Кругообіг води в природі.

Про матеріал
формувати поняття про кругообіг води в природі, розвивати вміння аналізувати природні явища, робити висновки, розкривати поняття перетворення води з одного стану в інший, виховувати бажання економно використовувати води.
Перегляд файлу

 

Панорама уроку з природознавства

(на конкурс Сухомлинських читань)


 

 

Тема уроку:    „ Кругообіг води в природі".

 

 

Мета уроку:    формувати поняття про кругообіг води в природі, розвивати вміння аналізувати природні явища, робити висновки, розкривати поняття перетворення води з одного стану в інший, виховувати бажання економно використовувати води.

 

 

Обладнання: склянки з водою, таблиця «Кругообіг води в природі», обладнання для демонстрації досліду , речовини, що розчиняються і не розчиняються у воді.

 

Хід уроку

 

  1. Організаційний момент

Ось дзвіночок пролунав,

Дзвінко пісню заспівав, Чули діти? (так)

Сьогодні урок –  відкритий для всіх, Багато гостей! Тож вітаймо їх.

  1. Актуалізація опорних знань.

Загадка

Відома здавна рідина, усяк її вживає, Буває хмаркою вона, сніжинкою буває...

 

Фронтальне опитування

Вправа «Мозковий штурм»

  • Так, звичайно. А вас не здивувало, чому я знову вам загадую про воду?
  •      Мабуть, щось тут не так? Чи я помиляюсь?
  • ( Тому, що хоча ми й вивчали про воду, нам , здається , що ми не все, ще знаємо про неї Мабуть є ще якась таємниця про воду.)
  • Так, я з вами згодна, але щоб продовжувати наше знайомство нам потрібно повторити те , що ми вже знаємо. Й своїми знаннями поділимось з нашими гостями.
  • Пропоную провести повторення в ігровій формі „ Довідкове бюро". Не заперечуєте
  • Прошу 1 ряд сьогодні будуть членами „Довідкового бюро", а решта задають питання про воду.

 

     3) Гра „ Довідкове бюро"

  • Прошу, скажіть будь ласка, де знаходиться вода?

(Вода знаходиться в ставках, озерах, річках, морях, океанах, є в ґрунті, в повітрі, в рослинах та в організмах тварин й людей.)

  • Дозвольте запитати, які властивості має вода?

(Вода - є рідина, вона прозора, безбарвна, без запаху, не має власної форми.)

  • Мене цікавить, а що ще вміє вода? Скажіть будь ласка.

(Вода вміє випаровуватись, замерзати, при нагріванні -розширюється, а при охолодженні - стискається, ще у воді розчинюються розчинні речовини.)

  • Шановні, скажіть будь ласка, що таке водяна пара?

(Водяна пара - це вода в газоподібному стані.)

  • Прошу, скажіть будь ласка, а що таке дощ, роса?

(Дощ - це атмосферні опади, у вигляді водяних крапель. Це вода в рідкому стані. Роса - це краплини води , що осідають на поверхні ґрунту, рослин, коли з ними стикається охолоджений шар повітря.)

  • Дозвольте мені запитати. Скажіть будь ласка, в яких станах перебуває вода у природі, записаних словах на дошці?

( Дощ р., туман г., Роса р., сніг т., Лід т . ,град т., Іній г.)

  • Скажіть будь ласка, у яких трьох станах перебуває вода?
  • Скажіть, будь ласка за якої умови вода з рідкого стану переходить у твердий?
  •      (При замерзанні)
  • Прощу, скажіть будь ласка, за яких умов вода з рідкого стану переходить у газоподібний?
  • ( Вода переходить з газоподібного стану у рідкий при охолодженні.)

 

Робота в парі

Завдання 1. Відібрати речовини, що розчиняються у воді. Довести за допомогою досліду.

Завдання 2. Відібрати речовини, що не розчиняються у воді. Довести за допомогою досліду.

Завдання 3. Назвати властивості снігу, льоду.

Проблемне питання

  • А чи пов'язані ці перетворення між собою? Який процес води існує в природі? Яка ж є таємниця?
  • На ці питання нам допоможе оповідання В. Сухомлинського. Дивіться уважно, слухайте й міркуйте.

Інсценізація казки «Краплина роси»

 

 

краплина  роси

Рано-вранці на квітці троянди прокинулась Краплина роси.

  •         Як я тут опинилась? — замислилася Крапля.— Увечері ж була високо в небі. Як я потрапила на землю?

І захотілось їй знову в небо.

Пригріло сонечко. Випарувалась Крапля, піднялася високо в небо блакитне, до самого Сонечка. Там — тисячі інших крапель! Зібрались вони в темну хмару й заступили Сонечко.

  •         Чого ви мене заступили від людей? — розгнівалось Сонечко. І послало на темну хмару вогненну стрілу. Влучила вогненна стріла, загримів грім. Зляка­лась темна хмара й розсипалась. Пішов дощ. Упала крапля на Землю.
  •         Дякую тобі, Крапле!— сказала Земля.— Я так скучила за тобою!

 

Вправа «Мікрофон»

 

  • Звідки взялися краплини води?
  • Що називають водяною парою?
  • Які ви знаєте властивості водяної пари?
  • Як діють сонячні промені на воду-рідину?
  • Що таке випаровування?
  • Як краплина потрапила в небо?
  • А за яких умов вона знову стала Краплиною?
  1. Сприймання й усвідомлення нового. Обговорення проблеми. Дискусія

Демонстрація досліду

  • Що ви бачите в посудині?
  • Чи є щось спільне між посудиною з водою, яку ми нагріваємо, і тарілкою з льодом?
  • Що ви помітили на тарілці з льодом після того, як вода нагрілася?
  • Де взялися краплини води?
  • Що з ними сталося?
  • Що вам нагадав цей дослід?

Групова робота „ Коло ідей".

  • Пропоную вам об'єднатися в групи по 4 чолові, кожній групі даю орієнтовні запитання, які допоможуть вам дійти до висновку. У групах визначте відповідаю чого.
  •      Група № 1.
  •      Як опинилась краплина вранці на квітці?
  •      Які відбулися перетворення?
  •      Група № 2.
  •      Чому краплина піднялась в небо? За яких умов? Доведіть.
  •      Група № З
  •      Чому пішов дощ? Як це сталося , за яких умов? Доведіть.
  •      Група № 4
  •      Чому взимку випадає сніг? Які перетворення ви простежили у  казці?
  •      Група № 5
  •      Куди поділась краплина після дощу? Чи зникла, чи подорожує? Чому земля подякувала їй?

 

 

 

 

 

Відповіді

Група № 2

(Пригріло сонечко , при нагріванні вода перетворюється у водяну пару, тобто випаровується. А водяна пара легша за повітря й вона піднімається в.нефо. З рідкого стану вода переходить в газоподібний.)

 

Група № З

(Ми вважаємо, що дощ пішов тому, що краплина з'єдналася з іншими краплинами й утворилися хмари. А вгорі повітря холодніше й важкі хмари падають у вигляді дошу на землю. З газоподібного стану вода перетворилася в рідкий стан.)

 

Група№5

(Краплина просочилась у грунт. Ми , вважаємо, що краплина не зникла, вона потрапила до струмка, потім підземними водами побігла до річок, а там до морів та океанів, й знову піднялась вгору в небо)

 

Група№1

( Ми згодні з поясненнями членів 5 групи, й хочемо доповнити, чому земля подякувала воді, тому, що вода потрібна рослинами Своїм корінням вони вбирають в себе воду з землі, а там краплинка дібравшись до зелених листочків з'являється у вигляді роси, й під впливом сонця випаровується, піднімається в небо.)

 

Група № 4

( Ми підтримуємо усі відповіді усі судження , й простежили ,що краплина ніби мандрівниця весь час подорожує, рухається

Випарувалася, перетворилась на хмарку, потім перетворилась на дощ ( чи сніг) впала на землю , частина потекла до річок, морів, океанів, до рослин, а потім знову піднялась в небо. Тобто перетворення з одного стану в інший води у природі відбувається постійно.

  •      Отже, що вода у природі робить?
  •      Вона рухається перетворюється, ніби круг оббігає.
  • Значить це і є ще одна таємниця. Називається цей рух - Кругообіг

 

 

„ Довідкове Бюро „. Прошу знайти в тлумачному словнику укр. мови.

Значення кругообігу води в природі.

 

Кругообіг - це переміщення та перетворення води з одного стану в інший.

 

  5)Підсумки проблеми.

  •      А без чого не можуть відбуватися ці перетворення?
  •      Без Сонця.
  •      Уявіть собі, що сталося б , як раптом зникла вода?
  •      Кому на Землі потрібна вода?
  •      Отже - БЕЗ ВОДИ НЕМАЄ ЖИТТЯ.
  •      А яку роль відіграє вода в житті людини?
  • Джерельна вода та мінеральна потрібна кожному із нас. Потрібна рослинам, тваринам.
  •      Отже воду треба раціонально, економно використовувати .

Давайте посмакуємо воду з цілющих джерел. На виставці мінеральні води: «Миргородська», «Знаменська», «Поляна квасова», «Поляна купель», «Трускавецька», «Лужанська», «Оболонська», «Софія Київська», «Моршинська».

6) Домашнє завдання: намалювати кругообіг води в природі

 

doc
Додано
6 березня 2023
Переглядів
415
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку