Конспект уроку. Літературне читання на українознавчій основі. 2 клас. Як побачити дива? Ганна Чубач «У лісочку на пеньочку»

Про матеріал

Даний тип і структура уроку відповідають його цілям і завданням. Застосовані форми і методи роботи забезпечують активну інтелектуальну роботу учнів на уроці. Дібрані різноманітні завдання, вправи становлять певний інтерес для учнів. На уроці домінують індивідуальні, парні, групові форми навчання. Школярам надається можливість порівнювати й оцінювати різні підходи до того, що вивчається. На уроці простежується міжпредметний зв'язок (українська мова, природознавство, образотворче мистецтво, українознавство), створюється «ситуація успіху». Урок побудований на українознавчій основі.

Перегляд файлу

 

Літературне читання.    2  клас   

Тема уроку. Як побачити дива? Ганна Чубач «У лісочку на пеньочку»

Мета:

 Навчальна: вдосконалювати навички свідомого виразного читання віршованих творів; навчати учнів орієнтуватися в тексті, добирати рими; збагачувати словниковий запас; спонукати дітей до творчості.

 Розвиваюча: розвивати уяву, спостережливість,бачення прекрасного, мовну і слухову пам’ять, творчі здібності дітей; формувати комунікативну, інформаційну компетентність; розвивати вміння оцінювати вчинки дійових осіб, розширяти знання про Україну та українських поетів, символи та обереги українського народу.

 Виховна: виховувати любов до мовного багатства, поезії, до рідної природи, до рідного краю, повагу до оточуючого середовища. 

Міжпредметні зв`язки: українська мова, природознавство, образотворче мистецтво, українознавство.

Тип уроку. Урок засвоєння нових знань.

Очікувані результати. Свідоме виразне  читання віршованих творів, вміння орієнтуватися в тексті, добирати рими, передбачити, словесно малювати.

Обладнання: підручник, презентація, тести, картки, дерево очікувань, квіточки, мікрофон, мультимедійний проектор, ноутбук, аудіо запис.

(Бажано, щоб учні були одягнені в українські костюми)

Хід уроку

І. Організаційний момент ( 1 хв.)

І. Вступна частина.

1. Слово вчителя. « Ситуація успіху»

Діти, давайте щиро та сердечно привітаємо один одного такими словами:

- Я всміхаюсь сонечку.

- Здрастуй, золоте!

- Я всміхаюся квіточці!

- Хай вона росте!

- Я всміхаюсь дощику.

- Лийся, мов з відра.

- Друзям усміхаємось.

- Зичимо  добра!

Тож поверніться один до одного і подаруйте посмішку своєму товаришеві, гостям, вчителю. Ми бажаємо всім добра.

Сядьте в зручне положення і підніміть руки, поверніть до мене долоньками. Приторкніться один до одного і відчуйте тепло сусіда. Я дуже хочу, щоб все найкраще що  йде від наших сердець передалось кожному з вас, і ми порозумілись . А від уроку залишились лише приємні враження.

ІІ. Актуалізація опорних знань. ( 6 хв.)

1.Вправа «Очікування»

Наші очікування від уроку я пропоную зобразити у вигляді дерева, на якому розквітнуть  квіти.

- Візьміть квіточку, напишіть на ній свої очікування.  Тепер зачитайте і  розмістіть її біля дерева .

Якщо ваші очікування здійсняться, то  в кінці уроку ви прикрасите ними деревце.

2. Мовленнєва розминка

а)  Робота над чистомовкою (1 раз читають з учителем, потім 3 рядочки читають дівчатка, наступні 3 рядочка – хлопчики)

Ма – ма - ма - вже прийшла зима.

Зи – зи - зи - вдарили морози.

Ра – ра – ра – ми добігли до  Дніпра

Ді – ді - ді - високі хвилі на воді.

Ай – ай – ай - все це любий рідний край.

На – на – на - наша люба Батьківщина.

б)  Робота над скоромовкою          

Водограй, полів розмай , зелен гай, ліщина…

Все це любий рідний край - 

Наша Батьківщина.

 

в) Гра «Відгадай предмет за ознаками»

Сіренька, невеличка, швиденька , польова, шкідлива  — … (миша).

Жвавий, маленький, сміливий, задиркуватий— … (горобець).

Гостра, тонка, металева, тверда  — … (голка).

г) Гра «Блискавка»

Горобець, синичка, журавель, ластівка, мишка,сорока, ворона, лелека

— Яке слово «зайве»?

— Чому слово мишка зайве?

Давайте складемо сенкан до слова мишка

3. Сенкан  ( синквейн)— це вірш, що складається з п’яти рядків. Слово ”сенкан” походить від французького слова ”п’ять” і позначає вірш у п’ять рядків.

  1. Перший рядок має містити слово, яке позначає тему (звичайно, це іменник)
  2. Другий рядок – це опис теми, який складається з двох слів (два прикметника)
  3. Третій рядок називає дію, пов’язану з темою, і складається з трьох слів (звичайно це дієслова).
  4. Четвертий рядок є фразою, яка складається з чотирьох слів і висловлює ставлення до теми, почуття з приводу обговорюваного.
  5. Останній рядок складається з одного слова — синоніма до першого слова, в ньому висловлюється сутність теми, ніби робиться підсумок.

 

мишка

сіренька, маленька

шкодить, гризе, бігає ( сидить, тремтить, метуши́ться, крути́ться, виглядає)

Миша попалася в пастку. ( Миша згризла мою книжку) ( Миша – дуже маленька тваринка.)

Гризун ( тварина, полівка)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів, повідомлення теми і завдань уроку (4 хв.)

  1. Метод «Передбачення»

- Як ви думаєте:  про яку тваринку ми будемо читати сьогодні на уроці?

Так, про мишку. А написала казку  про мишку чудова українська поетеса Ганна Чубач.

C:\Users\Artyom\Desktop\урок Чубач\Chubach_big.jpg

Учень 1.

Народилася Ганна Танасівна Чубач  у 1941 році на Поділлі в хліборобській родині. Батько її загинув у перші дні війни і мати вчила дівчинку й усяку роботу робити, й пісень співати, й світ любити. А донька у свою чергу сприймала нелегке життя у світлих кольорах: малювала, співала, вигадувала казочки.

Учень 2.

Ганна закінчила середню школу, потім — Поліграфічний інститут, вищі Літературні Курси при Літературному інституті ім. М. Горького в Москві . Працювала Ганна Чубач в газеті «Літературна Україна», в журналі «Дніпро». Сьогодні веде авторську радіопередачу «Дзвінка ріка» на каналі «Культура».

Учень 3.

Особливу увагу привертають вірші Ганни Чубач для дітей: веселі, дотепні, повчальні, жартівливі. Вони дарують гарний настрій, вчать мислити і любити художнє слово. Ганна Чубач є авторкою абеток, лічилок, скоромовок, загадок-відгадок, смішинок тощо.

D:\и снова 1 клас\PA110072.JPGФізхвилинка ( 1 хв.)

Встаньте, діти, посміхніться,

Землі нашій уклоніться.

За щасливий день вчорашній.

Всі до сонця потягніться,

Вліво, вправо нахиліться,

Веретенцем покрутіться.

Ось і небо, і сонце в зеніті!

Моя Україна – найкраща у світі.

Раз присядьте, два присядьте

І за парти тихо сядьте.

 

ІV.  Сприйняття та усвідомлення нового навчального матеріалу. Розвиток мовленнєвих умінь та навичок (19 хв.)

1. Слухання вірша ( аудіо запис)

— Про кого ця казка?

-  Що робила Киця?

- Про кого Киця читала казку?

ЗАГАДКА

Є сорочка у моєї мами,

Вишита барвистими нитками. ( акнавишиВ)

- Що робила Мишка?  Чим вишивала Мишка? Як ми називаємо сорочку вишиту різними нитками? (Сорочка вишиванка).

- Хто бився за сорочку?  Що вони накоїли?

- Як Мишка все виправила?  Для кого була сорочка?  Як спало  мишеня? Чому не вкривалося мишеня?

2.  Гра «Бджілки»

Самостійне напівголосне читання учнями вірша, кожен — у своєму темпі.

— Відшукайте у вірші слова, якими описано дії мишки. (Вишивала, співала, зажурилася, заридала)

— Якою ви її уявляєте? ( Доброю, веселою, лагідною, гарною)

— Чому таку сорочку не купити за гроші?( символ та оберіг українців)

А що для  Вас значить сорочка – вишиванка?

  • «Особисто для мене вишиванка – це частина національної культури, української традиції, це історія, родинний оберіг та сімейна реліквія. Вишиванку одягаю в особливих випадках – на сімейні та державні свята»
  • «Сьогодні вишиванка – це стильний одяг, який чудово поєднується зі спідницями, джинсами, діловими костюмами. Надзвичайно приємно, що вишиті орнаменти набули великої популярності не тільки в Україні, а й на світовій арені моди»
  • «Маю одну вишиту сорочку, яка мені дуже дорога, бо її вишивали мама і бабуся. Одягаю її рідко – здебільшого, на національні свята, які близькі мені по духу і які символізують приналежність до української нації»

3. Словникова робота

( В цій казочці зустрілися слова зміст яких ми повинні з вами з’ясувати)

а) Довідкове бюро.

Заздрісно -  в перекладі на російську мову: завистливо, завидно.

Міточки  - знак, зроблений на будь - якій речі, на будь – якому предметі для відмінності від інших.

Виточки - зашита з вивороту невелика складочка на одязі.

б) Робота в парах.   Читання по картках.

Діти, у вас на партах лежать картки.  Знайдіть завдання 1 і правильно прочитайте слова.

Картка 1.   Прочитай правильно.

 на пеньочку               заздрісно                  павутиночка            

                крильцями                сріблиночка               ниточка

4. Читання слів «луною» за вчителем.

У лісочку  очку,очку

 на пеньочку очку, очку

вишивала – вала,вала

сіра мишка – ишка, ишка

для синка свого сорочку очку, очку

Ниточка-сріблиночка- иночка, иночка

та із павутиночки, - иночки, иночки

голочка — із гілочки    - олочки, олочки                                       

тихої ялиночки  – иночки, иночки

5. Гра «Упізнай героя»

1. Маленьке, сіреньке,    Довгий хвостик має,

  По підлозі бігає,    Насіннячко збирає. (Мишеня)

2.Сірий, моторний,   На соняшник сів,

    Надзьобався добре,    І далі полетів. (Горобчик)

- Як ви думаєте: чому саме про цих героїв я загадала вам загадки?

  1. Читання ланцюжком.

• Простежте, як змінюється настрій мишки.  Продовжіть  міркування: Спочатку мишка вишивала для синочка весело, тому що...

Яким став  настрій мишки потім? Чому?

У якому настрої була мишка у кінці казки.? Чому?

  1. Вибіркове читання.

• Прочитайте рядки, у яких йдеться мова про те, як мишка вишивала сорочку.

  • Що робили горобці?
  • Як можна оцінити вчинок горобців…..
  • Я засуджую горобців, тому що….
  • Я одобрюю вчинок горобців, тому що….
  • За такий вчинок мені соромно, тому що…
  1. Робота в групах. Картка 2.

 Познач висловлювання про горобців, з яким ти погоджуєшся.

 

                 - Горобці теж хотіли мати сорочку.

 

           - Бешкетники заздрили мишеняті й не поважали чужої праці.

 

            -  Горобці хотіли допомогти мишці

V. Творче застосування знань учнів (6 хв.)

1. Робота за змістом малюнка

— Розгляньте малюнок. Які фарби на ньому переважають?

-  Як називають такі фарби в образотворчому мистецтві? ( Теплі ).

-  Які рядки вірша проілюстрував художник?

- Який настрій передано на малюнку до вірша?

- Уявіть, що ви художники і вам потрібно намалювати ілюстрації до казки

 Г. Чубач « У лісочку на пеньочку»

- Який малюнок  ви б намалювали ?

- А є такі учні, які мріють стати http://image.slidesharecdn.com/naumenkolitchytp2ukr089-12s-130808050037-phpapp01/95/2-89-1024.jpg?cb=1377116521художником?    (Словесне малювання вам допоможе у подальшому житті, а казочку ви будете розповідати своїм меншим братикам і сестричкам, а потім і своїм діткам).

2. Читання естафетою

Хвилинка релаксації ( звучить спокійна музика, вчитель говорить…)

Міцно стиснути повіки,

Розімкніть повільно віки. 

(Прочитати приказку зі слайда )---

Кожному мила рідна сторона

Декілька разів моргніть,

Вправу ще раз повторіть.

(Прочитати приказку зі слайда) ---

Без верби й калини – нема України!

Поморгайте дві хвилини

Швидко – швидко, час бо лине,

Всі заплющіть міцно очі,

Вгору й вниз ними ведіть.

(Прочитати приказку зі слайда) ---

 Як мати рідненька, то й сорочка біленька.

Зосередьтеся на точці

І спокійно вже сидіть.

3. Гра «Знайди риму»

на пеньочку   - сорочку.

сріблиночка- павутиночка - гілочка  - ялиночка.

ниточка - виточка ( якою частиною мови є ці слова? На які питання відповідають? )

Вишивала -  співала - мала

Злетілися – всілися – дивилися - втомилися

 ( якою частиною мови є ці слова? На які питання відповідають? )

4. Хвилинка поезії. (Учні розказують декілька рядочків напам’ять)

НАША ХАТА (Наталка Поклад )

 1. Вся у білих рушниках,

    наша хата - ніби птах.

    Мчить вона через віки,

    диво-крила - рушники.

2. Вишивала їх бабуся,

   вишивала їх матуся...

   Я теж птаху помагаю -

   рушничок свій вишиваю.

ВИШИВАНКА   (Вадим Крищенко)

 3. Мама вишила мені

   Квітами сорочку.

   Квіти гарні, весняні:

- На, вдягай, синочку!

4. В нитці – сонце золоте,

   Пелюстки багряні,

  Ласка мамина цвіте

  В тому вишиванні.

5. Вишиваночку візьму,

    Швидко одягнуся,

    Підійду і обніму

   Я свою матусю.

ВИШИВАНКА  (Яна Яковенко) - уривок

Рано-вранці, на світанку,

Вишиваю вишиванку.

У зеленім житі

Буду ворожити.

V. Рефлексія. ( 1 хв.)

D:\с фотика 21.02.2015\101OLYMP\P2040735.JPGD:\с фотика 21.02.2015\101OLYMP\P2040734.JPGЧи здійснилися ваші очікування? Підійдіть до деревця і прикрасьте його квіточками ті діти, чиї очікування на уроці здійснилися.

Отже, подивіться, як чудово розквітло наше деревце… Мені дуже приємно, що ваші очікування здійснилися.

VІ. Підсумок уроку ( 1 хв.)

1.”Мікрофон”                                                                                                                                     

  З яким твором ознайомилися ми на сьогоднішньому уроці?

  Хто його автор?

  Яку пору року відобразив поет у своєму вірші?

-   Де у житті вам знадобляться знання добуті на уроці?

-    Що найбільше вам сподобалось у вашій роботі?

-  Проаналізуйте причини труднощів, які виникли у процесі роботи.

VIІ. Домашнє завдання  ( 1 хв.)

Диференціація:

1. Виразно читати казку. Дати відповіді на запитання.

2. Виразно читати казку.  Підготувати запитання за його змістом,

  • За бажанням намалювати малюнок до вірша.

Дякую всім за роботу! Урок закінчено!

 

 

 

 

 

Список використаних джерел.

  1. Бутрім В. Л. Інтерактивні дидактичні ігри в початковій школі. - К.: "Шкіл. світ", 2007. - 112с.
  2. Дидактичні та інтелектуальні ігри на уроках читання. 2-4 класи/ Упоряд. Доміна О. Д. - Х.: Вид. група "Основа", 2009. -124с.
  3. Інтерактивні методи навчання в практиці роботи початкової школи / Упорядн. Стебна О. В., Соценко А. О. – Х.: "Шкіл. Світ". -176с.
  4. Літературне читання 2 клас - Віра Науменко. З літературної скарбниці. Поетична збірка 4. Ганна Чубач.
  5. Лупінович С. М. Навчаємося залюбки! Формування мотивації до навчанняв учнів молодших класів. – Х. Вид. група "Основа", 2009. -107с.
  6. Макаренко В. М., Туманцова О.О. Як опанувати технологію формування критичного мислення. Вид. група «Основа» «Тріада+», Харків 2008
  7. Нестандартні уроки в початковій школі/ Упоряд. О. Кондрятюк. – К.: Вид. "Шкіл. світ": Вид. Л. Галіцина, 2006. – 128с.
  8. Освітні технології: Навч.-метод. посіб./ О. М. Пєхота, А. З. Кіктенко, О. М. Любарська та ін.; За заг. ред. О. М. Пєхоти. – К.: А.С.К., 2001. – 256 с.
  9. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: Наук.-метод. посібник / О. І. Пометун, Л. В. Пироженко. За ред. О. І. Пометун. – К.: Видавництво А.С. К., 2004. – 192 с.
  10.  Сучасний урок української мови в початковій школі (методика і технологія навчання) – Теропіль: Астон, 2001. -264с.

 

 

Інтернет-ресурси.

  1. Аудіоказки http://kazki.org/index.php/sound
  2. ВЕБ-сторінка журналу "Початкова школа" 

http://www.pochatkova-shkola.net/ 

  1. Все для вчителя початкових класів: yrok.at.ua
  2. Освітній портал «Острів знань»: ostriv.in.ua
  3. Український освітній портал: www.teacher.in.ua

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Самарська Марія Василівна
    ЦІкавий, користний й прекрасно ілюстрований презентацією матеріал для уроків з літературного читання в початковій школі.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
10 січня 2018
Переглядів
3823
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку