Конспект уроку на тему: «Рей Дуглас Бредбері «Усмішка». Проблема руйнування духовних цінностей в оповіданні «Усмішка»».

Про матеріал
Мета уроку: ознайомити учнів із біографією та творчістю Р. Бредбері, філософським змістом оповідання, з’ясувати тему, ідею твору; звернути увагу на головні цінності, що відбиті в оповіданні та на позицію автора; розвивати в учнів загальнокультурну, мовну компетентність, компетентності аналізу літературного та образотворчого творів мистецтв, навички зв’язного мовлення, уяву, почуття прекрасного; виховувати повагу до шедеврів мистецтва як вищого прояву людського духу, вміння критично оцінювати чужі й власні вчинки.
Перегляд файлу

Тема уроку: Рей Дуглас Бредбері (1920–2012). «Усмішка». Проблема руйнування духовних цінностей в оповіданні «Усмішка».

Мета: ознайомити  учнів із біографією та творчістю Р. Бредбері,   філософським змістом оповідання, з’ясувати тему, ідею твору; звернути увагу на головні цінності, що відбиті в оповіданні та на позицію автора; розвивати в учнів загальнокультурну, мовну компетентність, компетентності аналізу літературного та образотворчого творів мистецтв, навички зв’язного мовлення, уяву, почуття прекрасного; виховувати повагу до шедеврів мистецтва як вищого прояву людського духу, вміння критично оцінювати чужі й власні вчинки.

Обладнання: репродукція картини Леонардо да Вінчі, портрети Леонардо да Вінчі та Рея Бредбері, презентація

                                                      Фантастика — це реальність, що нас оточує...

Рей Дуглас Бредбері

Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Оголошення теми й мети уроку. (слайд 1)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.      Сьогодні ми розпочинаємо вивчення нової теми «Замислюємося про майбутнє». Всі ми мріємо про щасливе майбутнє, про те, якими будуть наш світ і наше життя через багато років.  Яким воно стане для кожної людини і для людства в цілому. Цю тему видатний американський письменник-фантаст Рей Дуглас Бредбері висвітлює в своєму творі «Усмішка», який ви читали вдома. Автор застерігає людство від загрози ядерної війни, боротьби за матеріальні блага будь якими засобами та особливо тривожить його дедалі більше поширення бездуховності в сучасному суспільстві. Слово письменника, спрямоване до душі читача, сповнене вірою в силу людського розуму, любов'ю до людини, бажанням допомогти їй.

IV . Робота над темою уроку.

 1. Біографія письменника Рея Дугласа Бредбері. (слайди2-5 )

2. Ознайомлення зі статтею підручника про Бредбері (с.225-226, підруч.                  О. Ніколенко)

 Завдання 3. Кросворд.

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1). Як Рей Бредбері здобував освіту? (самотужки)

2). Що вважає найвищою цінністю в житті? (сім’я)

3).Де мріяв побувати Рей Бредбері? (космос)

4). Який навчальний заклад,за словами Бредбері, закінчив? (бібліотека)

5). Де буває частим гостем? (школа)

6).Як називаються художні твори у яких автор прогнозує майбутнє?

(фантастика)

7). Невеликий за обсягом прозовий твір з несподіваним фіналом?

(новела)

 3. Словникова робота. (слайд 6 )

   Шедевр (фр.chef-d`oeuvre) - “вища робота”, “вінець праці”) - унікальне, неперевершене творіння, вище досягнення мистецтва майстерності.

Фанта́стика (від дав.-гр. φανταστική  мистецтво уяви, фантазія) жанр художніх творів, в якому за допомогою додавання вигаданих уявних елементів створюється світ, відмінний від світу сьогоденного, реального. 

Абсýрд (від лат. absurdus — немилозвучний) — безглуздість, нісенітниця, те, що суперечить здоровому глузду. Також незвичайний, нелогічний, дивний випадок або феномен, котрий не має сенсу, значення у розумінні людини та вважається протиріччям.

Си́мвол (з грец. знак) — умовне позначення якого-небудь предмета, поняття або явища; художній образ, що умовно відтворює усталену думку, ідею, почуття.

Теорія літератури

Художня деталь – значимий, виділений елемент художнього образу,  виразна подробиця у творі, що несе значне, змістове та ідейно-емоційне навантаження. Здебільшого художня деталь розкриває певні елементи портрету людини, опису природи чи окремого предмету.( Запис у зошити)

Вирушаємо в Лувр.

Одним із найбільших музеїв світу є Лувр, заснований у 1793 році. Він знаходиться в Парижі. У Луврі понад 35000 експонатів, серед яких – унікальні шедеври, зокрема картина «Джоконда» («Мона Ліза»)Леонардо да Вінчі. (слайди 7-9)

 V.  Дослідження тексту оповідання

Бесіда:

- Які враження залишило у вас оповідання «Усмішка»?

- Чим оповідання відрізняється від жанру новели?

- Що здалося вам дивним, незрозумілим? Що шокувало?

- Які питання у вас виникли під час прочитання тексту?

- Які почуття охоплювали під час читання твору? (слайд 10)

Коментоване читання оповідання.

Завдання. Виразно прочитайте перший абзац і спробуйте пояснити, до якого світу потрапляє читач. Що повідомляє автор про світ, де живуть герої? 

- З якою метою вишикувалася черга з самого ранку?

- Які почуття та асоціації викликає у вас слово «свято»? Як ви гадаєте, чому автор не повідомляє на початку твору, яке ж саме свято відзначатимуть люди цього дивного світу? 

- Як почувався хлопчик у черзі?

- Опишіть людей у черзі. Чому автору важливо показати саме таку картину читачам? Обґрунтуйте свою відповідь цитатами з тексту. («Хлопчисько притупцьовував на місці і дмухав на свої червоні, у саднах, руки, позираючи то на брудну, з грубої мішковини, одежу сусідів, то на довгий ряд чоловіків та жінок попереду.» Автор розгортає перед читачем непривабливу сумну картину: замерзлі люди, брудний, бідний одяг, червоні, у саднах, руки хлопчика — все це наводить на думку, що в цьому світі живуть нещасливі, бідні люди, що потерпають від холоду та злиднів.).  Доведіть, що це – художні деталі.

- Чому автор підкреслює, що світ, до якого потрапляє читач, — холодний?

- Виразно прочитайте перший діалог оповідання. Що ви можете сказати про стосунки між людьми в цьому світі? 

- Про які плювки йдеться в розмові? Чому автор не пояснює читачам, що відбуватиметься на «святі»? 

- Яким чином продаж «кави» дає додаткові штрихи до печальної картини цього світу? 

- Хто така «вона», про яку говорять люди в черзі? Чому автор до останнього не повідомляє її ім’я? 

- Чому тільки з опису розмови в черзі читач дізнається, що потрапив у далеке майбутнє? Чому люди не знають точно, який рік? 

- Чому питання «А навіщо ми усі тут зібралися»? прозвучало саме з вуст хлопчика Тома? 

- Якщо Том не розуміє, чому люди збираються на майдані, чому все ж таки сам прийшов із самого ранку? 

- Чому тільки в розмові з Грігсбі автор розкриває читачу сутність свят? Як пояснює Грігсбі причину їх виникнення? 

- Чому Грігсбі називає людей цього світу «троглодитами»?

Троглодит — підвид людини, що характеризується людським виглядом, рясною волосистістю й нерозвиненою мовою. Згодом троглодитами стали називати неосвічених та невихованих людей. Люди, що живуть без освіти, без науки, без техніки, без культури, однією лише ненавистю та помстою, дійсно, нагадують печерних людей.

- Поміркуйте, чому один із черги вважає, що «хтось із доброю душею» може створити нову цивілізацію, кращу, ніж попередня. Якою має бути людина, котра врятує цивілізацію? 

- Зачитайте цитати, в яких описується, як виглядають люди і місто майбутнього? («Червоні, обвітрені руки»; «засмальцьований, з цупкої мішковини одяг»; «надщерблені філіжанки з несправжньою кавою»; «страхітливий одяг»; «брудні капелюхи»; «зруйновані будинки»; «замість міст – звалища мотлоху, вулиці від бомб ніби після корчування дерев, а половина полів уночі світиться від радіації».)(слайд 11)

- Чи подобається вам таке майбутнє?

- Як ви гадаєте, що трапилось на Землі, що спричинило такі зміни у житті людства?

- Які причини деградації людського суспільства називає письменник? Доведіть свою думку цитатами з твору(бездуховність людей; безвідповідальність тих, які керували ними у минулому; байдужість кожного до долі усього людства; знищення природи, пам’яток культури і мистецтва: «Вся річ у ненависті, в ненависті до всього минулого»; «Сталося так, Томе, що люди ненавидять те минуле, яке залишило їм самі уламки та руїни. Така вже людська вдача. Може, це й нерозумно, але нічого не вдієш – така людська вдача»; «і особливо – всю ту скажену зграю, що керувала ними в минулому»; «том пригадав минулі фестивалі – той, коли вони дерли й палили на площі книжки і всі дуже веселилися…»)

 Складання плану оповідання.

1. Був саме ярмарковий і святковий день.

2. У черзі засміялися.

3. Ненависть до всього, пов’язаного з минулим.

4.Свята останніх років.

5. Але вона ж гарна.

6.Том хвилюючись кинувся геть.

7. А усмішка не зникла у темряві.

Проблема руйнування духовних цінностей в оповіданні «Усмішка»

 (слайд 12)

   VІ. Рефлексія.

1. Онлайн-тест

 https://naurok.com.ua/test/rey-duglas-bredberi-usmishka-5166.html

2.Підсумкова бесіда.

 - У чому, по-вашому, полягає застереження Рея Бредбері?

- Що для автора більш страшне: зруйновані міста чи серця, сповнені ненависті?

- Як ви розумієте слова Бредбері, що стали епіграфом до нашого уроку?

- У чому актуальність твору? Чи можемо ми спостерігати в сучасному світі дії людей, що можуть привести людство до таких страшних наслідків?

Висновок: (слайд 14)

         Оповідання «Усмішка» - це застереження людству про небезпеку втрати духовних цінностей.

         Це заклик до збереження культурної спадщини, творення добра, краси, людяності.

         Мистецтво - це сила, яка може змінити світ на краще.

Бредбері вірив, що духовні цінності - це основа людської цивілізації.

Збереження та розвиток цих цінностей - це запорука щасливого майбутнього для людства.

VIІ. Домашнє завдання.  (слайд 15)

1. Дібрати цитати для характеристики Тома.

2. Поміркувати над запитанням «Чому головний герой — дитина?»

 




Начало формы

 

 

Конец формы 

docx
Додано
25 березня
Переглядів
1093
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку