Конспект уроку "Краса Наталки Полтавки як гармонія душі і тіла"

Про матеріал
Про матеріал Даний матеріал - це конспект уроку з української літератури для 9 класу. Рекомендовано для вчителів літератури. Завдання даного уроку спрямовані на реалізацію наскрізної змістової лінії – громадянська відповідальність:емоційно-ціннісне ставлення; усвідомлення важливості активної життєвої позиції; бажання захищати людську гідність, власні принципи; потреба пошуку власного щастя.Використання на уроці інтерактивних методів сприяють активізації творчих здібностей учнів у процесі навчально-пізнавальної діяльності, розвитку критичного мислення. Про матеріал Даний матеріал - це конспект уроку з української літератури для 9 класу. Рекомендовано для вчителів літератури. Завдання даного уроку спрямовані на реалізацію наскрізної змістової лінії – громадянська відповідальність:емоційно-ціннісне ставлення; усвідомлення важливості активної життєвої позиції; бажання захищати людську гідність, власні принципи; потреба пошуку власного щастя.Використання на уроці інтерактивних методів сприяють активізації творчих здібностей учнів у процесі навчально-пізнавальної діяльності, розвитку критичного мислення. Про матеріал Даний матеріал - це конспект уроку з української літератури для 9 класу. Рекомендовано для вчителів літератури. Завдання даного уроку спрямовані на реалізацію наскрізної змістової лінії – громадянська відповідальність:емоційно-ціннісне ставлення; усвідомлення важливості активної життєвої позиції; бажання захищати людську гідність, власні принципи; потреба пошуку власного щастя.Використання на уроці інтерактивних методів сприяють активізації творчих здібностей учнів у процесі навчально-пізнавальної діяльності, розвитку критичного мислення. Даний урок забезпечує умови для розвитку творчих здібностей учнів, сприяє виконанню завдань Національної доктрини розвитку освіти, мотивації до пізнавальної діяльності, потребі в самопізнанні, самореалізації, самовдосконаленні, гарантує досягнення певного стандарту освіти.
Перегляд файлу

 

Тема уроку: Краса Наталки Полтавки як гармонія душі і тіла.

Мета уроку: Проаналізувати образ Наталки, визначити провідні риси її характеру. У процесі опрацювання теми створити таку духовну атмосферу, яка ввела б старшокласників у світ головних героїв; звернути увагу на авторські засоби розкриття цього світу; розвивати образно-асоціативне мислення, вміння самостійно робити висновки; виховувати творчу особистість, любов до матері, доброту та милосердя.

Обладнання уроку: портрет письменника, ілюстрації до твору, роздатковий матеріал, запис пісні, презентація до уроку

 

Епіграф:

Мораль чиста – краще всякого намиста.

                                               Народна творчість

Проблемне питання: Чи може бути Наталка ідеалом для сучасної

                                       української дівчини?

 

                               Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань учнів.

(Звучить пісня Наталки) .

Вчитель:

  - Діти, чи пізнали ви пісню? Так, це пісня головної героїні п’єси «Наталки Полтавки». Після знайомства з твором кожен із вас уявив собі Наталку. Мабуть, вона чимось схожа на образ цієї української дівчини (звертаємо увагу на малюнок).

ІІ. Оголошення теми і мети уроку.

Вчитель:

 -  На малюнку ви бачите зовнішню красу. А тема нашого уроку: «Краса Наталки Полтавки як гармонія душі і тіла». Ми маємо проаналізувати образ головної героїні, визначити провідні риси її характеру і пересвідчитись, що мораль чиста – краще всякого намиста.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

(Звертаємо увагу на проблемне питання).

ІУ. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.

І. Бесіда:

1. Яка передісторія сім`ї Терпилів?

Вчитель:

Отже, двоє тяжких нещасть впали на голову молодої Наталки – смерть батька і розлука з коханим. У такому трагічному стані, вбита горем Наталка і переїжджає з матір’ю в село. Тут вони купили собі хатку та стали скромно жити.

2. Що говорять про Наталку люди?

Вчитель:

В художніх творах такий прийом, коли один герой дає оцінку іншому, дуже поширений; перехресна характеристика поглиблює образ.

    

 

 

 

 

3. Як доповнює цю характеристику Наталчина мати?

Вчитель:

Так, дійсно її поступки глибокогуманні і викликають у читача велику симпатію – готовність на самопожертву заради старої, убитої недолею матері.

  1. А що про себе розповідає Наталка?

Вчитель:

І це видно не лише з її слів, що вона не соромиться буденної селянської роботи – прясти, шити, носити воду, а й з того, що вперше перед глядачем Наталка виступає саме в праці – вона вийшла не гуляти, а з коромислом і відрами, щоб принести води.

  Та в житті цієї дівчини є чимало проблем, одна з яких – залицяння ненависного їй пана возного, за якого хоче її віддати мати.

2.  Інсценізація яви 4.

   ( Хата Горпини Терпелихи. Входить Наталка, ставить відра і вішає коромисло. Мати пряде. Наталка теж сідає і починає шити)…

5.Як цей вчинок характеризує Наталку?

Вчитель:

Як бачимо, доля примушує Наталку зробити важкий вибір – між любов’ю до Петра і дочірнім обов’язком забезпечити матері гідну старість.

Та в кожного з них – і в Наталки, і у возного різні погляди на питання про одруження.

6.  Які ж погляди на одруження у возного? А як дивиться на питання шлюбу Наталка?

Вчитель: Саме так,  діти. Нерівні шлюби траплялися часто, та мало кому вони приносили справжнє щастя.

7. Чому Наталка, маючи такі погляди на одруження, дала матері слово вийти за першого ліпшого? Ваше ставлення до цього?

  1. А які ваші погляди на шлюб?

 

 

 Заповніть схему :

            

                                   Як розуміє щастя

           

                        Наталка                  Терпелиха

- мати взаємні почуття                     мати за затя «зажиточного» жениха

- бути рівнею з чоловіком               «письменного, розумного і не без копійки»

 - бути коханою, а не наймичкою    «не дуже довіряти своєму серцю»

 - «завести хазяйство і сімейство»

 - «жити люб’язно і дружно»

 - «бути вірними до смерті»

 - «помагати одно другому»

 

 

Вчитель:

  1. Образ Наталки, в особистій долі якої відображена доля бідної селянської дівчини того часу – безумовно, велике творче відкриття Котляревського». Ця  думка належить літературознавцям

   Є. Шабліовському та Б. Деркачу. Вони підкреслюють типовість образу Наталки у п’єсі. Однак ми маємо відзначити також своєрідність характеру цієї героїні.

Заповніть таблицю:

Типові риси української дівчини в образі Наталки

Своєрідність характеру Наталки

працьовитість;

доброта;

чесність;

скромність;

почуття власної гідності;

відвертість;

вірність у коханні;

повага до старших;

шанобливе ставлення до батька і неньки;

покірність матері.

 

дипломатичність;

володіння життєвою мудрістю;

чистота моралі;

рішучість і наполегливість у здійсненні мети;

сміливість у відстоюванні  свого щастя;

виступ проти існуючих звичаїв;

енергійність, вольовитість;

господар своєї долі.

 

 

 

 

 

  1. Визначте, що вам найбільше імпонує в образі Наталки?

(Інсценізація останньої дії п’єси).

  1. Чим схожа сучасна українська дівчина на героїню Котляревського, а чим, на жаль, уже не схожа?
  2.  Яка краса дається людині природою?
  3.  А яку красу ви вважаєте головною?

Вчитель:    

14. Зовнішня краса людини має виразні риси, які легко розпізнати. Існують навіть різноманітні критерії краси,  її параметри. А як же розпізнати красу внутрішню? Спробуйте виділити її складові.

Вчитель:

Тобто, вміти завжди відчувати поруч із собою людину і жити за принципами моралі.

 

  1. Чи можна плекати в собі красу ? Як?

(Звертаємося до епіграфа і робимо висновок: «Мораль чиста – краще всякого намиста».

 

 

 

 

Вчитель:

  1. Доброта Наталки – одна з найважливіших рис її характеру. Це те, чого бракує зараз нашим людям, - доброти, чуйності, милосердя. То ж візьміть їх з собою в життя. І вам самим, і тим, хто вас оточуватиме, житиметься добре й легко. Вслухаймося в добрі поради Сергія Топчія.

 

 

(Учень читає поезію)

І тільки так на світі треба жить,

Хоч як би важко не було щоденно:

За горе ближніх серце хай болить,

Допомагай і немічним і темним:

Хлібцем, копійкою, а головне –

                                          теплом,

Якого багатьом не вистачає.

І той, хто серце людям зігріває,

Для також творить те добро.

 

Вчитель:

  1. Духовний світ Наталки, як і кожної людини, проявляється в мові.

Яка ж вона у героїні? Це питання досліджувала Латиш Т.

Як бачимо, духовний світ нашої героїні справді багатий.

  1. Чи помітили ви, як звертаються один до одного Петро і Наталка?

- Виконайте наступне завдання.

Підберіть синоніми до слова коханий (а):

(Милий, любий, коханий, любчик, симпатія, пасія, серденько, сердечко, ладо). Запам’ятайте ці слова і не будьте скупими на звертання до своїх коханих.

  1. Вдома ви виписували прислів’я і приказки, що характеризують Наталку. Давайте їх послухаємо.

- Добре ім`я – найкраще багатство.

- Бережи честь змолоду.

- Батьком, матір’ю не  хвалися, а хвалися честю.

- Не одяг прикрашає людину, а добрі справи.

- Хто людям добра бажає, той і сам має.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вчитель:

  1. А чи знаєте ви, що існує ряд народних порівнянь, які виникли під впливом творів Котляревського, зокрема його п’єси «Наталки Полтавки»? Записала їх науковий працівник Полтавського музею

І. Котляревського.

     Наприклад, в народі побутує такий вислів: «Дай, Боже, щоб ви полюбилися та поважали одне одного так, як Петро і Наталка».

     Коли дівчина довго перебирає женихами, то про неї говорять: «Все Петра жде».

     Про матір, яка не зважає на почуття дочки, кажуть: «Не мати, а терпелива», або: «Не кожній Наталчине щастя».

  1. Вам було написати листа до Наталки Полтавки . (Учениця читає власний лист).

 

 

 

У. Підсумки.

(Розгляд проблемного питання).

(Перегляд презентації).

 

 

 

УІ. Заключне слово вчителя.

  1. Більше ста років живе улюблена в народі героїня, а краса її невмирущого образу не в’яне, не старіє. Причина такого безсмертя, очевидно, в тому, що в ній Котляревський блискуче втілив народний ідеал української жінки, багатої духовно, чистої, чесної, працьовитої і сердечної. З плином часу такі ідеали не старіють, бо є загальнолюдськими і вічними, актуальними для будь – якої епохи.

УІІ. Оцінювання учнів.

УІІІ. Домашнє завдання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додав(-ла)
Галушка Любов
Додано
21 січня 2020
Переглядів
715
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку