Конспект уроку по темі "Наталка Полтавка".

Про матеріал
У цьому конспекті вказано на значення творчої спадщини Котляревського для розвитку української культури,роль його прозових творів,значення твору"Наталка Полтавка"для української літератури.
Перегляд файлу

Тема: Наталка як уособлення кращих рис української жінки, що відстоює людську гідність, бореться за своє щастя. Микола і Петро.

Мета: розкрити зовнішню та внутрішню красу образу Наталки; виробляти вміння й навички характеризувати образи, аналізувати внутрішній світ героїв; удосконалювати вміння працювати з текстом, формулювати власні думки щодо даної проблеми, робити висновки; розвивати критичне мислення та креативність; виховувати почуття гідності, людяності, уміння любити, любов та повагу до батьків.

Тип уроку: урок-портрет.

Форми та методи уроку: робота в парах, «Асоціативний диктант», сенкан, «Діаграма Венна», «ПРЕС», «Мікрофон».

Обладнання: портрет, презентація, аудіозапис пісні ге­роїні п'єси, ілюстрації до змісту твору, підруч­ник, текст твору.

«Наталка Полтавка» - світла, незаймана квітка народної поезії.

І. Карпенко-Карий

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Емоційне налаштування на урок

- Ви любите музику?

- Чи уявляєте своє життя без неї?

- Як впливає музика на вас?

- Прослухайте пісню «А я дівчина Наталка».

- Який настрій створила ця пісня?

- Спробуйте визначити, прокоментувати його.

ІІ. Визначення теми та мети уроку.

 Сьогодні ми продовжуємо працювати над перлиною української класики – п’єсою «Наталка Полтавка».

 Прочитайте епіграф до нашого уроку. Доведіть думку Івана Карпенка-Карого.

Тема уроку: Наталка як уособлення кращих рис української жінки, що відстоює людську гідність, бореться за своє щастя. Микола і Петро

(Учні записують у зошит число та тему уроку).

«Очікування»

- Які ваші очікування від уроку?

- Що нового ви хочете дізнатися, що з’ясувати для себе?

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

 – На минулому уроці ми познайомились із шедевром української літератури - п’єсою І. Котляревського «Наталка Полтавка». А зараз перевіримо, як ви засвоїли матеріал.

 Бліц-опитування

1. «Золото не дівка!.. Крім того, що красива, розумна, моторна і до всякого діла дотепна, - яке у неї добре серце, як вона поважає матір свою; шанує всіх старших себе; яка трудяща, яка рукодільниця; себе і матір свою на світі держить» - говорить про Наталку… (виборний).

2. Прізвище возного… (Тетерваковський).

3. Прізвище виборного… (Макогоненко).

4. Матір Наталки звали… (Горпиною Терпилихою).

5. У мові Наталки часто зустрічаються… (прислів’я і приказки).

6. Пісню «Ой під вишнею, під черешнею» співає… (виборний).

7. В основу пісні возного «Всякому городу – нрав і права» був покладений вірш… (Григорія Сковороди).

8. Скільки років Наталка і Петро були в розлуці… (4 роки).

9. Возний і виборний будують своє щастя на… (брехні, підкупах, використанні влади у власних інтересах).

10. П’єса І. Котляревського «Наталка Полтавка» починається піснею …, яку співає… («Віють вітри, віють буйні», Наталка).

11. І. Котляревський визначив жанр твору «Наталка Полтавка» як… (малоросійська  опера). Чому?

12. Хто й коли написав оперу на текст славетної п’єси? (1890р.,

М. Лисенко).

13. Коли і де вперше була поставлена «Наталка Полтавка»? За участю якого актора? (1819 р. у Полтаві. М. Щепкін).

14. Яка тема п’єси?

(Зображення побутових суперечностей українського села; кохання молодих людей, на шляху до одруження яких стоїть соціальна та майнова нерівність).

15. Конфлікт п’єси?

(Соціальні перешкоди на шляху одруження закоханих, майнова нерівність).            

16. У чому народність п’єси, на вашу думку?

   (Перший драматичний твір, написаний живою українською мовою; в п’єсі звучить багато народних пісень; мова дійових осіб насичена прислів’ями та приказками; яскраво відтворено народні обряди; твір став візитною карткою всіх професійних театрів…)

 ІV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.

1. Бесіда, робота з підручником.

То хто ж така Наталка?

Головна героїня однойменної п’єси, дочка Горпини Терпилихи, бідна дівчина, яка кохає Петра, 4 роки вірно жде його із заробітків. Вона не кріпачка, вільна, живе з матір’ю, шиттям заробляє собі і матері на життя.

Що свідчить про розум дівчини?

Уже під час першої зустрічі з возним бачимо, що Наталка розумна, пряма, чесна, відверта. Вона вміло і вправно відхиляє всі «поползновенія» возного, його замахи на її волю. Вона дає зрозуміти возному, що залицяння пана зовсім не роблять честі бідній дівчині. І робить це з почуттям власної гідності, моральної вищості над возним. Вона не шукає матерiального достатку, навпаки, радіє, що тепер стала рівнею бідному Петрові. На її думку, в заможного чоловіка бiдна жiнка "буде гiрше наймички, буде кріпачкою".   

Яким вбачає для себе Наталка майбутнє родинне життя?

«Жити люб’язно і дружно, бути вірним до смерті і помагати один одному». Її не страшить тяжка праця, бідність, аби весь вік жити з коханим.

Через що, на думку Полтавки, соціальна нерівність є суттєвою перешкодою для подружнього життя?

Розумна, вільнолюбна, з твердими поглядами на життя, вона добре усвідомлює, що багатий пан не може бути їй, простій людині, справжнім, щирим другом, що він не шануватиме її, буде дивитися з презирством, обходитися з неповагою, перетворить її на наймичку, кріпачку. Одруження з возним для Наталки – поневолення, а одруження з Петром – вільність.

Якщо Наталка вірна Петрові, то чому вона віддає рушники возному? Яка боротьба проходить у її душі? Який епізод п’єси виправдовує її перед Петром? (Дія І, ява ІV) – розмова з Терпилихою. (Зачитати)

«Золото - не дівка!... - розповідає про неї виборний. - Окрім того, що
красива, розумна, моторна i до всякого діла дотепна, - яке в неї добре серце, як вона поважає матір свою; шанує всiх старших вiд себе; яка трудяща, яка рукодiльниця; себе i матір свою на свiтi держить».

Героїня весь час вагається між дочірнім обов’язком і пориваннями серця. Її душевна стійкість зазнає випробувань:«Я давно вже поклялась і тепер клянусь, що, окрім Петра, ні з ким не буду». І тут же за наполяганнями матері і з жалості до неї погоджується вийти «за першого жениха», їй «угодного». Розмова з матір’ю переконує, що Наталка здатна до глибокої критичної оцiнки людей, а власнi вчинки доводять, що її слова не якась вiдсторонена вiд життя теорiя - Наталка i дiє так, як мислить: помiрковано, але рiшуче.

  «Мамо, мамо! Для тебе все стерплю, для тебе все зроблю, і коли мені Бог поможе  осушити сльози твої, то я найщасливіша буду на світі…»  Ми бачимо: перемагає дочірній обов’язок. (Дія І, ява VІ) – зачитати.  

Після розмови з виборним і матір’ю, коли Наталка залишається сама, про що вона просить Бога? Як це характеризує її?

Як чесну людину, вона не вміє лицемірити, кривити душею; якщо вона покорилася, то мусить дотримати слова, даного матері, а оскільки любить Петра, то і просить Бога вигнати цю любов з її серця. «Боже, коли уже воля твоя єсть, щоб я була за возним, то вижени любов до Петра із мого серця і наверни душу мою до возного, а без сього чуда я пропаду навіки…»

Як же змінюється поведінка Наталки, коли вона дізнається, що її Петро повернувся?

Дівчина стає сильною, рішучою, готовою боротися за своє щастя, навіть на відміну від Петра, який здається:«Я вам ні в чім не помішаю, кінчайте те, що начали». «Наталко, покорися своїй долі, послухай матері, полюби пана возного і забудь мене навіки!» Котляревський підкреслює й інші дуже важливі риси характеру Наталки: хоробрість, енергійність i наполегливість у боротьбі за своє щастя, її усвідомлення власної гідності.

 Чому у боротьбі проти звичаїв свого середовища героїня виявилася переможницею?

Під тиском матері і обставин Наталка змушена була відступити від своїх позицій, але поява Петра, що свідчило про його вірність, зміцнює душевні сили й волю Наталки, знову надихає її на боротьбу. Навіть тоді, коли не тільки мати проти неї, а й сам Петро відступається, вона мусить захищати права не тільки на власне щастя, а й на щастя коханої людини. Вона не складає зброї, рішуче і сміливо виступає проти наділених владою супротивників, проти волі матері, ламає «узаконений порядок».

Як про неї говорять герої драми?

-         Возний: «Ти одна заложила єму (серцю) позов на вічнії роки, і душа моя єжечасно волаєть тебе і послі нишпорной даже го­дини».

-         Виборний: «Золото — не дівка! Наградив бог Терпилиху до­чкою. Крім того, що красива, розумна, моторна і для всякого діла дотепна,— яке у неї добре серце, як вона поважає матір свою, шанує всіх старших себе; яка трудяща, яка рукоділь­ниця; себе і матір свою на світі держить».

-         Терпилиха про дочку: «...вона добра у мене дитина, вона обіщала для мого покою за первого жениха, аби б добрий, вийти заміж».

-         Виборний про Наталку: «...всі матері приміром ставлять її своїм дочкам».

     «Ай Наталка! Ай Полтавка! От дівка, що і на краю пропасті не тілько не здригнулася, но і другого піддержує».

2. Асоціативний диктант

- Випишіть із ряду слів ті, які асоціюються у вас із образом Наталки.

Здатність до сильних почуттів, пиха, вірність, покірність, хитрість, нерозважливість, працьовитість, кмітливість, щирість, слабкість, рішучість, розум, любов до розкошів, вразливість, сила духу, добросердя, любов до матері і пошана до старших, песимізм. (виписують  у зошит)

-         Доведіть, що Наталці притаманні саме такі риси.

-         Наталка пишається тим, що вона – «чесного роду»; вміє кохати, але притримується думки, що спокій матері, її шанування – це святе; заради цього можна й на самопожертву піти; хоча в душі сподівається: до цього не дійде. Побачивши поряд реальне щастя з Петром, Наталка «бунтує» проти несправедливості щодо неї, її кохання й просто людської гідності.

3. Діаграма Венна

- Запишіть ключові слова, які характеризують Наталку і сучасних дівчат.
Укажіть спільні риси.


         Наталка                              Сучасна дівчина

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- Яким же ми побачили Петра, чоловіка, поява якого штовхає героїню до протистояння з усім «світом»?

4. Робота в парах

-У п’єсі є ще один персонаж, який допомагає Наталці та Петрові вибороти щастя. Це – Микола. Зробіть порівняльну характеристику цих героїв. Визначте спільні та відмінні риси Петра і Миколи.

Петро

Спільні риси

Микола

 

Коханий Наталки, працьовитий, добрий, покірний, здатний на самопожертву, спокійний, витривалий, розсудливий, ніжний, захоплюється прекрасним, нерішучий, мова спокійна, лагідна, насичена пестливою лексикою.

 

 

Сироти, бурлаки, цінують дружбу, розумні, волелюбні, працьовиті, співчутливі, чесні, відверті.

 

Далекий родич Терпилихи, письменний, енергійний, здатний до боротьби, бадьорий, дотепний, життєрадісний, весельчак, співун, оптиміст, винахідник, мова насичена дотепним народним гумором, прислів’ями, приказками.

 

5. Творча вправа

 Складіть сенкани: Наталка, Петро, Микола.

6. Метод «ПРЕС»

 – Уявіть, що до вас підійшов кореспондент і попросив дати інтерв’ю. Висловіть свою думку, поясніть, чому ви так вважаєте, наведіть аргументи, підсумуйте сказане. (Питання на екрані)

 – Чи може Наталка бути ідеалом сучасної української дівчини?

 – Любов возного – почуття щире чи корисливе?

V. Підсумок уроку.

 1. Слово вчителя.

  – Наталка – перший правдивий образ дівчини в українській літературі, який багато років причаровував і причаровує людей пошаною до матері, до старших, своєю працелюбністю, дівочою чистотою, скромністю, відданістю великому коханню.

Образ Наталки – гімн великому коханню, і цей образ буде приваблювати ще не одне покоління. Мені хотілося б побажати нашим дівчатам та юнакам наслідувати це велике чисте почуття.

2. «Мікрофон».

-         Які із ваших очікувань здійснилися?

-         Чого навчив вас сьогоднішній урок?

VI. Оцінювання учнів.

VII. Домашнє завдання (диференційоване).

1. Написати міні-твір «Чи може Наталка бути ідеалом для сучасної української дівчини?».

2. Намалювати портрет Наталки або скласти твір-опис зовнішності дівчини.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок-конференція

Тема: Соціально-побутова драма Івана Котляревського «Наталка Полтавка» - перший твір нової української драматургії, її тривале сценічне життя.

Мета:  ознайомити учнів з першим драматичним твором нової української  літератури, охарактеризувати його композицію, сюжет; розвивати ораторські здібності, логічне мислення, пам’ять, спостережливість, вміння робити висновки, узагальнювати; виховувати інтерес до культурних надбань народу.

Тип уроку: урок-конференція.

Форми та методи уроку: робота в групах, «Мікрофон», «Мозковий штурм», «Незакінчене речення».

Обладнання: підручник, різні видання п’єси та ілюстративний матеріал до неї, портрет письменника, таблиця «Новаторство І. Котляревського в жанрі драми», відеозапис уривка з фільму «Наталка Полтавка», презентація.

Хід уроку

І де сміявсь Іван Петрович, — Тарас Григорович повстав.

                                                                      М. Рильський

І. Організація класу.

Емоційне налаштування на урок

Налаштуватись на серйозну та продуктивну  роботу нам допоможе аутотренінг, який ми не раз використовували на уроках.

Я – старшокласник.

Я – особистість творча.

Я думаю, аналізую, висловлюю свої судження.

Я хочу знати.

Я поважаю себе і свого вчителя.

ІІ. Оголошення теми та мети уроку.

- Сьогодні ми проведемо урок-конференцію з теми «Соціально-побутова драма Івана Котляревського «Наталка Полтавка» - перший твір нової української драматургії, її тривале сценічне життя». Доповідатимуть представники таких груп: «Літературознавці», «Теоретики», «Психологи», «Драматурги», «Дослідники».

- Ознайомтеся з планом роботи на уроці-конференції.

                    План

1. Соціально-побутова драма «Наталка Полтавка» - перший твір нової української драматургії. (Доповідь групи «Літературознавці»)                    2. Композиція твору. (Доповідь групи «Теоретики»)

3. Використання пісні митцем для змалювання характерів персонажів. (Доповідь групи «Психологи»)

4. Довготривале сценічне життя п’єси. (Доповідь групи «Драматурги»)

5. Значення творчості І. Котляревського. (Доповідь групи «Дослідники»)

III. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.

1. Виступ доповідача  групи «Літературознавці».

У 1838 р. в «Украинском сборнике» І. Срезневського був вперше надрукований твір «Наталка Полтавка», автором якого є класик нової української літератури періоду її становлення, поет, драматург, театральний і громадський діяч І. Котляревський. П’єса захопила всіх справжніми почуттями, правдивістю, близькістю до народу, реалістичністю. Майже два століття драма не друкувалася, а поширювалась у рукописному варіанті. Сучасного читача твір приваблює також і виховує у нього людяність, чистоту почуттів, вселяє віру в можливість кращого життя, додає оптимізму, возвеличує щоденну працю та щире серце.

П’єса І. Котляревського «Наталка Полтавка»  була новим словом, першим драматичним твором в українській літературі, яку одразу ж оцінили театральні діячі, а М. Лисенко написав до неї музику. Видатний український драматург, актор І. Карпенко-Карий назвав її «зразком народної поезії в драматичній формі».

Сюжет заснований на справжніх життєвих подіях, образи І. Котляревський змальовує правдиво, реалістично. У творі возний намагається примусити просту селянську дівчину вийти за нього заміж, але героїня Наталка любить тільки Петра, вірно чекає, долає всі труднощі на своєму шляху до одруження з ним. Такий сюжет ми можемо зустріти в інтермедіях та вертепних драмах.

Герої твору вперше є представниками простого народу, а їх дії і вчинки утверджують гуманістичні засади життя. Твір возвеличує почуття національної гідності, духовності, прекрасну душу народу.

 «Ланцюжок»

Завдання для учнів: виписати ключові слова доповіді.

Орієнтовні записи

«Украинский сборник» І. Срезневського  → «Наталка Полтавка» → рукописний варіант → М . Лисенко → сюжет

2. Виступ доповідача групи «Теоретики»

Основним джерелом написання твору стало життя українського народу, фольклор. У п’єсі вдало поєднано драматичні, трагічні та комічні ситуації. Можна чітко виділити дві сюжетні лінії: кохання Наталки та Петра; сватання до Наталки возного. Також спостерігається поділ персонажів на позитивних (Терпелиха, Микола, Наталка, Петро) і негативних (возний Тетерваковський, виборний Макогоненко). Жанр твору І. Котляревський визначив як «оперета малороссійская».

Тема - показ життя сільської бідноти.

Ідея – втілення ідеалу української жінки, оспівування й утвердження громадянської та особистої моралі; викриття і засудження аморальної панівної верхівки.

 Події у творі відбуваються в полтавському селі. Із лаконічних ремарок першої дії дізнаємося про місце подій, знайомимося з головною героїнею Наталкою. Зав’язкою є момент, коли возний має намір одружитися з Наталкою, а виборний Макогоненко хоче йому допомогти. Благословення матері і дозвіл на одруження з Петром становлять розв’язку .

Доречно у сюжет вплітаються пісні, яких у «Наталці Полтавці» є 22. Деякі з них написані І. Котляревським.

«Композиційне доповнення»

Завдання для учнів: доповнити дані таблиці.

Тема

 

Ідея

 

Жанр

«оперета малороссійская»

Зав’язка

 

Розвиток дії

посередництво виборного; зустріч Миколи та Петра, що повернувся із заробітків; побачення Наталки та Петра...

Кульмінація

 категорична відмова Наталки стати дружиною возного

Розв’язка

 

 

3. Виступ доповідача групи «Психологи».

Велику роль у композиції твору відіграє пісня, яка додає емоційності, колориту, зближує актора і глядача, допомагає розкрити ідейний зміст, внутрішній світ персонажів. У п’єсі співають усі дійові особи: Наталка, Петро, Микола, Терпелиха, возний, виборний… Вони є органічним продовженням монологів, діалогів, сприяють створенню психологічно напруженого сюжету.

Найбільше увиразнюють пісні образ Наталки, у них звучить туга героїні за коханим, перспектива життя з нелюбом, сподівання й надії на краще майбутнє, глибина страждань, наполегливість у боротьбі за своє щастя. А ще  з них ми розуміємо, що дівчина роботяща, добра, вперта, працьовита; тут виливаються її думки, почуття, біль…

Сум, розповідь про тяжке життя, страждання, нарікання на долю, боязнь втратити кохану людину - це тема пісень Петра, де герой є м’яким, добрим, але, на відміну від Наталки, не пробує боротись за своє щастя. Також скривдженим долею зображено образ Миколи. З пісенних рядків парубок постає незалежним, готовим прийти на допомогу, жартівливим. На перший погляд, смішними є пісні возного, але завдяки комічним ситуаціям, І. Котляревський змальовує нам хитрого, лукавого чиновника. Найкраще характеризує  Тетерваковського та тогочасне суспільство пісня, написана

Г. Сковородою «Всякому місту звичай і права».

Прослуховування пісні «Віють вітри, віють буйні»

Завдання для учнів: доповнити схеми, вказавши, як наведені пісні характеризують героїню.

                               Наталка

                                                                                                

«Віють вітри, віють буйні»       «Ой мати, мати! Серце не вважає»    

                                                   

Передає смуток; звучить

туга за коханим.

4. Виступ доповідача групи «Драматурги».

Восени 1819 року за спеціальним розпорядженням князя Рєпніна на театральних підмостках Полтави з’явилась «Наталка Полтавка», і з того часу не полишала театрального життя. Першою роль головної героїні виконувала співачка і танцюристка Катерина Нальотова, а роль виборного Макогоненка - видатний російський актор Михайло Щепкін. Одразу ж склався чудовий акторський ансамбль переважно із представників харківської трупи. Щоб поставити виставу вдруге, потрібен був знову дозвіл, якого не давали. Тому довелося вдатися митцям до маленьких хитрощів.

М. Щепкін, який забажав на свій бенефіс поставити виставу, за підказкою Квітки-Основ’яненка, оголосив про хворобу актора й попросив дозволу зіграти «Наталку Полтавку».

Свій дебют на українській сцені з «Наталки Полтавки» почала Марія Заньковецька.

І. Карпенко – Карий говорив, що «чаруюча краса «Наталки Полтавки» полягає в надзвичайній простоті, в правді і, найголовніше, в любові до свого народу, в любові, котра з серця Котляревського перейшла у його твір».

Постановки твору відбулись також у театрах Петербурга, Москви, Кишинева, Чернігова, Мінська, Варшави, Вільнюса… Не покидає сцени п’єса і сьогодні. Неодноразово здійснювалась екранізація твору.

Перегляд уривка кіно

5. Виступ доповідача групи «Дослідники».

«Наталка Полтавка» започаткувала нову українську драматургію і стала першою соціально-побутовою драмою з селянського життя у європейській літературі.

Завдяки І. Котляревському зароджується перший професійний театр.

Засновник нової української літературної мови.

Порушив у творах нові теми.

У 1838 році Т. Шевченко написав вірш «На вічну пам’ять Котляревському», де підкреслив, що завдяки І. Котляревському «занедбане і закинуте  під сільську стріху слово, мов фенікс з попелу, воскресло знову… і голосно залунало по широких світах» із його творів.

 «Мозковий штурм»

Прочитайте епіграф до уроку-конференції. Поміркуйте і скажіть, чи немає в словах Максима Рильського відповіді на запитання:

-         У чому причина її тривалого сценічного життя?

-         Яке значення має творчість І. П. Котляревського?

 «Незакінчене речення»

- Вперше був надрукований твір «Наталка Полтавка» у…

- І. Карпенко-Карий оцінив п’єсу так…

- Написати «малоросійську оперету» спонукало І. Котляревського…

- Образ виборного Макогоненка було створено для…

- Т. Шевченко високо оцінив значимість  І. Котляревського для української культури у поезії…

IV. Підсумок уроку

 «Мікрофон»

На мою думку, популярність п’єси «Наталка Полтавка» можна пояснити... 

Я відкрила (відкрив) для себе... 

Мені запам’яталося... 

V. Оцінювання учнів.

VI. Домашнє завдання.

1. Опрацювати матеріал підручника, зіставити з почутим на уроці.

2. Виписати цитати до характеристики образів Наталки, Петра, Миколи.

 

 

Урок української літератури в 9 класі

 Тема уроку: Наталка як уособлення кращих рис української дівчини, яка відстоює людську гідність. Або в чому вічна проблема щастя. (За п`єсою І.Котляревського «Наталка Полтавка»

Епіграф Де згода в сімействі, Де мир і тишина, Щасливі там люди, блаженна сторона… І. П. Котляревський

 Мета: у процесі опрацювання теми створити таку духовну атмосферу, яка ввела б старшокласників у світ головних героїв, їх мрії і прагнень, звернути увагу на авторські засоби розкриття цього світу; розвивати образно-асоціативне мислення, вміння самостійно робити висновки; виховувати творчу особистість, любов до українського слова. Обладнання: презентація, ілюстрації до змісту твору, записи пісень, картина пам’ятника митцю в Полтаві, підручник з української літератури для 9 класу, текст твору, дидактичний матеріал (тестові завдання, картки), відеофрагменти.

 Тип: урок – дослідження.

Перебіг уроку

 І. Організаційний момент ІІ. Актуалізація пізнавальної діяльності 1.Слово вчителя. 1 слайд («Наталка Полтавка») 2 - Сьогодні ми мандруємо з вами Полтавщиною. Там, де тиха Ворскла чарує своєю красою. Скільки бачила вона бід і радості, зловтіхи і щирості, довіри й обману, горя і щастя. Скільки раз людські почуття виливалися у вічні пісні, що несла вона у далеч разом із вітром. ( Звучить пісня « Віють вітри, віють буйні»). - Можливо, саме цю пісню почув І. Котляревський, коли тихими вечорами писав свою «Наталку Полтавку», пригадавши щось своє, давнє і болюче. - «Думка-речення». Як ви охарактеризували б п’єсу? 2 слайд - « Наталка Полтавка» – твір про... (Твір про вибір між почуттями та достатком, вибір, який робить кожен у своєму житті.) - 3 слайд

 Мета уроку: заглибитися у світ головних героїв, їх мрії і прагнення; Через авторські засоби розкрити й осягнути душевні переживання персонажів п`си.

 ІІІ. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності. Учитель: Як, на вашу думку, пов’язується назва теми уроку з твором І.Котляревського? 4 Слайд

 Епіграф уроку : Де згода в сімействі, Де мир і тишина, Щасливі там люди, блаженна сторона… 3 І. П. Котляревський

 ІV. Сприймання й первинне усвідомлення нового матеріалу. 1.Складання асоціативного ряду до слова щастя. (блаженство, радість, здоров`я, любов,доброта, ніжність, турбота, добробут…) 5 слайд асоціативного ряду до слова щастя. Учитель: - У чому щастя? У чому споконвіку бачили щасливу українську родину? ( у здоров`ї сім`ї, у хороших дітях…) 2.

 Мікрофон Як виховували дітей, чому навчали з дитинства? Як виховували матері дівчат? 6 слайд Розповідь учениці. В усіх родинах був непорушний звичай: уставши вранці, дівчина мусила насамперед розчесати волосся і заплести косу. Здавна вважалося найбільшим недбальством братися за будь-яку роботу чи сідати за стіл з розпущеною косою. Про таких казали: «У неї на голові сорока гніздо звела», «У неї в косах сім чортів кублилося» Споконвіків дівоча коса була своєрідною ознакою охайності. Вважалося, що юнка, яка стежить за волоссям, буде гарною господинею – чепурною, працьовитою. Тому матері особливо старанно привчали дочок до охайності. Перш ніж з’явитися на людях, дівчина ретельно опоряджала косу, бо знала традиційний закон: «Яка коса – така й краса», «Подивись на косу, а подумай про її господиню». Дівоча врода у поєднанні із вродою душевною – ось що найбільше цінувалося в українських дівчатах. 4 7 слайд - Який хлопець користувався повагою? Розповідь учня. Хлопці по-лицарськи ставилися до дівчат та наречених. Вони люб’язно розмовляли з дівчатами, жартували; вважалося непристойним, коли хлопець і дівчина відокремлювалися від громади. Здавна вважали, що юнак, який відвідує оселю дівчини, має з нею одружитися. Батьки наказували сину: «Якщо думаєш брати, то ходи, а якщо ні – не сором нас і дівчину». Осоромити, осміяти, пустити лихий поголос – норми народної моралі, за допомогою якої ці вчинки засуджувалися. Тому й казали: «Мораль чиста – краще всякого намиста». Народна мудрість застерігала: не переступи межу дозволеного. Інколи дівчина виявляла свою незалежність, рішучість. І закінчувалося це ганьбою. Існує народний вислів: «Наруга над косою». Це стосується дівочої честі. Дівчина, яка не зберегла її, втрачала право носити косу. Дуже часто її відрізали, голову обмазували смолою і виганяли дівку на вулицю. Голову вона покривала хустиною, і в народі її називали покриткою. 3. Колективна характеристика - Учитель: Отже, центральний образ Наталки. В особистій долі якої відображена доля бідної селянської дівчини того часу. 8 слайд -Духовний світ Наталки. Охарактеризуємо цей образ із 3 сфер: - Раціональної - Почуттєвої - Вольової ( 3 команди виконують завдання -3 хв.) 9 слайд ( Наталка ) - Захист команд Учитель: Чи змінився, на вашу думку, за майже два століття ідеал жіночої краси? Що різнить і що об`єднає Полтавку з нашими сучасницями? 5 10 слайд Пісня – то душа - Кажуть пісня – то душа. Яку роль виконують пісні в творі? 11 слайд

 Повідомлення учня_______ 4. Колективне дослідження. Хто із героїв прагне бути щасливим ? ( Складання разом з учнями любовного трикутника. ) Наталка Возний Петро Запитання: Що є щастя для Наталки, Возного, Петра? Як тісно переплелися їх долі, і лише від них, від щирості їхніх душ, залежить щастя. А які вони ті душі ? Що в них більше – щирості чи розрахунку ? 5.

Робота у групах. Завдання для груп. 12 слайд (1 хв) 13 слайд - Дослідити душу героїв через пісні. 1 група. Дослідити душу Возного через його пісні (№ 2, 6) 2 група. Дослідити душу Петра через його пісні ( № 13, 15, 16). 3група. Дослідити душу Наталки через її пісні ( № 1, 3, 8, 11, 19). ( Обговорення у групах 3 хв. ) 6 - Дослідження через пісні образу Возного. ( Обґрунтована відповідь першої групи. 14 слайд - А чи щире кохання Возного ? - Дослідження через пісні образу Петра. 15 слайд ( Обґрунтована відповідь другої групи). Важливою є роль пісні також у характеристиці Петра. Пісня «Сонце низенько...», з якою він вперше з'являється на сцені, розповідає про його вірну любов до Наталки, їхнє щасливе минуле. У наступних піснях («У сусіда хата біла...», «Та йшов козак з Дону») парубок нарікає на долю, що принесла йому стільки страждань. Смуток, який звучить у цих рядках, викликаний тим, що Петро боїться втратити Наталку: юнак дізнався, що її збираються видавати заміж за іншого. Пісні Петра також яскраво демонструють м'якість його вдачі: він воліє нарікати на лиху долю, аніж боротися за своє щастя. - Дослідження через пісні образу Наталки. Слайд 16 ( Обґрунтована відповідь третьої групи). Увага звертається на деталі: «билинка», що символізує одинокість, незахищеність; «полетіла б я…» - уособлення себе з пташкою підкреслює духовну висоту, а те, що « крил я не маю» - ті обставини, в яких опинилася дівчина; « чесного роду» - найвища ознака характеристики людини для героїні, багатство для неї стоїть набагато нижчому щаблі; «кого раз полюбить…» - вірність; «вода каламутна» - так передається нещирість почуттів до Возного, вимушеність їхніх стосунків; «спаси мене…» - пошук свого захисника; нелюбов для неї асоціюється зі смертю. Через усі пісні проходить тема нещасливої долі внаслідок жіночої незахищеності.) 7 Роль пісні в п`єсі полягає насамперед у характеротворенні. Наприклад, пісні Наталки («Віють вітри, віють буйні», «Видно шляхи полтавськії...», «Ой мати, мати!..», «Чого ж вода каламутна...», «Ой я дівчина Полтавка...») увиразнюють її образ, розкриваючи щоразу якусь нову рису її натури. Уже із самих пісень можна зрозуміти, що Наталка — дівчина шляхетної вдачі, роботяща й розумна, яка щиро кохає свого Петра і тужить за ним. 6. Бесіда. Учитель: - Що для Наталки є щастя ? ( « Жити люб’язно і дружно, бути вірними до смерті і помагати одно другому».) - Чи була б вона щаслива з Возним ? Чому ? Щоб вона втратила ? - Чому Наталка згоджується на одруження з Возним ? 7. Інсценізація _____________________ Наталка: « Я покоряюсь вашій волі,...перенесу своє горе, забуду Петра і не буду більше плакати».) - Це були слова до матері, а що ж було на серці допомагає зрозуміти внутрішній монолог, бо з собою можна бути щирою. Слайд 17

 V. Рефлексія.

Підсумок уроку. 1. - Метод РОФТ (роль, отримувач, форма, тема). Котляревський Сучасні Дівчата Полтава Учитель: - Твір починається і закінчується піснею Наталки. Слайд 18 ( Звучить пісня « Ой я дівчина Наталка» ) Учитель:Чи випадкова вона у творі ? 8 Моніторинг. Які істини відкрив для вас письменник? Як розв’язати вічну проблему щастя? Учитель: І. Котляревський своїм твором довів : хочеш бути щасливим – будь ним. Слайд 19 Фон - Фільм 2. Виразне читання Вірш - звертання Наталки Полтавки до сучасної молоді ( читає учениця) Живіть з думками про добро, І вірте у щасливу долю. Даруйте людям лиш тепло, Та не згубіть при цьому долю. Своїх надій не покидайте, Мрійте, вірте і кохайте. Любов прийде до вас лиш раз, То бережіть її всякчас. Блиск золота, монет, прикрас, Запалить серце лиш на раз. І спалить душу, почуття, Взамін забере все життя. Любов і вірність прославляйте, Цноту і скромність величайте Живіть, надії сподівайтесь, І мрій своїх ви не цурайтесь. У кожного своя є мрія, Своє бажання, свій секрет. І той його лише долає, Хто всі зусилля прикладає. 3. Асоціативне малювання Учитель: 9 Вінок для української дівчини був оберегом, символом. Тож давайте вплетемо свої слова у вінок – вплетемо щасливі стрічки. (червоний –колір любові, пристрасті зелений –спокій у родині жовтий –сонця, тепла в серці синій – колір добробуту фіолетовий –колір загадковості, чарівництва блакитний –легкість, (ідіть легко по житті) білий –ніжності, щирості, чистоти (нехай чистими будуть ваші помисли рожевий – радості оптимізму). V. Підсумки уроку. 1. Слово вчителя. -У чім же ця сила п’єси, в чім її чаруюча краса? В простоті, в правді і найголовніше – в любові автора до свого народу, в любові, котра із серця Івана Петровича перейшла на його утвір. І. Карпенко – Карий 2. Складання сенкану Робота в групах - Ви вмієте складати сенкан, тому пропоную Вам скласти сенкан на теми: «Сім’я», «Наталка», «Щастя».

 VІ. Домашнє завдання.

Створити символічний портрет героя, якого досліджували. Скласти тестові завдання у форматі ЗНО.

 

Пісні у п'єсі "Наталка Полтавка"

 

1. "Віють вітри, віють буйні" - співає Наталка
2. "От юних літ не знал я любові" - співає Возний
3. "Видно шляхи полтавськії..." - співає Наталка
4. "Дід рудий, баба руда" - співають Наталка, возний і виборний
5. "Ой під вишнею, під черешнею" - співає виборний
6. "Всякому городу нрав і права" - співає возний
7. "Ой доля людськая ..." - співають виборний і возний
8. "Ой мати, мати!" - співає Наталка
9. "Чи я тобі, дочко, не добра желаю" - співає Терпилиха
10. "Ей, Наталко не дрочися!" - співають Вибоний, Терпилиха і Наталка
11. "Чого ж вода каламутна..." - співає Наталка
12. "Гомін, гомін, гомін, гомін по діброві" - співає Микола
13. "Сонце низенько" - співає Петро
14. "Вітер віє горою" - співає Микола
15. "У сосіда хата біла" - співає Петро
16. "Та йшов козак з Дону" - співає Петро
17. "Що за того Петруся" - співає Микола (не пронумеровано в тексті)
18. "Поблукавши, мій Петрусь" - співає Микола (не пронумеровано в тексті)
19. "Підеш, Петре, до тієї, яку тепер любиш" - співають Наталка і Петро
20. "Ворскло річка" - співає Микола
21. "Ой я дівчина Полтавка" - співає Наталка
22. "Начинаймо веселиться" - співає хор

 

doc
Додано
29 березня 2021
Переглядів
4335
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку