"Хімічні властивості кислот"

Про матеріал
З'ясувати хімічні властивості металів; з'ясувати значення поняття .індикатор.; пояснити використання індикаторів для визначення кислотного середовища; продовжити знайомити учнів з електрохімічним рядом напруг металів та йoгo використанням під час складання рівнянь реакцій, в яких беругь участь метали; з'ясувати зміст реакції оміну; продовжити роботу над закріпленням правилтехніки безпеки під час роботи з кислотами.
Перегляд файлу

ХІМІЧНІ ВЛАСТИВОСТІ КИСЛОТ:

взаємодія з металами та їх оксидами.

Дія на індикатори. Реакція обміну. Поняття про електрохімічний ряд напруг металів

 

Мета ypoкy: з'ясувати хімічні властивості металів; з'ясувати значення поняття .індикатор.; пояснити використання індикаторів для визначення кислотного середовища; продовжити знайомити учнів з електрохімічним рядом напруг металів та йoгo використанням під час складання рівнянь реакцій, в яких беругь участь метали; з'ясувати зміст реакції оміну; продовжити роботу над закріпленням правилтехніки безпеки під час роботи з кислотами.

 

Обладнання: «Електрохімічний ряд напруг металів», розчини метилоранжу, фенолфгалеіну, хлоридноі та сульфатноі кислот; метали: Mg, Zn, Сu; оксиди металів: СuО; універсальний індикатор, фіолетовий лакмус.

 

Тип уроку: комбінований.

 

ХІД УРОКУ

 

І. Організаційний момент

ІІ. Основна частина уроку

2.1. Перевірка домашнього завдання

2.2. Актуалізація та коригування знань

 

Фронтальна бесіда

 

1) Які речовини називаються кислотам?

2) Атом якого елемента входить до складу всіх кислот?

З) Які класифікації кислот ви знаєте? На яких ознаках вони гунтуються?

4) Класифікуйте хлоридну та нітратну кислоти за всіма ознаками.

5) Яких правил техніки безпеки ми повинні дотримувати під час роботи з кислотами?

 

Самостійна робота (робота в парах)

 

1. Заповніть картки. Кожна правильна відповідь - 1 бал.

Після виконання роботи учні обмінюються картками, перевіряють і виставляють бали сусіду.

 

 

 

 

 

Варіант І                                                                                Варіант ІІ

Назва кислоти

Формула

Флуороводнева

 

 

   H2SO4

Силіцієва

 

 

      H2S

 

      HBr

Фосфорна

 

   

Назва кислоти

Формула

Сірчиста

 

 

      H2CO3

Іодоводнева

 

Нітратна

 

Хлоридна

 

 

     H2SiO3

 


2. Складіть рівняння реакцій за схемою. Укажіть тип реакцій.  (6 балів, перевіряє вчитель)

 

Варіант І                                                          Варіант ІІ

 Ba→BaO→Ba(OH)                                        S→SO2→SO3→H2SO3

  |______­­­­­­­­­­­­­­­­____↑

 

2.3. Новий матеріал. Мотивація пізнавальної діяльності

 Для того щоб зрозуміти, що таке кислоти, яке місце вони посідають серед інших речовин, який взаємозв'язок існує між різними речовинами в природі, необхідно знати не лише їх склад, але й вивчити хімічні властивості. Сьогодні на уроці ми за допомогою лабораторних досвідів разом визначимо, які хімічні властивості характерні для кислот. Після вивчення цієї теми ви будете знати:

• що таке індикатор;

• хімічні властивості кислот;

• які реакціЇ називаються реакціями обміну;

уміти:

• складати рівняння реакцій, що підтверджують хімічні властивості кислот;

• аналізувати, порівнювати й використовувати знання про кислоти на практиці.

Не забувайте, що під час роботи з кислотами слід дотримуватися запобіжних заходів. Якщо крапелька кислоти потранляє на шкіру, необхідно відразу ж промити шкіру проточною водою, поки не перестане  пекти, потім промити розчином питної соди й звернугися до ,лікаря. У разі потраrтяння кислоти в очі необхідно промити їх водою і негайно звернугися до лікаря.

 

 1. Дія кислот на індикатори

 

У природі існують такі речовини, що поводяться, як хамелеони: змінюють своє забарвлення залежно від середовища, в яке вони потрапляють. У дивній країні Хімії такі «хамелеони» називаються індикаторами. Перед вами такі індикатори: лакмусовий папірець, метилоранж, фенолфталеїн та універсальний індикатор.

Беремо пробірки з водою й розчинами хлоридної та сульфатної кислот й у кожну пробірку додаємо по краплині метилоранжу та фенолфталеїну. Змочуємо універсальний індикатор і фіолетовий лакмус розчинами цих кислот. Дані заносимо в таблицю.

 

Індикатори

                                    Колір

  у воді

    у розчині HCl

 у розчині H2SO4

Лакмус

Фіолетовий

Червоний

Червоний

Метилоранж

Жовтий

Малиновий

Малиновий

Фенолфталеїн

Безбарвний

Безбарвний

Безбарвний

Універсальний індикатор

Жовтий

Червоний

Червоний

 

 

 

2. Взаємодія з металами

Розповідь учителя

 

Перед вами на дошці- ряд напруг металів. Ми вже знайомили ся зі зміною хімічної активності в цьому ряді, коли вивчали властивості зоди. Метали, що розташовані в ряді активності до Гідрогену, будугь зступати в реакцію з кислотами. Як же буде проходити ця реакція? Що утвориться в результаті хімічної реакції? Подивіться на рівняння реакції та зробіть прогноз:

 

Zn +HCI→                                              Mg + H2SO4      

 

  Учні відповідають, що реакції проходять за типом реакції заміщення, пояснюють чому й що буде утворюватися в результаті хімічної реакції.

У чи тел ь. А тепер подивимося, чи справді саме так будуть проходити хімічні реакції. Демонстрація дослідів:

 

                             Zn + 2НСl = ZnC12 + Н2

                            Mg+H24 = MgSО4 2

                                         Сu+НСІ ≠

 

У ч и те л ь. Чому мідь не вступила в реакцію з розчином хлоридної кислоти?

                                                    Учні відповідають

  3. Взаємодія з основними оксидами

Демонстрація

                                                                                                                 to

                                           CuO+H2SO4 =CUSO42О

Після демонстрації вчитель пояснює, як саме проходить хімічна реакція, і називає тип реакції - реакція обміну.

2.4. Закріплення знань

 

1) Закінчіть рівняння реакцій, які можливі:

 

CaO + H3PO4                               Ca + HCl

 

CuO + HNO3             Cu + H2SO4

 

ІІІ. Заключна частина уроку

 

3.1.Рефлексія

1) Чи познайомилися ви на уроці з такими поняттями, як «індикатор»та «реакція обміну».

2) Чи знаєте ви тепер, з якими простими й складними речовинами вступають у реакцію кислоти?

3) Які труднощі виникли у вас під час уроку?

 

3.2. Домашнє завдання

 

§ 33; напишіть казки або вірші про властивості кислот.

 

doc
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
17 лютого 2020
Переглядів
693
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку