Образ жінки,що прагне свободи та рівноправ'я

Про матеріал
Ознайомити учнів з однією із центральних проблем роману Ш.Бронте "Джейн Ейр" – проблемою жіночої емансипації.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Образ жінки , що прагне свободи і рівноправ’я. Роман Ш. Бронте «Джейн Ейр»

Номер слайду 2

МЕТА : ознайомити учнів з однією із центральних проблем роману Ш. Бронте – проблемою жіночої емансипаціїпідготувати школярів до розуміння проблеми емансипації як соціального явищарозвивати аналітичне мислення дев’ятикласників, зв’язне мовлення , вміння висловлювати і аргументувати власну думкувиховувати правильні уявлення про сутність жіноцтва

Номер слайду 3

БЕЗ ЖІНОК ЗОРЯ І ВЕЧІР ЖИТТЯ БУЛИ Б БЕЗПОМІЧНІ, А ЙОГО ПОЛУДЕНЬ –БЕЗ РАДОСТІ. П’єр Буаст. ЖІНКА- НАЙМОГУТНІША У СВІТІ ІСТОТА, І ВІД НЕЇ ЗАЛЕЖИТЬ ЧИ НАПРАВЛЯТИ ЧОЛОВІКА ТУДИ,КУДИ ЙОГО ХОЧЕ ПОВЕСТИ ГОСПОДЬ БОГ. Генрік Ібсен. ЖІНКА ЛИШЕ ТОДІ ВІРИТЬ СЛОВУ «ЛЮБЛЮ», КОЛИ ВОНО СКАЗАНО ТИХО І ПРОСТО. Ярослав Галан

Номер слайду 4

Жінка- вона унікальна,Тендітна як перша у світі роса,Вона неповторна, тобою бажана,Наповнена світлом, теплом як весна. Жінка для всього у світі початок,З безмежним коханням дарує життя,Жінка це щастя й любові нащадок,Вона є творець усього майбуття. У кожному віці вона особлива,П’янка коли зріла, як янгол – дитя,У кожному прояві вона вродлива,В час радості й навіть у час каяття. Вона як троянда, буває з шипами,Але як дурманить її аромат,Не поспішай її вабить словами,У неї є загадка, пил і азарт. Жінка – вона особлива,Це книга в якої немає кінця,Найкрасивіша коли щаслива,Тоді вона муза для творів митця… Софія Яценко

Номер слайду 5

Запитання та завдання. Який образ постає у вашій уяві? Цей узагальнений образ жінки – він ідеальний, чи йому не вистачає якихось рис – зовнішності, характеру?Спробуйте створити образ уявної жінки, що постає у поезії. Слухаючи вірші, зробіть короткий запис – характеристику образу узагальненої героїні.

Номер слайду 6

Красива жінка...ніжна, чарівна... Така омріяна, оспівана піснями. Вона весела, сильна і слабка, Свята...хоч інколи із грішними думками. Комусь донька... Знайома... Чи сестра. Для когось подруга вона...або кохана.. Хтось їй шепоче лагідно - "Моя..."А хтось так ніжно називає її МАМА... Вона щаслива, радісна, сумна... В її душі звучать то сміх...то сльози... Така нестримна, вічна...і п'янка,...а інколи й лютіша за морози... Закохана, як ангел в небеса,І Богом послана на землю, щоб любити... В ній оберіг... В ній ласка і краса...Її не кожен в силі зрозуміти... Красива жінка...ніжна, чарівна... Донька, знайома, подруга...і мама. У ній сплелися різні імена... Вона одна така...з ребра Адама... Катерина Рабчун- Мосійчук

Номер слайду 7

Так , це уявна жінка – прекрасна раба кохання,але водночас вона прагне рівності з чоловіком у життєвому виборі. Якщо в наші дні прагнення жінки бути незалежноює незаперечним, то на початку ХІХ століття його потрібно було відвойовувати. Це робила і англійська жінка-письменниця Шарлотта Бронте. У романі «Джейн Ейр» гострого звучання набула проблема емансипації жінки.

Номер слайду 8

СЛОВНИЧОКЕМАНСИПАЦІЯ – звільнення жінки від будь-якої залежності, скасування всіх обмежень,зрівняння в правах.

Номер слайду 9

Шарлотта Бронте. Ідеалізований портрет роботи Іверта Дуйкініка,Оснований на малюнку Джорджа Річмонда

Номер слайду 10

Майбутня романістка народилася 21 квітня 1816 року в Західному Йоркширі, історичному графстві на півночі Англії, яке рясніє високими горами, безмежними полями і відрізняється винятковою родючістю.  Батько письменниці Патрік Бронте, англієць ірландського походження, служив у церкві, а мати Марія (Мері) вела домашнє господарство. Шарлотта була третьою дитиною в багатодітній сім’ї. Молодша – Енн Бронте – стала письменницею, автором книг «Агнес Грей» та «Незнайомка з Уайлдфелл-Холла», вигадала ряд віршів, але не отримала такої ж слави та популярності, як її старші сестри. П'ята дочка – Емілі Бронте також обрала творчий шлях і стала автором єдиного, але значущого роману «Грозовий перевал».

Номер слайду 11

Історики літератури досі не можуть знайти відповіді на питання, яким чином дівчата з бідної сім’ї, з глушини, без спеціальної освіти змогли створити настільки видатні твори свого часу? Їхніми книгами зачитувалися сучасники, а в наші дні романи Шарлотти, Емілі та Енн Бронте перекладено на десятки мов світу, багаторазово екранізовані та відомі мало не кожному.

Номер слайду 12

Єдиний син у сім'ї Патріка Бренуелл теж пристрастився до твору, але пізніше віддав перевагу пензлю, олійній фарбі і полотну. Завдяки цьому митцю сучасні читачі мають уявлення про те, як насправді виглядали романістки, бо Бренуел малював численні портрети своїх іменитих родичок.

Номер слайду 13

Сторінки життя. Дитинство і юність. Шарлотта Бронте (літ. псевдонім – Каррер Белл,за чоловіком – Ніколлс ) – англійська письменниця, авторка знаменитих романів : «Джейн Ейр», «Вільєтт», «Вчитель». Народилася в сім’ї сільського священника. Шарлотті ледве виповнилося 5 років, коли померла її мати, залишивши бідному священнику 5 доньок та сина. Батько мало звертав увагу на виховання дітей, які його рідко бачили . Ув’язнені в похмурому церковному домі, що ізольовано стояв біля цвинтаря, діти були майже покинуті. Подією,що залишила глибокий слід у замкнутому житті цієї дивної родини, був вступ старших сестер, Марії та Єлизавети, до школи в Ковен-Бриджі (1824). Непривітна школа, яка не дала ніякого живлення для їхнього розумового розвитку, підірвала їv і без того слабке здоров’я – була яскравими фарбами змальована в романі «Джейн Ейр». Утім недовго залишилися сестри в школі. Через рік старша, Марія, хвора повернулася додому і померла, а через кілька місяців – і друга сестра, Єлизавета. Шарлотта, 9-ти річчна дівчинка, була змушена взяти на себе обов’язки господарки. В 1835 році Шарлотта поступила на місце гувернантки, але слабке здоров’я і непривабливість життя в чужому домі примусили її відмовитися від цих занять. З матеріальною підтримкою старої тітки Шарлотта та Емілія провели два роки в Брюсселі, і перед зворушливою Шарлоттою відкрився новий світ.

Номер слайду 14

Будинок-музей родини Бронте в Хаворті

Номер слайду 15

Номер слайду 16

Будинок-музей родини Бронте

Номер слайду 17

Сторінки життя. Літературна творчість. Навесні 1846 р. з’явився невеликий томик віршів трьох сестер під псевдонімом Коррер (Шарлотта), Елліс ( Емілія) і Актон (Анна) Белль, який залишився непоміченим читачем. Ця невдача не засмутила сестер-письменниць, і вони з тим же захопленням почали писати прозу. Шарлотта написала повість «Вчитель», Емілія – « Грозовий перевал», а Анна – «Агнес Грей». Останні дві повісті знайшли собі видавця, а «Вчитель» був відкинутий усіма. Не зважаючи на це ,Шарлотта ,з притаманним їй жаром та пристрастю, продовжила свою літературну діяльність. У жовтні 1849 р. з’явився її новий роман «Джейн Ейр», що відразу завоював собі рішучий успіх і був перекладений багатьма європейськими мовами. «Ширлі», другий роман Шарлотти Бронте, був написаний при вельми сумних обставинах життя письменниці. У вересні 1848 р. помер її брат,в грудні цього ж року - померла Емілія, і в травні 1849 р. – Анна. Коли після появи другого її роману (1849р.) псевдонім Шарлотти Бронте було розкрито, перед нею відкрилися двері кращих літературних гуртків Лондона. Але для хворобливої та звиклої до самотності дівчини була неприємна загальна увага, і вона більшу частину часу проводила в старому церковному домі в Хаворті. В 1853р. Зявився її останній роман «Вільєтт».

Номер слайду 18

Номер слайду 19

Сторінки життя. Останні роки. Тепер Шарлотта і її батько залишилися одні. Через величезний успіх роману «Джейн Ейр» Видавець Шарлотти переконав її приїхати в Лондон, де вона розкрила своє справжнє обличчя і почала обертатися у високих соціальних колах. Книга Ш. Бронте породила феміністичний рух у літературі. Головна героїня роману, джейн Ейр, - така ж сильна жінка, як і авторка. Проте Шарлотта ніколи не залишала Хауорт більше, ніж на кілька тижнів, бо не хотіла покидати свого старого батька. У 1854р., незважаючи на приступи хвороби, від якої померли її сестри, Шарлотта одружилася зі священником Артуром Беллом Ніколлсом в приході свого батька. Подружжя чекало на дитину,але Шарлотта 31 березня 1855р. Померла від швидкоплинних сухот разом із ненародженим сином. Їй було всього 38 років. Шарлотта Бронте була похована у фамільному склепі в церкві св. Михаіла, що розташована в Хауорті.

Номер слайду 20

Номер слайду 21

Словникова робота. Фемінізм – теорія рівності двох статей, яка творить ідейну основу організованого руху жінок. Суттю феміністичних переконань є думка, що жінка зазнає суспільної дискримінації, насамперед чере приналежність до своєї статі. Слово фемінізм сконструював французький соціаліст- утопіст Шарль Фур’є у кінці ХVIIIст. Він вважав,що «соціальний стан жінок є мірилом суспільного прогресу» і називав феміністами прихильників жіночого рівноправ’я.

Номер слайду 22

Бесіда з елементами текстологічного аналізу Запитання для учнів. До якого виду роману можна віднести твір «Джейн Ейр»? Чому?( до автобіографічного чи соціально-психологічного роману. Авторка відтворює факти власного життя, простежує відносин героїні роману з суспільством)Які верстви англійського суспільства представлені у романі?(Буржуа,селянство,духовенство)- Яким було становище жінки в Англії 19 ст.?

Номер слайду 23

Аналіз твору. Тема “Джейн Ейр” – життя та поневіряння бідної дівчини Джен Ейр, історія її боротьби за свою гідність на тлі зображення різних прошарків суспільства. Ідея “Джейн Ейр” – Ідея рівності людей, право жінки на власний життєвий вибір (емансипація) Мета “Джейн Ейр” – зобразити пагубність та жорстокість методів виховання англійського суспільства; положення жінки у суспільстві Ідейно-художній центр роману – образ Джейн Ейр 

Номер слайду 24

Конфлікти роману – моральний – між різними методами виховання; етичний – тема кохання; соціальний – бідність і багатство Проблематика “Джейн Ейр” – проблема виховання; проблема вибору життєвого шляху; проблема кохання і пристрасті; проблема щастя; проблема гуманістичного служіння людям Засіб художнього зображення – елементи романтизму, готичного роману Принцип побудови оповіді – історія життєвого шляху Джейн у: 1) місіс Рід; 2) ловудській школі: 3) замку Рочестера 4) родині Риверсів та повернення до Рочестера Події твору відбуваються у першій половині ХІХ століття в північній частині Англії. Аналіз твору

Номер слайду 25

Головні героїДжейн Ейр – сирота, цілеспрямована, чесна та добра дівчина. Містер Рочестер – гордий, норовливий і суворий чоловік, багатий і знатний пан.-Місіс Рід – тітка Джейн, яка віддала її у притулок для сиріт.-Еліза, Джон та Джорджіана – діти місіс Рід.-Міс Темпль – директор Ловуда, добра, співчутлива молода жінка.-Містер Брокльхерст – один із піклувальників Ловуда, жорстока і жадібна людина.-Елен Бернс – найкраща подруга Джейн у Ловудській школі.-Адель Варанс – вихованка містера Рочестера.-Місіс Фейрфакс – економка містера Рочестера, добра, дбайлива жінка.-Бланш Інгрем – гордовита красуня, головна претендентка на серце та статки Рочестера.-Берта Рочестер – божевільна дружина містера Рочестера.-Грейс Пул – доглядальниця божевільної Берти.-Сент-Джон, Мері та Діана – найближчі родичі Джейн Ейр.

Номер слайду 26

Номер слайду 27

Композиція “Джейн Ейр”Кожна частина має свою композицію У місіс Рід експозиція – сирота Джейн в сім’ї місіс Рідзав’язка – суперечка з Джоном Рідкульмінація – у червоній кімнаті та хвороба Джейнрозв’язка – прощання з тіткою Рід 

Номер слайду 28

Номер слайду 29

У ловудській школі експозиція – опис ловудської школи, її звичаївзав’язка – покарання Джейн за «брехню»розвиток дії – дружба з Елен Бернс та міс Темплкульмінація – смерть Елен Бернсрозв’язка – робота учителькою в школі

Номер слайду 30

Номер слайду 31

У замку Рочестера експозиція – знайомство з міс Ферфакс та Аделієюзав’язка – знайомство з Рочестеромрозвиток подій – пробудження почуттів Джейн – бал у замку Рочестера – смерть місіс Рід – таємниця замку Рочестера – освідчення Рочестеракульмінація – відкриття таємниці Рочестерарозв’язка – втеча Джейн

Номер слайду 32

Номер слайду 33

Бесіда з елементами текстологічного аналізу. Якими рисами характеру повинна володіти жінка,на думку Джейн?Зверніть увагу на те,яка чеснота для Джейн є першою в характері жінки. Чому?Як Джейн оцінює свою зовнішність? Що для неї означає жіноча врода?Чи можна лише нею вплинути на чоловіка? Що, на думку Джейн, є першою умовою того, щоб тебе хтось покохав?Чому містер Рочестер покохав «сіру мишку» Джейн,знехтувавши вродливою і яскравою міс Інгрем?

Номер слайду 34

У родині Ріверсів експозиція – поневіряння Джейнзав’язка – притулок у сім’ї Ріверсіврозвиток дій – робота у сільській школі – пропозиція Сен-Джона – спадок Джейнкульмінація – голос Рочестерарозв’язка – повернення до Рочестера. Щасливий шлюб 

Номер слайду 35

Бесіда з елементами текстологічного аналізу. Як у романі проявився вольовий характер Джейн?Джейн вміла, коли це було необхідно,прямо говорити про свої почуття. В тому числі і про кохання. Перекажіть ці епізоди. Чому вона покинула містера Рочестера, якого так сильно кохала?Що Джейн довела сама собі , а також містерові Рочестеру, за час своєї відсутності в Тернфілді?Звідки Джейн взяля сили, щоб забути про образу і повернутися до містера Рочестера?Чим вас приваблює образ Джейн Ейр?

Номер слайду 36

ПЕРЕГЛЯД УРИВКУ ХУДОЖНЬОГО ФІЛЬМУ «ДЖЕЙН ЕЙР»

Номер слайду 37

БЕСІДА З УЧНЯМИ Твір Ш. Бронте «Джейн Ейр» має багато екранізацій. Чи бачили ви якусь із екранізацій роману повністю?На вашу думку,чи є вдалою ця екранізація роману «Джейн Ейр»?Як ви гадаєте,чи відповідають персонажам роману образи героїв серіалу?Чим відрізняється книга Ш. Бронте від художнього фільму?Які почуття викликав у вас перегляд картини?

Номер слайду 38

ПІДСУМКИ УРОКУ ЗАВДАННЯ ДЛЯ УЧНІВЗачитайте записи,які ви зробили у другій половині уроку щодо сутності узагальненого образу жінки.(Орієнтовний зміст записів: жінка вродлива,наділена волею,пристрастю і розумом. Вона Кожає і не боїться в цьому зізнатися. У стосунках з чоловіком вірна своїм переконанням,Горда,але заради кохання здатна йти на поступки)

Номер слайду 39

А жінка буває на осінь так схожа: То тиха й привітна, а то непогожа,То скропить сльозою, то сонцем засвітить,То прагне зими, то вертається в літо. А жінка, як осінь, плодами багата: На ніжність, добро, материнство і свято,Як вересень тихий, зігріє душею -Не страшно негоду чекати із нею!А жінка буває тривожна, як осінь: То дихає вітром, то ласки попросить,То болю завдасть, а то вигоїть рани,Листочком у світ полетить за коханим!А осінь в природі - незвідане диво,Так само і жінка: буває вродлива,Буває примхлива, буває чутлива,Нехай тільки кожна з них буде щаслива! Ліна Костенко

Номер слайду 40

Джерела: https://dovidka.biz.ua/dzheyn-eyr-analizhttps://ukrainky.com.ua/fenomen-sester-bronte-try-dochky-svyashhennyka-yaki-odna-za-odnoyu-uvijshly-v-literaturu-i-tak-samo-pomerly/https://svitliteraturu.com/load/zarubizhna_literatura/9_klas/sh_bronte_zhittja_i_tvorchist_anketa_romanu_quot_dzhejn_ejr_quot/18-1-0-243

pptx
Додано
27 листопада 2022
Переглядів
6858
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку