин, яких він випустив,— їхній рід.

7. Підсумок.

               “Творче малювання”  Прийом “Навчаємось разом”.

Завдання: вигадати опис бога.

Схема   Зовнішність: обличчя, волосся, очі, статура.

Одяг. Атрибути або предмети, що оточують або ті що вони тримають у руках.

1. Обміркуйте завдання, спираючись на знання міфів.

2. Створіть письмовий опис, додайте ілюстрацію. Під час відповіді можна користуватись записом і малюнком.

                                        Розв’язання головоломки

 

 

 

 

 

 

 

м

у

д

ф

и

с

к

а

р

б

н

и

р

і

м

 

 

 

 

 

я

ц

о

 

 

 

 

 

 

 

і

т

с

(Міфи скарбниця мудрості)

             Інтерактивна вправа «мікрофон»

Продовжте речення:

— Знайомлячись із давньоіндійськими міфами, я зрозумів (-ла), що всі народи…

Учитель. Світ, що постав із давньоіндійських міфів – це світ уявлень давніх жителів цієї прекрасної і загадкової країни. Культура Індії нараховує не одне тисячоліття і за цей час викристалізовано силою народної уяви поняття про гармонію світу людей і богів, моральний і матеріальний добробут високі етичні та естетичні показники життя.

                Створення асоціативного ряду.

    Міф, світ краси, мить творення, можливість перевтілення, духовне зростання, рівновага добра і зла, удосконалення, розвиток людини.

Учитель. Я впевнена, що кожен із нас незалежно від віку щоразу по новому може відкрити для себе красу міфу. Наша подорож завершена. Успіхів вам.

8. Оцінювання

9. Домашнє завдання

   Підготувати розповідь від імені одного з героїв давньоіндійського міфу. Прочитати єгипетські міфи “Ра та Апоп”, “міф про те, як Тефнут покинула Єгипет”, намалювати малюнки, скласти вікторину або кросворд.

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Кантемірова Олена
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Губар Алла Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
2 листопада 2018
Переглядів
43890
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку