Корекційно – розвиваюча програма з розвитку емоційно-вольової сфери (для роботи з дітьми старшого дошкільного віку) «ПАЛІТРА ЕМОЦІЙ»

Про матеріал
У цій програмі курсу корекційних занять подані матеріали по організації роботи зі старшими дошкільниками для розвитку емоційно-вольової сфери. Різноманітні форми і методи роботи, цікаві ігрові прийоми, якими насичене кожне заняття, дозволяють залучити дошкільнят до формування позитивних, емоційних почуттів, сприяють розвитку адекватної самооцінки дитини, зосереджують увагу дітей на співвідношенні характеру емоційної поведінки з її наслідками для оточуючих, навчанню конструктивних форм пове¬дінки та основ комунікабельності, зняттю емоційного напруження, збудження і тривожності, сприяють розвитку емпатійних здібностей, формуванню альтруїзму. Запропонована програма може використовуватися вихователями та практичними психологами закладів дошкільної освіти.
Перегляд файлу

ПОГОДЖЕНО                                                                                   ЗАТВЕРДЖУЮ

Завідувач Центру практичної                                                          Завідувач Красноградського

психології та соціальної роботи                                                      дошкільного навчального

КВНЗ «Харківська академія                                                            закладу (ясел-садка) №17 

неперервної освіти»                                                                          Красноградської міської

___________ В.В. Носенко                                                               ради Харківської області

___________                                                                                       _________ О.М. Богатирьова

                                                                                                              _________

 

 

ПОГОДЖЕНО

Методист психологічної служби

районного методичного центру

відділу освіти Красноградської

районної державної адміністрації

Харківської області

_________ В.Є. Матвійчук

 

 

 

 

Корекційно – розвиваюча програма

з розвитку емоційно-вольової сфери

(для роботи з дітьми старшого дошкільного віку)

 

«ПАЛІТРА ЕМОЦІЙ»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Укладач: практичний психолог

Красноградського дошкільного

навчального закладу

(ясел-садка) №17

Красноградської міської ради

Харківської області

Гелета Жанна Євгенівна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                  Красноград

                                                                       2019


Палітра емоцій. Корекційно – розвиваюча програма з розвитку емоційно-вольової сфери (для роботи з дітьми старшого дошкільного віку). – Красноград. – с. 41.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Автор – укладач:

Гелета Жанна Євгенівна, практичний психолог Красноградського дошкільного навчального закладу (ясел-садка) №17 Красноградської міської ради Харківської області, кваліфікаційна категорія «спеціаліст».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 У цій програмі курсу корекційних занять подані матеріали по організації роботи зі старшими дошкільниками для розвитку емоційно-вольової сфери. Різноманітні форми і методи роботи, цікаві ігрові прийоми, якими насичене кожне заняття, дозволяють залучити дошкільнят до формування позитивних, емоційних почуттів, сприяють розвитку адекватної самооцінки дитини, зосереджують увагу дітей на співвідношенні характеру емоційної поведінки з її наслідками для оточуючих, навчанню конструктивних форм пове­дінки та основ комунікабельності, зняттю емоційного напруження, збудження і тривожності, сприяють розвитку емпатійних здібностей, формуванню альтруїзму.

Запропонована програма може використовуватися вихователями та практичними психологами закладів дошкільної освіти.

 


                 Зміст

 

 

Пояснювальна записка ……………………………………………………………….4

 

Тематичний план ……………………………………………………………………6

 

Заняття 1. Знайомство ………………………………………………………………7

 

Заняття 2. Жив був я ………………………………………………………………...9

 

Заняття 3. Справжній друг ……………………………………………………...…11

 

Заняття 4. Доброта і чуйність ……………………………………………………..13

 

Заняття 5. Ми всі дуже різні ………………………………………………………16

 

Заняття 6. Розкриті долоньки ……………………………………………………..18

 

Заняття 7. Наші емоції …………………………………………………………….20

 

Заняття 8. Настрій …………………………………………………………………22

 

Заняття 9. Відпусти образу ………………………………………………………..25

 

Заняття 10. Тренуємо емоції ………………………………………………………28

 

Заняття 11. Впевненість у собі ……………………………………………...…….30

 

Заняття 12. Ввічливість ……………………………………………………………33

 

Заняття 13. Злосте, відійди ………………………………………………………..35

 

Заняття 14. Переможемо страх ……………………………………………………37

 

Заняття 15. Здійсни свою мрію …………………………………………………...39

 

Література ………………………………………………………………………….41

 


                 Пояснювальна записка

 

Період дошкільного дитинства характеризується бурхливим розвитком емоційної сфери дитини, що здійснює величезний вплив на формування її особистості. Саме в цей період дитина долучається до загальнолюдських цінностей, засвоюються знання про навколишній світ, встановлюються перші взаємини маляти з дорослими.

Як відомо, дитині дошкільного віку притаманні велика вразливість і чутливість до стресових ситуацій, адже емоційна сфера в цьому віці ще не закріпилась, не отримала певної гнучкості, витривалості, але вже почала зазнавати перевантаження та напруження. Тож через свої вікові особливості діти можуть легко піддаватись негативним соціальним впливам та стресовим обставинам. Їм важко керувати своїми почуттями, вони схильні до імпульсивної поведінки. Тому саме у цей час доцільною є допомога психолога.

Через пізнання свого внутрішнього світу та поєднання його з навколишнім світом дитина вчиться спілкуватися, управляти своєю поведінкою, диференціювати свої потреби, формувати власні цінності та правила. А це доволі довгий і достатньо складний процес, тому інколи трапляється, що дорослі майже не приділяють уваги формуванню і розвитку емоційно-вольової сфери дитини, концентруючись на інших, більш важливих, на їх думку, аспектах виховання своєї дитини. Як наслідок, у дошкільника можуть виникнути емоційні, нервові розлади, які необхідно вчасно виявити та коригувати, аби згодом, у шкільному віці не зіткнутися з більш серйозними наслідками небажаних емоційних проявів, які  буде значно складніше коригувати.

Тому метою програми є, перш за все, ознайомлення дітей зі світом емоцій та почуттів, розвиток умінь дошкільника виражати свої почуття та розуміти почуття інших, формування адекватної самооцінки, розвиток комунікативних навичок, ознайомлення дітей з основними морально-етичними поняттями, а також виховання співчутливості, доброзичливості, готовності до взаємодопомоги.

 

Завдання:

 

  •     створення атмосфери безпеки та позитивний емоційний настрій у групі однолітків;
  •     корекція небажаних емоційних проявів у поведінці та настрої дитини;
  •     розвиток здатності розуміти власний емоційний стан та емоційний стан оточуючих;
  •     підвищення рівня самоконтролю емоційного стану;
  •     розвиток комунікативних навичок, допомога у подоланні сором’язливості, замкненості;
  •     формування адекватної самооцінки, образ власного «Я»;
  •     навчання прийомів саморозслаблення;
  •     розвиток творчих здібностей.

 

 

 

 

Форми і методи роботи:

 

  •     етичні бесіди;
  •     етюди, рольове програвання ситуацій;
  •     арт-техніки;
  •     образотворча діяльність;
  •     етюди, пантоміма;
  •     рухливо-ігрова терапія (психомоторні вправи, рухливі ігри);
  •     психогімнастика і ауторелаксація, візуалізація;
  •     технічні засоби навчання.

  

 Організація занять:

 

  • програма розрахована на 15 занять;
  • кількість занять на тиждень: 1;
  • тривалість занять: 25 – 30 хвилин;
  • кількість дітей у групі: 6 – 8 осіб;
  • вікова категорія: 5 – 6 років.

 

  Критерії діагностичного обстеження дошкільників:

 

  •     Гра «Секрет» ( методика «Вибір в дії» Я. Коломінського);
  •     Опитувальник для батьків та вихователів на виявлення індивідуальних особливостей дітей ( Г. Лаврентьєва, Т. Титаренко);
  •     Спостереження за поведінкою дітей у різних видах діяльності, в іграх за правилами.

 

 Програма передбачає корекційно-розвивальну роботу з дітьми старшого дошкільного віку. Під час формування груп враховуються результати вхідного діагностування:

  •     до розвивальної групи відносимо дітей, які мають сприятливий емоційний фон: спокійні, врівноважені, впевнені у собі, мають високий і достатній соціальний статус серед однолітків;
  •     до корекційної групи обираються діти, які мають нестабільність психоемоційної сфери: підвищений рівень імпульсивності, тривожності, занижена самооцінка, негативне ставлення до себе та знижений рівень працездатності.

 Ця програма курсу корекційних занять сприяє розвитку адекватної самооцінки дитини, зосередженню уваги дітей на співвідношенні характеру емоційної поведінки з її наслідками для оточуючих, навчанню конструктивних форм пове­дінки та основ комунікабельності, зняттю емоційного напруження, збудження і тривожності, сприяє розвитку емпатійних здібностей, формуванню альтруїзму.


№ з/п

                  Назва теми заняття

Кількість занять

1.

 

2.

 

3.

 

4.

 

5.

 

6.

 

7.

 

8.

 

9.

 

10.

 

11.

 

12.

 

13.

 

14.

 

15.

Заняття 1. «Знайомство»

 

Заняття 2. «Жив-був я»

 

Заняття 3. «Справжній друг»

 

Заняття 4. «Доброта і чуйність»

 

Заняття 5. «Ми всі дуже різні»

 

Заняття 6. «Розкриті долоньки»

 

Заняття 7. «Наші емоції»

 

Заняття 8. «Настрій»

 

Заняття 9. «Відпусти образу»

 

Заняття 10. «Тренуємо емоції»

 

Заняття 11. «Впевненість у собі»

 

Заняття 12. «Ввічливість»

 

Заняття 13. «Злосте, відійди»

 

Заняття 14. «Переможемо страх»

 

Заняття 15. «Здійсни свою мрію»

 

1

 

1

 

1

 

1

 

1

 

1

 

1

 

1

 

1

 

1

 

1

 

         1

 

1

 

1

 

1

                    Загальна кількість занять

 

15

Тематичний план

 

 


                                                     Заняття 1

 

«Знайомство»

 

Мета: встановлювати позитивний контакт з дітьми, дітей між собою; розвивати навички спільної діяльності, здатність до емпатії.

Матеріал:  м’яка іграшка «Тітонька Сова», аркуш паперу, фарби, клубок ниток, запис mp3: Chopin «Nocturne E-flat op 9-2».

 

Хід заняття

 

Привітання (1 хв)

Я усіх дітей гукаю

Та до себе закликаю!

Будемо ми разом грати,

Час заняття вже починати!

 

Вправа «Знайомство» (2 хв.)

- Діти, станьте у коло. Сьогодні наше перше заняття, тож давайте познайомимось. Тримаючи в руках м’яку іграшку «Тітоньку Сову», психолог називає своє ім’я та по батькові та представляє дітям Тітоньку Сову, яка на кожному занятті буде разом із ними знайомитись з цікавим Світом емоцій. Передаючи іграшку по колу, діти називають своє ім’я: «Мене звати ...!» і посміхаються один одному.

 

Гра «Клубочок дружби» (5 хв.)

- Діти, ми з вами разом зараз зробимо невелике коло і сядемо на килимок.

- Подивіться, що у мене в руках? (Клубочок)

- Наші слова будуть, як ниточки (психолог обмотує нитку навколо пальця). Давай з тобою дружити! Передає клубочок дитині, вона відповідає і намотує нитку на пальчик, передаючи далі, іншій дитині: Давай з тобою дружити! Кожний, хто взяв клубочок, залишає собі нитку на пальчику, а клубочок передає далі. Протягом гри всередині кола утворюються доріжки та вузлики, що зв’язують друзів.

- Подивіться, як багато в нас вийшло дружніх пар! Тепер усі ниточки, що є у вас в руках, з'єднаємо в моїй руці. Я зв'яжу їх міцним вузликом, щоб ви ніколи не сварилися і завжди підтримували одне одного. Погляньте, як міцно ми зв'язали нашу дружбу! А тепер охайно, дбайливо складемо ці нитки в чарівну скриньку й збережемо назавжди.

 

Колективне малювання (7 хв.)

На одному аркуші кожна дитина малює певний предмет заздалегідь обраного сюжету (незнайому планету, лісову галявину, морський берег та ін.). Потім діти придумують назву колективного малюнку.

 

 

Етюд «Ласкаві лапки» (3 хв.)

- Діти, розділіться на пари. Одна дитина «Господар» з посмішкою гладить і притискає до себе іншу дитину та уявляє, що вона ніби маленьке кошеня. «Кошеня» закриває очі від задоволення, мурчить і треться головою об руки «господаря». (Потім діти міняються ролями).

Обговорення:

  •   Як ви почували себе коли були «маленьким кошеням», «господарем»?

 

  Релаксація «Сонячні промінці» (3 хв.)

 - Діти станьте у коло, простягніть руки до сонечка, підведіться навшпиньки, потягніться до нього, уявіть себе теплими сонячними промінцями, відчуйте його тепло. Насолоджуйтесь спокійною приємною мелодією.

Обговорення:

  •     Чи відчули ви тепло сонечка?
  •     Вам сподобалось бути теплим сонячним промінчиком?

 

Рефлексія заняття (2 хв.)

  • Що сподобалось сьогодні на занятті?
  • В які ігри ви хотіли б пограти ще?
  • Діти, наше заняття завершується, тому я із моєю помічницею Тітонькою Совою бажаю вам гарного настрою та до зустрічі на наступному занятті!

                                                       Заняття 2

                             

«Жив-був я»

 

Мета: створення емоційної комфортної атмосфери у групі, гармонізація сприймання свого імені та імені інших дітей.

Матеріал: вирізані з паперу різнокольорові зірочки (половинки), м’яка іграшка «Тітонька Сова», запис м/ф «Мудрі казки Тітоньки Сови» - «Ким бути», люстерко, запис mp3: «Якщо весело живеться зроби так».

 

Хід заняття

 

Привітання «Доброго дня!» (1 хв.)

Встаньте, дітки, всі рівненько,

Посміхніться всі гарненько.

Посміхніться всі до мене,

І до Тітоньки Сови!

Посміхніться і до себе.

Привітайтесь: Добрий день!

Хай гарно розпочнеться новий день!

 

Вправа «Хто я такий» (5 хв.)

Діти розповідають якомога більше про себе, дивлячись на себе у люстерко.

  •    Що ви вмієте робити найкраще?
  •    Чи хотіли б ви бути схожими на когось іншого? Чи взагалі, бути кимось іншим?
  •    Чому?

 

  •    Пропоную вам зараз переглянути повчальну історію мудрої Тітоньки Сови.

Перегляд м/ф «Мудрі казки тітоньки Сови» -  «Ким бути» (7 хв.)

Обговорення:

  •    Що ви зрозуміли з цієї повчальної історії?

- Так дійсно, кожен з нас є неповторним, і кожному з нас краще за все бути самим собою.

 

Гра «Знайди пару» ( 5 хв.)

 Діти підходять до столу, на якому лежать вирізані з паперу різнокольорові половинки зірочок.

  •     Діти, оберіть собі половинку зірочки, яка вам найбільше подобається, а потім відшукайте серед інших дітей свою другу складову.

 

Музична гра «Якщо весело живеться зроби так» (3 хв.)

  Під музичний супровід діти повторюють рухи за психологом та разом співають:

«Якщо весело живеться зроби так, (хлоп, хлоп)

 Якщо весело живеться зроби так, (топ-топ)

 Якщо весело живеться один одному посміхніться,

 Якщо весело живеться зроби так!»

 

Рефлексія заняття (2 хв.)

  •    Що сподобалось сьогодні на занятті?
  •    В які ігри ви хотіли б пограти ще?
  •    Діти, наше заняття завершується, тому я із моєю помічницею Тітонькою Совою бажаю вам гарного настрою та до зустрічі на наступному занятті!

 

 


Заняття 3

 

Справжній друг

Мета: вчити розкривати комунікативні вміння, формувати уміння посміхатись інший людині, відчувати радість від посмішки, робити людям приємне, говорячи компліменти, розвивати уяву, дрібну моторику, виховувати естетичний смак.

Матеріал: м’яка іграшка «Тітонька Сова», запис м/ф «Мудрі казки Тітоньки Сови» - «Справжній друг»,  різнокольорове тісто, бісер, декоративні камінці, прикраси.

 

Хід заняття

Привітання (1 хв.)

Другу руку простягни,

Посмішку усім пошли.

Добрий ранок!

Добрий день!

Нашу зустріч розпочнем!

Як завжди допоможе мені провести сьогоднішнє заняття всім вам вже знайома Тітонька Сова!

 

Бесіда «Хто такий справжній друг?» (5 хв.)

  •                    Діти, у вас є друзі?
  •                    Що означає дружити?
  •                    Хто, на ваш погляд, є справнім другом?
  •                    Чи треба берегти справжню дружбу?
  •                    Що для цього треба робити чи навпаки – не робити?

 

- Пропоную вам зараз переглянути повчальну історію нашої мудрої Тітоньки Сови.

Перегляд м/ф «Мудрі казки тітоньки Сови» - «Справжній друг» (7 хв.)

Обговорення:

- Хто у цій історії був справжнім другом? А хто ні?

 

 

Виготовлення подарунка з тіста для справжнього

друга (10 хв.).

  •    Подивіться, які чудові подаруночки у нас вийшли! Впевнена, що вони дуже сподобаються вашим друзям.

 

Гра «Компліменти» (3 хв.)

- А щоб вашому другові стало ще приємніше, коли будете дарувати цей подаруночок скажіть йому комплімент.

- До речі, ви знаєте що таке комплімент?

- Комплімент – це значить, назвати людину приємним словом, похвалити за щось хороше. Комплімент говорять завжди з посмішкою (навести приклад, а потім діти один одному кажуть комплімент. Якщо у дитини виникають труднощі психолог пропонує замість похвали сказати щось «добре», «приємне»).

- Чи приємно вам було чути комплімент у свій адрес?

- Тож будьте певні, що вашому другові також буде приємно почути від вас добре слово.

 

Рефлексія заняття (2 хв.)

  •    На цій приємній ноті наше сьогоднішнє заняття добігає кінця. Скажіть, діти, що сподобалось сьогодні на занятті?
  •    В які ігри ви хотіли б пограти ще?
  •    Діти, наше заняття завершується, тому я із моєю помічницею Тітонькою Совою бажаю вам гарного настрою та до зустрічі на наступному занятті!

 

 

 


Заняття 4

 

Доброта і чуйність

 

Мета: формувати почуття згуртованості групи, долати замкненість, пасивність; вчити прислухатися до своїх почуттів, емоцій, проявляти чуйність до інших, бажання допомогти тому, хто потребує допомоги, виявляти у стосунках з оточуючими великодушність, приязність.

Матеріал: м’яка іграшка у вигляді серця, м’яка іграшка «Тітонька Сова», запис м/ф «Мудрі казки Тітоньки Сови» - «Твердолобик».

 

Хід заняття

 

Привітання (1 хв).

Я усіх дітей гукаю

Та до себе закликаю!

Будемо ми разом грати,

Час заняття вже починати!

 

Психогімнастика (2 хв).

(Лунає спокійна музика)

— Діти, сядьте зручніше, заплющте очі, уявіть, що над вами літає Фея добра. Вона вчить нас бачити прекрасне у кожному з нас: риси обличчя, характеру, одяг, волосся. Добра фея дарує нам подарунок: своє ніжне, добре серце. Відкрийте оченята.

— Що це у мене? (Серце)

— Яке воно? (Червоне, велике, красиве). Так, а ще це серце дуже-дуже добре. Тож сьогодні на занятті ми спробуємо розкрити таємницю природи добра та спробуємо дізнатися, чому так важко прожити на світі без добра.

 

Притча «Про добро і зло» (8 хв).

Жили на вулиці двоє сусідів. Одного разу один зробив іншому велике зло. Ображений чоловік, прагнучи відповісти помстою, вирушив до мудреця за порадою. Що ж мудрець йому запропонував? Відповісти зловмиснику добром! Сусід послухався, а у відповідь знову був «нагороджений» злом. Мудрець і тут порадив не шкодувати добра. Сусід ще раз послухався, віддячив добром. Але через деякий час у відповідь отримав зло. Сусід прийшов до мудреця і той знову йому сказав віддячити добром.

- Але я вже стомився віддячувати йому добром, — заперечив сусід.

- Якщо зловмисник не стомився від зла, то чому ти стомився від добра? — відповів йому мудрець.

Обговорення:

- Діти, так чому ж нас вчить ця притча?

- Скажіть, доброта – це якість людини, що дається при народженні, чи її потрібно виховувати? Я також довго думала над цим питанням і дійшла до висновку, що людина повинна постійно удосконалювати себе протягом життя.

Давайте спробуємо з’ясувати що таке добро? Як Ви гадаєте?

Добро – внутрішній стан людини, все позитивне, корисне і потрібне в житті людей.

Добра людина – та, яка в різноманітних життєвих ситуаціях, свідомо вибираючи між добром і злом, здатна поступитись власними інтересами, бажаннями, комфортом заради інших.

Доброта – найбільша цінність нашого життя. Так, це саме та якість, що коштує так дешево, але цінується так дорого. Її не можна купити ні за які гроші, вона по краплиночці виховується змалечку.

 

Гра «Добрі чи погані справи» (3 хв).

Зараз я буду називати або добрі, або погані справи. Коли ви почуєте добру справу – плескайте в долоні, погану – тупочіть ногами.

  •     Робити комусь зле, якщо ніхто не бачить.
  •     Берегти рідну природу та охороняти її.
  •     Шанувати працю інших людей.
  •     Обманювати, хвалитись.
  •     Насміхатись з чужого горя.
  •     Не слухати батьків.
  •     Бути вихованим, стриманим.
  •     Допомагати друзям у біді.
  •     Ділитися тим, що в тебе є.
  •     Ображати інших.
  •     Захищати слабкого.
  •     Брати чужі речі без дозволу.
  •     Любити своїх батьків.

 

- Пропоную вам зараз переглянути наступну повчальну історію нашої мудрої Тітоньки Сови

Перегляд м/ф «Мудрі казки тітоньки Сови» - «Твердолобик» (8 хв.)

Обговорення:

- Так хто допоміг Твердолобику вибратись з ями?

- Чи став Твердолобик кращий після цього випадку?

- Діти, а що треба робити, щоб бути:

  •     добрим? Робити добрі вчинки.
  •     ввічливим? Завжди поводитися ввічливо.
  •     щедрим? Ділитися з друзями.

 

Рефлексія заняття (3 хв.)

  •    Наше сьогоднішнє заняття добігає кінця. Скажіть, діти, що сьогодні на занятті вам запам’яталось найбільше?
  •    Чи потрібна доброта людям?
  •    Чи варто бути добрими?
  •    Діти, Тітонька Сова хоче завершити наше заняття гарним віршиком про добро:

«Старайтесь робити добро –

День і ніч, і у кожну хвилину,

Щоб серденько, як сонце, цвіло.

Це хорошою робить людину.

Хай душа буде світлою в вас

Й промениться завжди добротою!

Йдіть робити добро! В добрий час!

І живіть в цьому світі з красою!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Заняття 5

 

Ми всі дуже різні

 

Мета: навчати дітей бачити позитивні риси в собі та в інших людях; формувати адекватну самооцінку, почуття власної неповторності та особистісної значимості.

Матеріал: м’яч, м’яка іграшка «Тітонька Сова», запис м/ф «Мудрі казки Тітоньки Сови» -  «Повір у себе», гуашеві фарби, ватман, вологі серветки.

 

Хід заняття

 

Привітання «Доброго дня!» (1 хв.)

Встаньте, дітки, всі рівненько,

Посміхніться всі гарненько.

Посміхніться всі до мене,

І до Тітоньки Сови!

Посміхніться і до себе.

Привітайтесь: Добрий день!

Хай гарно розпочнеться новий день!

 

Гра-бесіда «Розкажи про себе» (5 хв.)

Психолог кидає м’яч дітям і ставить запитання. Хто спіймає м’яч, той відповідає на запитання:

- Чим ти любиш гратися?

- Яка твоя улюблена страва?

- Який улюблений колір?

- Хто твої друзі?

- Яка улюблена казка?

- Який улюблений мультфільм?

- Я думала, що всі ви просто діти, а виявляється про вас стільки різного та цікавого можна розповісти та дізнатися.

 

Гра-вправа «Вчимося хвалити себе» (5 хв).

 Психолог розпочинає гру, говорячи про себе якомога більше добрих слів, тримаючи в руках м'ячик. Потім передає  його по колу, звертаючись до дитини, яка стоїть поруч і говорить добре слово про неї. «Я знаю, що ти (добрий, веселий, розумний). А потім дитина говорить про себе: «А ще я сміливий і краще за всіх вмію малювати літак».

- Ось бачите діти, всі ми дуже різні, і ця особливість кожного з нас є неповторною і прекрасною. Адже лише уявіть собі, що було б, якби ми всі-всі були абсолютно однаковими? У всіх було б одного кольору волосся, однаковий зріст, однаковий одяг, однакові можливості: швидко бігати, далеко стрибати, красиво малювати, гарно співати і так далі. Гадаю ви всі зі мною погодитесь, що це було б не дуже гарно. Чи не так? З цього приводу пропоную вам зараз переглянути наступну  повчальну історію нашої мудрої Тітоньки Сови

Перегляд м/ф «Мудрі казки тітоньки Сови» -

«Повір у себе» (7 хв.)

Обговорення:

  •                    Так що ж цією повчальною історією нам хотіла сказати Тітонька Сова?

- Так, тому якщо у когось не виходить швидко бігати, високо стрибати чи гарно танцювати, це цілком нічого не означає, це лише ваша особливість, адже всі ми такі різні. Замість цього ви, наприклад, вмієте те, чого не можуть інші: гарно малювати, розповідати вірші та багато іншого.

 

Малювання  «Наші долоньки» (5 хв.)

 Діти роблять відтиск своєї долоньки у розведеній гуашевій фарбі. Кожен обирає колір, який подобається. Потім діти на ватмані залишають вібитки своїх долоньок. Після цього психолог підписує долоньку кожної дитини.

 

Рефлексія заняття (2 хв.)

  •    На цій приємній ноті наше сьогоднішнє заняття добігає кінця. Скажіть, діти, що сподобалось сьогодні на занятті?
  •    В які ігри ви хотіли б пограти ще?
  • Діти, наше заняття завершується, тому я із моєю помічницею Тітонькою Совою бажаю вам гарного настрою та до зустрічі на наступному занятті!

Заняття 6

 

Розкриті долоньки

 

Мета: формувати почуття згуртованості групи, допомогти зрозуміти внутрішній світ дітей, те, як вони сприймають оточуюче середовище; прищеплювати вміння допомагати іншим та радіти добрим справам; навчити елементам ауторелаксації і саморегуляції.

Матеріал: м’яка іграшка «Тітонька Сова», чарівна паличка, аркуші паперу А3, прості та різнокольорові олівці, гумка

 

                   Хід заняття

 

Привітання (1 хв.)

Станем разом в тісний круг

Я - твій друг, і ти - мій друг

Руку другу простягну

Битись з другом - не почну

Будем всі разом ми гратись

Один одним милуватись!

Як завжди допоможе мені провести сьогоднішнє заняття всім вам вже знайома Тітонька Сова!

 

Гра «Поза Наполеона» (2 хв.)

Психолог показує дітям три рухи: руки схрещені на грудях, руки витягнуті вперед з розкритими долонями і руки стиснуті в кулаки. За командою ведучого: «Раз, два, три!», кожен учасник одночасно з іншими повинен показати один з трьох рухів (який сподобається). Бажано, щоб більшість дітей показали однаковий рух.

(Ця вправа показує, наскільки група готова до роботи. Якщо більшість показала долоні, значить, вони готові до роботи і досить відкриті. Кулаки показують агресивність, поза Наполеона – деяку закритість або небажання працювати. Також ця вправа використовується для згуртування групи.)

 

 

Гра «Мої добрі справи» (5 хв.)

   - Уявіть себе добрими чарівниками. Ви будете передавати чарівну паличку і пригадувати,  які добрі  справи ви зробили в своєму житті.

Розповіді дітей про свої добрі справи та відчуття, про подяку людей у відповідь.

- Як багато добрих справ ви вже встигли зробити у своєму житті. Погодьтеся, кожен день ми робимо безліч добрих вчинків. Давайте складемо перелік ідей, які кожен із нас може робитищодня!

  • З самого ранку кажіть хороші, добрі слова своїм рідним.
  • Зробіть комплімент вашим друзям, вихователям.
  • Допомагайте своїм батькам.
  • Якщо ви побачили на вулиці чи в приміщенні сміття, підійміть його і викиньте в сміттєвий контейнер.
  • Допоможіть незнайомій людині піднести важку сумку.

Малювання «Неіснуюча тварина» (10 хв.)

- Діти, Тітонька Сова приготувала для вас дуже цікаве завдання, для якого вам будуть необхідні кольорові олівці і аркуш паперу. Спробуймо зараз трішки пофантазувати Розслабтесь, прислухатись до себе та вигадайте і намалюйте неіснуючу тварину, потім назвіть її неіснуючим ім’ям.

 

Ауторелаксація «Верба – тополя» (5хв.)

- Діти станьте у коло.  Поставте ноги на ширину плечей, злегка нахиліть корпус, схиліть голову, опустіть руки вздовж тулуба.

 Ви – плакучі верби, гілки ваші (руки) плавно похитує вітерець.

  •                    А тепер плавно підніміть руки вгору, прогніться, випрямтесь, зробіть глибокий вдих, поставте п’ятки ніг разом, а носки окремо. Тепер кожен із вас – струнка, сильна тополя, якій не страшні ніякі бурі та вітри.  Ви сильні і могутні.
  •                    Ви відпочили, розслабились, набралися нових сил для добрих справ. Тепер вас ніхто і ніщо не лякає, ви сміливі, рішучі та відважні. Ви готові захищати слабкого, зрозуміти інших людей, допомагати друзям та близьким.

 

Рефлексія заняття (2 хв.)

  •    Що ж, наше сьогоднішнє заняття добігає кінця. Скажіть, діти, що сподобалось сьогодні на занятті?
  •    В які ігри ви хотіли б пограти ще?
  • Я із моєю помічницею Тітонькою Совою бажаю вам гарного настрою та до зустрічі на наступному занятті!

Заняття 7

 

                                                   Наші емоції

 

Мета: ознайомитися з основними емоціями, закріпити їх назви, вчити зображувати емоції, визначати їх за піктограмами, розуміти прояви емоцій, розвивати вміння відверто розповідати про себе, вчити користуватись прийомами саморегуляції та саморозслаблення.

Матеріал: м’яка іграшка «Тітонька Сова», картинки-піктограми - демонстраційний та роздатковий набір, м’яч, запис mp3: « Relax».

 

Хід заняття

 

Привітання (1 хв).

Я усіх дітей гукаю

Та до себе закликаю!

Будемо ми разом грати,

Час заняття вже починати!

 

Бесіда «Наші емоції» (5 хв.)

- Діти, погляньте на ці малюнки. Хто на них зображений?  Діти знайомляться із зображенням різних емоційних станів людини: страх, спокій, злість, сум, провина, сором. Обговорюють особливості міміки обличчя людини в тому чи іншому емоційному стані.

Вправа «Закінчуємо речення» (4 хв.)

       - Діти, а зараз пропоную вам передавати по колу м’яч і розповідати про свої  емоції, вподобання і захоплення, даючи відповіді на наступні запитання:

«Я радію, коли…»

«Я сумую, коли…»

«Я злюсь, коли …»

 

Вправа «Відгадай емоцію» (5 хв.)

- Діти, зараз я буду показувати вам зображення піктограми настрою, а ви будете називати словами емоційний стан. Потім гра проводится навпаки: психолог називає емоцію, а діти показують її зображення.

 

Етюд «Тренуємо емоції» (5 хв.)

       -Діти, Тітонька Сова пропонує нам пограти у цікаву гру. Я буду вам називати різні емоційні стани людей, тварин, казкових героїв, а ви спробуєте за допомогою міміки їх показати. Отже, вам треба насупитись, як

- осіння хмара,

- сердита людина,

- зла чарівниця,

 

 

посміхнутись, як

- кіт на сонці,

- сонце,

- хитра лисиця,

- немов би побачивши диво,

 

позлитися, як 

- дитина, у якої забрали яблуко,

- два барани на мосту,

- як людина, яку вдарили,

 

злякатися, як 

- дитина, що загубилася в лісі,

- заєць, що побачив вовка,

- кошеня, на яке гавкає собака.

 

втомитися, як:

  •                    тато після роботи;
  •                    мураха, який тягнув велику паличку;
  •                    людина, яка підняла щось важке

 

 

Релаксація «Приємні спогади» (3 хв.)

      - Займіть зручну позу, заплющіть очі. Зробіть глибокий вдих і спокійний видих, вдих, видих. Спробуйте пригадати найбільш приємні і гарні події вашого життя. Пригадайте як ви відпочивали на природі з батьками. Пригадайте, які звуки ви чули? Які аромати вдихали? Де гуляли? Які емоції відчували? Чим більше деталей ви пригадаєте і уявите, тим краще буде ваш настрій. Запам’ятайте ці емоції. Пригадуючи приємні моменти вашого життя ви можете знову і знову насолоджуватись гарними емоціями. Прокиньтесь.

 

     Рефлексія заняття (2 хв.)

  •    Що ж, наше сьогоднішнє заняття добігає кінця. Скажіть, діти, що сподобалось сьогодні на занятті?
  •    В які ігри ви хотіли б пограти ще?

-  Я із моєю помічницею Тітонькою Совою бажаю вам гарного настрою та до зустрічі на наступному занятті!

           


Заняття 8

 

Настрій

 

Мета: вчити дітей висловлювати співчуття, покращувати настрій один одному; розвивати чутливість до емоційного стану інших людей та вміння спілкуватися.

Матеріал: м’яка іграшка «Тітонька Сова», пікторгами із зображення сумного і веселого обличчя, фарби, пензлики, арк.уші паперу, стаканчики з водою, вологі серветки, запис mp3: «Звуки природи».

 

Хід заняття

 

Привітання «Доброго дня!» (1 хв.)

Встаньте, дітки, всі рівненько,

Посміхніться всі гарненько.

Посміхніться всі до мене,

І до Тітоньки Сови!

Посміхніться і до себе.

Привітайтесь: Добрий день!

Хай гарно розпочнеться новий день!

 

Вправа «Незакінчені речення» (2 хв.)

Діти, пропоную кожному з нас поділитися з нашою Тітонькою Совою відповідями на такі запитання:

  •      «Мені весело, коли…»
  •      «Мені сумно, коли…»

- Ваше завдання: передаючи по колу пікторгами із зображення сумного і веселого обличчя, закінчити ці речення, виражаючи свої почуття.

 

Бесіда «Настрій людини» ( 2 хв.)

Діти, скажіть мені, чи завжди у вас буває добрий настрій? Іноді вам буває сумно, погано.

  •       Подумайте і скажіть, а чому людям буває сумно?
  •       Якщо вам погано, сумно, як ви поводитесь?
  •       Коли у вас буває хороший настрій?
  •       Від чого настрій може зіпсуватись?
  •       Як ви зараз себе почуваєте? Чому?
  •       Пропоную вам послухати дуже цікаву і повчальну казку, яка називається «Ліки від поганого настрою».

 

Казка «Ліки від поганого настрою» (7 хв.)

 Жила-була Принцеса, в якої завжди був поганий настрій. Щоб донька не сумувала, батьки дарували їй подарунки, купували іграшки, водили в цирк. Але що б вони не робили, Принцеса ніколи не посміхалася.

- Може, в тебе щось болить, донечко? – запитували в дівчинки батьки.

- Та ні, нічого в мене не болить, відповідала Принцеса та зітхала.

Тоді батьки Принцеси подумали, що в неї якась дивна хвороба, від якої нічого не болить, але псується настрій. Вони покликали в замок всіх лікарів королівства та попросили їх вилікувати доньку. Лікарі весь день оглядали Принцесу, робили їй аналізи, але ніякої хвороби в дівчинки не знайшли. Та, все-таки, один лікар визвався допомогти їй.

  •                      Можливо, мої ліки від поганого настрою тебе вилікують. Але на їх приготування мені знадобиться цілий день. Тож, поки я буду зайнятий приготуванням, я прошу тебе зробити декілька справ, які я сам мав зробити за цей день, - сказав лікар Принцесі.
  •                      Добре, - погодилася дівчинка.

Лікар попросив Принцесу зробити три справи. Спочатку треба було зайти до коваля та запитати, як він себе почуває. Потім треба було завітати в пекарню та передати ліки пекарю. А наостанок лікар попросив дівчинку навідатись до вчительки та доглянути за її маленьким сином, поки вона сходить до аптеки.

Принцеса вислухала лікаря та пішла виконувати прохання.

  •                      Доброго дня, дядьку коваль! – привіталася вона з ковалем. Я завітала до Вас на прохання лікаря, щоб дізнатися про Ваше самопочуття.
  •                      Доброго дня, Принцесо! Перекажи лікарю, що сьогодні мені набагато краще.
  •                      Зрозуміло. Будьте здорові, дядьку коваль! – сказала Принцеса.
  •                      Дякую, що завітала до мене, мила дівчинко! – сказав коваль та посміхнувся Принцесі.

Принцесі було приємно поспілкуватися з ковалем та почути слова подяки, та вона й сама не помітила, як посміхнулась йому у відповідь.

Потім дівчинка прийшла до пекарні.

  •                      Доброго дня, дядьку пекар! Я принесла Вам ліки від лікаря.
  •                      Дякую, добра дівчинко! – зрадів пекар. – Мені саме час їх приймати. Як же ти вчасно!
  •                      На здоров’я, дядьку пекар, - сказала Принцеса.
  •                      Пекар взяв ліки та посміхнувся дівчинці. Вона відповіла йому посмішкою.

Далі Принцеса завітала до будинку вчительки.

  •                      Доброго дня, вчителько. Лікар попросив мене побути з Вашим малюком, поки Ви сходите до аптеки.

Вчителька пішла до аптеки, а коли повернулася, то сказала:

  •                      Дякую тобі, добра Принцесо! Що б я без твоєї допомоги робила?
  •                      Рада Вам допомогти, відповіла дівчинка і на цей раз першою посміхнулася, а вчителька посміхнулася їй у відповідь.

Всі справи були виконані і час було Принцесі повертатися додому. « Мабуть, мої ліки від гарного настрою вже готові», - думала дівчинка. Але дорогою, вона раптом зрозуміла, що настрій в неї вже зовсім непоганий. Їй було радісно, вона навіть йшла, посміхаючись.

Вдома на Принцесу вже чекав лікар. Вона розповіла йому про коваля, пекаря. вчительку та додала:

  •                      Лікарю, я маю Вам сказати, що мені вже не потрібні ліки. Адже поки я виконувала ваші прохання, мій настрій став дуже гарним.
  •                      - Мої прохання і були тими самими ліками від поганого настрою! - посміхнувся він.
  •                      Як це? – здивувалася Принцеса.
  •                      Адже, виконуючи мої завдання, ти робила людям добро, і вони дякували тобі за це. А добрі справи є найкращими ліками від поганого настрою, - пояснив лікар. Коли ми робимо щось добре, а у відповідь отримуємо вдячні слова та посмішки, це дарує нам гарний настрій.
  •                      Діти, тож чому вчить нас ця чудова казка?

 

Малювання «Намалюй свій настрій» (8 хв).

  •                      Діти, спробуємо зараз прислухатись до себе та намалювати на аркуші паперу свій настрій. Але малювати ми будемо на мокрому аркуші  та, звичайно ж, з допомогою фарби. Поряд зі своїм настроєм на аркуші намалюйте настрій вашої мами, тата, сестри, кішки та ін. (Інтерпретація буде залежати відкольорової гами, яскравості та наповнюваності малюнка. Темні тона на малюнку характеризуються як тривожні, такі роботидітей  потребують більш детального обстеження).

 

Самонавіювання «Веселка» (3 хв.)
- Діти, зручно сядьте, заплющіть очі. Коли ви прокинетесь вранці і вам не хотітиметься вставати, то уявіть собі легку чарівну веселку, прекрасну гору барв. Ви дивитесь на неї, насолоджуєтесь її красою і легко дихаєте: робите глибокий вдих і поступовий видих. Вдих, видих. Ви відпочиваєте. Вам приємно, спокійно, радісно… І навіть хочеться злетіти вгору, ніби ластівка. Ви піднімаєте руки догори і летите…

І тепер ви дуже добре себе почуваєте: у вас чудове самопочуття і гарний настрій.

 

     Рефлексія заняття (2 хв.)

  •    Що ж, наше сьогоднішнє заняття добігає кінця. Скажіть, діти, що сподобалось сьогодні на занятті?
  •    В які ігри ви хотіли б пограти ще?

-  Я із моєю помічницею Тітонькою Совою бажаю вам гарного настрою та до зустрічі на наступному занятті!

 

 

 


                   Заняття 9

 

Відпусти образу

 

Мета: вчити розуміти свій емоційний стан, озвучувати свої почуття, розряжати негативні прояви; закріпити у свідомості вміння виражати образу і незадоволення, вміння прощати; розвивати навички самовладання та самоконтролю.

Матеріал: м’яч, м’яка іграшка «Тітонька Сова», запис  м/ф «Мудрі казки Тітоньки Сови» -  «Не треба ображати друзів», аркуші паперу.

 

Хід заняття

 

Привітання (1 хв.)

Другу руку простягни,

Посмішку усім пошли.

Добрий ранок!

Добрий день!

Нашу зустріч розпочнем!

Як завжди допоможе мені провести сьогоднішнє заняття всім вам вже знайома Тітонька Сова!

 

Гра «Настрій навпаки» (2 хв.)

 - Діти, давайте пограємо в гру. Станьте у коло, я буду кидати вам м’яч  і  називатиму  будь-який настрій  або  емоцію. Ваше завдання: зловити м’яч  і  називаючи  протилежний  настрій повернути мені м’яч назад. Наприклад: веселий – сумний; добрий – злий, теплий – холодний, ясний – темний.

 

Бесіда «Образа» (6 хв.)

  •    Діти, я бачу, що у вас сьогодні веселий, життєрадісний настрій. Прикро, але так буває не завжди. Іноді виникають ситуації, коли нам стає сумно і боляче, прикро і самотньо. Мабуть, ви помітили, що поряд із добром живе зло, щастя і сльози, радість і горе та образа (показуються схематичні зображення цих станів).

-   Що таке образа?

  •                    Чи можна потрогати, понюхати, побачити образу? Покажіть, де вона знаходиться в тілі?
  •                    Коли ти ображаєшся? Що найбільше ображає тебе?
  •                    Що ти відчуваеш, коли ображаєшся? (Опис почуття: боляче, ранить, сумно, неприємно, тужно, важко, хочеться плакати, битися, кричати, опускаються руки, дратує).
  •                    Як виглядає ображений? Демонстрація за допомогою міміки, жестів.
  •                    Що ви робите, коли ображаєтеся?
  •                    У кого ти шукаєш підтримки?

- Так, дійсно, образа - це гнів, який людина певний час намагається в собі придушити. Але щоб почувати себе добре, треба навчитися вибачати і звільнятися від емоційних переживань. Треба намагатися не накопичувати в собі негативні думки й емоції, а якомога швидше звільнятися від них.

 

Вправа «Скринька образ» (4 хв.)

Психолог пропонує дітям уявити свою образу.

Візуалізація образи:

  •       Скажіть, а якої вона величини?
  •       Якого кольору?
  •       Якої вона форми?
  •       На що схожа образа?
  •       А зараз кожен з вас спробує зконструюювати свою образу з паперу (можна м’яти, скручувати, рвати…).

Пропоную скласти всі свої образи в «Скриньку образ» і, щоб вони ніколи до вас не повернулися, пропоную їх закопати, що я і зроблю з ними після нашого заняття. За кілька хвилин ми зробили з вами величезну роботу! Навіть якщо ви не відчули одразу змін у своєму стані, виконуючи цю вправу, ваша свідомість прийняла установку на зникнення образи, очистилась від недоброго — і це головне. Бажаю вам, щоб всі ваші образи зникли назавжди!

 

 - Пропоную вам зараз переглянути повчальну історію від нашої мудрої Тітоньки Сови

Перегляд м/ф «Мудрі казки тітоньки Сови» -

«Не треба ображати друзів» (7 хв.)

Обговорення:

  •                    Так що ж цією повчальною історією нам хотіла сказати Тітонька Сова?

 

Етюд «Вміння прощати» (3 хв.)

- Діти, заплющіть очі та відпочиньте. Образу не можна побачити, понюхати, доторкнутись до неї… Але від образ усе навколо здається нам сумним, темним, холодним і нам стає боляче і самотньо. Починає здаватися, що нас ніхто не любить. Але це не так. Не можна довго ображатися одне на одного. Образи потрібно вміти прощати.

Можна – відразу забути про образу.

Можна – просто посміхнутися.

Можна навіть відвернутися.

Можна – просто пожартувати,

Посидіти, поговорити,

Усі проблеми обговорити

Та образи всі простити.

Треба дружбою дорожити

Та образи всі простити.

 

- Діти, розплющуйте очі та покажіть, як ви вмієте прощати одне одному. Подивіться у вічі, посміхніться, можете обійняти свого товариша. Можете сказати слова «мирилки», що вам відомі.

 

Рефлексія заняття (2 хв.)

  •    Що ж, наше сьогоднішнє заняття добігає кінця. Скажіть, діти, що сподобалось сьогодні на занятті?
  •    В які ігри ви хотіли б пограти ще?

-  Я із моєю помічницею Тітонькою Совою бажаю вам гарного настрою та до зустрічі на наступному занятті!


Заняття 10

 

Тренуємо емоції

 

Мета: вчити словесно описувати власні почуття, прислухатися до себе, обираючи колір свого емоційного стану (настрою), закріплювати уміння передавати свої емоції мімікою і жестами, розуміти емоційний стан іншої людини та адекватно виражати й регулювати власний.

Матеріал: м’яка іграшка «Тітонька Сова», пластилін різних кольорів, дощечки для роботи з пластиліном.

 

Хід заняття

Привітання (1 хв.)

Станем разом в тісний круг

Я - твій друг, і ти - мій друг

Руку другу простягну

Битись з другом - не почну

Будем всі разом ми гратись

Один одним милуватись!

 

Вправа «Азбука  почуттів» (5 хв.)

- Діти, пограємо разом з Тітонькою Совою у гру. Я буду починати речення, а ви закінчувати. Домовилися?

  •          У садочку мені подобається...
  •          Мені не подобається, коли...
  •          Я відчуваю себе слабким, коли...
  •          Я відчуваю себе сильним, коли...
  •          Мені приємно, коли...
  •          Мені неприємно, коли...
  •          Я сумую, коли...
  •          Я сердитий, коли...
  •          Мені страшно, коли...
  •          Я щасливий, коли...

 

Гра «Каблучка» (3 хв.)

  •          Діти, давайте пограємо в гру, яка називається «Каблучка». Я буду передавати каблучку комусь з вас з рук в руку, а ваше завдання вгадати по виразу обличчя ваших товаришів, у кого захована каблучка.

 

Етюди на вираження основних емоцій (8 хв.)

 «Сміливе козеня»

Козеня любить стояти на горбочку і голосно співати пісні. Воно не боїться, що його може почути сірий вовк.

Виразна поза: положення стоячи, одна ного перед другою, руки закладені за спину, підборіддя підняте.

Міміка: упевнений погляд.

«Боязке курча»

Курчатко вперше вийшло у двір, воно боїться. Йому здається, що його от-от скривдить цуценя.

Виразна поза: сидячи на кінчику стільця дуже прямо, лікі притиснуті до тіла, долоні лежать на колінах, голова опущена.

«Злий пес»

Дитина гуляє. Повз неї на поводку проходить пес, він гавкає на дитину і намагається, натягуючи поводок, дістатися її ніг. Дитина дуже налякана.

Виразна поза: голова нахилена вперед і втягнена у підняті плечі, ного прямі, руки звисають уздовж тіла.

«Цуценя принюхується»

Цуценя побачило кошеня. Воно миттєво застигає у напруженій позі. Мордочка у нього витягується вперед, очі напружено дивляться, а ніс безшумно втягує запах. Тваринки подружилися.

«Брудне порося»

Дивлячись на картину «Бабусин двір», діти звертають увагу на порося, яке лежить у калюжі. Діти виражають своє ставлення до поросяти.

Виразні пози: поза відрази – голова відкинута назад, брови нахмурені, очі прищурені, ніздрі роздуті і зморщені, куточки губ опущені; поза приниження – голова нахилена вниз, плечі вперед.

«Тихо»

Двоє мишенят повинні перейти дорогу, на якій, згорнувшись калачиком, спить кіт. Вони ідуть спочатку на носочках, потім зупиняються і знаками показують один одному: «Тихо!»

Виразна поза: шия витягнута вперед, вказівний палець приставлений до стиснутих вуст, брови піднімаються вгору.

«Лисичка підслуховує»

Лисичка стоїть біля вікна хатинки, у якій живе котик з півником, і підслуховує, про що вони говорять.

Виразна поза: голова нахилена (слухає, підставляє вухо) погляд направлений в інший бік. Рот напіввідкритий; нога виставлена впреред, корпус тулуба злегка нахилений уперед.

 

Ліплення «Кольрова куля настрою» ( 6 хв.)

- Діти, а зараз оберіть будь-який колір пластиліну, який вам найбільше подобається і виліпіть з нього кулю, яка відповідає вашому насторою саме зараз (виготовлення куль дітьми).

 - А тепер з ваших куль ми створимо спільну різнокольорову кулю настрою (виготовлення спільної кулі).

- Подивіться, яка чудова різнокольорова куля у нас вийшла!

Рефлексія заняття (2 хв.)

  •    Що ж, наше сьогоднішнє заняття добігає кінця. Скажіть, діти, що сподобалось сьогодні на занятті?
  •    В які ігри ви хотіли б пограти ще?

-  Я із моєю помічницею Тітонькою Совою бажаю вам гарного настрою та до зустрічі на наступному занятті.


    Заняття 11

 

Впевненість у собі

 

Мета: формувати навички довільної поведінки, уміння діяти за правилами; підвищувати рівень впевненості у собі; розвивати виразність рухів та долати рухову скутість; вчити користуватись методами саморегуляції та вольової регуляції.

Матеріал: м’яка іграшка «Тітонька Сова»; три сигнальні картки: червона, жовта, синя; аркуші паперу, кольорові олівці.

 

                          Хід заняття

 

Привітання «Доброго дня!» (1 хв.)

Встаньте, дітки, всі рівненько,

Посміхніться всі гарненько.

Посміхніться всі до мене,

І до Тітоньки Сови!

Посміхніться і до себе.

Привітайтесь: Добрий день!

Хай гарно розпочнеться новий день!

 

Конструктивний діалог «Впевненість» (5 хв.)

- Що таке впевненість?

- Що ти відчуваєш, коли впевнений (силу, сміливість, твердість, активність, наполегливість і ін.)

- Коли ти відчуваєш себе впевнено?

- Що саме додає тобі впевненості?

- Як повинні ставитись до тебе інші, щоб ти відчував себе впевнено?

- Як треба ставитись до інших, щоб вони відчували себе впевнено?

- Як ти думаєш - коли, в яких ситуаціях необхідно бути впевненим?

 

 

Вправа «Стійкий олов’яний солдатик» (3 хв.)

- Інколи трапляться, що кожен з нас хвилюється, не може зосередитися на чомусь, переживає, почуває себе тривожно. Тому потрібно допомогти собі самому, а саме – навчитися керувати своєю поведінкою.

Тому коли ви дуже збуджені й не можете заспокоїтися, взяти себе в руки - станьте на одну ногу, а іншу підігніть у коліні, руки опустіть уздовж тіла. Уявіть собі ніби ви - стійкі олов’яні солдатики на посту, несете свою службу. Озирніться навколо, подивіться, що відбувається навкруги, хто чим зайнятий, кому потрібна допомога. А тепер поміняйте ногу й подивіться ще пильніше. Молодці! Ви справжні захисники і, найголовніше, - ви змогли справитися зі своєю поведінкою.

 

 

Гра «Кричалки – шепотілки – мовчанки» (3 хв.)

Дітям пропонується три круглі сигнальні картки: червона, синя, зелена. Коли дорослий піднімає червона картка – «кричалку» - можна бігати, кричати; зелена картка – «шепталка» - можна тихо пересуватися й шепотіти; синя картка – «мовчанка» - діти повинні завмерти на місці або лягти на підлогу й не ворушитися. Закінчувати гру краще «мовчанками».

 

Мімічна гімнастика «Настирлива муха» (3 хв.)

- Діти, сядьте зручно, закрийте очі. Уявіть, що ви лежите на пляжі, сонечко вас зігріває, ворушитися не хочеться. Раптом муха прилетіла і на лоб вам сіла. Щоб прогнати муху, треба ворушити бровами. Муха крутиться біля очей - поморгайте ними, перелітає з щоки на щоку - надувайте по черзі кожну щоку, сіла на підборіддя - рухайте щелепою і т.д.

 

Вправа  «Я могутнє дерево» (10 хв.)

- Діти, спробуєм усі разом створити образ сильного, могутнього дерева: станьте поряд один з одним у тісне коло, торкаючись плечем до плеча сусіда, ноги широко розставлені.

- Який величезний, сильний, могутній стовбур дерева у нас вийшов! Гілки тягнуться угору, переплітаються між собою. В такому дереві добре і затишно і пташкам й білкам.

- Як себе почуває дерево?

- Пропоную вам зобразити на аркуші паперу це могутнє дерево. Придумайте назву малюнку і історію, яку дерево хотіло б розказати про себе.

Обговорення:

- Де росте дерево, який у нього настрій?

- Що або хто знаходиться поряд з ним, підтримує?

- Чи є у нього друзі і вороги?

- Чого боїться дерево? Що йому загрожує?

- Про що мріє це дерево? Чого бажає?

- Це дерево щасливе чи ні?

- За що його люблять люди?

- Що сниться йому?

- Чому воно радіє? Що йому допомагає?

- А тепер, на згадку про цю роботу, подаруйте один одному дерева, які у вас вийшли. Ці дерева сильні і могутні!

Важливо закріпити стан впевненості, прийняття, захищеності. Слідкуємо, щоб подарунок отримав кожен.

 

Вправа  «Посмішка по колу» (1 хв.)

-Діти, хто знає – з чого починається дружба?

- Так! У пісні говориться, що з усмішки.                                                         

- Давайте подаруємо один одному свою щиру посмішку!

Поверніться до свого сусіда, посміхніться йому і передайте свою посмішку.

 

 

Рефлексія заняття (2 хв.)

  •    Що ж, наше сьогоднішнє заняття добігає кінця. Скажіть, діти, що сподобалось сьогодні на занятті?
  •    В які ігри ви хотіли б пограти ще?

-  Я із моєю помічницею Тітонькою Совою бажаю вам гарного настрою та до зустрічі на наступному занятті!

 


Заняття 12

 

Ввічливість

 

Мета: формувати уявлення про позитивні риси характеру, зокрема ввічливість; вчити давати мотивовану моральну оцінку конкретних ситуацій і вчинків; продовжувати знайомити з правилами ввічливої поведінки та усвідомлено дотримуватись їх; закріплювати уміння передавати свої емоції мімікою і жестами; виховувати бажання наслідувати позитивні зразки поведінки.

Матеріал: м’яка іграшка «Тітонька Сова»; сигнальні картки: червоні та зелені; запис м/ф «Мудрі казки Тітоньки Сови» -  «Образливі слова».

 

Хід заняття

 

Привітання (1 хв.)

Другу руку простягни,

Посмішку усім пошли.

Добрий ранок!

Добрий день!

Нашу зустріч розпочнем!

Як завжди допоможе мені провести сьогоднішнє заняття всім вам вже знайома Тітонька Сова!

 

Бесіда «Ввічливість» ( 5 хв.)

  •                    Діти, як ви вважаєте, що таке ввічливість?
  •                    Так, ввічливість – це уміння поводити себе так, щоб іншим було приємно з тобою.
  • Яку людину називають ввічливою?
  • Людину називають ввічливою тільки тоді, коли вона вітається з усіма, чи не тільки? (коли людина робить добрі вчинки)

Мозковий штурм.

  • Що ми скажемо підчас зустрічі вранці?
  • Що слід сказати коли тобі зробили щось приємне?
  • Що ми говоримо прощаючись?
  • Що потрібно сказати, коли когось ненавмисно образив?
  • Коли лягаємо спати, що бажаємо один одному?
  • Якщо пригощають цукеркою, що ми кажемо?
  • Що необхідно зробити, коли зустрічаєш знайомих?
  • Що слід зробити, коли назустріч іде старший за тебе?
  • Як потрібно звертатись до дорослих?

 

Робота з картинками «Оціни вчинок» (3 хв.)

- Кожен з вас отримує картку, на якій зображена конкретна ситуація, яка потребує вашої оцінки. Ваше завдання: пояснити ситуацію на картці та дати оцінку вчинку - добре чи погано, ввічливо чи ні вчинили герої цієї ситуації.

 

Гра «Хороші та погані риси» (3 хв.)

- У кожного з вас на столі по дві сигнальні картки: червона і зелена. Я буду називати різні риси людини, а ваше завдання показувати зелену картку, якщо я називаю хорошу рису та червону - якщо я називаю погану рису (чемний, жадібний, щирий, байдужий, добрий, неохайний, злий, привітний, лінивий, грубий, дружний).

 

Гра «Пантоміма ввічливості» (3 хв).

- Діти, пограємо у наступну гру. Кожен з вас по черзі буде показувати за допомогою міміки та жестів одне з ввічливих слів, а задача інших відгадати це слово ( Вітаю! Радий тебе бачити! Бувайте здорові! Прошу вибачення! Дякую! Допоможи, будь ласка! Солодких снів!).

 

  •    Пропоную вам зараз переглянути повчальну історію, яку приготувала для нас мудра Тітонька Сова.

Перегляд м/ф «Мудрі казки тітоньки Сови» -  «Образливі слова» (7 хв.)

Обговорення:

  •    Що ви зрозуміли з цієї повчальної історії?

 

Вправа «Чарівний кран Доброти» (2 хв.)

  •                    Закрийте очі і уявіть собі чарівний кран з якого ллється не вода, а сонячне тепло, доброта, ніжність і ласка. Підставте долоньки, я наділю вас сьогодні добротою і сердечністю з цього чарівного крана.

Психолог обходить дітей і торкаючись їхніх рук промовляє слова:

Сію дитині                                     Слово у серце, 

В серденько ласку.                     Як зернятко в ниву.

Сійся-родися,                                «Доброго ранку!»

Ніжне «Будь ласка»,                     «Світлої днини!»- 

Вдячне «Спасибі»,                      Щедро даруй ти  

«Вибач» тремтливе-                      Людям дитино.    

В. Гринько

 

Рефлексія заняття (2 хв.)

  •    Що ж, наше сьогоднішнє заняття добігає кінця. Скажіть, діти, що сподобалось сьогодні на занятті?
  •    В які ігри ви хотіли б пограти ще?

-  Я із моєю помічницею Тітонькою Совою бажаю вам гарного настрою та до зустрічі на наступному занятті!

 

 

 


 Заняття 13

 

Злосте, відійди

 

Мета: продовжувати формувати позитивну поведінку, вчити володіти прийомами зняття агресивності та емоційного напруження, профілактика агресивних проявів зниження рівня інтенсивностідеструктивної поведінки, встановлення обмежень для своєї поведінки.

Матеріал: м’яка іграшка «Тітонька Сова»; повітряні кульки, гуашеві фарби, аркуші паперу, пензлики, вологі серветки.

 

Хід заняття

 

Привітання (1 хв.)

Я усіх дітей гукаю

Та до себе закликаю!

Будемо ми разом грати,

Час заняття вже починати!

 

 - Діти, сьогоднішнє заняття розпочне Тітонька Сова. Вона приготувала цікаву казочку та хоче вам її прочитати.

 

«Як Дмитрик і Тетянка подолали злу чаклунку» (6 хв.)

- Жили веселі діти, вони так любили природу, дружили з усіма, були чесними, слухали батьків та вихователів.

Одного дня діти гралися на подвірї. Раптом здійнявся сильний вітер, із нього зявилася зла чаклунка, яка захопила Дмитрик і Тетянка в полон. Вона понесла їх у королівство зла. Усі хто потрапляв у це королівство ставали злими, некрасивими. І наші Дмитрик і Тетянка теж стали злими: навчилися кусатися, битися, сваритися.

Зла чаклунка вирішила їх повернути додому, але залишити такими ж злими, але дітей всі розлюбили – друзі, батьки, бабусі.

- Діти, як ви  думаєте, яке життя стало в Дмитрик і Тетянка? Чому? Які у них стали обличчя?

 - Давайте спробуємо допомогти Дмитрику і Тетянці?

- Подумайте і скажіть, що повинні робити  діти, аби звільнитися від чар? (жити дружно, любити, миритися, не ображати, допомагати, поважати)

 

-    Закінчіть речення: «Я злюсь коли…».

 

Вправа «Два барани» (3 хв.)

  •                    Рано – вранці два барани зустрілися на містку. Діти по двоє стають один напроти одного, тулуб нахилено вперед, долонями і лобами упираються один в одного. Ваша задача – протистояти натиску, і, не зрушуючи з місця, тиснути на іншого. Хто зрушив – програв.

 

-   Коли ви починаєте сердитися. краще:

1). заспівайте веселу пісеньку або послухайте улюблену музику;

2). пограйте з м’ячиком чи з іншою улюбленою іграшкою;

3). пограйте з пластиліном, зліпіть щось з нього;

4). помилуйтеся чудовими квітами або природою, послухайте шелест листя і трави, спів пташок.

 

Етюд  «Вижени з себе злість»  (5 хв.)

- Пропоную наповнити повітряні кульки – в ній вся ваша злість, підкиньте її вгору і спостерігайте за тим, що буде відбуватись.

- Подивіться. Кулька ніби танцює! На що схожий цей танок? Які почуття він викликає у вас тепер? Експресивна імпровізація руху і звуків кульки: покружляти, пошипіти, підстрибувати. Символічна розрядка.

- Щоб злість вийшла із нас давайте видихнемо її з себе і відпустимо, як цю повітряну кульку.

 

Малювання «Чорнильні плями злості

або чарівні метелики?» (7 хв.)

  •                    Крапніть рідкою фарбою на папір, ніби це ваша злість, складіть лист навпіл притисніть, а тепер охайно розгорніть. Перетворіть плями в образи (роздати дітям шаблони для доопрацювання образів).
  •                    Домалюйте окремі фрагменти плями, як вам хочеться. Подивіться, які незвичайні та гарні малюнки у вас вийшли!

 

Гра «Добра тварина» (3 хв.).

- Станьте, будь ласка, в коло й візьміться за руки. Ми – одна велика, добра тваринка. Давайте послухаємо, як вона дихає. А тепер подихаємо разом. На вдих робимо крок уперед, на видих – крок назад. Так не лише дихає тварина, так б’ється її серденько: чітко й рівно. Стук – крок уперед, стук – крок назад. Наша тваринка має добре серденько. Нам усім стало тепло й затишно біля неї.

 

Рефлексія заняття (2 хв.)

  •    Що ж, наше сьогоднішнє заняття добігає кінця. Скажіть, діти, що сподобалось сьогодні на занятті?
  •    В які ігри ви хотіли б пограти ще?

-  Я із моєю помічницею Тітонькою Совою бажаю вам гарного настрою та до зустрічі на наступному занятті!

 


 

    Заняття 14

 

Переможемо страх

 

Мета: продовжувати вчити передавати емоції мімікою і жестами, підвищувати самооцінку, формувати уміння переборювати страх, труднощі; зняття тривожності, страхів, емоційного напруження; моделювання ситуацій, що викликають страх, обговорення переживань та їх знищення.

Матеріал: іграшка «Тітонька Сова»; запис м/ф «Мудрі казки Тітоньки Сови» -  «Страшилки», аркуші паперу, різнокольорові олівці.

 

Хід заняття

 

Привітання «Доброго дня!» (1 хв.)

Встаньте, дітки, всі рівненько,

Посміхніться всі гарненько.

Посміхніться всі до мене,

І до Тітоньки Сови!

Посміхніться і до себе.

Привітайтесь: Добрий день!

Хай гарно розпочнеться новий день!

 

Бесіда «Наші страхи» (7 хв.)

- Діти, пригадайте ситуації з вашого життя, коли вам було страшно.

  •                    Чому вам буває страшно?
  •                    Чого ви боїтесь більше за все?
  •                    З ким би ви хотіли бути, коли вам страшно?
  •                    Що відчуває людина, яка всього боїться? Яка вона?
  •                    Що треба зробити, щоб не боятися?
  •                    Герої яких казок переживали страх?
  •                    В яких казках діють сміливі герої?
  •                    На якого казкового героя ви хотіли би бути схожими?

 

 

Вправа «Маленький боягуз» (2 хв.)

  •                    Я буду розповідати вірш, а ви будете рухами показувати, що буде відбуватися.

«Лесь гриби збирав у кошик,

А вони такі хороші!

Раптом хтось зашелестів,

Лесь злякався, затремтів…

Коли гляне – то їжак,

Весь колючий, мов будяк.

Лесь відразу засміявсь:

Він даремно налякавсь!»

 

  •    Пропоную вам зараз переглянути повчальну історію, яку приготувала для нас мудра Тітонька Сова.

Перегляд м/ф «Мудрі казки тітоньки Сови» -  «Страшилки» (7 хв.)

Обговорення:

  •    Що ви зрозуміли з цієї повчальної історії?

 

Малювання «Мій страх» (5 хв.)

- Діти, зараз ми будемо малювати те, чого вои боїтесь –  свій страх (малювання страхів дітьми). А тепер знищимо його – можете зім’яти чи порвати його. І разом зі мною промовляйте  такі слова:

Я більше не боюсь.

Я більше ніколи не буду боятися.

Я зумію себе захистити.

Я сміливий. Я сильний.

Нічого в світі не лякає мене.

 

Гра «Зайчики і слоники» (3 хв.)

  •                    Діти, уявіть себе маленьким несміливим зайчиком. Що робить зайчик, коли відчуває небезпеку? Так, тремтить. Покажіть, як саме. Пригинає вушка, намагається бути менше, стати непомітніше, лапки та хвостик трусяться. А що робить зайчик. Коли чує вовка? Так, звичайно, тікає.
  •                    Тепер ви будете слониками. Сильними, сміливими. Покажіть як безстрашно, вільно ходять слони. Що слони роблять, коли бачать  людину? Бояться? Ні. Вони дружать з людиною і спокійно йдуть далі. Покажіть як саме. Що роблять слони, коли бачать тигра? Не бояться.
  •                    Скажіть діти, ким вам сподобалось бути найбільше. Чому?

 

Рефлексія заняття (2 хв.)

  •    Що ж, наше сьогоднішнє заняття добігає кінця. Скажіть, діти, що сподобалось сьогодні на занятті?
  •    В які ігри ви хотіли б пограти ще?

-  Я із моєю помічницею Тітонькою Совою бажаю вам гарного настрою та до зустрічі на наступному занятті!

 

 

 


Заняття 15

 

Здійсни свою мрію

 

Мета: вчити передавати через малюнок емоції, які виникають під час прослуховування класичної музики; формувати відчуття радості, задоволення, впевненості, через вільне малювання;  продовжувати вчити користуватись прийомами регуляції м’язової напруги, розслаблення; розвивати уяву; виховувати естетичний смак.

Матеріал: іграшка «Тітонька Сова»; запис mp3: Mozart «Allegro», «Clarinet Concerto», «Rondo Alla Turca», «Overture», «Piano Concerto»; гуашеві фарби; аркуші паперу; вологі серветки; «чарівна паличка».

 

Хід заняття

 

Привітання «Доброго дня!» (1 хв.)

Станем разом в тісний круг

Я - твій друг, і ти - мій друг

Руку другу простягну

Битись з другом - не почну

Будем всі разом ми гратись

Один одним милуватись!

- Як завжди допоможе мені провести сьогоднішнє заняття всім вам вже знайома Тітонька Сова!

 

Бесіда «Радість» (5 хв.)

- Діти, скажіть, коли ви радієте?

- Що відчуває радісна людина?

- З ким би ви хотіли поділитися своєю радістю?

- Що ви можете зробити, щоб вам жилося весело та радісно?

- Яку добру справу ви зробили б для свого друга?

- Якого кольору може бути радість? Радість переливається різними кольорами.

 

Вправа «Музика почуттів» (10 хв.)

Діти, а зараз ми прослухаємо декілька композицій відомого австрійського композитора Вольфганга Амадея Моцарта.

- Який настрій вони відображають?

- Опишіть характер образу мелодії, наприклад:                 

- весела, радісна, щаслива, приємна, безтурботна.

- одинока, печальна, сумна, відчужена, без­захисна.

- задушевна, лагідна, мрійлива, добра, спокійна, плавна, тиха.                

- сердита, тривожна, загрозлива, зла.

- стомлена, плавна, лінива, тиха, спокійна.                                              

- схвильована, тривожна, швидка, ритмічна, голосна.

- святкова, піднесена, поважна.                                                                                                                             

- Музика, ніби жива, має свій характер і настрій. Спробуйте зобразити образ почуття, що викликає у вас мелодія, фарбами на папері за допомогою пальчиків. Це можуть бути різнокольорові лінії, плями, крапки, образи, фігури.

- Який колір оберете для зображення? Якої величини, форми буде те, що ви малюєте? На що це схоже?

 

Гра «Знайди скарб» (крупотерапія) (3 хв.)

  •                   Діти, у нашої Тітоньки Сови загубилися її скарби. Вони залишилися їй від її бабусі. З самого ранку вона їх шукає. Давайте спробуємо допомогти Тітоньці Сові (у сухому басейні з фарбаваним різнокольоровим рисом діти шукають скарби - декоративні камінці).
  •                   Тітонька Сова вам дуже вдячна, що ви допомогли знайти її скарби. Вона хоче вам віддячити і хоче, щоб кожен з вас загадав найзаповітніше бажання і скористався Чарівною паличкою здійснення бажань.

 

«Чарівна баличка здійснення бажань» (5 хв.) Діти по черзі передають один одному чарівну паличку і загадують найзаповітніше бажання.

- Тітонька Сова обіцяє, що ваше бажання обов’язково здійсниться. Головне, щоб воно було добрим і було загадане від чистого серця.

 

Психогімнастика «Я малюю зайчика» (3 хв.)

- Діти, розділіться по парах. Одна дитина спочатку уявляє себе художником, а друга – мольбертом (дошкою для малювання). Мольбертом служитиме спина товариша, а вказівний пальчик «художника» буде пензликом. Пензлик – не гострий олівець, треба вести ним по спині м’яко, спокійно.

Я малюю зайчика для вас – раз.

Це у нього, бачите, голова – два.

Це у нього вушка догори – три.

Це оченята весело горять – п’ять.

Ротик, зубки – хай морквинку їсть – шість. 

Шубка тепла, хутряна на нім – сім.

Ніжки довгі, щоб гасав він лісом – вісім.

Ще довкола посаджу дерева – дев’ять.

І хай сонце сяє в піднебессі – десять.

(Потім діти міняються ролями).

- Чи сподобалось вам бути зайчиком? А художником?

 

Рефлексія заняття (2 хв.)

  •    Що ж, наше сьогоднішнє заняття добігає кінця. Скажіть, діти, що сподобалось сьогодні на занятті?

-  Сьогодні заключне заняття із моєю помічницею Тітонькою Совою! Вона дякує всім за чудові заняття, які ми провели разом з нею та бажає вам всього найкращого!

 

 

 

 

 

                  Література

 

  1.   Адаменко Л.В. Взаємодія дошкільників та дорослих: комплексна корекційно-розвивальна робота / Лариса Адаменко. – К. : Редакції загально-пед. газет, 2013. – 128 с.
  2.   Арт-терапія та арт-педагогіка в допомогу батькам та дітям в складних ситуаціях. Під редакцією О. Тараріної.
  3.    Використання арт-технік у корекційно-розвиваючій роботі з дітьми дошкільного віку / уклад. І.Д. Щербак  – Красноград, 2014. – 58 с.
  4.    Емоційний розвиток дитини / Упоряд. : С. Максименко, К. Максименко, О. Главник – К. : Мікрос-СВС, 2003. – 112 с.
  5.    Казкотерапія в роботі з дошкільниками. / Упор. Шик Л.А., Гаркуша Г.В., Тур Л.В., Рудик О.А. – Х. : Вид. група «Основа», 2011. – 240 с.
  6.    Лаврентьева Г.П., титаренко Т.М. Практична психологія для вихователя. Випуск 2. – К. : «ВІПОЛ», 1993. – 40 с.
  7.  Марінушкіна О. Е. «Порадник практичного психолога». / О.Є. Марінушкіна, Ю.О. Замазій. – Х. : Вид. група «Основа», - 2007. – 240 с.
  8.  Марінушкіна О. Е. «Корекційні програми на допомогу практичному психологу ДНЗ / уклад. О.Є. Марінушкіна, Г.В. Замазій. – Х. : Вид. група «Основа», - 2008. – 204 с.
  9.  Практична психологія. Використання графічних прийомів в роботі практичного психолога / уклад. В.Є. Матвійчук. – Красноград, 2009. - 23 с.

10. Психомоторика: практикум. Навчальний посібник. – К. : Главник, 2006.          – 144 с.

11. Розвиток емоційного світу дитини. Редакція газети «Розкажіть онуку»: №13-14, 1998. – 48 с.

12. Чистякова М.И. Психогимнастика / Под ред.. М.И Буянова. – М.: Просвещение, 1990. – 128 с.

1

 

doc
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
19 січня 2021
Переглядів
4628
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку