Тема уроку: Розвиток мовлення.Усний твір-роздум за творчістю І.П. Котляревського
Мета: повторити відомості про життя та творчість Івана Котляревського; розвивати вміння писати твори-роздуми на запропоновану тему, підпорядковувати висловлювання темі та меті спілкування; удосконалювати навички редагувати власний текст; розвивати творчі вміння формулювати проблеми, що хвилюють сучасного читача, критично оцінювати факти навколишньої дійсності; розвивати мовленнєво-комунікативні вміння; за допомогою дидактичного матеріалу виховувати почуття поваги до І. Котляревського.
Тип уроку: урок розвитку зв’язного мовлення.
Обладнання уроку: підручник, дидактичний матеріал.
Методика та прийоми проведення уроку: бесіда, розповідь, контроль і самоконтроль, самостійна робота, «вільний мікрофон».
Епіграф уроку:
І. Котляревський перший проорав глибоку борозну на цілині нової української національної культури… Те, що зробив автор «Енеїди” і «Наталки Полтавки”, лишиться жити у віках.
Є. Кирилюк
Хід уроку
І.Організаційний момент.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
IІІ. Мотивація навчальної діяльності, оголошення теми та мети уроку.
ІV. Актуалізація опорних знань.
Літературний диктанти за творчістю
І.П.Котляревського
1.Народився І.Котляревський у….(Полтаві)
2.Письменник увійшов в історії української літератури…(як засновник нової української літератури)
3.Над поемою «Енеїда» працював…(30 років)
4. Перші три частини «Енеди» видані у (1798 р.).
5. «Енеїду» називають енциклопедією життя українського народу, тому що… (у ній показано багато традицій та обрядів).
6. Жанр «Енеїди» (бурлескно-травестійна поема).
7. П’єса «Наталка Полтавка» була вперше поставлена в Полтаві у …(1819 р.)
8.Найяскравше роль Наталки зіграла артистка…( Марія Заньковецька)
9.Скільки пісень ввів Котляревський у п’єсу «Наталка Полтавка»…(22)
10. П’єса «Наталка Полтавка» складається зі стількох дій (2)
11. Герої п’єси «Наталка Полтавка» (Наталка, Горпина Терпилиха, Терпило, Петро, Микола, Тетерваковський, Макогоненко).
12. Ідея твору «Наталка Полтавка» (засудження лицемірства, крутійства, хижацтва сільської верхівки в образах виборного і возного; уславлення вірності у коханні).
V. Робота над твором-роздумом.
1. Опрацюванння пам’ятки «Особливості роботи над твором-роздумом».
2. Робота з пам’яткою «Найпоширеніші недоліки, які трапляються в усному й писемному мовленні».
ПАМ’ЯТКА
Найпоширеніші недоліки, які трапляються
в усному й писемному мовленні
Орієнтовні теми:
«Вільний мікрофон»: «На сьогоднішньому уроці я…».