Конспект уроку з природознавства "Які джерела енергії є невичерпними? Використання людиною джерел енергії".

Про матеріал
Мета: - формування предметних компетентностей: навчити учнів характеризувати Сонце, вітер, воду як невичерпні джерела енергії; формувати уявлення про перетворення енергії Сонця на інші види енергії; донести до свідомості дітей, що енергія є важливим компонентом серед потреб людини; формувати вміння працювати з додатковою літературою; розвивати творчу активність, уважність, мислення, мовлення, спостережливість, робити висновки, порівнювати; сприяти розвитку інтересу до предмета; виховувати любов до рідного краю, дбайливе ставлення до природи, бажання економити енергію. - формування ключових компетентностей: уміння вчитися: розвивати вміння під керівництвом учителя визначати мету роботи і план її виконання, презентувати свої дослідження, оцінювати власну діяльність та діяльність однокласників; комунікативної: удосконалювати вміння виділяти під час читання і слухання важливі за змістом слова, робити висновок-узагальнення за допомогою вчителя; зв’язно й послідовно описувати побачене; знаходити у науково-популярних текстах конкретні відомості; здоров’язбережувальної: удосконалювати вміння розпізнавати правильне й неправильне сидіння за партою; соціальної: удосконалювати навички продуктивної співпраці в команді (під час роботи в парі і групі).
Перегляд файлу

Тема. Які джерела енергії є невичерпними? Використання людиною джерел енергії.

 Мета:

- формування предметних компетентностей: навчити учнів характеризувати Сонце, вітер, воду як невичерпні джерела енергії; формувати уявлення про перетворення енергії Сонця на інші види енергії; донести до свідомості дітей, що енергія є важливим компонентом серед потреб людини; формувати вміння працювати з додатковою літературою; розвивати творчу активність, уважність, мислення, мовлення, спостережливість, робити висновки, порівнювати; сприяти розвитку інтересу до предмета; виховувати любов до рідного краю, дбайливе ставлення до природи, бажання економити енергію.

- формування ключових компетентностей:

уміння вчитися: розвивати вміння під керівництвом учителя визначати мету роботи і план її виконання, презентувати свої дослідження, оцінювати власну діяльність та діяльність однокласників;

комунікативної: удосконалювати вміння виділяти під час читання і слухання важливі за змістом слова, робити висновок-узагальнення за допомогою вчителя; зв’язно й послідовно описувати побачене; знаходити у науково-популярних текстах конкретні відомості;

здоров’язбережувальної: удосконалювати вміння розпізнавати правильне й неправильне сидіння за партою;

соціальної: удосконалювати навички продуктивної співпраці в команді (під час роботи в парі і групі).

Тип уроку: урок вивчення та первинного закріплення знань

Обладнання: мультимедійна презентація, тематичне відео, роздатковий матеріал, ілюстрації.

Хід уроку

  1. Організаційний етап

        1. Привітання   

Продзвенів дзвінок –

Розпочнемо наш урок!

Допитливі в нашім класі діти

Про все хочуть знати на світі!

- Сьогодні у нас на уроці присутні гості, тож привітаємося з ними.

 2. Емоційна та психологічна настанова.

- Уявіть, що у ваших долоньках - дрібка гарного настрою. Поділіться ним, щоб зробити день приємнішим для всіх, хто зараз поряд з вами. Почнімо наш урок.

II. Підготовка учнів до засвоєння нових знань

  1. Спостереження за погодою.
  • Яка зараз пора року?
  • Який місяць?
  • Чому він так називається?
  • Які ще місяці цієї пори року ви знаєте?

2) Прогноз погоди.

      - А тепер слово нашому синоптикові.

  - Добрий день! Вас вітає «Прогноз погоди» та я, його ведуча, синоптик -Анна.

Сьогодні 21 листопада. За вікном – осінь. Поговоримо про погоду в Енергодарі. З самого ранку на небі не залишатиметься жодної хмарки. До кінця дня погода буде ясною. Без опадів. Температура повітря коливатиметься від 2(двох) до 4(чотирьох) градусів вище нуля. Народний прогноз говорить: «Якщо цього дня буде ясна погода - до майбутньої морозної зими».

  - Нехай проблеми та незгоди не роблять нам в житті погоди.

  - Хай вам щастить і будьте здорові.

  - Бажаю, щоб на сьогоднішньому уроці було тільки сонячно, затишно і тепло.

    3) Фронтальне опитування. Гра «Так чи ні?»

       - На минулому уроці ви познайомились з поняттям «енергія». Як ви засвоїли цю тему ми з’ясуємо після гри «Так чи ні?»

 

  Енергія є в усьому. (Так)

  Енергія – це те, з чого складаються всі речовини. (Ні)

  У природі є величезні запаси енергії. (Так)

  Енергія – це здатність будь-якого тіла виконувати роботу. (Так)

  Без енергії можливо побудувати будинок, завод, місто. (Ні)

  - Звідки ви берете енергію для гри?

 

      4) Індивідуальна робота з картками «Установи відповідність».

 

                            а) кінь                                             1) сонячне світло

                            б) ракета                                         2) трава

                            в) хлопчик                                      3) паливо

                            г) береза                                          4) молочна каша

       Висновок: для росту, розвитку й виконання роботи потрібна всім енергія.

       - А що ж таке енергія? (Енергія – це здатність тіла рухатися чи виконувати роботу. Енергія (з грецької) – діяльність, сила).

       5) Оголошення теми уроку.

      - Виробляти велику кількість енергії  допомагають корисні копалини. Їх добувають із надр Землі. Їх можна використати один раз, при згорянні вони зникають. З кожним роком потреби людей в енергії зростають, але запаси корисних копалин поступово зменшуються. Що ж робити в такому випадку? (потрібно переходити на використання альтернативних джерел енергії)

- Вірно. Тема нашого уроку «Невичерпні джерела енергії. Використання людиною джерел енергії».

III. Вивчення нового матеріалу

  1. Робота з підручником.

-    А зараз попрацюємо з підручником. Відкрийте книжку на сторінці 68.

  • Розгляньте малюнки. Як люди зігрівалися у давнину? Що використовували для освітлення помешкання? Яку енергію використовували? (енергію тепла і світла, енергію вітру)
  • Яку енергію використовують сучасні люди? (електричну енергію)
  • Для чого потрібна електрична енергія?
  • Прочитайте розповідь хлопчика Струма. (1 учень)
  • З чого утворилося кам’яне вугілля?
  • Які є види невичерпних джерел енергії?(Сонце, вітер і вода)

2. Фізкультхвилинка

     - Чи енергійні Ви, діти? От і дізнаємося,трішки відпочивши і виконавши     вправи.

     3. Бесіда з елементами розповіді.

  • Невичерпними джерелами сонячне проміння, вітер і вода річок. Від енергії Сонця працюють сонячні батареї. (Перегляд уривка мультфільму «Фіксики» («Що таке сонячні батареї?»)
  • Отже, який спосіб «збирання» сонячної  енергії винайшли люди?
  • Що таке вітер? (направлений рух повітря). Вітри дмуть на нашій планеті постійно. Це природне явище виникає там, де поверхня Землі по-різному нагрівається Сонцем. Особливо часто вітри виникають над океанами і морями, на їх узбережжях, а також у горах і степах. Які пристрої придумали люди для того щоб упіймати енергію вітру? (вітряки) - перегляд відео «Енергія вітру». Отже переваги енергії вітру: не забруднює навколишнє середовище, висока потужність. Енергія вітру – чиста й невичерпна , люди навчилися перетворювати її на електрику. Недоліки енергії вітру: вітер може призвести до руйнівних наслідків, непередбачуваний, часто змінює свій напрямок
  • Від енергії води працюють гідроелектростанції. Вода завжди рухається. Струмки і річки течуть з гори до низу і впадають в море. Рухома вода має велетенський запас енергії. Недаремно її називають невтомною трудівницею.
  • У наші дні побудовано величезні греблі та водосховища і вода застосовується для вироблення електроенергії. Перебіг річки обертає колеса турбін, перетворюючи енергію води в електроенергію. Першу в Україні гідроелектростанцію - Дніпрогес - збудовано на Дніпрі в районі Запоріжжя. В Україні на Дніпрі побудовано шість електростанцій: Київська, Канівська, Кременчуцька, Дніпродзержинська, Дніпровська – Дніпрогес, Каховська. Є гідроелектростанції й на інших річках. (Перегляд відео «Енергія падаючої води»)
  • Отже, сонце, вітер і вода - невичерпні джерела енергії. Вони існуватимуть у природі завжди.

 

  IV. Первинна перевірка засвоєння знань

   4) Робота на картках в парах.

        - Пригадайте, які бувають два види джерел енергії? (Вичерпні і невичерпні).

Стрілками вкажіть, до яких видів належать вказані джерела енергії. Поділіться своїми думками.

 

Корисні копалини

Вода

Вичерпні                          Кам’яне вугілля                            Невичерпні

Сонце

Торф 

Нафта

Вітер

Природний газ

Дрова

Сіль

Граніт

Крейда

 

V. Первинне закріплення знань.

  1.   Читання та обговорення казки «Нерозлучні друзі».

 

Жили-були друзі: Сонце, Вода, Камінь і Вітер. Одного разу вони посперечалися, хто з них наймогутніший.

Сонце промовило:

- Я даю Землі тепло і світло, можу обігріти або спалити! Без мене немає життя.

Вода зауважила:

- А от і ні, це без мене жодна істота не може жити! Я перетворюю камінь на пісок, з легкістю обертаю велетенські електричні турбіни, і саме я даю людям енергію!

Камінь спинив напір Води і твердо вимовив:

- А я можу перегородити річку і створити повінь, або спинити її. Налетів Вітер і просвистів:

- От хвальки! Та я на всіх вас знайду управу: зруйную кам'яні гори, нажену хмари і закрию Сонце, підніму хвилі на морі, здійму шторм.

Так вихвалялися природні сили один перед одним, доки не зустріли в пустелі Людину, яку мучила спрага. І попросили, щоб вона їх розсудила. Вислухавши їх. Людина відповіла:

- Дякую тобі, Сонечко, що випарувало Воду з моря. Дякую тобі, Вітре, що приніс хмаринки. Дякую тобі, Каменю, що на тобі сконденсувалася водяна  пара. Саме завдяки вам я вгамував спрагу. Всі ви могутні та важливі, кожен - по-своєму.

З того часу Сонце, Вода, Камінь та Вітер стали нерозлучними друзями.   

              А Людина навчилася приборкувати сили природи.

 

- Про які природні сили йдеться у казці?
- Про що сперечалися Сонце, Вода, Камінь і Вітер?
- Чим вихвалялося Сонце?
- Що розповіла про себе Вода?
- Що може зробити Камінь?
- Яку силу має Вітер?
- Хто розсудив природні сили?
- Як ви розумієте останні речення казки?
 

Сонце, вітер і вода - невичерпні джерела енергії. Всі ці джерела енергії існують завдяки енергії Сонця. Річки живляться дощами, які виникають із-за випаровування океанів і озер під дією сонячного тепла. Вітер дме над поверхнею землі внаслідок її нерівномірного нагрівання сонцем.

 

   2)Робота в групах «Розстав на свої місця»

Розпізнай невичерпне джерело енергії за описом. Встанови відповідність.

В Україні здавна використовували цю енергію – за її допомогою мололи зерно на борошно, її використовували на кораблях.

 

Енергія Сонця

Енергія вітру

Це основне джерело енергії на Землі. Без цієї енергії не було би життя на Землі

Енергія води

У цього джерела анергії немає ані запаху, ані смаку, ані кольору. То найбільше багатство у світі.

 

VI. Контроль та самоперевірка знань.

Тестування «Енергія»

1. Що потрібно людині, щоб рухатись?

А) бензин

Б) енергія

В) цукерки

2.Сонце, газ, нафта – це….

А) джерела енергії

Б) продукти харчування

В) явища природи

3. Корисні копалини…

А) сонце, вітер, вода

Б) вугілля, нафта, природний газ

В) дерева, квіти, кущі

4. Які джерела енергії не забруднюють повітря?

А) сонце, вітер, вода

Б) газ, нафта

В) вугілля

5. Для виробництва електрики на гідроелектростанціях використовують…

А) нафту

Б) воду

В) сонце

6. Вугілля добувають

А) у космосі

Б) у шахтах

В) у морі

7. Головне джерело енергії на Землі..

А) Газ

Б) Сонце

В) вітер

8. Де будують вітряки?

А) там, де є нафта

Б) Там, де дмуть сильні вітри

В) там, де течуть ріки

9. Які транспортні засоби не забруднюють повітря?

А) велосипед, санки

Б) автомобіль, автобус

В) Літак, потяг

10. Сонце – це…

А) зірка

Б) планета

В) комета

 

VII. Підведення підсумків. Рефлексія

Вправа «Мікрофон»

- Про що ми сьогодні розмовляли на уроці? (Про невичерпні джерела енергії)

- Назвіть які є невичерпні джерела енергії? (Сонце, вітер, вода)

- Щоб використовувати сонячну енергію людина вигадала…

- Щоб використовувати енергію вітру людина вигадала….

- Щоб використовувати енергію води людина вигадала….

 

VIII. Інформація про домашнє завдання.

      Опрацювати  матеріал підручника на с.68-69

Для допитливих:

1 ряд - знайти цікавинки про сонячні батареї;

2 ряд – знайти цікавинки про сонячні електростанції;

3 ряд - знайти цікавинки про вітряки.

docx
Додано
1 березня 2020
Переглядів
3347
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку