Конспект уроку "Образ Наталки Полтавки як уособлення кращих рис української жінки. Сценічне життя твору"

Про матеріал
Дана публікація містить конспект уроку з української літератури "Образ Наталки Полтавки як уособлення кращих рис української жінки. Сценічне життя твору" для 9 класу. Навчальний матеріал представлено в різних формах.
Перегляд файлу

Тема уроку. Образ Наталки Полтавки як уособлення кращих рис української жінки. Сценічне життя твору.

Мета: проаналізувати образ Наталки, визначити провідні риси її характеру; схарактеризувати образи Петра і Миколи; розвивати навички  групової  роботи, вміння грамотно висловлювати свої думки; робити висновки, узагальнення; виховувати почуття гордості за національну культуру; кращі риси людини: доброту, милосердя, щирість, шанобливе ставлення до батьків.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання уроку: підручник, портрет І. Котляревського, виставка його творів, текст драми «Наталка Полтавка».

Методика та прийоми проведення уроку: бесіда, розповідь, «вільний мікрофон» тощо.

Епіграф уроку:

Таємниця живучості «Наталки Полтавки» — в глибокій сердечності, у немеркнучім і чистім, як день, сяйві життєвої правди.
М. Рильський

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Звучить музика «Віють вітри, віють буйні»

- Уявіть, що у ваших долоньках - дрібка гарного настрою. Поділіться ним, щоб зробити день приємнішим для всіх, хто зараз поряд з вами. Почнімо наш урок. Девіз нашого уроку: «Вигадуй, пробуй, твори! Розум, фантазію прояви!»

ІІ.  Мотивація навчальної діяльності, оголошення теми та мети уроку.

  1. Емоційне налаштування учнів на виконання завдань уроку.
  2. Опрацювання епіграфа уроку.
  1. Перевірка домашнього завдання.

Випереджуюче завдання: знайти цитати для характеристики образів.

  1.  Актуалізація опорних знань.

1. Літературна дуель «Впізнай героя за його словами»?

1. «... заявляє, що театр існує тільки для того, щоб «гроші видурювати»»

(виборний)

2. «... пив, гуляв, а розвіявши добро, залишив дочку й жінку без куска хліба»

(старий Терпило)

3. «... погрожує притягти до відповідальності дівчину, яка відмовилась

одружитися з ним» (возний)

4. «... пропонує останні гроші засватаній за багатія дівчині, щоб нелюб не

докоряв їй своїм багатством» (Петро)

5. «... один живу на світі, як билинка на полі! Сирота – без роду, без племені, безталану і без приюту,... що робить, і сам не знаю» (Микола про себе)

6.«... чоловік і добрий був би, так біда – хитрий як лисиця. І на всі стьобни

мотається, де не посій, там і уродиться... » (Микола про виборного)

7.«Ти був бідним, любив мене — і за те потерпів і мусив мене оставити; я тебе любила і тепер люблю». (Петра)

8. Хто про себе говорить: «Противні мні статут і розділи, / Позви і копи страх надоїли, / Несносен мні синкліт весь бумажний, / Противен тож і чин мой преважний?» (Возний Тетерваковський)

9. «Не багата я і проста, но чесного роду, / Не стижуся прясти, шити і носити воду?» (Наталка)

10. Хто з героїв характеризує виборного: «Чоловік і добрий був би, так біда — хитрий, як лисиця, і на всі сторони мотається, де не посій, там і уродиться...»? (Микола)

11. «...Живуть хоть не так, як люди, а хоть побіля людей, копійка водиться і про чорний день іміється». (Возний Тетерваковський)

12. Дійова особа, яка так висловлює думку про Наталку: «Золото не дівка! Наградив бог Терпилиху дочкою». (Виборний Макогоненко)

13. Він, понадіявшись на своє багатство, зачав знакомитись не з рівнею; зачав, бач, заводити бенкет з повитчиками, з канцеляристами, купцями і цехмістрами — пив, гуляв і шахровав гроші, покинув свій промисел і мало-помалу розточив своє добро...». (Терпило)

14. Хто з героїв висловив думку: «Бідність і багатство — єсть то божа воля,/ З милим їх ділити — єсть щаслива доля?» (Наталка)

15. До кого звернулась Наталка з промовою: «Я покорюсь вашій волі і для вас за первого жениха, вам угодного, піду замуж, перенесу своє горе... не буду ніколи плакати»? (Терпилихи)

2. Мозкова атака.

          Закінчіть фразу:

  • Пісня — це...
  • За жанрами пісні розподіляються...
  • Герої п’єси, що не виконують пісень...
  • Національний характер персонажів твору розкривається у їх...
  • У 1890 році на текст «Наталки Полтавки» написав оперу славетний український композитор...
  1. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.
  1. Вступне слово вчителя.

Сьогодні ми продовжуємо характеризувати образи п’єси «Наталка Полтавка» І. Котляревського, зосереджуючи увагу на позитивних героях. На прикладі них письменник високо підніс глибокий розум, працьовитість, оптимізм, почуття гідності, наполегливість та інші моральні якості простих людей.

 2. Паспорт твору:

Літературний рід:драма
Жанр:соціально-побутова драма

Тема:показ життя сільської бідноти в епоху розкладу феодально-кріпосницького ладу (ХІХ ст.).

Ідея:тілення народного ідеалу української жінки, її моральної краси; засудження лицемірства в образах виборного і возного.

Основна думка:офіційна мораль тогочасного суспільства суперечить гуманістичним принципам.

Головні герої:

  • Наталка Полтавка,
  • Петро
  • мати Горпина Терпелиха,
  • возний Тетерваковський ,
  • виборний Макогоненко,
  • бурлака Микола.

Композиція:

П’єса ділиться на дві дії, кожна з яких поділяється на картини, а ті у свою чергуна яви, пов’язані з входом чи виходом дійових осіб. Усі яви написані у формі діалогів між двома або більше дійовими особами, зрідка трапляються монологи. Дія твору відбувається в одному полтавському селі.

Експозиція:початок першої дії, де читач знайомиться з місцем подій (село над Ворсклою, хата Терпелихи), перша поява Наталки, її розмова з возним. Тут ми дізнаємося, що Наталка дуже любить Петра і чекає його з далеких мандрів.
Зав’язка:подальші сцени, з яких довідуємося про намір возного одружитися з Наталкою, в цьому йому має допомогти виборний Макогоненко (ява 3 дії І).
Розвиток дії:старшина села вмовляє Наталку погодитися на шлюб з паном возним і діє через матір, а другий посередник, Микола, влаштовує побачення Наталки з Петром, який оце повертається із заробітків, куди погнали його лиха доля і Наталчин батько, що не погодився віддати дочку за наймита. Та й стара Терпилиха мріє про багатого зятя. Отже, на шляху до щастя закоханих — майнова нерівність.
Кульмінація:категорична відмова Наталки стати дружиною обозного (ява 9 дії ІІ). Поява Петра.
Розв’язка: благословення матері Наталки і Петра на одруження, оскільки возний зазначив: «Я отказуюсь од Наталки і уступаю Петру во вічноє і потомственноє владєніє з тим, щоб зробив її благополучною».

3. Робота в групах (1група характеризує Наталку Полтавку, 2 група — Петра, 3 група — Миколу)

1. Наталка Полтавка.

Орієнтовний план до характеристики образу.

І. Наталка — народний ідеал української жінки.

ІІ. Портрет і зовнішність героїні.

ІІІ. Риси характеру:
чесність і сердечна чистота;
духовна збагаченість;
працьовитість і кмітливість;
рішучість і винахідливість;
любов до матері і шанобливе ставлення до старших;
освіченість і чемність.
ІV. Значення образу, його привабливість.
2. Петро

Орієнтовний план до характеристики образу.

І. Петро — представник народу.

ІІ. Портрет і зовнішність героя.

ІІІ. Риси характеру:

вірність у коханні, сумлінність;
працьовитість і чесність;
щирість і великодушність;
чуйність і м’якохарактерність;
нерішучість і слабовільність;
доброта і співчутливість;
природна освіченість;
здатність до самопожертви.
ІV. Петро — ідеальний образ бідняка.

 3. Микола

Орієнтовний план до характеристики образу.

І. Микола — сирота без роду, без племені, без таланту і без приюту».

ІІ. Портрет, зовнішність персонажа.

ІІІ. Риси характеру, поведінка:
безталанність і здатність до співчуття;
доброзичливість і прихильність;
волелюбність і оптимістичність;
патріотизм і мужність;
відвертість і життєрадісність;
працьовитість і чесність;
здатність протистояти труднощам.
ІV. Герой-резонер.
V. Микола — втілення патріотизму українського народу.
4. Робота в групах (1група - відмінні риси Петра, 2 група — Миколи, а 3 група — спільні їх риси)

Зробити порівняльну характеристику Миколи і Петра, їхніх життєвих позицій, використовуючи “Кола Вена”.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. “Хвилинка-цікавинка”

                                     Роль і функція пісень у драмі

Феноменальність твору — 22 пісні. У «Наталці Полтавці» пісня є суттю твору, формою його існування. Народна пісня, музика були невід’ємною частиною духовного життя народу. Кожен герой у п’єсі має свою пісню, яка допомагає нам глибше пізнати цей образ. У піснях персонажі виливають свої почуття, висловлюють свої погляди, самохарактеризуються.

Види пісень, використані у п’єсі, за походженням:

а) пісні, написані самим автором:

«Ой мати, мати! Серце не вважає»;

«Віють вітри, віють буйні»;

«Ой я дівчина Полтавка»;

«Видно шляхи полтавськії і славну Полтаву»;

«Чого вода каламутна, чи не хвиля збила?»;

«Де згода в сімействі»;

«Підем, Петре, до тієї»;

«Начинаймо веселиться».

б) фольклорного походження, але оброблені І. Котляревським
відповідно до змісту своєї п’єси, тобто нові варіанти відомих народних пісень: «Сонце низенько, вечір близенько»; «Ворскло, річка невеличка» та ін.
в) літературного походження, але перероблені автором: «Всякому городу нрав і права» Г. Сковороди; «От юних літ...»; «Ой доля людськая — доля єсть сліпая!»;

г) народні пісні, введені у п’єсу майже без змін: «Ой під вишнею, під черешнею»; «Гомін, гомін по діброві»; «Та йшов козак з Дону, та з Дону додому»; «У сусіда хата біла»; «Дід рудий, баба руда».

Деякі дослідники авторство пісень «Віють вітри, віють буйні», «Чого вода каламутна» приписують напівлегендарній поетесі Марусі Чурай.
Найбільше у творі ліричних пісень. Змінюючи прозаїчну мову, ці пісні надають усій п’єсі глибокої задушевності, теплоти і щирості.
 

  1. Закріплення знань, умінь і навичок

1. Літературний диктант


1. Кому з героїв твору належить думка, що Наталці потрібно чоловіка, який «умів би хліб робити і щоб жінку свою з матір’ю годував і зодігав»:
(виборному)
2. Пісня, яку виконав виборний, звертаючи увагу на те, що возному необхідно вже одружуватися?
(«Ой під вишнею, під черешнею»)

3. Що, на думку возного, не є «потіхою по вступленію в законний брак»?
(освіченість)
4. Хто із «женихів» Наталки був підканцеляристом у суді?
(Скоробреха)

5. Відмовляючи у залицянні «многим женихам», Наталка підносила їм:
(печеної кабаки)
6. Горпина Терпилиха повсякчас дорікає своїй дочці за:
( непокірність)
7. Як Наталка охарактеризувала своє бідне життя, висловлюючись виборному?
(«Як горох при дорозі: хто не схоче, той не вскубне»)
8. Хто з героїв є виконавцем пісні «Гомін, гомін по діброві»?
(Микола)
9. Виборний постійно застерігає Наталку від:
(того, що вона може умерти сідою панною)

10. Прислів’я, яке використав возний у власній мові стосовно вірності Полтавки в очікуванні Петра?
(«Лучче синиця в жмені, як журавель в небі»)
11. Що, на думку виборного, є од бога гріх, а од людей сором»?
( брехня; г) знущання з бідних)
12. Пісня Г. Сковороди, яку І. Котляревський переробив і використав у творі:
(«Всякому городу нрав и права»)

Примітка. Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 б.

  1. Підсумок уроку.

1. Складання сенканів для образів

Наталка Полтавка
Чесна, працьовита
Любить, шанує, поважає
Кохає нерішучого сироту Петра.

2. Мікрофон: «На сьогоднішньому уроці я…» (вивчив, запам’ятав, засвоїв, мені сподобалося, мене вразило…).

  1. Оцінювання навчальних досягнень учнів.0
  2. Домашнє завдання.

Написати твір-характеристику «Наталка—ідеал української жінки».   

 

docx
Додано
2 листопада 2022
Переглядів
3494
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку