Інтегрований урок . Велика буква у кличках тварин. Іван Франко "Лисичка і Журавель"

Про матеріал
Урок з української мови та літературного читання з тем: Велика буква у кличках тварин Іван Франко "Лисичка і Журавель"
Перегляд файлу

Тема з української  мови:  Велика буква у кличках тварин.

Тема з літературного читання: Іван Франко «Лисичка і Журавель».

Мета з української мови: закріпити поняття “клички” тварин, уміння писати їх з великої букви, вчити розрізняти назви тварин і їх клички, розвивати   зв’язне мовлення, мислення, збагачувати словниковий запас слів, розвивати уміння добирати влучні клички тваринам, уміння доповнювати речення, виховувати любов до тварин, бажання про них піклуватися.

 Мета з літературного читання: вчити виділяти в тексті дійових осіб, давати        їм характеристики, правильно оцінювати поведінку персонажів; формувати навички правильного свідомого читання; розвивати память, мислення, увагу, виховувати чуйність,  доброзичливість, гостинність.

Обладнання: підручники, зошит, картки із завданнями, сигнальні картки, малюнки тварин.

ХІД УРОКУ

І. Організація класу до роботи.

ІІ. Актуалізація опорних знань та умінь учнів.

- Які слова ми вивчаємо?

- Що таке  іменник?

– Наведіть приклади до правила.

Прочитайте речення з дошки:

Іван Франко – український поет і письменник.

(записати це речення у зошит каліграфічно)

- Назвіть іменник, що відповідає на питання хто?

-Поясніть написання великої букви.

Які ще слова пишуться з великої букви?

(Асоціативний кущ)

Правопис великої літери

 

 ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Щоб  на уроці гарно працювати ми маємо бути:

У  - уважними

Р – розумними

          О  - охайними

          К  - кмітливими .

А щоб ще краще працювати, нам потрібно розбудити ваші язички, щоб вони правильно, чітко, із дотриманням усіх норм читали та відповідали  протягом уроку.

Попрацюємо над скоромовкою.

Лис малий і більший лис

По гриби ходили в ліс.

Заздрить білка в лісі лису –

Лис лисички ніс із лісу.

Чистомовка від журавля

 - Гарно попрацювали, а тепер скажіть чи любите ви ходити у гості?

 -  А зустрічати гостей?

- Сьогодні у нас незвичайний урок. Сьогодні на нашому уроці у гості один до одного прийдуть…… Літературне читання та Українська мова. І НЕ ТІЛЬКИ.

              ІV.  Повідомлення теми та мети уроку

-Про яких тварин ми вивчили скоромовку і чистомовку?

-Які ви знаєте казки, героями яких є ці тварини?

Країна казок безмежно велика. Сьогодні ми продовжимо нашу подорож й ознайомимось з твором видатного українського письменника ім`ям якого починався наш урок і каліграфічна хвилинка. 

  Про кого казка і хто її головні герої,  ви вже мабуть здогадались.

На дошці вивішуються   таблички зі словами:     

Українська мова                                                  Літературне  читання

- А з української мови ми закріпимо наші знання про те,  як пишуться назви тварин та їх клички.              

V. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу.

     Давайте згадаємо правило, як пишуться клички тварин. А як пишуться назви тварин?

Фізкультхвилинка.

Робота над казкою.

1. Щоб більше дізнатися про одного із героїв казки я вам пропоную побути редакторами, як і Іван Якович Франко (групова робота.)

Гра «Шифрувальник»

2. Словникова робота.

3. Читання казки вчителем.

- Про кого розповідається у казці.

- Хто першим запросив приятелів у гості?

- На що сподівався кожен із гостей?

- Від чого автор застерігає у казці, від скупості чи від лінощів?

УКРАЇНСЬКА МОВА

- Діти, зараз я вам задам непросте питання.

- Як ви вважаєте, чому у казці слова «Лисичка» і «Журавель» пишуться з великої літери? Адже це назви тварин, а не клички.

( Після обговорення діти знайомляться з правилом: «Назви дійових осіб байок, казок пишуться з великої букви»

- Кого характеризують ці слова -  хитра, улеслива. А що можна сказати про журавля? Запишіть

Лисичка – хитра, улестлива.

Журавель – вихований, добрий.

ЛІТЕРАТУРНЕ ЧИТАННЯ

- Діти, я пропоную вам побути у ролі розвідників. Порахуйте скільки разів у казці зустрічається слово «Лисичка», «Журавель».

УКРАЇНСЬКА МОВА

- Знайдіть і прочитайте речення в якому розповідається про те, чим Лисичка частувала Журавля. А що потрібно для того, щоб приготувати кашу. Як ви вважаєте яких тваринок тримала Лисичка, щоб зварити смачну кашку?  Подивіться на фото,  виберіть тваринок.

 - Знайдіть речення де вказується чим частував Журавель  Лисичку. Прочитайте. А яких же тваринок тримав Журавель, щоб приготувати свою страву?

- Доберіть клички до назв тваринок, яких тримали у своєму господарстві Лисичка і Журавель.

Запишіть.

 Гра: “Велика чи мала буква?”  (вчитель читає слова, а діти  сигналізують про правильну відповідь відповідним  кружечком ( більшим та меншим).

         Мурка, дівчинка, Олег, корова, Квітка, їжак, Маргарита, Бровко, борсук, коза, Веселунка, білка, Рижик.

  Чи є у вас вдома тварина?

   Яку кличку вона має?

   Що любить робити?

  Вибірковий диктант:

Дівчатка виписують назви тварин, хлопчики клички.

Кішка, Пушок, Персик, корова, Барсик, собака, Хомка, коза, Плямка, Зірка, півень, ослик.

VІ. Підсумок уроку. Рефлексія.

– Що дізнались на уроці?

  Чого навчились?

Яку казку прочитали?

 - Чи правий Журавель, що так вчинив із Лисичкою.? Яке прислів’я можна дібрати до казки? (Що посієш те й пожнеш).  Які б ви ще підібрали слова до цієї казки?

 -  Як пишуться назви тварин, клички тварин? Коли назви тварин пишуться з великої букви?

  Кому все вдалося? Що давалось важко?

   VІІ. Домашнє завдання.

Укр. мова. …………………………..

Літ. Чит. …………………………….

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

– Додамо пелюстку до квітки(асоціативний кущ).Screenshot_17

  1.                 Домашнє завдання.

– Вивчити правило, впр.3 ст.80.        

 

 

 

 

Читання

Тема: І.Я. Франко ‘’ Лисичка та Журавель ‘’

Мета: Вчити виділяти в тексті дійових осіб, давати їм характеристики, правильно

           оцінювати поведінку персонажів; формувати навички правильного свідомого

           читання; розвивати память, мислення, увагу, виховувати чуйність, 

           доброзичливість, гостинність.

Обладнання: виставка книг Івана Франка, таблиці для читання, роздатковий матеріал

          ( картки для словникової роботи ), маски казкових героїв для читання в особах.

 

                                                       Хід уроку

I.Організаційна частина

II. Мовленнєва зарядка

  1. Вправи для дихання

‘’ Задми свічку ‘’,  ‘’ Понюхай квіточку ‘’,  ‘’ Пий чай із блюдця ‘’,  ‘’ Водолаз ‘’.

  1. Повторення вивчених скоромовок
  2. Робота над новою скоромовкою

Лис малий і більший лис по гриби ходили в ліс.

Гра ‘’ Дощик ‘’ ( Діти промовляють скоромовку з різною інтонацією та швидкістю )

  • накрапає дощ
  • дощ сильнішає
  • злива
  • дощ слабшає
  • дощ припинився
  1. Гра ‘’ Відшукай початок ‘’
  • Ридають літери у кожному рядочку,

Від слів лишилися лише шматочки.

Початок треба відшукати.

Щоб всі слова ті врятувати!

III. Перевірка домашньго завдання

  • Наступна наша зупинка  ‘’ У художньому музеї ‘’

Діти презентують свої малюнки, розповідають,яким вони уявляють Казкаря ( текст

‘’ Про що розповів Казкар ‘’

IV. Вивчення нового матеріалу

  • Продовжуємо нашу подорож. Наступна наша зупинка – ‘’ Нова казка ‘’
  1. Робота над виставкою книг Івана Франка
  2. Розповідь учителя
  • Сьогодні ми будемо читати одну із казок Івана Франка. Спробуйте відгадати героїв цієї казки.

Живу я глибоко в норі,
Руденька шубка на мені,
Сліди я вправно замітаю,
Як полювати – добре знаю

                             ( Лисичка )

 

Дивний ключ у небі лине,
Не залізний, а пташиний.
Цим ключем в осінній млі
Відлітають...

                          ( Журавлі )

  • Героїв казки ви назвали, але цікавого ще не пізнали. Давайте казку ми прослухаємо і в ролі юнних дослідників побудемо.
  1. Читання казки вчителем.
  2. Словникова робота (Учитель пояснює значення незрозумілих слів )

вгощу                            запросини

гостину                         призволяйся

зазирати                        погордувати

навстоячки                   випорожнити

розгнівалася                 припрошує

Вгощу — пригощу, нагодую, почастую.

Призволяйся — пригощайся, їж.

Погордувати — поставитись до когось зверхньо, презирливо.

Слова читає спочатку вчитель, тоді учні хором, «ланцюжком», у прискореному темпі, окремі учні.

 

  1. Фізкультхвилинка

Ми по вулиці ідем,

Гарно всі себе ведем.

Ось і «зебра», зупинись.

Вліво, вправо подивись.

Вільно скрізь, машин нема.

Йдем по «зебрі» прямо ми.

До театру всі прийшли,

Тихо в зал усі зайшли,

Зайняли свої місця.

Почалась вистава ця.

 

  1. Читання казки учнями

Гра ‘’ Осінній листочок ‘’ ( Читає казку той учень на парту якого впав осінній листочок )

  1. Аналіз змісту з елементами вибіркового читання:

 Гра «Дочитай кінець речення».

Учитель читає початки речень, які є словами лисички, учні продовжують.

 Гра «Знайди початок речення».

Учитель читає кінець речень, які є словами журавля, учні шукають початок.

 

  • Знайдіть і прочитайте, як Лисичка запрошувала Журавля в гості.
  • Чи щирими були її слова?
  • Прочитайте розмову Журавля з Лисичкою
  • Чи засуджуєте ви поведінку Журавля?
  1. Читання казки в особах

Діти одягають маски казкових героїв та читають казку

  1. Зупинка ‘’ Творча ‘’

Робота в парах

  • Продовжіть казку так, щоб Лисичка подружилась з Журавлем.
  • Підберіть риси характеру Лисички та Журавля ( робота в групах )

 

    Якою була Лисичка?
    Яким був Журавель?

 




               Нещирість, підступність, винахідливість, доброта, довірливість,
щирість, улесливість, чемність, ввічливість.(  Дівчатка,виберіть слова, що характеризують Лисичку, і покажіть стрілками до неї. Хлопчики, виберіть слова, що характеризують журавля.)

V. Закріплення вивченого матеріалу.

1. Робота з прислів’ями

- Прочитайте прислівя. Яке на вашу думку може бути заголовком до казки. Чому?

 Яке частування, таке й дякування.

 Не копай іншому ями — бо сам у неї впадеш.
Є в глечику молоко — та голова не влазить.

VI. Підсумок уроку

  • Остання наша зупинка ‘’ Підсумкова ‘’
  • Як називається казка, яку ми читали?
  • Хто автор цієї казки?
  • Діти, а чому навчає нас ця казка?

 

  Чудове це почуття – дружба. Здавна наш народ цінує дружбу й засуджує ворожнечу між людьми. Якщо по-справжньому дружиш з людиною, то хочеться зробити їй щось приємне. Коли гарно другові, то гарно і тобі. Ми повинні пам’ятати, що на добро треба відповідати добром, а зло вміти прощати, щоб світ не став злим. Пам’ятати, що зло – тимчасове, а добро – вічне.


                                                              
Оцінювання учнями своєї роботи.
- Візьміть личка та намалюйте посмішку залежно від того, як ви працювали на уроці:
 

 -  працював ефективно, творчо, активно;

 -  старався

 - працював нижче своїх можливостей

 

Домашнє завдання. Читати казку ‘’ Лисичка та Журавель ‘’ в особах.

 

 

doc
Додано
14 травня 2019
Переглядів
1324
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку